Jump to content

Strøm i båt, en potensiell brannbombe.


Ternen32

Recommended Posts

Opp igjennom årene med båt som hobby og nære venner og familie med båtelektro som yrke har jeg tidligere fått en del pepper for diverse ikke så gode el installasjoner i båt og bil, etterhvert ble jeg nødt til å sette meg inn i en del av sette for å slippe en del ikke så positive kommentarer rundt ting jeg gjorde, etter mye lesing og studering innså jeg fort at dårlig kunnskap her fort kan bli livsfarlig.

 

Tenkte derfor å dele litt av hva jeg tenker og føler jeg har lært av dette med tanke om at andre som oppgraderer det elektriske i sine båter kan seile tryggest mulig rundt på fjorden.

 

Elektrisk i båt er noe av det mest krevende man begir seg ut på, kabler og punkter må ofte for-hånds planlegges nøye da man ofte ikke vil ha god tilgang til dette etter at alt er bygd opp, her er det viktig å tenke over hva man ønsker å koble til, samt hvor alt skal stå,

12 volts anlegg krever gode tversnitt på kabel samt man bør isolere kabel å koblingpunkter best mulig mot å komme i kontakt med fuktighet og sjøluft.

 

Gamle kabler i båt kan på utsiden se helt friske og fine ut, men på innsiden kan det dannes korrosjon som gjør at man får døde ledere, resultatet av dette er at om man feks har en 4 mm2 kabel i verste tilfelle at 1/2 parten av lederne er døde, det vil si at kabel på 4 mm2 ikke yter mer enn en 2 mm2 kabel. Har man feks et kjøleskap koblet til en slik kabel så vil det dannes mye varmgang i en slik kabel, flere og flere ledere vil dø ut frem til kabel tilslutt kan begynne å brenne og dertil kortslutte hele el anlegget med resultatet av at båten står i full fyr.

 

Ofte leser man om båter ligger i båthavnen uten personell, og plutselig kan disse begynne og brenne, ofte er da slike tilfeller grunnen til dette.

 

En grei måte å gå over og sjekke slikt som dette er å bruke et multimeter, man starter med å kontrollere spenning direkte på batteri, la oss si dette er fullladet og viser 12,8 volt, deretter måler man spenningen fra bryterpanel, dett bør om man har riktig dimensjonering på forsynings kabler vise tilnærmet lik spenning, viser disse vesentlig lavere spenning så er det fare på ferde, er dette bra fortsetter man å måle ut på alle tilkoblede punkter, feks. kjøleskap, skru dette på og mål spenning inn på kjøleskap, viser dette god spenning har du et friskt anlegg, har du lav spenning så er det på tide med utskifting, dette gjør man på alle tilgjengelige punkter, ved vesentlig lav spenning vurder utskifting snarest.

 

Kommer tilbake med flere tips fortløpende, skriver jeg noe som ikke stemmer så korriger meg gjerne :)

 

Mvh

Kenneth

Eier av 1978 Furuholmen 32 Fly.

Ternen sin Blogg: http://ternen.rashani.no/#home

Link to post
Share on other sites

Det aller værste kan være kortslutning og full nedsmelting med påfølgende el-brann..

Monterte nyst 2x220Ah batterier, disse har hver en CCA på 1800A, i paralell dobles jo dette og jeg har sett flere som synder med å ikke montere sikringer ved batteriene..

SÅ ligger det da en gammel 6-10 eller i beste fall 16kvadrat kabel usikret fem til dashbord eller et annet koblingspunkt, en dag kan det gnages hull av noe som har forbindelse med minus/jord, gir/gassvaiere, jordskinne, varmeapparat eller anna, og man har over 3600 ampere i dette tilfellet på ville veier i båten.. nærmeste jordpunktet til en gassvaier kan eks. være motoren/dieselpumpa.-.

 

Helt enig Ternen32, man bør ha respekt for det elektriske, selv om dette 'bare' er 12 eller 24 volt!

Link to post
Share on other sites

Snodig teori, Ternen 32! Jeg har aldri opplevd at kordeler har korrodert av i ledninger. At det blir svarte kan skje, men skjelden noe mer. Så lenge det er god kontakt i kabelskoene i endene pleier det å være grei spenning likevel. Min båt er fra 1978, og det meste av ledninger er like gammelt og fungerer fortsatt som det skal....

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Har selv flere ganger opplevd kabel som mister lede evne, om man tar et eksempel hvor dette skjer ofte, har flere ganger byttet ledning til lanterner på joller, disse ligger ofte veldig ubeskyttet, gjerne med tilkobling på påhenger, her har jeg flere ganger opplevd lanterner som har sluttet å fungere, har i disse tilfeller måtte bytte ledning fra lanternefot og ut til tilkoblng, ved spenningsmåling av denne i ettertid kan man knapt måle spenning i ledningen, ved å klippa av ledning si 30 cm har man økt spenning, men fortsatt ikke nok til å forsyne lyspære.

Eier av 1978 Furuholmen 32 Fly.

Ternen sin Blogg: http://ternen.rashani.no/#home

Link to post
Share on other sites

Er det mange som har opplevd gnister fra kabler/ koblinger? Mange batteribanker med kabler ligger jo ofte ved siden av eller i nærheten av bensintanker.. Viktig selvfølgelig å sørge for god lufting av tank ut fra skroggjennomføring samt at motorrom er godt ventilert, men hvor stor fare er det egentlig for gnistdannelser som kan antenne bensintank (ikke dieseltank)..

 

Forutsetter at koblinger er skikkelig festet/ skrudd til, spesielt på batteripolene..

Redigert av Norcem21 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Snodig teori, Ternen 32! Jeg har aldri opplevd at kordeler har korrodert av i ledninger. At det blir svarte kan skje, men skjelden noe mer. Så lenge det er god kontakt i kabelskoene i endene pleier det å være grei spenning likevel. Min båt er fra 1978, og det meste av ledninger er like gammelt og fungerer fortsatt som det skal....

Nå kan man vel si at brann i lystbåt er sjeldent, men når det først skjer, kan konsekvensene bli store. Derfor synes jeg det er bra at Ternen tar opp problemstillingen. Det er mange selvlerte elektrikere sok har gjort mye rart i mange båter.

Enig i at den valgte teorien er litt snodig, da varmeutviklingen som regel kommer i en eller annen elektrisk forbindelse. Men det er en grunn til at de fleste seriøse leverandører av maritim elektronikk bare benytter fortinnet ledning i sitt utstyr.

Link to post
Share on other sites

Nå er det ikke serielysbue eller gnist som er den største faren i båt, men derimot overbelastning av kabler med resultat kabler smelter sammen med kortslutning som resultat da feil dimensjonering og overbelastning kan gi en veldig varmgang

Eier av 1978 Furuholmen 32 Fly.

Ternen sin Blogg: http://ternen.rashani.no/#home

Link to post
Share on other sites

Min erfaring er at ledninger som ligger utsatt for sjøluft og fukt mister sin ledeevne pga korrosjon inne i kabel, nå forsøkte jeg og ta opp alle aspekter av årsaker til feil og farer med elektrisk ombordi båt, den største synderen som er tverrsnitt på kabel i forhold til lengde og belastning av kabel tenkte jeg skrive mer om når jeg kom hjem igjen [emoji4]

Eier av 1978 Furuholmen 32 Fly.

Ternen sin Blogg: http://ternen.rashani.no/#home

Link to post
Share on other sites

Hei,

Nå er jo kobber av natur slik at når oveflaten oksyderer så beskytter gjerne denne oksydasjonen mot mer tæring, så det må være spesielle forhold før du får vesentlig begrensning av kvadratet på en ledning. Men jeg har aldri sjekket båter som er 30-40 år gamle, så jeg vil ikke hevde at det ikke kan skje. Men det jeg har opplevd flere ganger det er at det har vært spenningsfall i forbindelser og man har krympet nye kabelsko på gamle ledninger uten at dette sorte belegget på kobberledningen har blitt fjærnet. Da vil ikke koblingen være gasstett og ny korrosjon vil komme.

Link to post
Share on other sites

Når det gjelder emnet strømproblematikk har jeg trøbbel med å la tastaturet hvile :saint::saint: Selv om deler av dette har vært tatt opp tidligere i ganske mange strenger... :santcheers:

Jeg mener emnet Ternen32 tar opp er viktig. Og lett lar seg kontrollere med et universalinstrument / digitalt voltmeter.

Hvis du måler 12,6 volt på batteripolene, bør du kunne måle samme spenning hvor som helst ellers i båten, HVIS IKKE NOE SRØM FORBRUKES. Alså ubelastet anlegg.

Så snart du begynner å bruke strøm (kjøleskap, lys osv.) vil spenningen ved forbrukeren synke endel under det polene på batteriet gir av spenning.

Dette spenningsfallet (mellom batteripol og forbruker) skyldes ledningene som fører strømmen, alle koblinger frem til forbruket osv.

Og spenningsfallet øker når strømmen du tar ut øker.

Selvsagt synker også polspenningen på batteriet litt når det belastes.

 

Noen huskeregler:

For å minske dette spenningsfallet behøver du ha kortere og / eller tykkere ledning.

Likeledes er det viktig at spenningsfallet over en kobling er minst mulig. Og her kan korrosjon være en synder.

Det skader ikke å stramme opp koblinger av og til... Et eksempel:

 

Min 75 Hk eTec hadde startproblemer; (Beskrevet i en tidligere streng her) Jeg fikk en venn til å prøve å starte mens jeg målte spenningen bakover fra batteripolene; Spenningen på batteripolene sank til 11 volt pga den store startstrømmen, men bare 8,5 volt kom frem til koblingsskruene på starteren. Jeg fant ut at 1 volt gikk tapt i den tykke startkabelen og 1,5 volt taptes i selve koblingen på starterens plusspol!! :eek::crazy::puke::wflag: Demonterte kabelskoen, rengjorde og satte på plass med skikkelig stramming : > = Problemet løst! :smash:

Men det var en solid temperaturøking i den løse koblingen før jeg reparerte. Spenningsfall over koblinge KAN være en brannfare pga temp.-øking.

 

Det skader ikke å gå over koblinger av og til, med etterstramming, rengjøring osv. Samt å sjekke visuellt at ledningsnettet er inntakt (slitasje, korrosjon, isolasjon osv.)

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Link to post
Share on other sites

Hei.

Håper jeg ikke maser og provoserer, men her er et innlegg jeg har gjentatt flere ganger angående overgangsmotstand i kontakter osv.

Mange båtfolk opplever at spenningen frem til kjøleskap, varmeapparat er alt for lav (varmeapparatet vil ikke starte, og kjøleskapet stopper), selv med fulladet batteri. Alle vet vel nå etter hvert at tynne ledninger kan gi spenningsfall. En annen feilkilde som ofte blir oversett er brytere, kontakter og sikringer. En dårlig tilskrudd kabelsko, en slapp kontakt i en flatstiftkontakt eller at ledningen inn i disse er dårlig klemt til eller er blitt irret, kan hver for seg fort gi en tiendedels volt spenningstap dersom det går litt strøm i ledningen. Og obs, ved store strømmer kan det bli betydelig varmgang i slike dårlige forbindelser.

Som et eksempel kan jeg ta forbindelsen fra batteriet via sikring til glødetråden på et varmeapparat (og forbindelsen tilbake til batteriet)

Overgangene kan da være slik:

batteriterminal(+) - kabelsko
kabelsko - ledning

Ledning - kabelsko
kabelsko - hovedbryter
to kontaktpunkter inni bryteren
bryter - kabelsko
kabelsko - ledning

ledning - kabelsko (flatstift)
kabelsko(flatstift) - sikringsholder
sikringsholder sikring
sikring -sikringsholder
sikringsholder - kabelsko(flatstift)
kabelsko(flatstift) - ledning

ledning - kabelsko(flatstift)
kabelsko(flatstift) - terminal i varmeapparat

intern forbindelse til glødetråd
intern forbindelse fra glødetråd

terminal i varmeapparat - kabelsko(flatstift)
kabelsko(flatstift) - ledning

ledning - kabelsko
kabelsko batteriterminal(-)

Dette ble mange steder det kan bli dårlig kontakt, faktisk 22 steder! Og det kunne fort blitt flere ved bruk af fordelingsskinner for jord og skjøtekontakter her og der.

Og når det under gløding går så mye som opp til 10 A strøm, kan det fort bli 0,1volt tap i hver overgang dersom forbindelsen er dårlig, det blir 2,2volt totalt! Med 12,6volt på batteriet blir det da bare 10,4volt på glødetråden! Og dette under forutsetning at kablene er så tykke at det ikke er tap der! Men det er det. Litt av et scenario?

Heldigvis kan tapet reduseres betraktelig.

6 av disse forbindelsen er der en ledning er klemt fast i en kabelsko(flatstift). Er ikke ledningen skikkelig klemt til, er den irret? Dersom ja, klipp av ledningen så langt inn at du kommer til ren kobber og sett på ny kabelsko(flatstift). Klem den på med en skikkelig klemmetang med retursperre. Kr.99,90 varianten hos OBS duger ikke, men en bra tang med retursperre som klemmer ordentlig til, får du i bilrekvisitaforetningene til 200 - 300 kroner.

6 av forbindelsene kan være dårlige pga. dårlig forbindelse mellom en kabelsko og terminal eller en flatstift han/hun overgang. Her kan det være irr som kan fjernes, kabelskoen kan skrues bedre til eller hunkontakten på flatkontakten er blitt slapp og kan skiftes.

Dersom en har "gammeldagse" sikringsholdere av biltype, den typen med porselenssikringer, bør denne byttes ut til en bedre type. Har faktisk erfart at det hadde irret så mye i overgangen mellom sikring og sikringsholder at det ble totalt brudd! Den nye bilvarianten med "flatstiftsikringer" fåes i god kvalitet.

Når en har gått over alt dette er det på tide å spraye over med f.eks CRC for marine elektriske forbindelser.

Dette var bare et eksempel, hvordan står det til med forbindelsene frem til starteren, kjøleskapet, til lanternene, osv?



Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Alt dette er kjente saker, Marwin og Lars. Men kan virkelig innvendig korrosjon i ledningene være et så stort problem som trådstarter påstår? Jeg har skrudd på gamle ting hele livet, men aldri opplevd det spesifikke problemet. Overgangsmotstand og underdimensjonerte ledninger helt klart, men kordeler som korroderer av inne i ledningen?

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Jeg stusset også på trådstarters påstand, men tenkte å la andre motsi ham. Men greit, den "teorien" tror ikke jeg på. Finner en at en la meg si 2 - 6 kvadrat kabel har alle kordeler korrodert svarte i hele lengden, men med god og forseglet forbindelse til feks. kabelsko, - ja da kan jeg ikke se noen grunn til spenningstap i selve kabelen.

 

:santcheers:

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Er på linje med de to ovenstående. Jeg har skrudd på elektrisk 12 V siden jeg var 14. Det blir om lag 53 år. Nei, det blir omtrent 55, uff. Den gangen jeg satte fyr på bilen til fatter'n i bakgården, skulle montere radio. Siden har jeg sett alt mulig rart, inkludert svart kopper. Men aldri at kopperkabel har korrodert av midt inni. Nå skal man også skille litt på hvilke forhold ledningene jobber under. I alle mine år med båt, så har jeg ikke hatt en eneste båt som har rista så mye som mange er redd for her på baatplassen.no. Mine kabler blir ikke utsatt for flere G enn hva som er normalt i en bil eller en seil/motorbåt.

Link to post
Share on other sites

Har vært borte i dette med at det oppstår brudd i tilsynelatende hele kabler, som trådstarter skriver.

Det som var scenarioet her var at båten hadde hatt et dykk, før den ble reparert. Det meste av lamper, brytere o.l., ble skiftet, men noen kabler ble... la oss kalle det glemt. :rolleyes::confused::thumbsdown:

 

Det fungerte greit i at par år, så kom problemene...

 

Plutselig fikk jeg nesten ikke spenning fram til lanternene i baugen, neste var kanskje toalettpumpen som mistet nesten all strøm, osv... det viste seg da, etter mye feilsøking at det var brudd i kabelen, og kun krypstrøm som kom frem.

Kablene var sorte i kobberet tvers igjennom, og bruddet var langt inne i kabelen, (flere meter).

Min teori her er at det har samlet seg vann innvendig i en "dump" på kabelen under dykket, som har fått gjøre jobben sin, helt til kobberet var bort tæret og jeg satt igjen med kun et par volt som krypstrøm pga. salter og skitt.

 

Kabelen så hel ut, frem til jeg fikk den frem og kikket nøyere over den, da kunne det se ut som om isolasjonen var blitt tørr/hadde vært varm.

 

Uansett om båten har dykket eller ei, er strøm om bord et viktig tema, som burde hatt mer fokus.

Om ikke for å unngå brann, så i hvert fall for å øke funksjonaliteten og kvaliteten/driftssikkerheten om bord i litt eldre båter.

Og dette kommer relativt raskt.

 

Har en kompis med en helt strøken og udykket norskprodusert cabincruiser, fra 08, som fikk problemer med å starte webastoen.

Han måtte starte den ene motoren først, for å øke batteri spenningen...

 

Der fant vi en dårlig utført kobling, antagelig gjort originalt, som årsak. Klipte av denne, presset på ny sko og alt var ok.

Her og kunne en se antydning til varmgang, uten noe dramatikk foreløpig da...

 

 

Fernanda

 

:flag:

Båthilsen fra Fernanda.

Link to post
Share on other sites

Riktig DET Index.

Men det kommer stadig nye "sjeler" til her inne, så slike selvfølgeligheter (for oss) kan gjerne gjentaes.

 

Siste noen setninger fra Fernanda, (selv på nye bter...) har jeg sett flere tilfeller av:

Det kan lønne seg å "stramme etter" koblinger, selv om de er utført fra fabrikk... :yesnod:

 

Brudd inne i selve ledningen eller pga korrosjon ved innfesting, har jeg sett mindre av, for å si det sånn...

Derimot kan "ting-og-tang" som beveger seg endel / rister, stå fare for å få brudd.... Kanskje :rolleyes:

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Link to post
Share on other sites

At ting er gjort på fabrikk, er ikke alltid ensbetydende med kvalitet. Da jeg jobbet i NRK, kjøpte vi en gang inn en splitter ny reportasjebuss fra Marconi iEngland. Men på den første turen til Vestlandet på reportasje, sviktet utrolig mye. Da viste det seg at endene på flertrådete kabler var blitt fortinnet etter avisoleringen før de ble skrudd inn i rekkeklemmer. Hundrevis av forbindelser løsnet etter risting på dårlige vestlandsveier på 70-tallet! Vi på lydservice fikk litt av en jobb, sammen med folk fra England med å rette opp dette.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Om vi snakker om ledninger som har ligget i vann har også jeg opplevd at kabelen var nesten tæret av. Her var det ikke som følge av oksydasjon, men strøm fra ledninger i denne kabelen og til jord. Det var faktisk en styrekabel til en baupropell. Her sto det vann i kjølen uten at eieren var klar over dette.

Link to post
Share on other sites

Min hensikt med denne tråden var i utgangspunktet å dele litt av min forståelse av elektrisk i båt, det går på hva jeg har blitt fortalt, hva jeg har lest og hva jeg selv har erfart, det er ingen garanti for at alle uttalelser jeg komme med her er 100% riktig, men dette er prinsippet jeg selv følger ved når jeg tar tak i det elektriske i våres båt. om jeg isåfall skulle bytte ut en ledning for mye, eller om jeg bruker høyere dimensjoner av kabler enn hva noen andre hadde foretrukket så gjør jeg heller det for å være på den sikre siden, Sviktende ledeevne i kabler er selv erfart, tilsynelatende hele å fine ledninger som ikke vil lede strøm, dette gjelder selv om ledning er kuttet inn og byttet kabelsko, årsaken er meg blitt fortalt resultat av at ledere inne i kabel er oksidert og ikke lenger er i stand til å lede strøm, ved utskifting av kabel har alt igjen vært i skjønneste orden, det har da aldri gitt meg noen grunn til å betvile dette utsagnet.

 

Når det gjelder varmgang i kabler så er dette også selv erfart, kabler som har smeltet sammen med andre kabler i samme bunt, ut fra hva jeg har lært er årsaken til dette overbelastning av kabel, som er et resultat av for liten dimensjonering av kabel i forhold til forbruk og lengde på kabel, jeg anser dette som farlig.

 

Lengder på kabel i et 12 volts anlegg er av stor betydning, spenningsfall i 12 volt spiller en stor rolle i hvilke tversnitt man bruker, dette er også ting jeg er fortalt, har lest meg til og også erfart ved måling av forbruk i elektriske installasjoner i båt.

 

Om noen ønsker å bruke noe av hva jeg legger ut er fritt valg, man må gjerne etterkontrollere det jeg skriver å korrigere dersom man opplever at dette ikke medfører riktighet,

 

Ønsker alle en riktig god jul :santcheers:

Eier av 1978 Furuholmen 32 Fly.

Ternen sin Blogg: http://ternen.rashani.no/#home

Link to post
Share on other sites

Min hensikt med denne tråden var i utgangspunktet å dele litt av min forståelse av elektrisk i båt, . . . . Sviktende ledeevne i kabler er selv erfart, tilsynelatende hele å fine ledninger som ikke vil lede strøm, dette gjelder selv om ledning er kuttet inn og byttet kabelsko, årsaken er meg blitt fortalt resultat av at ledere inne i kabel er oksidert og ikke lenger er i stand til å lede strøm . . . . Om noen ønsker å bruke noe av hva jeg legger ut er fritt valg, man må gjerne etterkontrollere det jeg skriver å korrigere dersom man opplever at dette ikke medfører riktighet

 

Dette er et prisverdig tiltak, det må jeg virkelig si! Og da regner jeg med at litt korrigering er OK. For egen del gjelder det at en kabel skulle slutte å lede strøm om kobberet er blitt svart, med det unntaket som en annen nevnte der båten hadde ligget under vann. Da skulle selvfølgelig alle kabler vært skiftet.

 

Stå på med dine egne erfaringer!

 

Ha en riktig God Jul!

 

Lars H.

:santcheer1:

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Hei, god jul og godt nytt år:-) Ja, dette med strøm i båt har jeg også knotet litt med, i etpar gamle sjekter jeg kjøpte for noen år siden. Felles for begge var at ulike kabler var strukket "i hytt og pine", og det fulgte ikke med koblingsskjema som viste hva som var koblet til de ulike kablene. I enkelte tilfelller var kablene skjøtet ved at de bare var surret sammen, og i det store og det hele var det vanskelig å feilsøke i dette. For ting begynte etter hvert å svikte. Så jeg røsket ut alt, installerte kabler med ganske høyt tverrsnitt (husker ikke i forbifarten hvor mye, men det ble overdimensjonert) fra batteriene til sikringer, nye hovedbrytere, pluss og minus strømskinner og ytterligere sikringer pr elektronisk utstyr som ble koblet til. Jeg regnet også ut hvilket behov jeg hadde for strøm, fulgte et hefte som Jon Winge laget, som heter "strøm om bord", anbefaler denne:-) Merket alle kabler, og lagde koblingsskjema også.

Link to post
Share on other sites

  • 6 måneder senere...

hei jeg har brann vasling på mobil i båt , både brann propan og mye annet , i tillegg kan du sende sms til enheten og starte slukking av båt eller koble fra det elektriske anlegget . alt etter ditt behov se http://www.smart-gsm-alarm-bil-baat-hytte-hjem-camping.com/gsm-alarm-i-baat.html for nærmer titt. eller send meg melding for skreddersydde løsninger.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...