tangkvast Startet 21.Desember.2014 Del på Facebook Startet 21.Desember.2014 I min forrige tråd der jeg hadde problemer med at motoren fyltes med vann om jeg fram til at jeg bytter hele motoren for å slippe mer tull. Greia er nå at jeg kan få meg en 2013 260 hk Mercruiser 5,0MPI fra en bekjent som har et prosjekt som ikke blir noe av. Prisen må jo sies å være bra, 65000,- for en motor som har kjørt 55 timer, og da vil jeg jo spare en del kroner kontra å kjøpe en helt ny 350 MAG MPI. Spørsmålet er da, hvor mye forskjell vil jeg merke om jeg bytter til denne 5,0MPI motoren? Jeg er klar over at det skiller en del moment fra bunn av og at båten vil bruke litt mer tid opp i plan og at jeg nok vil miste noen knop på toppfart. Hva er vel ca. 34-35 knop mot de knappe 40 som jeg hadde med 350 motoren?(roughly regnet...) Det er jo ikke ofte jeg kjører full speed, og da er jo forbruket rimelig friskt... Vil jo anta det vil måtte bli noe justering med propeller for å få korrekt turtall, men jeg har et par "lettere" propellsett som fulgte med båten da jeg kjøpte den som vil være mulig å teste med. Båten min er en Monterey 270CR, vekt ca. 3400kg, med et Bravo 3X drev. På forhånd mange takk for alle innspill og ideer. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Teerex Svart 21.Desember.2014 Del på Facebook Svart 21.Desember.2014 Tja det er vel ikke så mye å si bortsett fra at du får sånn cirka 15% mindre sylindervolum å rutte med. Men hvis du fortsatt greier det du synes er akseptabel marsjfart og ikke har så mye last i båten... Det er jo en relativt tung båt selv om den er smal og lettdrevet. Ser at en annen oppgir 37 knop med 350MAG. Her skulle du ha hatt inn en moderne dieselmotor på 250-320 hk Tenk hvilken rekkevidde og forbruk du da hadde oppnådd.. (men ikke så tøff lyd). Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
tangkvast Svart 22.Desember.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 22.Desember.2014 Tja det er vel ikke så mye å si bortsett fra at du får sånn cirka 15% mindre sylindervolum å rutte med. Men hvis du fortsatt greier det du synes er akseptabel marsjfart og ikke har så mye last i båten... Det er jo en relativt tung båt selv om den er smal og lettdrevet. Ser at en annen oppgir 37 knop med 350MAG. Her skulle du ha hatt inn en moderne dieselmotor på 250-320 hk Tenk hvilken rekkevidde og forbruk du da hadde oppnådd.. (men ikke så tøff lyd). Fikk faktisk rett over 39 knop på GPS når den var nyutsatt og alene i båten, men som sagt, ikke noen økonomisk fart. Dieselmotor hadde jo absolutt vært det beste, men det er jo en ganske stor prisforskjell. Har heller ikke lyst til å bygge for mye om heller. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.