Jump to content

Sea Ray 270 1994, bygge om fra 110V til 230V


naumar.no

Recommended Posts

Da er jeg i gang med oppgradering av sterkstrømanlegget i min Sea Ray 270. Båten har i dag 110V ettersom den er importert. Landstrømmen blir i dag tranformert ned med en Noratel 220-110V trafo, og dette fungerer godt, men jeg har valgt å bruke vinteren på å bygge om alt til 230V.

 

Jeg har begynt å demontere og gå over kabelnett. Dette ser utelukkende bra ut og alt av ledningsnett er stemplet med 600V. Er det noen som vet om dette, lovlig, kan benyttes på 230V i båt i Norge? Jeg vet at kablene man bruker på 230V i Norge i dag er stemplet med 750V, men hvem her vet om 600V er godt nok? Jeg skal bruke et elektrofirma til å koble alt for meg slik at jeg får samsvarserklæringer på alt det elektriske i båten og vil da vite om jeg kan benytte eksisterende ledningsnett (sparer meg for myyyye jobb)

 

Er det andre her som har gjort tilsvarende? Har funnet mange tråder her med folk som har vurdert det, men ikke som har gjort det..

 

Jeg må også bytte ut bryterpaneletsom står der i dag (110V) med 230V bryterpanel, noen som vet hvor jeg får kjøpt dette? Trenger bryter for: Hovedbryter, Lader, Komfyr, Kjøleskap, Stikk/TV, AC og Varntvannstank

Redigert av st (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Bryterpanelet ditt er vel kombinert sikringer og brytere..dermed blir sikringene feil, tåler for høy amp i forhold til det du skal utsette dem for med 230 volt.

 

Har sett en del nybygg Norske båter. Har aldri sett noen som har så bra kabler som 600 volt skipskabler som du sannsynligviss har i din båt, men om det er godkjent skal være usagt...

Link to post
Share on other sites

SeaRay-parts kan skaffe det aller meste, også ting de ikke har på nettsiden. Men de originale Carling bryterne koster jo litt ekstra kontra erstatninger, om det er den typen som står i båten din i dag.

 

Kanskje disse 240VAC bryterne passer?

Men anbefaler å kontakte de på mail uansett, for er ikke alltid delene er merket riktig på nettsiden. Så den jeg linket til trenger ikke nødvendigvis være den som er montert i båtene tiltenkt 220v markeder.

Redigert av Jan E. (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Takker Jan E! Ser på de bryterne du linket til at de var dual-volt og nå har jeg vært å sett på de bryterne som står i per i dag og alle brytere er stemplet med både 50/60Hz og Max 277 Volt.

Hvis elektriker da kan bruke det slik det allerede er lagt opp i båten så blir jo dette verdens enkleste jobb i forhold til hva jeg hadde sett for meg :)

Link to post
Share on other sites

Da er det egentlig fortsatt dette jeg skulle hatt svar på (ønsker kun sikre svar fra folk som enten driver med dette eller har erfaring med det samme):

 

1) må elektrofirma ha noe spesiell sertifisering for å legge opp landstrøm i båt? Eller er det samme regelverk som for hjemme i huset?

2) kan det eksisterende amerikanske 110V ledningsnett og brytere benyttes på 230V om ledninger er fortinnet og merket med 600V samt at brytere er godkjent (i USA) for 50Hz/277V ? Når det gjelder strømstyrke må jeg anta at både kabler og brytere er mer enn store nok ettersom det vil gå vesentlig mindre strøm der etter jeg har byttet til 230V

Link to post
Share on other sites

Da er det egentlig fortsatt dette jeg skulle hatt svar på (ønsker kun sikre svar fra folk som enten driver med dette eller har erfaring med det samme):

 

1) må elektrofirma ha noe spesiell sertifisering for å legge opp landstrøm i båt? Eller er det samme regelverk som for hjemme i huset?

2) kan det eksisterende amerikanske 110V ledningsnett og brytere benyttes på 230V om ledninger er fortinnet og merket med 600V samt at brytere er godkjent (i USA) for 50Hz/277V ? Når det gjelder strømstyrke må jeg anta at både kabler og brytere er mer enn store nok ettersom det vil gå vesentlig mindre strøm der etter jeg har byttet til 230V

 

Hei.

Landstrøm i båt er underlagt FEL, forskrift for elektriske lavspenningsanlegg.

firmaet som skal forestå installasjonen må være registrert i elvirksomhetsregisteret med virkeområde bygningsinstallasjoner.

Du kan nok bruke ledningsnettet og bryterne, men sikringene kan du mest sannsynlig ikke bruke.

I Norge er det krav om vern i begge faser, noe det vanligvis ikke er i et amerikansk 110V nett.

 

Timex

Link to post
Share on other sites

Takker timex! De nåværende sikringene er montert på et panel i motorrommet og ikke i nærheten av bryterpanelet. Jeg har tenkt på to alternativer, enten å bytte ut bryterpanel i cockpit med et lite sikringsskap og bare ha automatsikringer der som også fungerer som brytere eller å opprettholde bryterpanelet (som ser noe penere ut) og bytte ut sikringspanelet i motorrommet med et lite skap med nye sikringer. Dette er nok det beste da inntaket for landstrøm er naturlig å ha akter, ved motorrommet.

 

Har sett at de fleste landstrømpakker som selges likner på de samme sikringene man har hjemme i sikringsskapet. Noen som vet om disse er de samme og er de beskyttet mot gnist ved innslag etc. slik at det er ufarlig å ha disse i motorrom?

Link to post
Share on other sites

Takker timex! De nåværende sikringene er montert på et panel i motorrommet og ikke i nærheten av bryterpanelet. Jeg har tenkt på to alternativer, enten å bytte ut bryterpanel i cockpit med et lite sikringsskap og bare ha automatsikringer der som også fungerer som brytere eller å opprettholde bryterpanelet (som ser noe penere ut) og bytte ut sikringspanelet i motorrommet med et lite skap med nye sikringer. Dette er nok det beste da inntaket for landstrøm er naturlig å ha akter, ved motorrommet.

 

Har sett at de fleste landstrømpakker som selges likner på de samme sikringene man har hjemme i sikringsskapet. Noen som vet om disse er de samme og er de beskyttet mot gnist ved innslag etc. slik at det er ufarlig å ha disse i motorrom?

Velg alternativ 2, monter sikringene i motorrom i forkant av installasjonen. Sikringer skal/bør ikke benyttes som brytere. De fleste automatsikringer som monteres i landstrømsanlegg er de samme som monteres i bolig. De har slukkekammer ved bryterpolene og er gnistsikre.

Link to post
Share on other sites

Forskrift om maritime elektriske anlegg har ingen relevans her, da installasjon av fritidsbåter er regulert under forskrift for elektriske lavspenningsanlegg(FEL) Det betyr at anlegget må bygges etter krav i NEK 400.

 

Ikke så sikker på det du:

 

Forskriften gjennomfører direktiv 97/70/EF om harmonisering av sikkerhetsregler for fiskefartøy med lengde 24 m og derover jf. EØS-avtalens vedlegg XIII, direktiv 98/18/EF om sikkerhetsstandarder for passasjerskip jf. EØS-avtalens vedlegg XIII nr. 56f, og direktiv 94/25/EF om fritidsbåter jf. EØS-avtalens vedlegg II

 

§ 4.Hvem forskriften retter seg mot

Reder skal sørge for at anlegg som omfattes av denne forskriften til enhver tid tilfredsstiller sikkerhetskravene i forskriften. Ved bruk og tilkobling av elektrisk utstyr til anlegg skal det vises aktsomhet slik at det ikke oppstår fare for liv, helse eller materielle verdier.

Enhver som prosjekterer, utfører, endrer eller foretar vedlikehold av anlegg, er ansvarlig for at arbeidet som foretas er i samsvar med forskriftens krav.

For eier av fritidsfartøy påhviler de samme plikter som for reder.

Link to post
Share on other sites

Og leser du den forskriften som DU henviser til (FEL) vil du finne at denne ikke har hverken fritidsbåter eller andre skip inne i sitt omfattelsesområde.

 

Sitat fra FEL:

 

Forskriften erstatter forskrifter for elektriske bygningsinstallasjoner m.v. (feb) av 20. desember 1989 nr. 1430 og trer i kraft fra 1. januar 1999.

Virkeområdet for forskriften er hovedsakelig det samme som for forskrifter for elektriske bygningsinstallasjoner m.v., dvs at den omfatter en lang rekke ulike typer lavspenningsanlegg som er tilknyttet et eksternt forsyningsanlegg eller til egen generator, solcellepanel osv. Elektriske lavspenningsanlegg er anlegg med høyeste nominell spenning til og med 1.000 V vekselspenning eller 1.500 V likespenning som benyttes i bl.a.

- boliger - steder med kommersiell virksomhet (kontorer, butikker, verksteder m.v.) - offentlig virksomhet - sykehus og andre helseinstitusjoner (private og offentlige) - industri - jord- og hagebruk - prefabrikkerte bygninger - campingvogner, campingplasser og tilsvarende - byggeplasser, utstillinger, messer og andre tidsbegrensede virksomheter - marinaer.

I tillegg inneholder forskriften bestemmelser om anlegg som generatorer, nød- og reservekraftforsyning osv. Oversikten over virkeområdet er ment som eksempler og er ikke uttømmende.

 

§ 2.Virkeområde

Forskriften gjelder for prosjektering, utførelse, endring og vedlikehold av elektriske lavspenningsanlegg, herunder lavspenningsanlegg for hoved-, reserve- og nødstrømsforsyning. Forskriften gjelder også for bruk av elektrisk utstyr, inkludert høyspenningsutstyr, tilkoblet lavspenningsanlegg.

Forskriften gjelder ikke for:

- elektriske forsyningsanlegg omfattende elektriske anlegg for produksjon, overføring og fordeling av elektrisk energi samt visse elektriske anlegg i kraft og transformatorstasjoner samt høyspenningsanlegg i industribedrifter og lignende, - elektriske anlegg ombord i skip og sjøredskaper, herunder flyttbare boreplattformer og lignende, - elektriske anlegg på innretninger som brukes til undersøkelse og leteboring i petroleumsvirksomheten, - elektriske anlegg i luftfartøyer, eller - elektroniske telekommunikasjons- og informasjonssystemer.

 

 

Så jeg tenker det er lurest å holde deg til forskrift om maritime elektriske anlegg i dette tilfellet. Det nærmeste maritime elementet FEL henviser til er marinaanlegg men den omfatter ikke farkoster med kjøl.

Link to post
Share on other sites

Det er mulig du synes det men det er fortsatt FEL som regulerer landstrøm i fritidsbåt. En fritidsbåt skal tilkobles LANDSTRØM og dermed tilkobles det ordinære forsyningsnettet. Så fordi innretningen flyter, tror du forskriftskravet endrer seg? Det er ikke skip alt som flyter.

Et skip lager sin egen strøm og er underlagt den forskriften du referer til.

Link to post
Share on other sites

Jeg har da både inverter og generator ombord som en rekke andre fritidsbåteiere og produserer dermed spenning (over 50 volt) selv.

 

Når jeg ligger under land er anlegget forsynt fra nettet/landstrømsanlegget som du sier, men dette er gjennom en løs kontakt/landstrømskabel som også frigjør fartøyet fra "landkravene" i FEL og bringer båtens elektriske installasjoner over til forskrift for maritime installasjoner.

 

Slik velger jeg å tolke forskriftenes beskrivelse av virkeområdet da ingen momenter viser i motsatt retning.

Link to post
Share on other sites

Jepp, og akkurat hvordan det gjøres med jordingen lar jeg bli opp til elektroinstallatøren. Når det gjelder om jeg kan bruke dagens kabelnett så virker det ikke som at verken FEL eller kravene i NEK sier noe om dette annet enn at det skal være kabler som er beregnet for den jobben og belastningen de skal brukes på. Her må det jo bli brukt skjønn og da kan jeg ikke skjønne annet enn at kabler godkjent for 600V kan brukes på 230V selv om man i nye hus bruker kabler som tåler helt opp til 750V.

Båten har orginalt galvanisk skille på grønn leder i 110V-opplegget i dag så jeg kommer jo til å bruke denne videre. Per i dag har jeg vel strengt tatt 2 galvaniske skille ettersom det også er innebygget i 230V->110V trafoen fra Noratel som er satt inn.

 

Noen som trenger en slik trafo? :)

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...