Ip.Content

Logo

Dolsa kommer til liv!

• Logg inn for svare
29 svar på dette emnet

#21 hschrde Ikke pålogget Postet 20.05.05 21:57

• Medlem
Uffda....

Håper du ikke får store problemer med motor og sånt... Men så er jo det fordelen med ekte gamle snekkemotorer - de tåler litt saltvann i ny og ne! (

Husker fra jeg vokste opp i Kristiansand at det var en som lot båten sin gå ned hver høst - der lå den under isen til våren kom... Tror det gikk bra 2-3 sesonger faktisk!)

Ellers hadde jeg tenkt å tipse deg om at rustfjerneren på Biltema er billigere enn ferrobet, og biter faktisk hardere. En annen ting med messingrør er kanskje at du kunne prøvd en instrumentmaker dersom det er veldig ukurante saker? Om man kan mekke til en trompet, så skulle det gå bra med det meste ellers også...

#22 Verrie Ikke pålogget Postet 20.05.05 23:19

• Medlem
Fryktelig kjedelig !

Det viser igjen at det er viktig å se etter sine verdier, snart kan jo ingenting ligge i fred for vandaler eller tyver.

Jeg har selv vært ute for noe av det samme. I fjor høst stusset jeg over at der lå noe tørkepapir på dekk. Jeg hadde ikke glemt det der. Slo meg til ro at det kanskje var noen måker eller lignende som hadde pillet i søpla, og mista dette over båten.

Først utpå vinteren la jeg merke til at det var noe mer vann i kjølsvinet enn normalt, sjekket da under dørk i cabin og lensepumpe går og går, mens vannet ikke reduseres. Jeg slo denne av, åpnet opp og kontrollerte, men fant ingen feil. Tok og testet, og joda, denne sugde vannet og sendte videre. Fant da ut at slangen på et eller annet vis var gått tett, reiste hjem og hentet stålvaier og staket opp. Joda, i skroggjennomføringen på utsiden hektet vaieren i masse tørkepapir som var stappet inn i hullet :rolleyes:

Jeg var i særdeleshet heldig, da båten trekker lite vann. Om det motsatte var tilfelle kunne dette endt katastrofalt. Jeg fikk ingen skader av dette, da det allikevel var ca 20 cm opp til motoren, og 50 cm til dørkene i cabin.

Det hører til historien at jeg via diverse kanaler og undersøkelser fant ut hvem som sto bak dette, og disse vil kort og godt ikke forsøke seg igjen, det er helt sikkert :wink:

#23 Muhammed Ikke pålogget Postet 21.05.05 07:15

• Medlem
Trasige greier dette her

Jeg hadde for noen år siden liggenes ei tresjekte i ei havn i Kristiansand, jeg viste at det var lite strøm på batteriet så jeg kobla på batteriladeren til batteriet. Om natta var de en eller annen idiot som hadde vært å trekt ut kontakten på laderen med det resultat at sjekta sank. Jeg fikk et j**la arbeid, og en ødelagt batterilader p.g.a dette. Hadde jeg fått tak i vedkommende som gjorde dette hadde juling blitt delt ut ( i hvert fall kastet på sjøen).

#24 Dolsa Ikke pålogget Postet 21.05.05 12:07

• Medlem
Jo jeg har dessverre fått problem med å starte maskinen etter hendelsen. Jeg har hatt forgasseren med hjem og badet den i bensin for å fjerne evnt. vannperler. Jeg sjekket også plugger uten at vannet har stått så høyt. Jeg dro rundt endel ganger, men uten å få start. Jeg fikk frem to "puff" fra den fuktige Marna, men det var også det hele. Jeg drammet også uten hell. Pluggene gir gnist, det sjekket jeg.

Noen som har noe idè hvor feilen ligger?

#25 LALUNA II Ikke pålogget Postet 21.05.05 14:48

• Marex 32 Friendship
  • Medlem
:flag: Litt om treffet i Lillesand finer du hvis du klikker på den RØDE SKRIFTEN i profilen min og du er hjertelig velkommen :sailing:

Håper du får fart på maskinen igjen ...sikkert bare noen vannperler som lurer inne i forgasseren .. :wink:

#26 hschrde Ikke pålogget Postet 22.05.05 12:06

• Medlem
Synes det er helt ufattelig at folk faktisk SABOTERER andres båter på den måten!?

Blir nesten litt engstelig selv - det er jo veldig lite å gjøre med det dersom noen bestemmer seg for å lage sånn faenskap...

Lurer på om forsikringsselskapene har mange slike tilfeller? Og hvordan det blir med dekningen?

Håper du får motoren i gang igjen - det er vel gjerne endel fukt her og der som må få tid til å tørke ut... Du kunne kanskje få ordna med en byggtørker eller noe sånt - sette den mot motoren og få en midlertidig motorvarmer på den måten?

#27 Dolsa Ikke pålogget Postet 12.06.05 10:11

• Medlem
Legger ved noen bilder fra hvordan Dolsa nu ser ut. Litt problemer med kjøling, ellers er hun ved godt mot.

Post bilde Post bilde
Post bilde Post bilde

mvh Petter

#28 Platt Ikke pålogget Postet 12.06.05 15:03

• Medlem
Flott båt, og fint at det ikke gikk værre med motoren! :flag:

#29 Ancas Ikke pålogget Postet 12.06.05 20:48

• Medlem
:seeya: Kjempefin båt , det ligger noen timer med
pussing der ja, lykke til !!! :wink:

#30 hschrde Ikke pålogget Postet 13.06.05 11:14

• Medlem
Bra jobba - gratulerer! Er sånn en båt skal være og se ut - i Kristiansand! Ser deg kanskje på byfjorden i juli - tar nok en tur nedover.