Jump to content

Er 27Mhz båndet dødt?


tekniker3

Recommended Posts

Før i tiden var det alltid trafikk på 27Mhz båndet, før mobiltelefoner og facebook. Ser at disse radioene nå er latterligt billige. Er det noe trafikk på disse nå? Eller helt bortkastet å kjøpe? Er litt for nostalgi også. Har VHF og mobiltelefon fra før av, men vil gjerne ha "alt". Kortbølgeradio trenger jeg ikke da jeg skal være langs kysten...

Link to post
Share on other sites

På amatørbåndene er det liv til alle døgnets tider, tror nok en del som tidligere holdt seg på CB fant det enklere å ta radioamatørlisens da morsekravet ble fjernet.

 

27 MHz er for øvrig innenfor kortbølgen. I tillegg er det en gjengs misforståelse at radiosignalet rekker lenger med lave frekvenser enn høye. Frekvensbåndene under 10 MHz er som regel gode for mellomlange radioforbindelser.

Link to post
Share on other sites

dette båndet blir mye påvirket av atmosfæriske forhold, f.eks solaktivitet. I slike perioder så kan det som hanto1 sier, gjerne være mest fremmedspråklige å høre i en salig kakafoni - signalene når mye lengre enn vanlig.

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Walkie-talkie (CB-radioer) er billig i anskaffelse, og det er litt trist at andre media har overtatt den rollen til kommunikasjon. På 70- og 80-tallet var det mye trafikk, også båter i mellom, og en grei og enkel kommunikasjonsform.

 

Litt trafikk er det nok fremdeles, men mer sporadisk. Jeg hører en del bobilturister om sommeren, og noen ihuga brukere ellers året rundt. Bl.a. 4x4 klubber og sånt, men lite båtfolk. Bobil-/campingturister reiser ofte noen sammen, og da er mulighetene til stede å avtale stopp o.l. underveis en fordel. Båtfolk har kanskje ikke oppdaget slike fordeler enda.

 

Det er naturligvis ikke meningen at CB-radioen skal erstatte maritim VHF, men brukes som et lavterskeltilbud i tillegg, og for de som ikke har VHF.

 

For under en tusenlapp (og oppover) har man jo et rimelig utgangspunkt til en praktisk kommunikasjonsløsning i bil og i båt.

Link to post
Share on other sites

hei , jeg synes påstanden om at 27 mhz er helt dødt ..er noe bastant .. jeg vet at det fremdeles er i bruk .. det er forhandlere f eks radiosalg.com http://radiosalg.com/index.php?main_page=index&cPath=3&zenid=b2f26626815b0f4cafe80927129d68c8 og norworld.net .. som selger dette , og har observert at de rett som det er er utsolgt for cb radioer .. Jeg har hytte i en fjord nordpå uten int net el. mobildekning ..og her bruker ganske mange c b fremdeles også mellom båter og land --under spesielle atmosfæriske forhold ..kan vi også høre brukere sørpå .. som er på hyttene .. vi har brukt denne artige formen for kommunikasjon helt siden beg av 70 tallet ..og håper at interessen for dette vil ta seg opp igjen ..dagens cb radioer er flotte og moderne .. med mange funksjoner og utførelser ..og rimelige i tillegg --god antenne kan man lage selv ..billig .. bare vær nøye å mål swr før bruk , Hvis dette er helt "dødt" hvorfor tar da mange forhandlere seg bryet med å importere og selge dette ? ?, Må vel tilføyes at jeg er en av entusiastene " , er selfølgelig klar over at det i dag finnes måter å kommunisere med hele verden gratis via nettet ..så interessen for radioer /antenner ..rekkevidde osv . må nok være til stede :wink: .

Link to post
Share on other sites

Mobiltelefonen har nok mye av skylden til nedgangen til 27 MHz båndet.

Alle båter og mange hus hadde walkien montert på 70-80 tallet samt mange biler.

 

Idag så tror jeg at jeg kan på en hånd telle hvor mange som har walkie talkie blant 300 båter..

 

Tviler på om dette båndet får noen oppsving, andre frekvensband har dukket opp i de senere år.

Link to post
Share on other sites

Husker det var en del av kompisane med båt som hadde VHF den gang (70-80tallet), men PR radio var liksom mer alle-manns eie, sertifikat-fri, lett og få kjøpt til rimelig pris, grei montasje i båt etc, og ikke minst fungerte greit som komunikasjon mellom båter på sjøen. Etterhvert kom vel FM modulasjon med 40 kan.apparater og 4W utgangs-effekt , i tillegg til de som handlet "ulovlig" i Sverige med sine 5 Wattere , så det var mye å velge mellom.

Redigert av LM 605 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Må nok si meg enig med LM 605, kjekt med sertifikatfri kommunukasjon uten spesielle krav til prosedyrer og årlige priser. At VHF blir betraktet som mer "politisk korrekt" blir en annen sak. Faktum er nok at folk går glipp av en grei kommunikasjonsløsning uten CB i båten. Trist, men sant.

 

Rekkevidden burde det ikke være mye å si på i praksis. Man får jo sagt akkurat det samme til kompisen, med CB som med VHF - så denne løsningen må utvilsom ha noe for seg.

Link to post
Share on other sites

Myndighetene fornektet seg ikke da, maks effekt var 0.5W og da kunne en like gjerne stå med ropert.

Noen radioer hadde nødkanal 11A, men med 0.5W til rådighet kunne en like gjerne be til gud om hjelp...

Temmelig uansvarlig av Norske myndigheter, men på den tiden skulle du vel egentlig

ikke ha lov til å sende. De fleste kjøpte PR radio på syden reise, eller i Tyskland. Lurte på om det kom en Renesanse, men mobilen har vel drept det hele.

En baofeng koster jo 300kr og da kan en trykke frekvensen Rett inn. Hvor langt kommer en med 25W SSB på 27mhz? Det tilsvarer jo 100W og er jo mye kontra de opprinnelige 500mW!

Link to post
Share on other sites

Tidvis noe lokalt fylleprat, alternativt dødsstille eller skrålete italienere, evt. innslag fra taxisentralen et eller annet sted i Sibir. For de med interesse for radio, er amatørradio veien å gå. Også der har kravene blitt vesentlig senket. Som obat påpeker, enkelte CB-enklaver finnes fortsatt. Bl.a. hyttene langs veien fra Vardø til Hamningberg, der står GP-antenne for 27 MHz tett-i-tett. Har også registrert en del lokal bruk på Svalbard.

 

Registrerer også at det er et ikke ubetydelig antall polske håndverker-biler med 27 MHz-utstyr i Østfold, samt en heller uoffisiell tilbringertjeneste til Moss lufthavn Rygge som baserer seg på CB-radio for å praie minibussen fra gratisparkeringen 2 km fra terminalen.

 

Men i båt? VHF og mobiltelefon. Med mindre man har interesse av CB-radio nettopp fordi det er så ...folkelig. Eller noe.

Any ship can be a minesweeper. Once.

 

Husk lytteplikten på kanal 16 og å holde god avstand til båt som viser "signalflagg A" !

Link to post
Share on other sites

Vet at Biltema har billige VHF'er. Er det slik at at man får enda rimeligere CB-radioer som fungerer sånn noenlunde? Kan jo være greit å kjøpe inn et par-tre vi kan sende med ungene når de skal ut å fiske i jolla. Bare for å kunne holde en viss kontakt begge veier. Unger synes jo i utgangspunktet det er kult med radioer osv.

Jeg mener, hvis ingen andre bruker frekvensene til noe viktig, har jeg ikke allverdens sperrer.

Link to post
Share on other sites

Radioene som selges rimelig, gjerne sett med 2 stk er ikke 27 MHz som de gamle walkiene, dette er Uhf radioer som opererer i 444-446 Mhz bandet.

 

De gir krystallklar lyd og egentlig så imponerer disse småtassene på rekkevidde.

Jeg vet om jaktlag som bruker disse radioene isteden for jaktradio( Vhf) som er

konsesjonsbelagt.

Link to post
Share on other sites

Det fanns också stationer i Varberg, Kungsbacka (Onsala) Lysekil och någon mer som jag inte kommer ihåg. Detta var ett nät av privata basstationer som Sjöräddningssällskapet hade tagit initiativ till då stora resurser sattes på att leta efter båtar som inte hade hört av sig hem på grund av ingen möjlighet till kommunikation fans. Det fanns också många medlemmar i dessa basstationer som lyssnade hemma. 1982 fick vi lov att ha VHF i fritidsbåtar och verksamheten med basstationer på PR bandet dog så sakterliga.

Hälsningar Ove

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...