Jump to content

Import av båt fra EU - framgangsmåte og fallgruber


Fantino

Recommended Posts

Er i handlemodus og ser på diverse båter. Har kommet over en relativt ny (2009) som har vært demobåt og nå er overtatt av banken. Den har 30 motortimer. Har stått innpakket noen år, men ser svært bra ut innvendig og i motorrom på bilder. Har ikke vært registrert, og er heller ikke momset inn i EU. Dermed ser det ut til at pris kan bli svært gunstig ift. norske priser, selv om de har falt og selv om Euro er høy for tida. Har vært i kontakt med megler, og han virker ivrig nok.

 

Ser for meg å legge inn et bud, "pending survey og succesful sea trials". Slår det til tar jeg turen ned og ser, og skaffer meg en surveyor til å gå over båten.

 

Har lest en del her inne om import osv. Forstår at transport pr. land er smartest, og har bedt om quote fra Glogau. Antar den blir rundt 100000 NOK.

 

Men, hvilke "fallgruber" er det her - bortsett fra at båten er brukt og det er "langt" å reklamere til selger? (Jeg anser et slikt kjøp som "as is" og at det er lite å hente i etterkant):

 

- Hvilket firma anbefales mhp. surveyor? (dette er i Italia, på Adriaterhavssida). Hva bør jeg be om i surveyoppdrag og hva bør prisen ligge på?

- Forslag til vanntett kontrakt? Er det noen typiske tjuvtriks en risikerer å bli utsatt for?

- Hva er typisk prutningsmonn i EU? (kontaktet en annen megler om en annen båt, og den ble prompte "prutet" ned fra EUR 145000 til 115000 uten at jeg egentlig gjorde noe annet enn å spørre om prisen var forhandlingsbar)

- Er det fallgruber ift. at jeg ikke ønsker å utløse krav om EU-moms? Hva slags dokumentasjon må jeg få for å sikre meg mot dette?

- Er det andre avgifter/skatter osv. jeg risikerer å utløse ifm. kjøp og transport?

- Hva slags dokumentasjon trenger jeg for problemfri mva-deklarering i Norge?

- Er det smart å la Glogau ordne forsikring for selve transporten, eller er det rimeligere å få denne "bakt inn" i min egen forsikring?

- Jeg antar at hvis Glogau leverer den i Norge kan de også stå for selve tolldeklareringen?

 

Og, det blir nok ikke hentetråd. Hadde vært utrolig kult å gått båten hjem fra Italia, evt. også Kiel el, men jeg har enkelt og greit ikke tid. Iom. at den har stått noen år så ser jeg også for meg at potensialet for litt trøbbel underveis er til stede, selv om den nesten ikke er brukt i det hele tatt..

 

Link to post
Share on other sites

Spennende. Høres litt ut som opplegget mitt for et par år siden. Nesten ubrukt demobåt med spesifisert eu moms som hadde blitt stående etter noen konkurser etc.

 

Kan skrive mer senere, men om du går for den så sett som en betingelse at du betaler den ex mva. Det er noen eksportpapirer som må ordnes, men iom at du ska få den fraktet, så kan speditøren ordne det og samtidig garantere at den går ut av EU.

Enklest om den blir fraktet over grensen til Norge, f.eks Larvik med colorline.

 

Jeg kjørte båten hjem selv og det er litt mer papirstyr samt forutsetter at selger stoler på deg at båten virkelig går ut av eu om den er betalt netto som i mitt tilfelle. Om ikke så sliter de med momsen.

 

Fordelen med å betale netto er at du slipper å legge ut utenlandsk mva, så betale for mye norsk mva og så få tilbake eu moms og deretter søke tollvesenet om tilbakebetaling av det du har betalt for mye i norsk mva.

 

Spent på hva slags båt det er.

Jeg brukte ikke surveyor, men reiste ned og brukte lang tid på å gå gjennom alt. Båten stod inne i en hall så fikk ikke prøvd den.

Så reiste jeg hjem og ga et bud etterhvert med forutsetning om seatrial.

Etter at budet ble akseptert reiste jeg ned igjen og tok seatrialen.

 

Når alt var OK så er båten kjøpt slik den er. I utlandet nytter det ikke å være etterpåklok, så gjør leksa nøye og i riktig rekkefølge.

 

Ble vel 4 turer til NL for meg, men det var en veldig artig og spennende prosess.

 

Jeg får gå tilbake til selskapet nå før jeg blir upopulær :-)

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Jeg reiser ned neste helg for å ta vidunderet i øyesyn. Blir kun på land i første omgang. Noen som har en god sjekkliste over det jeg bør gå gjennom?

 

Hva er den generelle oppfatningen rundt hva en har igjen for å bruke en surveyor? Hadde tenkt å legge inn bud 'pending sea trials and survey'. Har fått tilbud. Totalpris ca 20000. Men vi snakker om en 2009 modell med 30 timer på motorer og som har stått på land 2-3 år. Er usikker på hva surveyor finner ut som jeg ikke selv bør kunne oppdage..

Link to post
Share on other sites

  • 2 måneder senere...

Har ikke blitt helt enig med banken i San Marino som eier båten så den står der ennå... Surveyor fant jeg ved googling, men ikke like i nærheten. Prisoveslaget jeg fikk er fra engelsk firma, basert på at de flyr Ryanair som har direkterute fra London.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...