Jump to content

Eberspächer D5lc fra 1997 virker kun på kaldluft


nor star 290..

Recommended Posts

Har en D5lc fra 1997 i båten som nå kun virker på kaldluft. Har byttet glødeplugg men ingen hjelp.

Når jeg slår på varme klikker det i relet og ampmeter viser ca 10amp strømtrekk i 5-10 sek. Ingen vifte eller dieselpumpe går, vifta går kun på ventilsjon. Varmeren virket fint tidligere og jeg slo den av etter den hadde vært i drift ca 10 timer og dagen etterpå helt død.

Må denne modellen resettes på verksted eller gjelder det kun nyere varmere

Link to post
Share on other sites

Du har mest sannsynlig standard bryter med et "ratt" hvor du velger kaldluft ved å fri moturs og varmluft ved å vri medurs.

På denne er det et lys i senter som ved evt. feil skal blinke en "feilkode".

For å lese og slette feilkodelager kan dette gjøres med følgende utstyr:

Kontrollur eller KD 2000 og Edith diagnoseprogram ved serviceverksted.

Bryterpaneler type modul-tidsur, mini-tidsur, modulator 801, Easy-start T og Easy-start R+.

Har du lang vei til serviceverksted eller ønsker å være selvhjulpen, monterer du en modulator 801 i stedet for dagens bryter. Husk bare på at du også må montere et hjelperele for startstrømmen sammen med denne bryteren(gjelder også modul-tidsur). "Oppegående" serviceverksted hjelper deg med koblingskjema.

Link to post
Share on other sites

  • 4 uker senere...

Ikke meningen å kuppe tråden, men forstår at I.M.S. har god greie på disse varmerene.

Jeg har satte på et 801 panel på min varmer (D5), og det regulerer fint helt til det blir så varmt at varmeren stopper.

Da vil den ikke starte opp igjen automatisk. Noen ide om hva som kan forårsake dette ?

Link to post
Share on other sites

Mener at det ikke blir generert noen feilkoder.

Varmeren trapper ned og opp som den skal i forhold til innstillit temperatur (vel og merke noen grader feil).

Den har ikke separat temp.sensor. Husker ikke helt koblingene nå - er noen år siden jeg satte den opp.

Problemet er kun når det blir så varmt at den ikke klarer å "holde temperaturen nede".

Ikke noe problem på vår og høst, men på sommeren kan det være litt plagsomt.

Jeg løser det egentlig med å la døren til akterdekk (under kalesjen) stå åpen.

 

Har ikke mulighet å kjøre varmeren for å teste nå, da den ligger inne i en Marinovate-boble : :rolleyes:

Link to post
Share on other sites

Jaha, her er det 2 forskjellige varmere i gang på samme tråden.

nor star - viftemotor skal trekke ca 6-7 A på maks. Drar den 10 A, føler styrenhet dette som en feil når du slår på til varme, men ikke når du kjører den på kaldluft. Dette sammen med feilkode 33 tilsier defekt viftemotor eller at den subber i noe som skaper større behov for strøm for å gå.

DaCapo - du har ettermontert 801, fikk du med deg den blå/hvite ledningen, dette er kommunikasjonen mellom varmer og modulator. Kontroller tilkobling til modulator, alle 6 ledninger farge til farge når du ikke har separat temp. sensor. Vanlig årsak til at varmer tilsynelatende stopper på "termostat" men ikke starter igjen når temp. faller før du slår den av og på igjen, er overhetning. Dette skal egentlig generere feilkode 12 alt. 13. Som du forklarer det, antar jeg at temp. ligger i grenseland og overstiger "børverdien" når det er varmt i været. Trekk luftslangen nesten av varmeren, stikk et hull i slangen helt inntil anslutning og mål temp. på luften når problemet antas å oppstå. Mener å erindre at den stopper ved ca 155 grader C. Etter måling skyves slange inn på varmeren igjen og hullet dekkes av klammer. Blir temp. for høy, kontroller slangesystemet for evt. blokkeringer eller for høy motstand, (lange slanger og mange bend). Står varmeren i et lite rom med litt dårlig tilgang på kald luft kan årsaken ligge her. Ser det ganske ofte.

Håper dette kan hjelpe dere videre.

Redigert av I.M.S. (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Forskjellen mellom strømforbruket kun vifte og hele varmeren er mindre enn ca 0,5 A.

Forskjellen i effekt mellom D4 Airtronic M og D5 Airtronic L er ca 800W, men luftmengden på D5 er ca 50% større enn D4

Strømforbruket på D4 ca halvparten av D5 under drift. Oppstart D4 ca 8A, D5 ca 20A. Levetid motor D4 ca 3500 timer, D5 ca 7500 timer.(produsentens tall) I normal drift med omtrent lik fordeling på driftstimer i de forskjellige effekter har jeg ofte sett at D4 motor orker ca 4000 timer og D5 opp mot 12-13000 timer.

Dette til orientering.

Link to post
Share on other sites

Mener bestemt at Den skal ha 5000 rpm. På min var det motoren som gikk for sent. Men da sotet den veldig. Men da klarte I.M.S å trylle frem en ny motor. Etter det har brenner går nesten kontinuerlig. Så jeg er meget fornøyd. Både med service fra I.M.S og med brenneren nå. :)

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...