Jump to content

Kjøp av "åpen" båt 29-32 fot – trenger veiledning, tips og råd


MS Ripasso

Recommended Posts

Har i dag en Mariah SC 21 som jeg trolig vil ofre til fordel for en større båt i område 29-32 fot, og gjerne som går minimum 30 knop, og i prisklasse 5-600.000. Her er et par linker til den type båt jeg ser etter:

http://www.finn.no/finn/boat/used/object?folderId=2018522&finnkode=52633109

http://www.finn.no/finn/boat/used/object?folderId=2018522&finnkode=51368262

http://www.finn.no/finn/boat/used/object?folderId=2018522&finnkode=51134011

 

Har ikke all verdens kjennskap til båter, kvaliteter, hva jeg bør se etter, være obs på osv, og tenkte at det er sikkert mange her som kan komme med tips til meg. Vet ikke helt hva jeg kan forvente av kostnader mht forsikring, service/vedlikehold, drivstoff m.m.

 

Hva er det jeg alltid MÅ undersøke (registerreim, servicehistorikk, utstyr generelt….???)

Hva med motor: noen jeg bør unngå, eller noen som absolutt kan anbefales? Har hørt litt negativt om KAD 43...

Hva er et "fornuftig" forbruk pr. time f.eks. i marsjfart (vet at dette påvirkes av vekt og antall motorer), og er det slik at forbruket dobles med to motorer ?

 

Er det spesielle båtmerker jeg bør styre unna og andre merker du heller vil anbefale. Og hva er i så fall din begrunnelse for ditt forslag ?

Er ikke på jakt etter en "skranglekasse", hvor det knirker og detter fra hverandre etter hvert.

 

Ser at det finnes båter i den størrelse som er uten baugpropell, men tenker at på slik båt bør jeg vel ha dette – enten båten har en eller to motorer ? Spesielt ettersom jeg ikke har så mange års erfaring med båt.

 

Er det forresten noen som har noe tips om hva en 2004 Mariah SC 21, med Mercruiser 1,7 (120 HK) kan selges for ? Godt utstyrt, bruker nesten ikke diesel, og er nå til vinterlagring etter full service inkl skifte av belg og registerreim. Finner ingen tilsvarende på nett.

Link to post
Share on other sites

Hva er det jeg alltid MÅ undersøke (registerreim, servicehistorikk, utstyr generelt….???)

 

Hva med motor: noen jeg bør unngå, eller noen som absolutt kan anbefales? Har hørt litt negativt om KAD 43...

 

 

Er det spesielle båtmerker jeg bør styre unna og andre merker du heller vil anbefale. Og hva er i så fall din begrunnelse for ditt forslag ?

Er ikke på jakt etter en "skranglekasse", hvor det knirker og detter fra hverandre etter hvert.

 

Ser at det finnes båter i den størrelse som er uten baugpropell, men tenker at på slik båt bør jeg vel ha dette – enten båten har en eller to motorer ? Spesielt ettersom jeg ikke har så mange års erfaring med båt.

 

Hei og velkommen til Båtplassen !

Når det gjelder motorer så er det nok mange meninger har selv bare hatt god erfaring med VP, her er en tråd om KAD43: https://baatplassen.no/i/topic/64691-vp-kad-43-er-dette-en-bra-motor/

 

Service historikk er altid greit og sjekke, bruk gjerne søkefunksjonen her på forumet og undersøk om det er spesielle "issues" med den motorinstallasjonen du vurderer, det er mye kompetanse og erfaringer hos folk her på Båtplassen.

 

Kjøp noe som er solid og skikkelig sammenskrudd, min personlige mening er at ofte kan en eldre årsmodell av solid byggekvalitet og anerkjent fabrikat, gjerne foretrekkes foran årsmodell, men jeg har ikke erfaring med denne typen båt.

 

Baugpropell er vel alltid kjekt og ha, men behovet er nok størst ved enkel motorinstallasjon, det er heller ikke så mye styr og ettermontere dette, så ikke la det styre valget av båt !

 

Kaptein_Kaos

Link to post
Share on other sites

Takker for info og tips. Får gjøre meg litt kjent på her inne, så finner jeg nok både svar og andre samtaler jeg kan dra nytte av.

 

Har også hørt at litt tyngre båter også kan være et bra alternativ (gjerne +/- 5000 kg?), de tåler visst mer sjø og er mer stabile - men trenger jo samtidig mer Power for å holde samme fart som lettere båter.

Link to post
Share on other sites

Jeg vagte en 99 modell Marex Sun Cruiser i fjor da jeg var i samme situasjon som deg. Den har en KAD 43, som regnes for å være en god motor. Den har fått rettet noen av problemene som var på KAD 42. Jeg ga 600000 for den. Jeg unngikk bevisst båter med to motorer. NorStar og Marex er kurante båter i den klassen, men det finnes flere merker. De gjør ca 28 knop med den motoren. Skal du ha båt i den størrelsen med høyere fart, så må se etter noe nyere med større motor, men da ryker nok budsjettet.

Link to post
Share on other sites

Sunseekeren ser bra ut og har fine linjer (etter min smak) og har mye nytt utstyr. Usikker på motor, men tror kanskje det er en KAD 43. Kanskje noe dyr i drift med to slike motorer, og også en tung båt ? Men en av mine "favoritter" så langt, selv om jeg ikke kjenner til dette merket fra før.

 

Og kanskje det er KAD 42 som ikke er den mest ettertraktede motoren. Mener å huske flere som sa at det visstnok var problemer med kjølingen (?), noe som ble rettet opp på den neste utgaven av tilsvarende KAD.

 

Hva med registerreim på båtmotorer? Når må/bør de skiftes, og hvor viktig er dette. Jeg har nå skiftet dette på min Mariah med Mercruiser, da de sa at dette bør skiftes +/- hvert 5 år, og kan få katastrofale følger om reima ryker :confused:

 

Hørte også at ulike motorer bruker ulike reimsystem, noen visstok med kjede som har lengre levetid. Hvordan er det med VP-motorer ?

 

 

Link to post
Share on other sites

 

 

Hørte også at ulike motorer bruker ulike reimsystem, noen visstok med kjede som har lengre levetid. Hvordan er det med VP-motorer ?

 

 

Jeg tror de fleste VP sine motorer som er aktuelle for deg har gear og tannhjul istedenfor reim/kjede, dette er vel så godt som evigvarende tror jeg.

 

Om du skulle lure på noe når det kommer til VP, så har de veldig fine skisser/tegninger etc. her: http://www.marinepartseurope.com/en/volvo-penta-explodedview-7738870-21-3403B.aspx

 

Kaptein_Kaos

Link to post
Share on other sites

Supert, nå kommer mye god info :yesnod:

 

Har fattet litt interesse for denne Sealine S28 som kanskje akkurat nå er favoritten: http://www.finn.no/finn/boat/used/object?folderId=2018522&finnkode=51368262

Men jeg er noe usikker på motoren, syns jeg kunne lese her på forumet at det har vært litt problemer med VP AD31. Nærmer seg 20 år, og gått 1200 timer - begynner det å bli "faretruende gammelt" ? Skal sjekke linken fra Kaptein Kaos :thumbsup:

Om en ser bort fra linjene på den (som jo er individuell smak): Er det noen som har kjennskap til denne eller erfaring med Sealine generelt ?

 

 

Er den Four Winns noe lignende denne: http://www.finn.no/finn/boat/used/object?folderId=2018522&finnkode=52633109

som jeg også har som en av de 3-4 båtene jeg funderer litt på. Har du litt mer info om den du venter på: Vekt, størrelse, modell, pris etc.

Link to post
Share on other sites

Ser den, med dobble service-kostnader (uten at jeg vet hvilke beløp vi snakker om på slike motorer). I tillegg blir det vel noe høyere drivstoffkostnader også.

Men det blir jo å vurdere dette mot økt sikkerhet ved å ha to motorer dersom det skulle skje en motorsvikt.

Link to post
Share on other sites

Har nå min første Sunseeker og må si det er kvalitet ned på detaljnivå! Sjøegenskaper i særklasse, bare les utenlandske tester og tidsskrifter, ligger hakket over sine engelske søstre som Princess og Fairline, men så var dem også noe dyrere nye. Oppfordrer deg til å lese trådene her inne om KAD42, ikke bare dem som synser, men av dem som har eid dem. De bør ha oljedistrubusjonshus fra KAD43, som er en relativt enkel/billig jobb. Ellers er så er ikke drivstoff utgiftene det dobble med to motorer. Portifino 32 bruker 50L i timen på 25-27knop, dvs 2liter pr nautisk, rolig kjøring så kommer du ned på 1-1,2L pr nautisk. Min San Remo 35 som er svært lik Portofino`en, topper 36-37knop med to KAD42 og cruiser på 26knop på 3100omd, som er volvo sin oppgitte økonomifart/turtall. Båten min veier tonnet mer en Portofino`en.

Denne ble solgt i sommer: http://www.finn.no/finn/boat/used/object?folderId=3729147&finnkode=49288975

 

Ved vedlikehold selv, blir ikke vedlikeholdet de store utgiftene, selv med to drev og motorer. Hilsen en som gikk fra strakaksel og en motor ;)

Link to post
Share on other sites

Ville gått for Sunseekeren,fantastiske sjøegenskaper godt sammenskrudd,skrog av høg kvalitet.Har hatt Sunseeker Jamaican i 12 år,rå båt.Bytta i sommer til Nord West 390,men Sunsekkeren,har nok noe bedre sjøegenskaper.Tar du servisen sjøl,er det 10 l olje,og filter på motoren,og 2,,3 l olje på drevet samt belger hvert 2 år.Litt sinker og annet små knask kommer alltid i tillegg.

Båten er riktig motorisert,kommer lett i plan,sjølv om den er fullbunkra.Diesel er jo i handelen,så det er bare å fylle.Når det går mykje diesel,er vel alt i orden,og det er vel det rimligste

Link to post
Share on other sites

Kjekt å se at det er gode erfaringer med Sunseeker. Takk også til Jakob T for at du deler erfaringer og praktiske råd :clap:

Slik det er nå, står vi ganske likt mellom to båter (må kombinere det visuelle og det praktiske når vi er to, dere vet nok hva jeg mener.... :wink:) :

 

 

Sunseeker: http://www.finn.no/finn/boat/used/object?folderId=2018522&finnkode=51134011 Usikker på hvilke KAD-motorer som står i.

 

Sealine S28: http://www.finn.no/finn/boat/used/object?folderId=2018522&finnkode=51368262 Er litt usikker på både motoren og om båt og motor passer godt sammen.

 

 

eller som et tredje valg, Sealine A310: http://www.finn.no/finn/boat/used/object?folderId=2018522&finnkode=51395949 Her bør i alle fall motorene være bra - skulle jeg tro.

 

Er det noen som har noen erfaringer og detaljer å dele om Sealine a-la de to jeg har tatt med her ?

Link to post
Share on other sites

Ang Sunseekeren fra '93, gitt at motorene er originale så var KAD 42 eneste KAD'en på den tiden. De kom vel ca i '92 og er dermed tidlig utgave. Som skrevet over, så var det mye problemer med KAD 42 fra begynnelsen og de hadde vel et relativt dårlig rykte. Er nok en grunn til at det bare står KAD i annonsen og ikke KAD 42.

 

Riktignok ble det vel noen endringer underveis frem til KAD 43 kom i ca '97. Sistnevnte er kjent for å ha lite problemer.

 

Mange 42 havarerte de første 5-10 årene og er ombygd/ overhalte til mer eller mindre KAD 43 spec.

Oljefilterdistribusjonshuset er vel en av de viktigste forskjellene. På KAD 42 ble oljen til underspyling av stemplene tatt ut før filtrering. Det kombinert med at det ofte var vanskelig å få ut mer enn 50-70% av olja ved skift gjorde at dysene kunne gå tette med påfølgende havari.

 

Den Sunseekeren så forøvrig utrolig pen og ryddig ut, så det bør være sjanser for at det mekaniske også er på stell.

Link to post
Share on other sites

Tror jeg ville gått for den A310 Sealine`en , selv om den har kanskje et litt snodig design, men to motorer fra 2009 er vanskelig å komme forbi. Kan kanskje være litt dyrere i vedlikehold?? må på verksted for å lese av evt. feil koder, bør kanskje på merkeverksted for service med to såpass nye motorer? Den er vel hakket mindre en Sunseeker`en, står en Sunseeker 32 i Porsgrunn (Telemark) til 469 000kr, men det må vel påregnes litt påkost på denne..

 

KAD 42 dårlig rykte.. evig eies kun et dårlig rykte.. :sad: det er veldig sant i motorbåt verden, mange her inne som ikke vil kjøpe en båt med Volvo Penta D6.. BMW Marine ble kjapt lagt ned. Selv om kjøleprobleme ble relativt raskt fix`et på en tilbakekalling, er det mange som styrer unna BMW ,(nå begynner å bli gamle da) selv om de kanskje har vist seg bedre enn volvo 40 (41) serien i det lange løp.

KAD 42 fikk forresten en oppdatering allerede på 93mod, fra 95mod regnes de for bombesikre og mange deler fra KAD43 og KAD42 går om hverandre i delelister (ikke absolutt alt..)

Mange Volvo "entusiaster" regner 41 serien som det beste volvo har laget, 41 serien har forøvrig samme oljedistrubisjonshus som første serien til KAD42.

:santa: God Jul :santa:

Redigert av Førstefender (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Ser av det dere skriver, og det jeg etter hvert har googlet meg frem til, at jeg bør være forsiktig når det gjelder KAD42, og spesielt dersom det ikke er blitt gjort oppgraderinger.

 

Må høre hva som står i Sunseekeren. Det er jo litt rart (mistenkelig) at det bare står KAD...... Selgeren sier han har lagt ut ca 100.000 de siste par årene, og skal altså nå sette i baugpropell. Virker som en ryddig kar, og jobber visst med båter (hadde en prat med han, men glemte å spør om motortype, men det var før jeg begynte å høre med ekspertpanelet her inne :wink: )

 

Enig i at A310'en ser fordelaktig ut mht motorene, men kanskje også mindre muligheter til å gjøre egen-innsats eller fikse ting som eventuelt skulle gi feil-meldinger (elektronikk). Syns i utg.pkt det også er en ok båt, selv med litt "snåle" linjer og at den ser litt "kjip" ut bak i sittegruppa (med noen spinkle stålbein og litt "klinisk" med alt det hvite. Blir kanskje noe bedre etter hvert, da selger sier han holder på å legge Flexiteak i den.

 

Link to post
Share on other sites

Takk til alle som har bidratt med konstruktive tilbakemeldinger.

 

Mulig jeg drar på tur over nyttår for å kikke på de Sealine jeg har nevnt her, og i den forbindelse har jeg lagt ut et nytt spm vedr. Volvo Penta AD31 som kan ses her: https://baatplassen.no/i/topic/115440-vp-ad31-96-mod-kjoep-eller-loep/

 

Om det blir kjøp, så tenker jeg også på hvordan jeg skal frakte den til Stavanger. Så om noen har tips eller egen erfaring......

 

Ønsker dere alle et fantastisk og godt nytt båt-år :newyearsign:

Link to post
Share on other sites

Takk til alle som har bidratt med konstruktive tilbakemeldinger.

 

Mulig jeg drar på tur over nyttår for å kikke på de Sealine jeg har nevnt her, og i den forbindelse har jeg lagt ut et nytt spm vedr. Volvo Penta AD31 som kan ses her: https://baatplassen.no/i/topic/115440-vp-ad31-96-mod-kjoep-eller-loep/

 

Om det blir kjøp, så tenker jeg også på hvordan jeg skal frakte den til Stavanger. Så om noen har tips eller egen erfaring......

 

Ønsker dere alle et fantastisk og godt nytt båt-år :newyearsign:

 

ser sealinen(28foteren) ligger i skien, ikke så altfor langt unna kragerø,

 

kjøpte ny båt senest nå i høst i stavanger faktisk, og om du har muligheten for å hente den på våren, så ville jeg iallefall anbefalt deg på det varmeste å bare ta turen selv,

utrolig fin tur å bli kjent med båten på, samt en kjempe flott tur.

 

jeg, gammern, plotter og navionics på tabben fiksa turen på ca.200 nautiske mil på en 9 timers tid, du må nok smelle på noe ekstra ettersom det er stavanger, men da er det å legge inn ei overnatting i kr.sand så blir det velstand =)

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...