Jump to content

Kjøp av ny båt - valutakurser


Mouche

Recommended Posts

Vi har sett dramatiske svingninger i valutamarkedet i den senere tid, og dette påvirker jo også prisene på båter som produseres i utlandet. Jeg husker DnB for et års tid siden spådde at dollaren skulle falle ned mot 5 kroner mens den i denne uken har vært oppe i nesten 8 kroner og nå falt tilbake til 7,50. Euroen har de siste årene vært helt nede i 7,25 og var på nesten 10 kroner tidligere i uken, men nå falt tilbake til rundt 7,15.

Bare mens jeg skriver dette innlegget har euroen beveget seg flere øre så her går det fort i svingene.

De fleste forhandlerne opererer med en pris som er basert på en gitt kurs, men flere har kanskje båter på lager/i utstilling og disse kan man da muligens få til gammel kurs.

Norske båter, i den grad det er noen produsenter igjen (?), produserer og selger båter i norske kroner og er derfor i mindre grad påvirket av disse kurssvingningene.

 

Noe å tenke på for de som går med tanker om ny, helt ny, båt, men også gjøre seg noen tanker om at brukt, nyere brukt, kan være fornuftig nå siden prisene her reflekterer "gårsdagen" valutakurs?

 

Noen tanker på en tidlig morgen i disse førjulstider!

Link to post
Share on other sites

 

De fleste forhandlerne opererer med en pris som er basert på en gitt kurs, men flere har kanskje båter på lager/i utstilling og disse kan man da muligens få til gammel kurs.

Norske båter, i den grad det er noen produsenter igjen (?), produserer og selger båter i norske kroner og er derfor i mindre grad påvirket av disse kurssvingningene.

 

 

Alle større båter produseres etter ordre. T og m Bavaria har gjordt det i mange år. Mindre båter tas helt sikkert inn til lager. Når det gjelder norske båter, så er hovedkomponenter ofte utenlandske, så

de må også kjøpe inn motorer osv på svak kronekurs. Så den helt store besparelsen får du ikke.

Link to post
Share on other sites

Hva du mene produsere i Norske kr?? h

Hva du har på din båt som laget i Norge ??

Polen og de landene de produsere nå såkalte Norske båtbyggere .. De må handle inn meste av råvarene i Euro, Dollar meste av ektras, og SEK når kommer til motor Volvo .. Uansett kommer prisene nå til og skyte i været, når det de har på lager i Norge er solgt .. De som vente på båt,, Regner med med selger i Norge ,har med i kontrakt ved større svigninger, valuta endringer ,så må kunden ta dette ,vil slutt pris gå opp.. så kan bli endel krangling fremover..

Link to post
Share on other sites

Sone !! når varelager i Norge på alt ,mat elektronik , alt som importeres er tomt.. vil alle priser gå opp, fordi importører må handle dette i Euro ,Dollar, Sek, yen osv.. Fordel for deg, er at verdi på din båt ,er nå høyere neste år ,enn den var denne sommer.. Gran canari turen din og blir mye dyrere,, fly blir billigere,, fordi drivstoff pris er lavere..

Link to post
Share on other sites

Sone !! når varelager i Norge på alt ,mat elektronik , alt som importeres er tomt.. vil alle priser gå opp, fordi importører må handle dette i Euro ,Dollar, Sek, yen osv.. Fordel for deg, er at verdi på din båt ,er nå høyere neste år ,enn den var denne sommer.. Gran canari turen din og blir mye dyrere,, fly blir billigere,, fordi drivstoff pris er lavere..

Høyere i forhold til hva? Med tanke på å selge den til utlandet?

Link to post
Share on other sites

Så lenge en skal sitte på samme båt blir man hverken rikere eller fattigere av endring i valutakurs. Men skal du selge konkurrerer du med nye båter. Når de blir dyrere vil bruktmarkedet gå opp (eller ikke falle så mye som normalt). Dermed blir man mindre fattig av økende valutakurs når man sitter på varer som er importert.

 

Med dagens valutakurser vil jeg kjøpe brukt i Norge. Nytt frister ikke. Kursen går nok ned igjen, men det kan ta noen år.

Link to post
Share on other sites

Jeg låste valuta i desember 2012 på vår båt som skulle leveres våren 2013 på 7,33 for euroen. Nå koster euroen 25 % mer. Jeg klarer likevel ikke helt å forstå om jeg nå har blitt rikere eller fattigere som følge av fallet i kronekursen? Noen som kan forklare meg det?

Hvis du har betalt båten før kursfallet, blir du hverken rikere eller fattigere av dette.

Men hvis det varer ved, vil noe av denne kursstigningen kanskje komme tilbake til deg i bruktbåtprisen når du selger, fordi din båt har blitt dyrere å kjøpe nå, enn da du kjøpte. Men man blir ike rikere av verdistigningen før man selger..

 

Et annet poeng man kan merke seg, er at med så stor kursøkning, vil også moms på importprisen øke betydelig.

En båt til 70 000 pund ville med pundkurs 10 få et momsgrunnlag på 700 000 (og moms 25% = 175000).

Med pundkurs f.eks. lik 12, vil momsgrunnlaget bli 840000 og moms 25% på det blir 210000.

 

På tide å begynne norsk båtproduksjon for eksport igjen snart, kanskje?

Link to post
Share on other sites

Jeg bestilte båt 1 oktober som skal betales i mars 2015 med oppgjør i Euro. Ved tegning av kontrakt var kursen ca 8,19, og i tillegg hadde jeg lagt inn margin for noe kronesvekkelse. Det ble imidlertid raskt klart at svekkelsen ble mye kraftigere enn forventet. Basert på en tråd her på BP kom jeg til slutningen om at jeg burde veksle før det ble for sent, noe som i ettertid har vist seg å være et genitrekk. Men jeg hadde spart mye om jeg hadde vekslet ved bestilling.

 

Det er klart at svekkelsen av krona gjør det mye mindre attraktivt å hente hjem nye eller brukte båter fra utlandet. Forsåvidt er det bra for å balansere tilbud og etterspørsel her hjemme.

Redigert av Framtia (see edit history)
Link to post
Share on other sites

"Alle større båter produseres etter ordre. T og m Bavaria har gjordt det i mange år. Mindre båter tas helt sikkert inn til lager. Når det gjelder norske båter, så er hovedkomponenter ofte utenlandske, så de må også kjøpe inn motorer osv på svak kronekurs. Så den helt store besparelsen får du ikke."



Klart det er ein tregheit i systemet, men ved nye forhandlingar for "neste år" må dei nye valutatkursane spele inn. Om låg kroneverdi vil halde seg over noko tid, noko som er mest sansynleg, må sjølvsagt importprisane opp, det gjeld både bil og båt. Dei få norske som er att vil sjølvsagt tene på dette, sidan ein stor del av ein ny båt ikkje berre består av importerte råvarer og utstyr, men og i høg grad og arbeid. Eksportindustrien vil tene stort på dette, sameleis dei som konkurrere mot importerte varer.


Link to post
Share on other sites

Å kjøpe ny båt blir nå vesentlig dyrere - produksjonen foregår gjerne i Euroland og disse vil nå ikke gi så mye for fjell-dollaren vår. Det har jo en god side, fordi da får de som eksporterer fisken mere fjelldollar pr lax ut i europa/usa eller andre land.... Det er jo de som bringer inn kontantene som vi igjen bruker til å kjøpe båt fra utlandet ( og alt rælet vi kjøper fra kina).

 

Når vi finner ut at vi heller kan kutte ut "rælet" fordi det blir for dyrt og vi begynner å produsere mere enn fisk og olje, vil denne balansen rette seg opp igjen... og da er det ny runde med "ræl" fra Kina...

 

OGSÅ får de som har båt nå mindre konkurranse på pris mot de som skal ha ny båt (som da blir dyrere) - altså har skuta di antakelig steget i verdi!

 

Mn det er jo kjipt å ligge inn med en bestilling nå, med oppgjør som ikke er valutasikret da.. .

Link to post
Share on other sites

Mange har varslet prisoppgang fra 2015. Man snakker om treghet, og det er riktig. Men mot årets slutt prøver de fleste og ikke dra med seg for stort varelager inn i det nye året. Det er ikke den tiden av året man ønsker størst varebeholding :wink:

 

Enkelte bransjer vender produktene i døra, og opererer på meget liten balanse. Og de har allerede økt. Andre aktører selger på flytende valuta, og har derfor ikke behov for varsling. Varsel er for at DET kan komme en prisjustering. Men så er det med konkurransen

 

I båtbransjen er prisene basert på en eurokurs veldig ofte. Og ved levering kan en enten få en faktura ekstra eller en kreditnota. Forrige båt fikk jeg kreditnota på

35` og synes det var helt greit.

Link to post
Share on other sites

Det er mange tråder her på forumet som forklarer konkurs hos norske produsenter med høye arbeidskostnader, men den svekkede kronen gjør at alt av lønnstillegg som nordmenn har "unnet seg" siste ti årene er spist opp! Med andre ord har norske arbeidskostnader kommet betydelig ned hvilket gjør, eller burde gjøre, norsk produksjon mer lønnsom igjen. I alle fall hevdes dette av alle innen norsk industri og eksportnæring så trolig vil det også gjelde båtproduksjon!

Høyere pris på nye båter som nå skal importeres/selges i Norge vil trolig også gjøre noe med verdien av nesten nye båter som er kjøpt inn på helt andre kurser enn hva som gjelder i dag, men det kan ta litt tid før eiere (selgere) av slike båter innser det så kanskje en god grunn til å slå til akkurat nå og legge bildet av båten under juletreet?

 

Siden mandag i denne uken har kursen på euro gått ned fra en topp på 9,85 til akkurat nu på 9,04 som gjør en forskjell i kroner basert på en tenkt båt til en pris av 100.000 euro pluss moms på hele 101.250 kroner! Noen som sa at det ikke svinger i valutamarkedet om dagen?

 

Og prisen på noe nytt vil vel ha betydning for verdien av tilsvarende vare brukt enten det er bil, båt eller andre kapitalvarer vil jeg tro når dette skal uttrykkes i norske kroner for norske selgere/kjøpere.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...