Jump to content

Vanntett nettbrett for båtbruk, finnes det alternativer til Sony?


Guest Avmønstret#

Recommended Posts

Guest Avmønstret#

Vurderer julegave til båten, vanntett nettbrett dedikert til båtbruk. Men eksisterer det noen alternativer til Sony? Finner ingen sånn umiddelbart. Noe mikkemekk med deksler/poser osv er ikke aktuelt.

 

Sonybrettet er jo forsåvidt staslig nok det altså... men alltid kjekt å se dingser opp mot hverandre. Og det er litt rart at 32gb utgaven kun kommer med wifi. Ville gjerne hatt både 32gb og 4g, men 4g er kun i 16gb utgave, men et sd kort gjør vel susen.

Link to post
Share on other sites

Av vanlig-utseende vanntette nettbrett så er vel Z2 og Z3 den eneste pene modellserien. Nettbrett av MIL-typen blir for klumpete og stygge, og gjerne alt for dyre pga lave produksjonsvolum og sær funksjonalitet.

 

Skulle gjerne hatt en Z2 eller Z3 Tablet for bruk i båten, men med 3 iPads sliter jeg med å rettferdiggjøre et kjøp. :-/

SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL

Link to post
Share on other sites

Jeg brukte Sony Z2 med Navionic i sommer, og er veldig fornøyd. Ikke noe problem å se skjermen i fullt sollys. Med minnekort spiller ikke intern lagringsplass noen rolle. Jeg har et stativ fra Clas Ohlson montert på Ram Mount brakett. Du kan ha brettet med strømpluggen ned om du er redd for litt vann. Er det skikkelig ille, så holder det koken en stund uten strømtilførsel også. Husk at du må ha 2 Ampere ladeplugg, ellers bruker brettet mere strøm enn det får inn.

Link to post
Share on other sites

Jeg har kjøpt meg et par slike for å regulere ned strøm fra 12v til 5v 5A:

http://www.ebay.com/itm/Waterproof-DC-DC-Converter-Step-Down-Buck-12V-24V-to-5V-5A-25W-Car-Power-EC25W-/261127405364?

 

De er ikke testet ut så langt, men planen er å få montert minst én i løpet av vinter/vår, og koble på en overgang til integrert USB-kontakt i instrumentbordet inne for lading av nettbrett osv. Fungerer det bra monterer jeg den andre utendørs, med vanntatt USB-plugg.

SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL

Link to post
Share on other sites

  • 2 måneder senere...

Jeg har bestilt USB ladekabel med magnetkontakt for ladekontakten til Sony på ebay. Da slipper man å åpne dekselet til USB-porten, og dermed vil brettet være fullstendig beskyttet. Jeg har ikke fått den enda, men jeg regner med at det vil funke greit. For ca 30 kroner per stykk og fri frakt er det heller ikke noen stor risiko om det ikke svarer til forventningene.

Redigert av Guzzi (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Bruker også eit z2 nettbrett på båten. Har nett vert på tur i 14 dager, så eg fekk testa da i mykkje regn. Ratta på seglbåten er utenfor kalesja, så nettbrettet stod også ute under open himmel.

Det var ingen problem, og skjermen fungerte tildels også med hansker på :) når skjermen er full av dråper, er det greit å tørke over det med eit eller anna, då dei store dråpane gjer da litt vanskelig å bruka touch funksjonen. Men dette var vel heller ingen problem.

z2`n er også koblet til pop anlegget ombord med bluetooth, så eg styrer musikken ute også.

Brukte navionics app for da mesta. Hadde nettbrett i tillegg til kartplotteren. Nettbrettet er so vanvittig mykkje enklare å planlegga ruter på, så derfor fyrer eg opp kartprogramet når eg er usikker på rutevalg, då eg planlegger rutene på brettet.

Har festa nettbrettet med starport, som gjer det enkelt å fjerne, samtidig som det står støtt. https://www.maritim.no/railblaza-ipad-tablet-holder#.VO66M-FhXW4

 

Har ikkje lagt opp strøm til den enno. Men dette kommer. Det går litt strøm når ein har på datatrafikk og posisjons bestemmelse. Men det går veldig lite data.

Link to post
Share on other sites

Har hatt Sony Z2 med på tur til Karibia. Veldig fornøyd med det. Lyssterkt, kjapt og bra batteritid. Kjører heller Navionics på nettbrettet ennå starte de strømkrevende furunoplotterene, om jeg ikke trenger radar og AIS.

Pass på glasskjermen. Den kan lett knuse, og da er nettbrettet helt ubrukelig. Ellers er det vanntett, og har overlevd mange regnskurer og en dukkert i sjøvann. Da er det greit å bare skylle det under springen. Skriver dette innlegget med nettbrettet :-)

Redigert av Steinsvik (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Har nylig kjøpt en Sony tablet Z2 med SIM-kort, og den funker veldig bra. Virker som om batteritiden er helt akseptabel. Den har også Glonass GPS, som har noe bedre signaler enn GPS. Så lenge Putler ikke kommer på besøk med sine tanks.

Og den er Android, en fordel når det kommer til utvalg av programvare sammenlignet med iPad / Apple.

 

Denne skal jeg bruker i båten og i campingvogna. Men ikke til navigasjon. Har en Garmin 4012 til sånt, og den takler også Glonass. Jeg plages litt med utvikling av apper til Z2 imidlertid, får ikke nettbrettet opp i utviklingsmiljøet mitt for Android foreløpig.

 

Mulig akkurat denne modellen er litt dyr, i og med innebygd mobiltelefon / mobilt bredbånd. De med kun Wi-Fi er en del billigere.

 

Er i praksis ferdig med utvikling av et maritimt loggprogram for oss sjøfolk, og skulle gjerne hatt programmet inn på dette nettbrettet også.

Link to post
Share on other sites

... men et sd kort gjør vel susen.

Ikke vær så sikker på det. Android 4.4 har STORE begrensinger på hva du kan bruke SD kortet til så ikke vær kjip med inneygget minnestørrelse. Dette kommer nok til å gå seg til etterhvert men pr i dag er ikke minnekortet brukende til stort på 4.4

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...