Jump to content

GPS USB dongle for win 8 pc og Opencpn


Guest Avmønstret#

Recommended Posts

Hei! Er det til en laptop regner jeg med?

Jeg liker denne typen, som du bare legger på lading etsted ombord, og kobler til pc'en/tafseplata som en blåtann enhet etter å ha lagt inn en liten driver. Har etpar tilsvarende selv fra Holux, blir som en vanlig seriellport, og vil da fungere med alt av kartprtogrammer.

Denne i linken kan også oppdatere med 10Hz, hvor std. ellers er somregel 1Hz.

Av korreksjonsdatakilder kan den bruke både Waas, Egnos og MSAS, og bør gi bra nøyaktighet på fjorden.

 

USB-gps fungerer greit, men avhenger veldig mye av drivere, innstillinger for strømsparing osv..

Plugger du de i forskjellige usb-porter *kan* de også samtidig forandre seg til en annen seriellport, med det til følge at kartprogrammet ikke finner posisjon.

 

*Ed. glemte å nevne at denne blåtann-gps'en også kan brukes som den du linker til hos Elfa - direkte på usb - så OleBrum :)

Redigert av Kaffelars (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hej

Jag har en GPS modul Bu 353 som jag har försökt använda till Windows 8. Trots nerladdning av senaste drivrutiner får jag felmeddelande att den inte kan starta. Fungerar fint på Windows 7 och XP. Jag har beställt en Bu 353 S4 som skall fungera till Windows 8 återkommer när jag fått den.

Hälsningar Ove

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

Nå fikk jeg til å dele GPS signalene fra Androide telefon til PCen så da har jeg en nødløsning som fungerer. Skal sette opp en gammel androide telefon så kan jeg egentlig bruke den som gps blåtann sender, men er sensorne i telefoner like gode som dedikerte dingser?

 

Vil nå helst ha en kablet usb dings.

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

Meeen når jeg tenker meg om. Kan jo like godt sette opp en telefon til å dele GPS vha blåtann og smette inn en datatvillingsim for å spre 3/4g vha wifi i båten. Da blir det mange fluer i smekken og en dings mindre, dessuten er jo kabelfritt kjekt :-)

 

Dattera skal ha ny mobil til jul og hennes gamle ville være perfekt for oppgaven. Skal slette alt gammelt på den og installere nødvendige apper så blir det stas.

Link to post
Share on other sites

Jeg bruker BlueNMEA på min android telefon mot opencpn. Jeg kjører Linux og ikke Windows, men prinsippet bør vel bli det samme. Jeg er veldig fornøyd. Jeg har en Sony telefon som har både GPS og GLONASS. Etter en del testing har jeg funnet ut at telefonen er mer nøyaktig enn min håndholdte GPS som er ca. 15 år gammel. På tide å legge den i et skap tenker jeg.

 

Jeg liker slike løsninger og vil gjerne høre om andres opplegg. Dersom det er noen som har satt opp noe de er litt fornøyd med så post så vi får lese.

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

Ok. Så om jeg ønsker usb løsning så er 353s4 fra Elfa tingen.

 

Blåttannløsning fra telefon har jeg fått til å virke så den er i boks.

------

Tror jeg gjør som Ole Brum, ja takk begge deler. Bruker usb løsning som hovedløsning og legger opp til gps deling fra telefon som også er 4g router og wifisone.

 

Så kan jeg ha gps vis blåtann app installert på nettbrett og egen telefon, uten å bruke den, som plan C. Ser at en også kan dele GPS signal via wifi. Noen som har erfaring med hvilken teknologi som trekker mest strøm? Wifi eller Blåtann?

-------

 

Må bare nevne noe. Om man bruker Chrome nettleseren på PC så kan en administrere apper på sine androide enheter fra PCen. Utveksling av ruter og waypoints mellom Opencpn (på pc nedi båten) og Locus (på brett i cockpitt) går også som kniv i varmt smør. Og jeg kan sitte hjemme og planlegge ruter som jeg deler med telefonen i båten så de ligger klar når jeg skal ut med båten.

 

Og lurer jeg på om noen har rappet båten så kan jeg logge på i Chrome og få posisjonen på androide enhetene mine, og jeg kan ringe, låse eller slette enhetene.

 

Begynner å bli både enkelt og rimelig dette.

Link to post
Share on other sites

Litt av en plan Pinkvin, dette blir nok bra!

Blåtann trekker nok minst power, og er enklere å ha med å gjøre siden det er en lettvekts punkt-punkt kobling opptil en drøy Mbit. De fleste blåtann gps'ene har et lite batteri på noen hundre mAh som lar de fungere 8-16 timer uten lading.

 

Trenger somregel heller ingen egen driver, da blåtann service i Windows(95-7) bare legger til seriellporter til kommunikasjon, portnr. kan endres i enhetsbehandlingen.

Mot enheter som telefoner, kan det være smart å bare velge denne tilbydde tjenesten i blåtann oppsettet, og ikke deling av PIM/kontaktinfo, media/filer o.a.

 

 

Fordelen med å bruke usb, blir at det er mindre risiko for støy mellom alle andre rf, wifi og blåtann duppeditter som opererer i det åpne båndet rundt 2,4Ghz.

Her ligger alt fra trådløse termometer til N-routere (og mikrobølgeovner)..

Redigert av Kaffelars (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

Litt av en plan Pinkvin, dette blir nok bra!

 

 

Tja, noen få apper så er jo en smarttelefon mye av det en vil ha i båt. Wifi router, 4g router, trådløs GPS, automatisk nedlasting av Grib filer osv. Og som nettverksruouter kan en laste opp og ned filer, feks bilder, musikk osv. Gjennom mobildata har en radio, netflix/nrk og i det hele tatt.

 

Alt er mulig, nesten.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...