Jump to content

lurer på scand 360 med vp D6 310hk


kimern84

Recommended Posts

Hei, noen som vet om 310hk blir forlite i en 360? Står i annonsen max fart 30 knop.

vil man kunne gå ca 24-26 knop på marsj fart?

 

http://m.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=49875852&ref=favorites&folderId=4492121&searchclickthrough=true

 

noen som har erfaring med disse båtene?

Seaco 950 2002 modell med VP Kad43.

Grand Silver Line S300 2015 mod, med Suzuki 9,9 @ 20 HK 2014.

Link to post
Share on other sites

310 høres lite ut ja, men nå kan jo 310 omprogrammeres for mere futt, så det vil jo hjelpe litt og gi 2-3 knop ekstra med rette propeller, tilsvarende D6-350.

Med 5,5 liter sylindervolum så jo ikke 310'en så veldig presset akkurat.

http://www.flissundet.no/public.aspx?pageid=75922&plid=24562&ForceView=classic&g0=21804&g1=21822&pg=21826&p=42349

 

Ser at en annen oppgir 33 knop med D6-350 så da må jo disse båtene være relativt lettdrevne til tross for størrelsen.

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Blir nok ikke aktuelt i gjøre noe med motor. Har sett på båter med to motorer, men klarer ikke tanken på 2 drev.. utgifter x2

Men er red 310hk kan bli forlite med ferielastet båt med grand 300s, 9,9 suzuki 4t blir 100kg bare der.

Seaco 950 2002 modell med VP Kad43.

Grand Silver Line S300 2015 mod, med Suzuki 9,9 @ 20 HK 2014.

Link to post
Share on other sites

Bedre motor hadde nok vært D6-350 eller 370 da disse også har kompressor så de kan vel kjøre noe tyngre propell eller drar iallefall kraftig opp i plan.

 

Men omprogrammering koster ikke mange tusenlappene og har ikke hørt om noen med negativ erfaring pga dette så langt. Slikt har jo vært gjort i mange år nå.

Særlig når man har den laveste effektutgaven av denne motoren (jo det fantes vel en D6-280 men den var neppe i drev-versjon).

Tenker da på ekte omprogrammering og ikke på disse jukseboksene noen slenger på.

Disse er iallefall seriøse http://www.norskmotorkompani.no/index.php?name=MARINE1%2FVOLVO_PENTA_D3_D4_D6.html

Men det er jo fritt valg :smiley:

 

Litt mere om D6-motorene og nyheter høsten 2004 http://www.volvopenta.com/volvopenta/singapore/en-sg/our_company/press_releases/_layouts/CWP.Internet.VolvoCom/NewsItem.aspx?News.ItemId=20755

I 2005 ble vel 310 erstattet med 350 i mange litt tyngre båter som fikk bedre egenskaper med den økte kraften.

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Fine båter, men må være verdens minste 36fotere. Ser på bilder av innredingen så ser det jo ut som en båt på 30-32fot..

En vekt på 5tonn (fabrikk data) indikerer jo at den burde klare seg med D6 310 kanskje?

Testen fra båtmagasinet med en D6 350 har du sikkert lest?

 

http://www.batmagasinet.no/bladarkivet/test-scand-360-dc

 

Har noen punkter på kjøreegenskaper, litt trang, men fin og ellers gjennomført båt.

Link to post
Share on other sites

Ja det finnes nok 36 fotere med både mere skroglengde, bredde og vekt.

Den funker jo med 310 siden den ble levert med det, men man har jo ikke de store kraftreservene da.

 

Men om et par år kan du jo bytte til denne V8-370 lettvekteren isteden, nå når hk-avgiften er borte :smiley:

Det er iallefall drømmemotoren i min 4-tonns båt (og bortimot 40 knop kanskje).

 

bilde

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Det blir dyrt både i kjøp og drift med doble motorer. Men ser det står en på finn med 2x D4-260 til relativt grei pris

Man får da 35% mere sylindervolum, men 70-80% mere vekt bak.

Så mest optimale motor hadde nok vært 1x D6-400 ut ifra dagens motorutvalg.

Da blir ikke farten så veldig langt unna de med dobbel installasjon, men forbruk, støy og servicekostnader ellers blir nok merkbart lavere.

 

2x D3-220 hadde også gjort seg bra, med gode manøvreringsegenskaper og ikke så mye mere vekt enn 1 x D6.

Det er jo lette motorer, og lettere DPS-drev enn D4 og D6 har.

 

http://www.volvopenta.com/volvopenta/norway/no-no/marine_leisure_engines/drives/dps_duoprop/pages/dps%20_duoprop.aspx

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Hadde D6 310 i min SUN.

En tyngre og mer tungdreven båt enn Scanden.

I min båt opplevde jeg motoren som kraftig nok.

Makset på 30 og marsjet på 20-22, og da kjørte jeg ikke motoren hardt.

Selv med ferielastet båt, var det aldri behov for å trimme for å komme opp i plan.

Husk at det er mange newton her.

Men, selvfølgelig er det ikke noe minus å finne en med større motor.

Dette er kun erfaringer fra en annen type båt.

Link to post
Share on other sites

Ja fart på 40+ knop tåler nok skroget fint.

2 sterke rekkeseksere med relativt lav vekt og pris er nok optimalt isåfall, også for plassen i motorrommet.

Med 8.4 liters samlet sylindervolum ville nok et par slike Mercruiser/Mercury QSD 4.2 320 eller 350-hestere dra snerken av kakaoen :smiley:

 

bilde

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Styr unna, for lite effekt til at skroget skal komme til sin rett. For egen del opplever jeg at båten ligger best i vannet og går mest økonomisk rundt 27-28 knop. Dette er en veldig fin marsjfart (toppfart er strengt tatt uinteressant). Med D6310 er du ikke i nærheten av å kunne marsje der skroget går best. Og ikke glem at båten også skal selges en dag.

Link to post
Share on other sites

Min kompis sin Windy 9800 gikk som et uvær med D6 310. Vi var 4 pluss 2 hunder, masse handling og mat, samt en haug med ølkasser. Den dro avgårde som et uvær spør du meg.

 

Min sønn har en Sunnseeker 29 Mohawk med D6 310 og der er det mer enn nok. Han er en guttunge og chippet den i sommer fordi mye vil ha mer vettu. Motortimer 4200 sprek som en hest

Link to post
Share on other sites

Windy 9800 er et godt nummer mindre og lettere enn Scand 360.

Den greier over 44 knop med 2 x 4,2 liters 240 hk diesel http://www.batmagasinet.no/bladarkivet/brukt-test-windy-9900

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Har hatt mange D6, både 310, 330, 350 og 370.

 

Liten forskjell mellom kreftene på desse ved marsjfart rundt 3100 omdr.

 

Fordelen med 310 er at du ikkje har kompressor som minkar levetid på drev.

 

Vil tru at D6 310 i Scand 360 er ein god kombinasjon som gjev deg god fart og små drivstoff- og vedlikehaldsutgifter.

Link to post
Share on other sites

God fart er jo relativt.

På disse fartsskrogene så er det egentlig i knappeste laget om man sliter med å nå 30 knop toppfart.

Marsjfart på 28-30 knop er det fartsområdet skrogene som regel trives best i, og går lettest og mest økonomisk i.

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Takk for mange svar. Hoppet opp til en med to motorer blir for dyrt. Men herregud jeg har lyst på :) Med en chip i denne vil den kunne sammenlignes med en D6 350 hk? Er det likt drev på begge?

Seaco 950 2002 modell med VP Kad43.

Grand Silver Line S300 2015 mod, med Suzuki 9,9 @ 20 HK 2014.

Link to post
Share on other sites

Vel, cruise farta må vel være det interessante? kan du cruise på 24-25knop i 3100omd er vel det en grei hastighet, må du opp i nærmere 30knop før denne båten trives, tror jeg jeg hadde sett meg om etter en båt annen uansett.. Toppfarten er vel bare et tall for de fleste av oss, selv om min engelske dame klarer 36-37knop er det skjeldent dette blir testet ut.

I testen fra Båtmagasinet som jeg linket til så gjør båten 25.5knop på 3000omd med en D6 350, hvis det er riktig som Sogn skriver, at det er liten forskjell på D6310 og D6350 på 3000omd så er det vel ikke noe og lure på? Med chip kan du kanskje gjøre den enda sterkere i mellomregisteret og slippe kompressor må jo være helt ok.

Link to post
Share on other sites

Takk for mange svar. Hoppet opp til en med to motorer blir for dyrt. Men herregud jeg har lyst på :) Med en chip i denne vil den kunne sammenlignes med en D6 350 hk? Er det likt drev på begge?

 

DPH-drevet ble lansert i 2003 sammen med D4 og D6 motorene. I 2011 kom det en forsterket utgave til D6-400.

Så finnes det DPH-A og DPH-B drev men hva som evt. er forskjellen kan vel kanskje VP ekspertene kommentere for det har jeg ikke funnet ut ennå.

 

Toppfartsmessig vil den nok kunne sammenlignes med D6-350 men kompressoren i 350 bidrar jo med mye moment på lavere turtall.

 

Noen båter med disse motorene er nok allerede omprogrammert for optimal ytelse.

Byttes ikke propellene så øker jo ikke toppfarten eller marsjfarten nevneverdig, men den blir iallefall sterkere med last og kan opprettholde farten med mye last.

Håper jo at selgerne opplyser om dette evt. er gjort (samt når og hvor) så man slipper og kontakte tuningfirma nytt og betale for noe som allerede er utført.

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Pratet med tidlige eier i dag. Han sier motoren har fått endret programvare, noe med at turbo skulle starte tidligere. Han sa båten kom oppå på 21 knop stemmer dette? han pleide ligge på 22knop på 3000 omdreininger, max var 33knop på 3700/3800, men den var ikke chippa sa han, fikk nummer til han som hadde gjort det.

Seaco 950 2002 modell med VP Kad43.

Grand Silver Line S300 2015 mod, med Suzuki 9,9 @ 20 HK 2014.

Link to post
Share on other sites

Har en D6 310 montert i 2007 i en Grandezza31DC. Mener temmelig bestemt at jeg oppnår max turtall på 3400 eller 3500 omdr. Da går den 34 knop. Båten veier 4500 kg.

 

Sa selger noe om hvilket turtall turboen slår inn på etter modifisering?

 

Bare som merknad: D6 motorene og DPH-drevene har hatt en del oppgraderinger gjennom tiden. Jeg tror jeg ville hatt vel så stort fokus på det, som at båten alltids kunne tålt mere motorkraft.

Er det for eksempel byttet eksosbend?

Er det byttet styresylindere og slanger, samt slanger til powertrim?

Er det byttet til nytt lokk på sjøvannsfilter? - sistnevnte er ikke så kostbart, men uansett.

Redigert av Eureka (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Ser at en skriver at hans Scand 360 med D6-370 greide drøyt 34 knop, med 28 knop marsjfart

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...