Jump to content

Fast toalett uten septiktank


seilbaaten

Recommended Posts

Hei!

Jeg leste et lengre blogginnlegg for en tid tilbake der en kar hadde kastet ut begge pumpetoalettene han hadde om bord og erstattet de med en annen type som separerte væske og "tørrstoff". Væsken ble samlet i ei kanne som måtte tømmes fra tid til annen mens det resterende ble kompost (mener jeg å huske). Høres litt ut som de forbrenningstoalettene som benyttes på hytter, men mener å huske at dette var et annet prinsipp. Tror også at toalettet var bestilt fra utlandet og ikke var å oppdrive hos norske forhandlere.

Noen som har en ide om hva slags toalett det var snakk om eller enda bedre har en lenke til dette blogginnlegget...

 

Link to post
Share on other sites

Vet ikke jeg...,, Tar mye plass. Når man bomelibom detter det ikke rett ned i hullet, noe som betyr at man må drive å tørke vekk møkk som ikke traff hullet, dette blir en tørrjobb med papir, ikke noe særlig delikat. Heller ikke noe serlig delikat å se rett på en bøtte med piss. Tviler på at det er blitt kompost på en mnd med en familie på fire på tur når bøtta er full, må da også bære dritten igjenom båten opp på brygga etc. Ville ikke hatt noe annet en do med vann og septiktank. Da er det bare å gjøre seg ferdig og trykke på en knapp.

Ole-Martin Nilsson, Halden.

Link to post
Share on other sites

Som sagt en stund siden jeg leste dette, kan godt være det er dette toalettet det ble blogget om. Husker det i bloggen var bilder bl.a av det gamle demonterte med deler som lå på brygga.

Mener å huske at han som blogget hadde testet dette og var meget fornøyd. Kunne godt tenkt meg å finne igjen denne bloggen igjen. Men ja - jeg er også meget skeptisk til dette og har mange av de samme betraktninger som Bisse.

Blir nok å montere mulighet til å tømme tank fra ventil på dekk i stedet for å installere "kompostdass" før baugen rettes mot søta bror til sommeren. Men det er jo greit å sette seg litt inn i alternativene.

Link to post
Share on other sites

Ush säger jag.. skulle inte vilja byta min el toalett mot denna. Förstår inte riktigt när han säker att den behöver nästan inget underhåll som en positiv egenskap. Ett vanligt dass behöver 0. En skätt glykol på vintern sen är det klart... springa upp på bryggan å tömma en dunk med piss på natten för att man behöver gå dit. Givetvis missar man att den nästan är full innan man pinkar så att det fyller över så blir det trevligt när man öppnar för att plocka ur dunken..

Link to post
Share on other sites

Ush säger jag.. skulle inte vilja byta min el toalett mot denna. Förstår inte riktigt när han säker att den behöver nästan inget underhåll som en positiv egenskap. Ett vanligt dass behöver 0. En skätt glykol på vintern sen är det klart... springa upp på bryggan å tömma en dunk med piss på natten för att man behöver gå dit. Givetvis missar man att den nästan är full innan man pinkar så att det fyller över så blir det trevligt när man öppnar för att plocka ur dunken..

Helt enig med deg :-)

Link to post
Share on other sites

Jeg fant til slutt de blogginnleggene jeg leita etter. Eller det vil si, jeg fant bloggen, men innleggene var borte. Men redaktøren av bloggen la dem velvillig tilbake.

De er en meget god beskrivelse av installasjon av en komposteringsdass (Nature’s Head) samt vurderinger rundt denne. Selv er jeg fortsatt litt skeptisk og kommer nok til å beholde min originale installasjon men oppgradere slik at det blir mulig å tømme i fra dekk. Det jeg er mest skeptisk til er at det ikke benyttes vann til spyling slik at det muligens kan bli litt "ekkelt" i potta.

 

Men blogginnleggene jeg henviser til anbefales absolutt å lese!

Det er snakk om fire blogginnlegg som bør leses i den rekkefølgen som er gjengitt under:

 

http://www.tintomara.no/2015/01/08/mulltoa-i-bat-here-i-come/

http://www.tintomara.no/2015/01/08/untitledut-med-dritten/

http://www.tintomara.no/2015/01/08/lonner-det-seg/

http://www.tintomara.no/2015/01/08/drommedass/

Link to post
Share on other sites

Jeg tror jeg ville vurdert et slikt toalett om jeg skulle ha bygget båten fra grunnen av - men å bytte ut dagens fungerende løsning er ikke aktuelt for min del.

 

Det finnes to toaletter beregnet for båt svjv, "airhead" og "nature head" - http://www.baatwiki.no/wiki/B%C3%B8ttedo#Nature_Head.2C_Air_Head.2C_etc

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

På sailnet.com er det en del tråder om natureshead og den andre konkurrenten.

 

Så og si bare positive tilbakemeldinger og ingen vil tilbake til "standardass" med bæsj på tank osv.

 

Den store fordelen er null lukt og noe nær null vedlikehold. Disse dassen har en lufting ut og ei lita vifte (kan også ha uten) som gjør at bommelommen tørker fort opp. Pisset går på en liten tank/mugge som man tømmer over ripa. Om jeg ikke husker feil så driter man i et slags kaffefilter og strør på noe strøssel av og til for å få opp farten på komposteringen. Ut fra hva jeg kan huske gikk det et par mnd mellom hver tømming av bommelomm for et ektepar som bodde i båten. Og det som ble tømt var da som jord å regne, flere brukte det i blomsterbedene sine og en trenger ikke å kaste det i noen spesiell dunk eller noe.

 

Ulempen i våre trakter er vel temperaturen. Komposteringen krever jo litt temperatur.

---------

 

Kunne godt byttet ut pumper, slanger, kverner, bæsjetank, skrogjennomføringer, lukt, vedlikehold osv med en slik sak. Litt tilvenning så vil det nok fungere greit. Har da klart å gjøre mitt på snurredasser og mange rare patenter på hytter uten problemer.

Link to post
Share on other sites

Ulempen i våre trakter er vel temperaturen. Komposteringen krever jo litt temperatur.

Kompostering avgir også varme, så med litt isolering skal det visstnok være mulig å holde igang en komposeringsprossess også vinterstid. Bruk av poser for å fjerne/redusere behovet for skylling/vask er også et konsept som blir brukt i forbrenningstoalett. Det er også mer renslig enn nedskylling, da nedskylling ofte medfører mye sprut og spredning av mikrodråper langt utenfor toalettet (kanskje mer aktuelt på vanlige husholdningstoaletter enn båttoaletter).

Link to post
Share on other sites

Så og si bare positive tilbakemeldinger og ingen vil tilbake til "standardass" med bæsj på tank osv.

Jeg er litt på gli - i den forstand at jeg seriøst ville vurdert en slik løsning om jeg hadde bygd en ny båt, men at det står veldig langt ned på prioriteringslisten å bytte ut noe som fungerer pr i dag.

 

En ting man skal være litt var på, både når det gjelder disse toalettene og andre store investeringer, som f.eks. Efoy ... ja, kanskje især når det gjelder disse toalettene er at man har en ikke ubetydelig "bias".

 

1) For å i det hele tatt vurdere slike løsninger er man kanskje i overkant interessert i biotoaletter, kompostering og/eller miljøvern. Altså, de som velger slike løsninger har i utgangspunktet på seg helt andre "briller" enn de som ikke ville vurdert slike toaletter.

 

2) Når man først har gjort en stor investering har man en indre motivasjon til å rasjonalisere valget man har gjort - underforstått, gjennomsnittspersonen vil uten å være bevisst på det legge mer vekt på de positive konsekvensene av en avgjørelse de selv har gjort enn de negative konsekvensene.

 

Så det er altså ikke båteieren selv som må spørres, men andre som opplever fordelene eller ulempene med det. Det er forsåvidt tatt hensyn til i blogginnlegget "drømmedass" - http://www.tintomara.no/2015/01/08/drommedass/ - hvor det i oppsummeringen legges vekt på at det er fruen som er fornøyd med toalettsituasjonen.

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

Vet ikke jeg...,, Tar mye plass. Når man bomelibom detter det ikke rett ned i hullet, noe som betyr at man må drive å tørke vekk møkk som ikke traff hullet, dette blir en tørrjobb med papir, ikke noe særlig delikat. Heller ikke noe serlig delikat å se rett på en bøtte med piss. Tviler på at det er blitt kompost på en mnd med en familie på fire på tur når bøtta er full, må da også bære dritten igjenom båten opp på brygga etc. Ville ikke hatt noe annet en do med vann og septiktank. Da er det bare å gjøre seg ferdig og trykke på en knapp.

 

Tror du forveksler det med sånn snurre/brennedassgreier. Komposteringsdass, utover utedass, er ikke så vanlig her i landet tror jeg. Fordelene er 0 tekniske komponenter, 0 skroggjennomføringer, 0 vannbruk, og en sparer vel egentlig ganske mye plass når alt av slanger og septiktanker kan fjernes.

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

Her er en av mange tråder om komposteringsdass på sailnet.com (sikkert enda flere om vanlige båtdasser da men...):

 

http://www.sailnet.com/forums/gear-maintenance/93113-air-head-composting-toilet-similar-mfg.html

 

Flere "førstehåndsvitner" i denne tråden og også en del som bestemt er i mot hele ideen så tråden er god.

Link to post
Share on other sites

<snip>

1) For å i det hele tatt vurdere slike løsninger er man kanskje i overkant interessert i biotoaletter, kompostering og/eller miljøvern. Altså, de som velger slike løsninger har i utgangspunktet på seg helt andre "briller" enn de som ikke ville vurdert slike toaletter.

</snip>

 

Eller så kan du spørre meg som har en Porta potti. Det er noe herk. I dårlig vær er det et rent mareritt. Har valget mellom å henge over ripa og tømme den før vi ankommer hamna eller å bære den skvalpende illeluktende skiten 200 meter til toalettet i båthavna og tømme der.

 

Jeg drømmer om et slik toalett uten lukt og enkle tømmerutiner.

 

Jeg prøver å be folk om å gjøre fra seg før vi drar og vennligst knipe igjen til vi kommer fram. Men jeg møter liten forståelse fra dem som ikke har jobben med tømminga.

Redigert av Midtpinne (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Eller så kan du spørre meg som har en Porta potti. Det er noe herk. I dårlig vær er det et rent mareritt. Har valget mellom å henge over ripa og tømme den før vi ankommer hamna eller å bære den skvalpende illeluktende skiten 200 meter til toalettet i båthavna og tømme der.

Så vidt jeg har skjønt, så er det meningen at toalettet skal være tett og ikke skvalpe over, selv under bølger, det er meningen at tanken skal kunne bæres 200 meter uten griseri eller luktproblemer, og dersom man har brukt sanitærvæske er det meningen at innholdet skal kunne tømmes i doen uten at "operatøren" samtidig må brekke seg. Hva slags modell er det, er det ekte porta-potti eller klone, og er det andre som har erfaringer med porta-potti-varianter? Har du vurdert å kvitte deg med toalettet og anskaffe et nytt?

 

Jeg mener jeg så en tråd hvor porta-potti'en ble lovpriset. Jeg ser det som et problem at det er vanskelig å vaske rundt og under allminnelige båttoaletter, særlig dersom det skulle være noen lekkasjer på systemet, samt at det kan være vanskelig å komme seg til dersom man må reparere noe eller bytte deler. Slik sett virker Porta-Pottien genial.

Link to post
Share on other sites

Så vidt jeg har skjønt, så er det meningen at toalettet skal være tett og ikke skvalpe over, selv under bølger, det er meningen at tanken skal kunne bæres 200 meter uten griseri eller luktproblemer, og dersom man har brukt sanitærvæske er det meningen at innholdet skal kunne tømmes i doen uten at "operatøren" samtidig må brekke seg. Hva slags modell er det, er det ekte porta-potti eller klone, og er det andre som har erfaringer med porta-potti-varianter? Har du vurdert å kvitte deg med toalettet og anskaffe et nytt?

 

Jeg mener jeg så en tråd hvor porta-potti'en ble lovpriset. Jeg ser det som et problem at det er vanskelig å vaske rundt og under allminnelige båttoaletter, særlig dersom det skulle være noen lekkasjer på systemet, samt at det kan være vanskelig å komme seg til dersom man må reparere noe eller bytte deler. Slik sett virker Porta-Pottien genial.

 

Det er en ekte Porta potti. Den er tett og det er ikke nevneverdige luktproblemer med den. Jeg kvitter meg med toalettet den dagen jeg har råd til å bytte båten rundt det. Jeg kan godt tenke meg at det finnes mange løsninger som er dårligere. Det er hele prinsippet med å bære rundt på en dass som er plagsomt. Den blir også ganske tung når den er full. Med tre i båten må den tømmes ca. hver tredje dag.

 

Problemet er tømmingen. Man kan si hva man vil, men man står og tømmer ut avføring. Det blir litt mye splash. Jeg skyller også mitt for å være sikker på å få ut alt. Det hender det ligger klumper/kabler igjen som gjør at det er nødvendig. Jeg har høyt fribord og jeg ender med å henge over ripa med hele overkroppen fra cockpit for å nå ned til vannet for å fylle dunken når jeg skyller den.

 

Jeg liker toalettlukt ganske dårlig og er nøye med å få alt ut. Jeg har venner som ikke bryr seg noe særlig og har vært i mange båter det lukter ille. Jeg er ofte ganske overrasket over hvor greit folk synes det er med skitlukt. I en båt jeg var i sommer luktet det så ille at jeg knapt klarte å drikke kaffe under dekk.

 

Når jeg tenker meg om så vet jeg om flere båter med septiktank der det er luktproblemer. Og som sagt så har jeg ingen slike problemer med Porta pottien. Problemet mitt med den er rett og slett at den må tømmes ofte og for hånd.

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

Hadde 5 uker i snekke med 4 ombord og PP. Ikke en favorittsyssel å tømme den men det fungerte forsåvidt greit nok. Altså heller PP enn ingen dass, men alle andre dasser er å foretrekke :-). I en båt jeg ikke brukte på lange ferier hadde jeg ikke nølt med å ha PP fremfor en standardass, som ofte volder problemer og lukt.

 

Min standard var å ta tanken i gummibåten og kjøre så langt ut jeg kunne før jeg tømte og skylte den. Da kan man holde selve tømmetuten under vannflata slik at det ikke blir noe veldig med splæsjing. Likte dårlig å ligge i uthavn når far i båten stakk huet opp og ropte til ungene "ikke bad nå på en stund!". Sett i det perspektivet er det bedre å kunne frakte tanken og tømme den på ordentlig vis.

Link to post
Share on other sites

Problemet er tømmingen. Man kan si hva man vil, men man står og tømmer ut avføring. (...)

Jeg liker toalettlukt ganske dårlig og er nøye med å få alt ut. (...) Problemet mitt med den er rett og slett at den må tømmes ofte og for hånd.

Jeg ser den - det er absolutt ikke gøy å tømme toalettavfall. Men, dette høres jo litt ut som en klassisk "gresset må være grønnere på andre siden av gjerdet". Du liker toalettlukt dårlig, men det er jo det store poenget med porta-potti, du slipper unna toalettlukt inni båten!

 

Det blir alltid litt sprut og søl og griseri rundt toaletter, med en fast installasjon kan det være vanskelig å komme til og få vasket grundig rundt doen - og den dagen porta-pottien begynner å lekke er det bare å pælme den og skaffe en ny. Det er ikke like trivielt den dagen man har lekkasjer fra septiktank eller toalett og ikke engang helt vet hvor det lekker! Eller når septiktanken plutselig er stappe full og man ligger i en uthavn ...

 

For all del, "porselensstandarden" er en fin greie, tømming til sjø er stort sett problemfritt dersom man ser bort fra miljøvernperspektivene, og mange båteiere har null problemer og null lukt med sine toalettinstallasjoner - men det er ikke alltid det er problemfritt. Jeg har drodlet litt om det på https://www.baatwiki.no/wiki/Pumpetoalett#Problemer_og_forebygging

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

Dette så ikke så skummelt ut:

 

 

Egentlig et godt poeng at hele dassen fungerer som en ventil så all lukt luftes ut kontinuerlig. Og med solcellevifte så er jo ikke strøm noe å tenke på. Den pissedunken var svær, en må drikke mye øl om den skal tømmes ofte :-)

 

 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...