Jump to content

Ny jolle skal kjøpes, hvilke Alu-RIB på 3 meter fins?


Maika

Recommended Posts

Jeg må ha ny jolle til seilbåten, og siden jeg har daviter (og tilhenger) trenger jeg ikke tenke på å kunne pakke den sammen.

Jeg regner derfor med at jeg burde gå for en RIB, og alu-bunn er vel lettere/sterkere enn glassfiber.

Jeg har ikke lyst til å betale mer enn ca. 15000,- for en jolle, så jeg regner med at Hypalon blir for dyrt.

Lengen skal være ca 3 meter,

 

Govi har ikke AQ med alu-bunner på sine sider lenger, men i Sverige selger de denne, og jeg liker å ha et skott i baugen:

http://www.captains.se/aquaquick-290-alu-rib-1.html

Kan man få denne fortsatt i Norge, helst i Oslo-området?

Er det andre alternativer (er North Ribs og Yachtsman det samme)?

Link to post
Share on other sites

Jeg også tittet litt på alurib, lett og sterk. Jeg trekker den gjerne opp på stranda og kan komme til å dunke borti land.

Hva om man får skade eller en bulk i disse. Hvordan fikse. Glassfiberbunn er dog støpbar. (var litt slik jeg tenkte)

Ser aluribben her veier 45 kg. suzimar 270 veier 47 kg, men blir kanskje litt liten?

http://bakken-motor.no/bater_single/suzumar-ds-270-rib/

Link to post
Share on other sites

Alu skal vel nettopp tåle å bli dratt opp på land, men du har et poeng ift lettere å fikse eventuelle skader selv.

Lange har to typer ser jeg, og YL 280 veier bare 35 kg, mens YS 280 veier 45 kg. Prismessig er ikke disse så ille heller.

http://www.langemaritime.no/wp-content/uploads/2012/08/Lange-AlU-RIB-spec-12011.pdf

http://www.langemaritime.no/wp-content/uploads/2012/08/Lange-Alu-RIB-Priser-1201.pdf

Link to post
Share on other sites

  • 2 måneder senere...

Hvordan gikk det her Maika? Kjøpte du Highfield eller en annen alurib? Ser på samme som jeg kan trekke opp på davider på badeplattformen. Noen med erfaring her? Holder aluriber hva de lover?

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Jeg fikk en god forklaring fra Govi, men det er opp til dem å eventuelt offentliggjøre den her.

Jeg er i hvert fall fortsatt på jakt etter alu-rib.

Jeg kjøpte en AQ 10 fot alu. Stolt som en hane og ut og teste jolle. Skulle ha den opp i krybba bak og vips lite V bunn igjen der gitt på første forsøk (dette var da uten motor) Jolla ble altså flatbunnet på midten. Jeg tror de fikk relativt mye problemer der.

Link to post
Share on other sites

  • 3 måneder senere...

Var å så på en HiField 310 mens vi lå på Verdens Ende forrige uke. Vekt 42 kg med enkelbunn, snaut 50 med dobbel. Virket meget solid og forseggjort med kraftige pontonger og høy front. Blir vel en slik ila. høsten? Forhandler, Medø Marina i Vrengensundet.

Lagt til. Glemte prisen kr 21000,-

Redigert av REM (see edit history)

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Det ble en CL310! Kjøpt på båtmessen i Gøteborg, og der hadde modellen med stuerom foran:)

Har bare prøvd den såvidt, men går fint gjennom vannet både for motor og med årer (ps. årene som følger med er relativt korte, så jeg bruker de lengre fra den gamle aquaquick-en min.) Veldig mye mindre sprut inn enn min ganle plate-bunnjolle, og forøvrig oser den kvalitet, 5 års garanti på gummien. (10 års garant på den med hypalon, men da hadde den kostet 10 tusen til.)

Link to post
Share on other sites

Javel? CL310, er det en HighField? Hvis ja, hva måtte du gi i Sverige?

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Jag köpte en CL290 ¨på båtmässan i Göteborg. den kostade då ca 19,000 SEK bästa köpet jag har gjort verkligen. som sagt innan så är den grymt solid och osar av kvalite. håller med om att årerna är i kortaste laget. jag har våldtagit min men en 30HK 2takt motor och den går som ett spjut 25knop med 2 vuxna och 2 barn i och tar sjö grymt mycket bättre än min gamla Quicksilver med trädurkar och uppblåsbar köl. den väger förövrigt 50kg vilket är 5kg mer än min gamla Quicksilver klockren att ha på snap davits bak på min scand baltic. man sitter även grymt i den då den är väldigt djup och största pontoner för sin storlek vad jag har sett med 44cm i diameter.

 

http://kinamarin.se/highfield/

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...