Jump to content

Hva slags utstyr er best for pilke/torske fiske ?


Erik

Recommended Posts

Hadde tenkt å kjøpe meg fiskehjul/juksa til årets ferdatorsk fiske, men da jeg stod med det i hånda i butikken i dag så syntes jeg det ble for voldsomt til å montere bak på seilbåten. Hadde tenkt å feste det på "påhengsbraketten", men jeg tror beslaget hadde blitt så stort at jeg ikke hadde fått på påhengeren senere da.

 

Så da lurer jeg på hva jeg skal gjøre. Har sålangt brukt harpesnøre/håndsnøre, men på dyp over 50-60 meter er det for tungvint. Ønsker meg noe som gjør at det er effektivt å fiske på litt dyp uten å jobbe/sveive seg halvt i hjel når det skal opp igjen. Er det havfiskesnelle med gir som er beste alternativet til juksahjul ?

 

Hva bruker dere andre for å fiske effektivt på torsk etc?

Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie

Link to post
Share on other sites

Hei

 

Jeg har prøvd litt forskjellig utstyr for pilke. Og min erfaring er at det er enklest og best med ei havfiskestang.

Lett å stuve bort, kan brukes på både dypt og grunnere vann, og koster ikke allverdens.

 

Bruker pilk og ett par tre oppheng med makk, egner med makrell eller ræg.

 

Lykke til :)

 

larss

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

Siden du skal fiske med pil + evt oppheng risikerer du å få flere fisk samtidig, det blir grådig tungt å sveive opp. Med gear så kan du da geare slik at det går lettere, men alt for sakte. Løsningen er å ha stor nok snelle slik at du kan holde oppe farten på sveivinga uten å slite deg i hjel. Så jeg ville lagt pengene i stor nok snelle fremfor gear på en mindre snelle.

 

Ville tatt en prat med en lokal utstyrsjappe med godt utvalg og ekspertise for konkrete utstyrtips. Skal du ha utstyr som holder over tid til dette fisket så må du nok legge litt penger i det. Men du trenger ikke å betale i dyre dommer for "siste nytt", gå heller for velkjent og utprøvd kvalitet.

-----------

 

Du må kjøpe deg snelle med øyer oppe for å kunne feste reimer. Om du skal fiske tungt med stang over lengre tid så må du ha en sånn vest med reimer som holder snella/stanga oppe pluss en sånn susp som du setter stangenden i. Da kan du ha hendene fri når du trenger det og bruke hele kroppen for å pumpe fisken opp.

 

Har fylt noen stamper med storsei med havfiskestang og med 2-3 fisker på samtidig blir en kjapt sliten hvis en ikke har utstyret en trenger :-/. Selv har jeg en snart 10 år gammel Lawson stang, som i sin tid kostet et par tusen, pluss en like gammel og svær Okuma snelle. Når det er sagt har 2 av 4 av disse Okuma snellene gått i filler i vennegjengen og vi driver med sporadisk fiske så kvaliteten på de vi kjøpte var ikke god nok. Lawson stengene bruker de fleste fortsatt.

 

Før vi dro til og la litt ordentlig med penger i utstyr sleit vi i filler en haug med sneller og utstyr. Men vi pleier hovedsakelig å fiske dypt, type 150-200 meter. 50-60 meter gir mye mindre belastning.

---------

 

En kompis har forresten kjøpt en havfiskestang som han kan dele i en haug med deler (4?) slik at den kan tas med på fly uten å bli spesialbagasje. Den har fungert overraskende bra. Lawson stengene er todelt og må gå som spesialbagasje, det er litt masete.

Link to post
Share on other sites

For en novise på sneller og stenger, hva bør man se etter for betegnelser for å få rett dimensjonert utstyr.

Er feks dette ett sted å begynne, eller blir det for knapt :

http://www.salarsport.no/produkt/stangsnelle-havfiske/penn-squallkinetic-g2-havfiske-kombinasjon

 

Mine bekymringer har ikke gått så mye på å få fisken opp (så mye fisk får jeg som regel ikke :blush: ), men mer på å fiske effektivt opp og ned på stadig nye steder med litt dyp.

Det er den sveivinga opp og ned med tomt snøre som pleier slite meg ut, ikke minst ved bruk av håndsnøre.

Men jeg har en liten båtstang med multiplikator snelle som jeg dorger med også, og med ett par makrell på så er det tidkrevende å sveive det inn med langt snøre ute der også..

Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

Det er en sammenheng her. Utstyr for å fiske dypt er også mer effektivt når du skal sveive opp. Og med tanke på fiske med oppheng, dvs mulighet for flere fisk samtidig av litt størrelse, så vil du slite deg ut med ei lita snelle. Med kraftig utstyr er det også enklere å fiske med tunge søkker som kjører opphenget kjapt ned til bunnen. Stort er bra i denne sammenheng.

 

Ville lagt på en tusenlapp, kanskje to. Om du bomkjøper nå så vil du uansett snart måtte hoste opp noen tusenlapper til når du er drittlei av å sveive som gal på ei lita snelle. Men selvsagt, da har du to stenger og to sneller og det kan jo være kjekt ;-)

 

40 snelle tror jeg vil gjøre jobben. Det ene settet på siden du viser til har en Penn 40 snelle og shimano stang, det ser ut som gode greier uten at jeg kjenner snella konkret. Stanga er bra, det er en i gjengen som har Beastmaster og han skryter fælt.

 

http://www.salarsport.no/produkt/stangsnelle-havfiske/penn-fathomshimano-beastmaster

 

Er ikke noen Penn "fan". Får litt traktor og treskeverkfølelse med de Penn snellene (store) jeg har prøvd. Men da er jeg egentlig over på jåleri, det viktige er jo at utstyrer fungerer som det skal :-) Og det tror jeg den snella vil gjøre.

Redigert av Avmønstret# (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Den så jo grei ut.

Hvordan er holdbarheten på disse tro? Selv med de beste intensjoner så vet jeg at slikt utstyr får slett stell i mitt eie, med lite ferskvannskylling og ingen olje etter ett par gangers bruk.

Vil det likevel kunne vare en stund ?

 

Alternativene er da enten denne, eller feks Hitrahjulet.

http://www.salarsport.no/produkt/harpehjul/hitra-harpehjul

Er det noen som vet om dette kanskje er endel mindre enn de andre hjulene, eller er det samme omfang på dette også ?

 

Og dere som har erfaring med begge deler foretrekker altså havstang fremfor hjul ?

Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie

Link to post
Share on other sites

Jeg har tullet med juksafiske i en mannsalder og bruker nå et Ula juksahjul (https://www.maritim.no/solvkroken-ula-juksesnelle#.VKu8YnuRWio ) med komplett med vabein og feste. Litt stiv pris, men jeg fikk alt på tilbud for omlag to tusen.

 

Eneste ulempen er at denne typen har et innebygd hjul, så gummimakken må man rulle ut med litt forsiktighet, ellers vil krokene huke seg fast.

 

Man kommer nok ikke utenom et juksahjul om det biter flere fisk på samtidig (ser bort fra uer). Med 4-5 ville jævler av storsei kan det bli en aldri så liten kamp å få de ombord. Da nytter det ikke med håndsnøre, om en vil berge fingrene sine.

 

Skal man dypt må juksahjulet ta et par hundre meter snøre. Min Ula tar opp ca. 0,8 meter snøre pr omdreining. Bruker heller ikke agn, men gummimakk og en eller to blanke skjeer, alt montert slik at det er lett å skifte krok (farge) og type.

 

Bare husk å bløgge fisken, det har en del å si for kvaliteten at fisken er tom for blod.

Link to post
Share on other sites

Da ble det ett Juksajul likevel.

 

Viste seg at Hitra hjulet er en god del mindre enn de andre, og ikke minst festebraketten.

 

Er rimelig sikker på at jeg kan sette den på toppen av den plata der påhengeren henger på pushpit av og til, uten at det går ut over muligheten til fortsatt å henge påhengeren der.

Kjøpte meg også en Abu Flytedress i samme slengen.

 

Så da kan bare Ferdatorsken komme, jeg er klar :thumbsup:

Redigert av Erik (see edit history)

Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

Kjekt det ordnet seg. I seilbåt er jo et jul mer praktisk enn stang på de fleste måter vil jeg tro. Har også den Abu dressen, dvs den todelte varianten, ganske stiv til å begynne med men varmer godt og så ser en riktig så karslig ut når en blir dobbelt så stor, i bredden :-))

 

Skulle nesten mekka til et opplegg med stamp som hang på utsiden av pushpit slik at du kunne ha fisken rett oppi. Så en slik patent på en snekke engang. Men om du ikke har teak eller noe jåleri i cockpit så kan en forsåvidt slenge fisken rett i den og vaske ut etterpå.

 

skitt fiske!

Link to post
Share on other sites

Hadde balje på utsiden i den gamle båten, en Nidelv 24 med tepper i 'Cocpit'

Der var det som å dra sprellende fisk inn i stua uten.

 

Men i seilbåten med selvlensende cockpit er det mer som å dra dem opp på terrassen.

Vasker bare ned etterpå. Mye enklere sånn :yesnod:

 

For enkelte er det fy å snakke om fiske fra seilbåt, men den er faktisk ganske praktisk til formålet.

  • Propellen sitter dypt, og 'midt under båten', beskyttet av roret bak og kjølen foran.
  • Det er lite vindfang og mye undervannskrog, så lite avdrift.
  • I vind kan man slippe ut en flik fremseil og bakke mot vinden og bruke det som mesan, og med rett bruk av gass kan man ligge rimelig stille.
  • Selvlensende cockpit som sagt.
  • Grei tilgang til sjøen bakfra så mann slipper å heise fisken så langt (vil variere fra båt til båt)
  • God manøvrering på lav fart pga stort ror.
  • Gode sjøbåter hvis det rusker til på hjemveien.
  • Og så er det mye kjekkere transport fra og til fiskeplassen hvis det er litt vind :yesnod: .

 

Skal nok ha skikkelig havfiske stang også med tiden, men dette ble en grei start og ikke så dyrt, så får vi se hva det blir etterhvert.

Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie

Link to post
Share on other sites

Spennende tråd. Har dreve på med håndsnøre når jeg er ute etter Borgundfjordtorsken som kommer i februar/ mars. Blir mye sen på dørk og benker i cockpit. Mye banning over floker om man tråkker oppi sena.

Har et sånn Hitra hjul liggende jeg hadde på Busteren, men nå skal det over på seilbåten. Dog må jeg feste det på siden ved cockpitkarmen siden pushpit er for liten og for langt bak, tror jeg.

Ulempen med fastmontert utstyr er jo at det ikke blir like lett å skifte side å fiske på. Ellers ligger jo båten fint med langsida mot vinden.

Link to post
Share on other sites

Jeg tenker å bruke hjulet slik jeg bruker håndsnøre, men da uten all senen i cockpit.

 

Altså slippe ut, så ta snøret i hånda og pilke med håndkraft som før.

Da kan jeg skifte side, bare å slippe ut litt ekstra ...?

Er det ikke slik man bruker juksa hjul da ?

 

Forøvrig er det uansett litt mye utstyr på andre siden hos meg. Anker rulle, GPS antenne, Solcelle, Autopilot etc er alt på andre siden, så i praksis bytter jeg sjelden side med håndsnøre heller.

Jeg legger heller det hjørnet der jeg har gir/gass (og nå altså snart juksahjul) slik at snøret går rett i forhold til strøm/avdrift.

Bakker altså opp mot avdriften, slik at snøret går bakover ut fra båten når jeg setter i fri.

Jeg kan da stå på benken og fiske med en fot på gass/gir.

 

Er man mange ombord blir det verre, men jeg har jo uansett bare ett hjul så resten blir håndsnører/stenger uansett.

Redigert av Erik (see edit history)

Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie

Link to post
Share on other sites

De andre ombord sender man frem på dekk, så en selv kan sitte å varme seg på varmluftsdysa i cockpit fra eberen :) fokkeslasken skal kjenne sin plass, også under fiske hehe...

 

På juksa mi er det ei meterlang fiskestang frempå.. Har egentlig ikke peiling på merke og hva det kalles. :)

Stort blått hjul med fiskestang og håndtak, inklusiv festebrakett. :)

Redigert av Eureka (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

Hvordan bløgger man best fisken. Er det nok å skjære strupen, eller må mann stikke dem også ? I så fall hvor ?

 

Jeg stikker kniven inn gjennom gjellene med tyngde opp mot ryggbeinet på fisken.

 

Er litt klønete, syns jeg, å skjære over "strupen" da det er kjekt å holde i hodet når en skal skjære fisken etterpå.

Link to post
Share on other sites

Mao bare stikke, fra gjellene og opp i nakken til man møter bein.

Ikke skjære strupe.

 

Der jeg tenker å ha hjulet er altså oppå påhengsplata, bak på hekken. Altså oppå den mørke firkanten som ses tydelig ved siden av flagget i profilbildet mitt på siden av her.

Alternativet ville vært å skru opp en stokk i åpningen , mellom pushpittene på hver side, og hatt det der, for å få det lavere og sitte å sveive.

Kvier meg for å skru slikt rett i gelcoaten :worry:

Redigert av Erik (see edit history)

Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie

Link to post
Share on other sites

Råfisklaget har en kjekk liten video som viser hvordan fisken skal bløgges korrekt.

PS: Stikking frarådes. "Dette er bløggemetoden som har ødelagt mest fisk gjennom tidene."

 

 

Hvis du får mye torsk kan jeg anbefale å lettsalte før du fryser den. 110 - 120g salt pr liter vann. Bruk finsalt, det kan enkelt røres ut i kaldt vann. Lakesaltes i 12-15 timer. Da blir fisken fast og fin og beholder mer av ferskfisksmaken gjennom oppholdet i fryseren, etter min ringe mening. Og torsk som har gått rett fra sløying til saltbalja kan nesten ikke sammenlignes med butikkjøpt saltfisk.

Bundin er bátleysur maður

Link to post
Share on other sites

Etter å ha fått torskefileten infisert av kveis, så har jeg begynt med å grovsløye fisken med en gang.

 

Kveisen lever opprinnelig i fiskens tarm. Når fisken dør, blir bløgget, så merker den det umiddelbart, og alle sammen vil stikke der ifra. De går ut av tarmen og inn i kjøttet for å komme seg ut av fisken og finne deg en ny vert å snylte på.

 

-og der kom jehovas vitne på døra...

 

Vel, så derfor fjerner jeg tarm mm så fort som mulig.

 

Kveisen kommer opprinnelig fra avføring fra selen, som torsken spiser. Og selbestanden er jo ikke blitt særlig mindre her i vest.

Link to post
Share on other sites

Veldig bra, da har jeg endelig forstått bløgging litt bedre :thumbsup:

 

Men da er jo faktisk strupekutte metoden ikke så feil likevel..

 

Praktiserer dere å ta alle tre arterier, eller holder det (slik jeg forstod filmen) å bare ta den ene i strupen. Det er jo de to arteriene langs ryggbeinet som er nærmest kjøttet,,,

Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...