Jump to content

Anchorlift Barracuda 900w vinsj, dimensjon på kabler?


storken28

Recommended Posts

Har montert en Anchorløft Barracuda 12v,900w anchorvinsj på min Alo 28.

den elektriske oppkoblingen er ikke utført ennå. Jeg trenger noen råd.

 

Statusen på det elektriske anlegget i dag er som følgende.

12V 80amp dynamo lader, to batteribanker gjennom ett BEP-VSR.Den ene er et startbatteri på 65 A og den andre er "housebatteri" på 2x105A,totalt 210A som holder strøm til alt annet om bord, inkludert instruementer og VHF.

 

Jeg har et tredje batteri som er meningen å koble til anchorvinsjen,den skal stå ca.5m frå vinsjen (10m kabel),denne er på 30mm2.

 

Jeg har blitt anbefalt å ta strøm til denne fra startbatteriet gjennom en VSR.

Dette fordi bruk av vinsjen med støm fra "housebatteriet" kunne føre til strøm (spikes) som kunne skade instuementeringen.Hva mener man om dette?

 

Det tredje batteriet skal stå ca2 til 3m fra startbatteriet. Hvilken størrelse kabling burde jeg bruke mellom startbatteriet og VSR og videre til Batteri nr 3?Dette er sikret for ovrbelastning frå vinsjen med en 100a thermal sikring.Dynamo kan lades med maks 80 amp

 

Takknemlig for alle svar.

Link to post
Share on other sites

Hva sier installasjonsinstruksen til vinsjen? Trekker denne opp noen spesielle retningslinjer som bør følges?

 

Kan du ikke sette et eget batteri ved vinsja, relativt sprekt type. F.eks. Optima etc., ladet fra en 12v/12v lader (Cetek type etc.) fra hovedbanken som dermed isolerer vinsjebatteriet fra resten av kretsen slik at det ikke påvirker hovedbanken med store strømoverføringer i større grad enn 12v/12v laderen tillater å passere?

Link to post
Share on other sites

Jeg vil nok ha vært fristet til å skifte ut eller oppgradere startbatteriet til ett kombinert vinsj- og start batteri. Når du bruker vinsjen står hovedbryter på start og motoren går og lader. Bruks så grove kabler som mulig til vinsja og kortest mulig avstand. Startbatteri er normalt batterier som skal tåle raske og harde utladninger. Derfor er vanlig forbruks-batteri ikke så godt egent.

Link to post
Share on other sites

Det er en grei logikk i å benytte startbatteriene til også å drive vinsja om disse er av god kapasitet. Det er ikke et uvanlig oppsett fra mange båtprodusenter.

 

Ved utkjøring av kjetting bruker vinsja minst strøm, dette foregår oftest ved ankring før man stanser motoren og man tømmer da ikke en vesentlig mengde av startbatteriene til vinsjbruk. Innhaling gjør man oftest før avgang, da belastes vinsja en del mer, trekker mer strøm av batteripakken men oftest skal motor gå en stund etterpå under seilas til neste sted så man får ladet opp dette tilskrekkelig igjen.

 

Common rail motorer er mer sensitive for strøm da disse krever en del for å opprettholde driftsfunksjonene så å legge til store ekstra forbrukere på startbatteriene til en slik motor skal man ikke gjøre ukritisk. Det kan skape problemer. Har sett et tilfelle der hekkthruster var koplet på startbatteriet til en Volvo D6, og ved hyppig bruk foråsaket dette alarm fra VP-EVC systemet.

Link to post
Share on other sites

det jeg ville anbefale om mulig er å legge 95 mm 2 kabel fra batteribank og frem til så nær ankervinsj som mulig, deretter montere et backup batteri her, kan dette monteres la oss si 2 meter fra vinsj så kan du koble vinsj til her med 30 mm2 kabel. dette vil si et spenningsfall på ca 0.35 volt, noe som vil være innenfor forsvalighetens grenser.

Link to post
Share on other sites

Her er det jo spørs om hvordan å lade et separat baugbatteri.

Det er jo nettopp denne som skal levere energien til vinsjen,
da med både kortest vei og minst mulig spenningsfall.

 

For å utjevne det som vinsjen trekker trengs det så lite strøm at de ikke er nevneverdig.
Tar vi f.eks. disse 100A, la oss si at vinsjen trekker 2 minutt med full last.
Da blir det hele 3 Ah som ble tatt fra batteriet.

Et bra batteri som er ordentlig dimensjonert etter vinsjprodusentens ønske
kommer da ikke en gang i nærheten av en ny syklus.

Det betyr at batteriet er toppladet etter en time med 3A lading.
Så, hvorfor skal en da strekke tunge kabler?

:santa:
Jørg

Tilføyer her:
Sorry, leste ikke riktig i første omgang.
Spørs dreier seg jo primær om disse 2x 5m kabel, ikke om lading.
Men jeg la det står her som henvisning for andre,
som posisjonerer baugbatteriet i baugen like ved vinsj & trustermotoren og lurer om lading.

Redigert av Joerg Becker (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hvis man da legger to stk enledere som ikke berører hverandre iht NEK 400:2014 tabell 52B-10, så tåler en 16mm2 94A.

 

En 95mm2 tåler 282A.

 

Har da ikke kjørt noen FebDoc beregning på dette men vil anta at man med en 25mm2 som tåler 119A i denne tabellen ikke får nevneverdig spenningsfall på 5m.

Link to post
Share on other sites

Her må man og bruke litt sunn fornuft ved innstallasjon.

Det er ikke en start motor som krever 800A som skal trekkes.

 

Ifølge tabeller jeg har for kobberledning er motstand oppgitt pr 1000 fot eller ca 300m.

En kabel på 42 mm2 (1AWG) er oppgitt til 0,127 ohm pr 300m (1000fot).

Tilsvarende for 13mm2 (6 AWG) er 0.4 ohm pr 300m (1000 fot).

 

Formel for spenningsfall er: Voltage Drop = Current x Length x Ohms per foot

 

Om vi tar 6 meter kabel ( 2x3m) og vi vil ha maks 10% spenningsfall, som kanskje holder til vinsjen,

bir tverrsnittet man behøver ca 13mm2. F.eks en 16mm2 kabel er å få kjøpt.

 

For maks 2% tap blir tverrsnittet på kabel ca 42mm2.

 

For lading av vinsj batteriet kan man sikkert klare seg med kabel fra 16mm2 og oppover på det korte strekket, siiden forbruket

er lite i forhold. Som nevnt av Joerg.

Men om man velger en mellomting, vil f.eks 20-25mm2 holde.

Redigert av Chris284 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Takk for innspill alle sammen,men svarene gir flere spørsmål :-)

 

1.til Cheif Engineer.Dette høres ut som et bra forslag,og som er en helt ny løsning for meg.Jeg klarer ikke å finne noen lader av typen du nevner -12v inn/12v ut, Kan du spesifisere et eller flere type/navn nærmere?

Så tenker jeg at ingen ting er gratis,hvor mye strøm bruke denne type lader inn i forhold til ut, da fra et allerede hardt belastet husbatteri,når motoren ikke er i gang hele tiden,til vinsjbatteriet er oppladet.

Commen rail problematikken gjelder ikke meg(Yanmar 3y 20).

 

2.Ternen2.Som sagt,så er ikke det elektriske fastlagt ennå,det er fremdeles mulig å plassere vinsjbatteriet lenger frem, da med kabel, totalt ca 6m (2x3m).jeg er enig med dere om dimensjonering av kabel til vinsjen,men denne kan forandres.

Belastning på denne vinsjen skal være 47A med fullt load oppover.

 

3.Jorg Bekker.På denne vinsjen er opptrekksfart 26 m/min. Hvis jeg ankrer opp på 60m-(jeg tviler på at det noen gang blir mer) tar det ca 2.2 min ved belasting 47A,hvor mye strøm bruker jeg?

Hvilken størrelse burde jeg ha på ledninger fra startbatteri til vinsjbatteri av hensyn til lading fra en 80A dynamo og dette forbruk på winchen.

Link to post
Share on other sites

Takk for innspill alle sammen,men svarene gir flere spørsmål :-)

 

1.til Cheif Engineer.Dette høres ut som et bra forslag,og som er en helt ny løsning for meg.Jeg klarer ikke å finne noen lader av typen du nevner -12v inn/12v ut, Kan du spesifisere et eller flere type/navn nærmere?

Så tenker jeg at ingen ting er gratis,hvor mye strøm bruke denne type lader inn i forhold til ut, da fra et allerede hardt belastet husbatteri,når motoren ikke er i gang hele tiden,til vinsjbatteriet er oppladet.

Commen rail problematikken gjelder ikke meg(Yanmar 3y 20).

 

Du kan f.eks. bruke denne laderen: http://www.ctek.com/no/no/chargers/D250S%20DUAL

 

Den lader kun når inn-spenningen overstiger et visst nivå, mao. tømmer den ikke forbruksbanken når motor er stanset men starter ladingen så snart motoren går igang.

 

Da vil Cetek laderen detektere at lading mot forbruksbank er igang fra ekstern ladekilde som følge av den økte spenningen og dermed kjøre igang ladeprosessen sin mot vinsjebatteriet. Det samme vil den gjøre når landstrømslader etc. er innkoplet forbruksbanken. Men det kutter altså når forbruksbanken er uten lading. Og det er jo en bra ting.

 

Den kan lade med max 20 A.

Link to post
Share on other sites

Når det gjelder svært store forbrukere må man nok ha et noe nyansert syn på hva som er realistisk mulig å få til i forhold til spenningstap i kabel.

 

For de som ønsker det kan en lese litt om dette i denne testen av baugpropellinstallasjon: http://www.batmagasinet.no/bladarkivet/install%C3%A8r-baugpropell-riktig-%C3%B8k-effekten-med-62-prosent

 

Konklusjonen i den testen er er at 10,3 volt på motoren under belastning må ansees som meget bra. Noe bedre er det urealistisk å få til. En ankervinsj er noe mindre så her kan man vel klare litt mer forutsatt at batteripakken er god. Men glem dette med spenningsfall mindre enn 4%. Det er nok urealistisk på en slik type installasjon.

Redigert av Chiefengineer (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Cos Φ er uttrykk for en vinkel mellom strøm og spenning i et diagram. Og i likestrøm har vi vel ikke noe annet enn en

rettvinket trekant, der vinkelen er 90 grader. |__

Eller er jeg helt på jordet nå igjen ? Det er snart 35 år siden jeg gikk ut av Ing. høg skolen fra 4 års studium på elektronikk og elektro linjen.

Man bruker en formel P=U x I x Cos Φ for å regne ut effekten f.eks en vekselstrøms generator gir. Og der er det viktig at cos er 1.

Og kanskje Holte har utregning som gjeder for vekselstrøms anlegg.

 

Tror man bør sjekke den ohmske motstand pr meter eller fot oppgitt for den kabelen man skal bruke

for å få et bra resutat.

Formelen for utregning ser du over, noe annet trenger man ikke.

 

Og en ting som minsker tap er å lodde kabelsko, ikke bare klemme sammen.

På større kabel tverrsnitt, f.eks 300 og 500 mm2 brukte vi alltid å lodde med gassbluss i tlegg ti krymping av kabelsko.

De kablene ble brukt på generatorer i Tokke kraftverk.

Redigert av Chris284 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Cos Phi er jo helt uinteressant så lenge man kjenner strømtrekket i ampere. Om den er lav gjør det jo bare at den aktive effekten (P) blir tilsvarende lavere enn den tilsynelatende effekten (S) men så lenge man dimmensjonerer etter et kjent strømtrekk i ampere spiller jo ikke dette noen rolle.

 

Og dette er jo vekselstrømsfenomener som man plages lite med på et likestrømsanlegg. Ingen grunn til å tenke fasekompensering her. :smiley:

Link to post
Share on other sites

ser den ctek laderen kommer på ca.2600,- fra mekonomen, denne er nok også stor nok til ca. tusenlappen (12A) og fås opptil 72A (!)

 

Annet alternativ om strømopplegget ombord ellers skal oppgraderes litt, er en skillediode med 3 utganger til start/forbruk/vinsj(+thruster evt.), senseledning fra dynamo til forbruksbanken.

For landstrømopplegget synes jeg det er greit å bruke noen små ctek 4-7A ladere til vinsj og startbatteri og en større lader til hus/forbruksbanken.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...