Jump to content

Fjärrkontroll ifrån Kina till Power IL ankarspel?


Maufen

Recommended Posts

Senderen på denne så jo mye greiere ut enn de småtassene for nøkkelknippet jeg har sett tidligere. Du får dele erfaringene her, jeg øsnker en slik til baugthrustern så jeg kan sitte på kaia med kaffekoppen og purre folket i havna så de får med seg soloppgangen :)

..eller heller når man skal legge til alene på en vanskeligere plass, og kan be baugen komme fra svaberget eller brygga.

Link to post
Share on other sites

Går sikkert greit ja, men du må sjekke polaritet på bryterpanel du allerede har på ankerspillet. Til eksempel har mange Engbovinsjer + 12 volt på begge knappene, mens den tredje ledningen i panelet er strømløs når vinsjen ikke er i bruk. Er det slik hos deg også vil det ikke fungere før du kobler til ett ekstra rele som kan snu polariteten, med mindre denne saken fra Kina også har to ledere med 12 volt + i hvileposisjon. Det tviler jeg på. Men dette ordnes greit med et hvilket som helst billig rele fra biltema.

 

Det har vært noen tråder om dette på forumet så om du søker litt finner du sikkert ut mer om akkurat det.

Link to post
Share on other sites

Tack för alla svar, jag kommer beställa men jag blir lite osäker på det hegra skriver om att ett extra relä ??!! Nedan är mitt kopplingschema för ankarspelet, tror ni det behövs extra relä?

 

https://baatplassen.no/bildearkiv/57/57721/winsch2.jpg

 

Skall leta efter denna andra tråden också se om jag kan lära mig lite mer :confused:

 

Tacksam för input.

Link to post
Share on other sites

koppkingsschema ser flott ut, og enkel styring med rød som fellespunkt, og svart/grå for hhv ut/inn på spelet. Ville hatt en bryter på rød til trådløse fjernkontrollen(via reserve bryter på dashbord, eller eksisterende til vinsj?) så det er enkelt å deaktivere om noe henger seg opp.., og gjerne også to små hjelperele for å spare utgangene til trådløse mottakeren. Regner med kraftrele til vinsjemotor krever litt strøm for innkobling, samt pulser tilbake når de slipper, og mulig trådløse mottakeren har transistorstyrte utganger eks.

 

Håper ikke dette var til videre forvirring, ha en trevlig kvæll :)

Link to post
Share on other sites

Det er helt til høyre på skjemaet hvor bryterpanelene er, du må være obs på. Det er ledningene rød, sort og grå.

Ser ut som du har 12 volt + på den røde og 0 volt på sort og grå i hvileposisjon.

Engbo derimot har 12 volt + på to av disse, og 0 volt på den ene. Det er da det kan klabbe seg til.

 

Fant en tråd hvordan en annen løste dette ved hjelp av to releer. Fikk ikke til og sette inn en link, men tråden heter : Ny fjernkontroll til gammel Engbo vinsj.

En grei skisse i innlegg nr. 5 i den tråden forklarer mye.

Men se nå hvordan koblingsskjema til den nye fjernkontrollen ser ut, og det kan godt hende dette funker uten releer.

 

For øvrig litt feil av meg og skrive snu polariteten i mitt første svar. Det er jo heller snakk om og sende 12 v til riktig sted.

Redigert av hegra (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Tack för alla tips.

 

Om jag förstår er rätt (min norska är inte 100% :)). Min tanke är att koppla in sändaren i närheten av existerande panel (som jag kommer behålla) som säkerhet.

 

Existerande panel Sändare Action

Black White Ut

Grey Yellow In

Red Red +

 

 

 

Black på sändaren tas ifrån - på batteriet.

 

Låter det som bra start?

 

Tack för er hjälp.

Link to post
Share on other sites

I min länk först i tråden under description finns lite data om sändaren, skall vara ärlig och säga förstår inte mycket där :)

 

Jag hade precis som du skriver tänkt att sätta den så högt som möjligt för bästa täckning.

 

Man brukar inte få så mycket mer information än så då man beställer ifrån Kina,men för 15 USD DAP Sverige kan man inte räkna med mer :)

Link to post
Share on other sites

Har ilas power IL vinsj. Kjøpte en fjernkontroll som ligner veldig på den du linker til.

Har et betjeningspanel til vinsjen, hvor du må holde nede en knapp for å tillate å kjøre inn eller ut på den andre.

Koblet ledingene fra motakerdelen direkte inn på inn/ut knappen. Denne original ilasbryteren gir kontakt når du trykker inn eller ut..

Om du kobler releet i motakerdelen (ledningene fra denne) parallelt over originalbryteren, får du samme forholdet.

Du gir kontakt når du trykker på fjernkontrollen. Altså vinsjen går inn eller ut.

Har en slik fjernkontroll, bare i 2 kanals: http://www.ebay.com/itm/NEW-Anchorlift-USA-Radio-Wireless-Remote-w-4-Channel-Autodrop-ACL-91354-/151511842486?pt=Boat_Parts_Accessories_Gear&hash=item2346cf3eb6&vxp=mtr

 

Panelet mitt er dette du ser inne i rattet her.

 

bilde

Link to post
Share on other sites

Kaffelars : Håper ikke dette var til videre forvirring, ha en trevlig kvæll :)

 

Om noen har skapt forvirring får nok jeg ta min del av æren for det :smiley:

Jeg hektet meg opp i en type fjernkontroller som fungerer noe annerledes enn den Maufen har funnet.

Det er den typen som bare har 4 ledninger hvor 2 er koblet til + og - . De to andre sender vekselvis ut 12 v + når fjernkontrollen betjenes. Det er denne typen som skaper problem på Engbo og som må ha ekstra rele omtalt i den andre tråden jeg fant.

 

Den Maufen har funnet har vel 5 ledninger og sender ikke ut 12 volt+ i noen av de tre. Dermed kan den brukes på flere typer da denne bare kobler sammen kontaktene akkurat slik bryterpanelet gjør, og kan brukes direkte på Engbo også uten releer. Like forvirret ??? Sikkert, men til Maufen vil jeg si at dette går helt greit på din.

Link to post
Share on other sites

Å kjøpe fjernkontroll til ankerspill eller thrustere fra en tilfeldig leverandør ville jeg vært skeptsik til. Dette er "tunge" motordrifter som i værste fall kan ta fyr. Om man f.eks ser på Engbos fjernkontrollere så er kommunikasjonen toveis for å sikre at kommunikasjon mellom sender og mottaker er korrekt. Her er noen aspekter en bør tenke igjennom:

 

- Er disse fjernkontrollene beregnet for maritimt bruk, og hvordan vil funksjonen være etter noen år i båt?

- Kan det tenkes at din sender eller mottaker samspiller med andres utstyr?

- Kan slikt utstyr resultere i en avgrensning i forhold til forsikring?

- Har utstyret nødvendig godkjenning fra teletilsynet?

- Det kommer nye krav til importør av slikt utstyr. Selv om du er privatperson må du kunne fremlegge dokumentasjon på at utstyret er godkjent i EU. I dag er det leverandøren som må gjøre dette.

 

Nå handler jeg gjerne ting fra DX og Ebay selv, men til akkurat dette ville jeg sjekket og kryssjekket at utstyret faktisk er godt nok

Link to post
Share on other sites

 

 

Dette er "tunge" motordrifter som i værste fall kan ta fyr

 

?? Motoren trekker jo ikke strømmen sin gjennom verken fjernkontrollen eller bryterpanelet.

Man styrer jo bare "styrestrømmen" til releet. Strømmen som går fra batt. til motor gjennom releet

er en helt annen sak. Korrekt at Engbo har et annet opplegg enn Ilas.

 

bilde

Link to post
Share on other sites

Poenget er at med en kvalitetsmessig dårlig fjernkontroll så kan vinsjen eller thrusterne leve sitt eget liv og starte uten at du er til stede. En Sleipner thruster er designet for å gå i maks 3 minutter. Etter dette kan den overopphetes og i værste fall ta fyr.

 

Det meste av båtelektronikk har i dag lakkerte krestkort, og står det at de har en tetning på IP 67 så har de det. Det betyr at sannsynligheten er lav for at utstyret skal svikte. Billig kina utstyr har neppe dette og du kan heller ikke stole på at data som de oppgir stemmer med virkeligheten. Med andre ord du kjøper utstyr som kan svikte pga korrosjon eller at designet er for dårlig. Det som er enda mer alvorlig er at med din defekte sender så kan du i værste fall starte utstyr på nabobåten.

 

En av grunnene til at utstyr skal være CE merket er at vi skal føle oss trygge på at det samspiller med annet utstyr uten å påvirke dette negativt. For å få dette CE merket så skal blant annet slikt utstyr være testet etter hvisse elektrotekniske standarder. Her sjekker man f.eks at det ikke er uønsket elektromagnetisk stråling ut av ustyret eller at det kan la seg påvirke av dette innenfor gitte krav. Om man da kommer med en billig sender fra kina så kan man ikke stole på dette. I tillegg er det slik at man kan ikke stole uten videre på at alle produsenter i Kina respekterer vår CE merking. Og til slutt, mange produkter er merket med China Export (CE) so0m til forveksling er veldig lik vårt CE merke.

Link to post
Share on other sites

Er helt enig i at man ikke skal kjøre vinsjen så lenge av gangen. Sjøl kjører jeg bare i korte perioder og drar ikke båten

helt ut og ankeret opp. Prøver å spole litt så båten siger og vinsjen så jobber lettest mulig.

Den anchorlift kontrollen jeg linket til litt lenger oppe funker helt smertefritt, er vanntett og flyter ( har en slik i 2 kanals utgave uten autodropp funksjon)

Hvordan det er med den trådstarter har bestilt vet jeg ikke. At den fil fungere, er sikkert.

I den forrige båten hadde vi Quick vinsj med Quick fjernkontroll. Der var ikke engang kontrollen vanntett ??

NB! viktig som du sier ikke kjør vinsjen for lenge. 1000W vinsj på 12V drar 83A når du belaster den.

Det er mer enn inntaksikringene i hjemmet det.

Skikkelig tverrsnitt på ledning, ordentlig avslutting og terminering er meget viktig

 

 

God Jul

Redigert av SoBo (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Var idag ute vid båten och fixade lite, blandannat testade jag fjärrstyrningen till ankarspelet.

 

Jag kopplade in följande, se bild nedan.

 

Vit (mottagaren) --> svart på relä 1

Gul mottagaren) --> grå på relä 2

Röd (+) --> röd som går till kontrolpanelen

Svart (-) ---> svart vid reläet.

 

Blå/grå på bild är antennen.

 

https://baatplassen.no/bildearkiv/57/57721/1422816781.jpg

 

Inkoppling var väldigt enkel, det som tog lite tid var att sätta nya kontakter samt krympslang på mottagaren.

 

Jag testade fjärrkontrollen stående vid fören på båten samt badbryggan och den fungerade direkt. Bara att tryck ON på fjärrkontrollen samt tryck upp eller ner så reagerade ankarspelet direkt. Jag har valt att behålla kontrollen på

kontrollpanelen om fjärren skulle sluta fungera. Funderar att köpa en till och sätta på bogpropellern också.

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...