Jump to content

OpenCPN - gratis kartplotterprogramvare


Seastar

Recommended Posts

Hei

 

Idag den 8. januar 2015 ble OpenCPN 4.0 utgitt.

 

Se omtalen fra Dave (bdbcat) i denne tråden:

 

http://www.cruisersforum.com/forums/f134/opencpn-version-4-0-released-139240.html#post1718964

 

Anbefaler alle brukere av dette programmet til å oppgradere sin installasjon med denne gjeldende nye offisielle stabile versjonen.

 

Lykke til alle sammen!

 

 

Ship o'hoi!

Link to post
Share on other sites

Til dere som ikke har brukt programmet tidligere, viser jeg til disse innlegg fra tråden om forrige versjon, - vedr. kartformater som per dags dato er tilgjengelige enten for bare deler av vår langstrakte kyst, som NV-Charts eller S63-formatet der man kan velge bl.a. for hele Norskekysten.........., og ellers de områder man har interesse av.

 

https://baatplassen.no/i/topic/98139-opencpn-320-gratis-kartplotterprogram-utgitt-februar-2013/page-10#entry1672988

 

OBS!

Det er lagt ned mye arbeid i bruksanvisning / brukerveiledning som omhandler alt fra fra A til Å, og denne finnes lagt med i programmet under ? - tegn knappen i menylinjen, samt som online-wiki på hjemmesiden til OpenCPN

http://opencpn.org

 

NB!

Jeg vil oppfordre alle til å bruke denne komplette info'n, slik at man kan sette seg godt inn i programmets virkemåte.

 

Da vil dere få mye glede av et helt topp program som hjelpemiddel til navigasjonen ombord!

 

Lykke til.

Redigert av Seastar (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Til dere som har kjøpt laptop med Win 8.1, så vær oppmerksom på at tidligere utgaver av slike GPS-mus (puck) beregnet for XP og Win 7 mest sannsynlig IKKE vil virke på Win 8 og nyere pga forandringer i krav til driver og chipset!

 

 

Fra en annen tråd her på forumet er denne modellen omtalt og ser ut for å kunne virke også på Win 8, samt at den ser ut til å ha gode tekn. data og en meget god pris:

 

https://baatplassen.no/i/topic/115598-gps-til-usb-noen-som-har-erfaring-med-denne/#entry1680140

 

Jeg bestite nå en for å kunne sammenligne med andre merker og modeller som jeg har fra tidligere.

 

Er interessert i å få tatt en brukertest i praksis av den, siden jeg har fått flere henvendelser fra båtkamerater i de forskjellige båthavnene her i området, som har oppdaget dette behovet for ny GPS nå ved konfigurering av nyinnkjøpt Win 8.1 laptop, der de har installert nye OpenCPN 4.0

 

 

Til dere som har denne GPS-musa allerede, - installerer den nødvendig driver direkte (og problemfritt) når den kobles på Win 8.1?

 

Seastar

Link to post
Share on other sites

Laget en slik igjen Til OpenCPN 4.0

 

Portable OpenCPN

Den OpenCPN bærbare alternativet gjør at programmet kan kjøres fra en USB-pinne, eller kjøre uavhengig av, og parallelt med en normal installasjon. I Windows er det ikke mulig å kjøre samtidige forekomster av OpenCPN, med mindre du bruker den bærbare alternativet.
For å variere mellom ulike instanser av programmet, ser tittellinja på bærbare versjoner som dette. Det er dermed mulig å kjøre flere bærbare forekomster og identifisere hver versjon.
Oppskriften her.
PS. Kartene og program legges på samme pinne. i forskjellige mapper.
Redigert av roger-jo (see edit history)

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Share on other sites

Til dere som har kjøpt laptop med Win 8.1, så vær oppmerksom på at tidligere utgaver av slike GPS-mus (puck) beregnet for XP og Win 7 mest sannsynlig IKKE vil virke på Win 8 og nyere pga forandringer i krav til driver og chipset!

 

 

Fra en annen tråd her på forumet er denne modellen omtalt og ser ut for å kunne virke også på Win 8, samt at den ser ut til å ha gode tekn. data og en meget god pris:

 

https://baatplassen.no/i/topic/115598-gps-til-usb-noen-som-har-erfaring-med-denne/#entry1680140

 

Jeg bestite nå en for å kunne sammenligne med andre merker og modeller som jeg har fra tidligere.

 

Er interessert i å få tatt en brukertest i praksis av den, siden jeg har fått flere henvendelser fra båtkamerater i de forskjellige båthavnene her i området, som har oppdaget dette behovet for ny GPS nå ved konfigurering av nyinnkjøpt Win 8.1 laptop, der de har installert nye OpenCPN 4.0

 

 

Til dere som har denne GPS-musa allerede, - installerer den nødvendig driver direkte (og problemfritt) når den kobles på Win 8.1?

 

Seastar

Hej

 

Jag har provat och det går utmärkt. Inga drivrutiner behövde installeras.

Link to post
Share on other sites

Hei joshua

 

Det høres meget bra ut at det i praksis fungerer fint også å koble den til Win 8.1!

 

Dette merket er jo kjent for kvalitet fra tidligere modeller/versjoner, og så har den også en fordel ved at den har en led - diode på ene siden som blinker som en bekreftelse når den har oppnådd posisjons-fix.

 

Dette kan det jo være greit å vite helt sikkert, i de tilfeller der man på forskjellige maskiner og på de forskjellige operativsystem kanskje strever litt med konfigureringen for å få posisjonsvisningen på skjermen i kartprogrammene!

Da blir det lettere å finne årsaken hvis man ihvertfall vet at GPS enheten har fix og sender signalene

 

 

Her er noen flere data på den fra leverandøren usglobalsat:

 

http://usglobalsat.com/p-688-bu-353-s4.aspx#images/product/large/688.jpg

 

:smiley:

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Hei

Disse SirfStar IV WAAS/EGNOS GPS musene er virkelig blitt bra....., det er stor forskjell fra forrige generasjon med f.eks SirfStar III chipset, og for ikke å snakke om enda eldre chipset utgaver.

De er også blitt enklere å installere med uptodate drivere og prisen er blitt veldig overkommelig.

 

Jeg måtte bare prøve denne selgeren på Ebay, som det var henvist til foran her fra et innlegg i en annen tråd:

 

http://www.ebay.com/itm/Globalsat-BU-353-S4-USB-GPS-Recepteur-avance-BU-353-For-Car-PC-Laptop-/131057049279?pt=FR_JG_Auto_Pieces_GPS&hash=item1e839bdebf

 

Bestilte/betalte via PayPal-konto på meget enkel, grei og sikker måte forrige tirsdag, og på mandag denne uken så er det kommet hentelapp.

 

Kommer sendt fra Taiwan og kostet totalt EUR 30,00 og det ble ca. kr 283,- vel fremme hos meg etter kjøpsdagens kurs.........., det er jo helt utrolig!

 

Har forsøkt førstegangsinstallering av OpenCPN 4.0 og denne Globalsat BU 353 S4 GPS musen (puck) på to nyformatterte maskiner, for et par kompiser, den ene med Win 7 og den andre med Win 8.1, og behøvde ikke å bruke den medfølgende cd, den installerte seg med riktig driver automatisk fra disse to OS ihvertfall!

 

Disse to kameratene har nå også selv bestilt hver sin og jeg har også bestilt opp flere som jeg kan ha liggende "på lur".

Erfaringen tilsier at når andre båtkamerater virkelig begynner å svinge seg rundt med båtpussen om ikke lenge, ja da får de det jo like travelt hvert år når alt skal virke og være iorden "på en to tre"

 

Skrytet fra denne testen kan jeg skrive under på, den virkelig imponerte meg.......:

https://baatplassen.no/i/topic/115598-gps-til-usb-noen-som-har-erfaring-med-denne/#entry1681169

 

Lykke til dere også :thumbsup::sailing:

Redigert av Seastar (see edit history)
Link to post
Share on other sites

NV her får en i pose og sekk. Fornyet de i 2011.

http://www.nautiskfritid.no/categories/batsportkart---nv-charts2

 

Kikket litt på S-63 ble ikke klok på prisen Vestkysten og Danmark.

 

Kanskje du har noe å anbefale for oss andre som har tenkt oss videre oppover norske-kysten også? :pray:

Redigert av navid (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg måtte bare prøve denne selgeren på Ebay, som det var henvist til foran her fra et innlegg i en annen tråd:

 

http://www.ebay.com/itm/Globalsat-BU-353-S4-USB-GPS-Recepteur-avance-BU-353-For-Car-PC-Laptop-/131057049279?pt=FR_JG_Auto_Pieces_GPS&hash=item1e839bdebf

 

Bestilte/betalte via PayPal-konto på meget enkel, grei og sikker måte forrige tirsdag, og på mandag denne uken så er det kommet hentelapp.

 

Kommer sendt fra Taiwan og kostet totalt EUR 30,00 og det ble ca. kr 283,- vel fremme hos meg etter kjøpsdagens kurs.........., det er jo helt utrolig!

 

Globalsat BU-353-S4 koster 260,- (pluss 39,- i porto) hos Multicom (http://www.multicom.no). Da får man norsk returrett, garanti og reklamasjonsrett. Jeg kjøpte derfra for ca. to uker siden, etter at også jeg hadde trålet eBay etter samme produkt. Med en prisdifferanse på bare en tier eller to valgte jeg norsk nettbutikk for å få norske rettigheter, men andre velger kanskje annerledes. Redigert av Popeye70 (see edit history)

SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL

Link to post
Share on other sites

 

Kanskje du har noe å anbefale for oss andre som har tenkt oss videre oppover norske-kysten også? :pray:

Navionics har

Men hadde satset på S57 eller S-63 -format de skal være rett.

​Alle de grunnstøtingene jeg har lest om og som hadde plotter og som hevder at den grunnen var ikke i kartet.

Så har de stått i NV kartet derfor anbefaler jeg NV og så får en i pose og sekk ( CD og papir)..

Redigert av roger-jo (see edit history)

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Share on other sites

kan du ta et et skjermbilde av et sted i sjøkartet ditt med en del detaljer, jeg kunne tenke meg å sammenligne hvordan det ser ut sammenlignet med det kartet jeg har (gjerne to med ulik zoom). F.eks Rakke?

Redigert av Framtia (see edit history)

Framtia på AIS

 

Seiling - den dyreste måten å reise gratis....

Link to post
Share on other sites

 

Kanskje du har noe å anbefale for oss andre som har tenkt oss videre oppover norske-kysten også? :pray:

 

Hei

Det kan kjøpes krypterte og helt topp fungerende og oppdaterte Vektor-kart for de områder dere er interessert i på Chartworld.com :thumbsup::yesnod:

 

Siden jeg fremover ikke har anledning til å drive support, så har jeg fra første stund etter at vi fikk lansert versjon OpenCPN 4.0, - vært på hugget med å fremheve at alle må bruke bruksanvisningen!

 

Der står nemlig alt man trenger.........., og dette tok jeg opp allerede i innlegg #2 :wink:

 

Det er mange her inne som bruker programmet og er det noen som har tid og anledning så er det bare til å bruke "denne tråden her" for å utveksle erfaringer, tips og råd om bruken av dette fleksible programmet.

 

Når det gjelder tilgjengelige kartformater per dato og installeringen av disse, så finnes det en god oversikt i brukermanualen over hva som er tilgjengelig for de forskjellige områder av verden...!

 

Her er bl.a. fremgangsmåten som må følges for å kjøpe og installere S-63 Vektorkart av ypperste kvalitet....., og lurer dere på noe ta kontakt på oppgitte epostadresser / webside der man laster ned den nødvendige S-63 plugin og andre nødvendige ting, så det kan f.eks. startes her i online brukerveiledningen for OpenCPN 4.0:

 

http://opencpn.org/ocpn/S63_vector-charts

 

 

Vi har fått lansert et meget bra fungerende kartplotterprogram, men jeg beklager nok en gang at jeg for min del ikke har tid og anledning til å følge opp med detaljert brukersupport i praktisk bruk av programmet. :smiley::thumbsup::sailing:

Lykke til alle sammen!

 

PS

Når det gjelder event. kjøp av moderne GPS-mus som også virker på Win 8.1 - selvfølgelig så kjøper alle det de ønsker selv og hos den leverandøren de måtte ønske........!

 

Ship o'hoi :flag_bp:

Redigert av Seastar (see edit history)
Link to post
Share on other sites

roger-jo og Framtida, hvilke kartprodusenter har dere hentet skjermbildene # 19 og # 20 fra? Gjerne info om det er vektor eller raster også. # 19 ser da nesten ut som det er raster. Interessant å sammenligne.

 

bilde

 

For sammenligning har jeg tatt skjermbilde i samme området fra Gule sider sitt sjøkart. Jeg må si jeg liker Gule sider sitt sjøkart veldig bra. Noen som vet om de er i salg for godkjent navigasjon? Og eventuelt hvor?

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...