Jump to content

Kjøpe båt i vinteropplag. Dumt?


trampeklapp

Recommended Posts

Eg ville laget kontrakt om at alt montert utstyr skal virke ved sjøsetting og prøvekjøring feks innen 1mai. Og i tilleg holdt igjen 20-30% av kjøpesummen.

Eg gjorde ca det samme for noen år siden, og det gikk fint. Slik ulempe med delbetaling må selger nesten finne seg i når han velger å putte båten på land før salg.

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Link to post
Share on other sites

Gi ham et bud på båten først. Om han aksepterer budet, så avtaler du betalingsbetingelser etterpå. Restbeløpet kan jo f.eks settes på en sperret konto så han har sikkerhet for at pengene faktisk finnes når våren kommer...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

Ville fulgt Sæbø sin plan.

 

Men vær nøye med å kontraktsfeste hvilke deler av båten den tilbakeholdte summen evt. skal dekke, og tidsramme for tilbakehold. Type "motor/gear virker som det skal", resten av pengene betales med en gang båten er prøvd etter at den er satt ut.

 

Da blir henteturen noe nytt som ikke har med selve salgskontrakten osv å gjøre og evt andre feil/mangler som måtte dukke opp blir også nye saker som ikke har noe med restbeløpet å gjøre.

 

Opplevde en gang at kjøper av snekka mi peisa på ut fra havna på max turtall med den gamle VP motoren. Trodde jeg skulle dø og trodde motoren kom til å gjøre det samme i løpet av kort tid. Men jaggu holdt den til den var ute av syne, og det var ganske lenge. Stod på brygga og myste ut i mørket, det blåste med mye sjø og jeg var forberedt på at det hele skulle ende med redningsaksjon. Snakket med kjøper etterpå og båten gikk fortsatt :-) Og vi som hadde putret rundt med lavt turtall i åresvis av redsel for at den gamle VPen var like skjør som den var gammel...

Link to post
Share on other sites

I utgangspunktet er det en fordel å kjøpe en båt som står på land. En kan i ro og make kontrolere skrog og det meste. Dvs ingen stress med å hive båten opp for kontroll. Har man ingen indikasjoner på andre feil enn selgers beskrivelse, som bør være på kontrakten, så burde vel ca 10 % av kjøpesummen være grei "prøveturforsikring". Men de kan kanskje båtadvokaten si noe om.

Link to post
Share on other sites

Med så lav kjøpesum så vil 10% knapt dekke full overhaling av dieselvarmer. Derfor anbefalte eg 20-30%.

Som eg nevnte i første innlegget mitt så gjorde eg ca det samme. Men eg betalte ut heile båten med ein gong. Kontrakten vår hadde ordlyd at utstyr med svak / usikker funksjon skulle erstattes. Eg fikk tilbake 5000 for defekt hydraulikkpumpe til flaps.

Kontrakt bør inneholde en avklaring om ansvar rundt skader båten kan få i opplag grunnet dårlig konservering eller svake støtter osv.

Pinkvin presiserer noe viktig. Det er ikkje snakk om å holde tilbake penger som en slags garanti for trygg båt på henteturen eller liknande, så om selger er skeptisk kan dere spesifisere lengde og tidsperpektiv på prøveturen :-) Virker selger avslappet kan du sikkert betale alt og sove godt med ok kontrakt.

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...