Jump to content

Velge hvilken skroggjennomføring?


trampeklapp

Recommended Posts

Her var det som ventet mange meninger, det er bra det! Spørs om jeg lander på syrefast stål, da jeg ikke har lyst til å bore større hull for å få inn stor nok komposittgjennomføring. Men hvilken Sika brukes for å tette?

http://maxmaling.no/component/virtuemart/sok/0/?keyword=sika&option=com_virtuemart&page=shop.browse&search=true&view=category&limitstart=0&gclid=Cj0KEQiAuf2lBRDW07y3z6f96awBEiQA0IngJqZHkeG4iNGovM6_FeewyoPS6QrTTJRGOMEfZv5HVDIaAg1Z8P8HAQ

Redigert av Trampeklapp (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg er generelt skeptisk til syrefaste gjennomføringer, etter å ha lest om hvordan syrefast tæres der oksygen ikke kommer til. Jeg ville ha gått for bronse om tilgjengelig, om dette ikke er å få tak i ville jeg faktisk heller ha brukt messing enn syrefast. Mulig jeg er på gyngende grunn her, men jeg har prøvd å fange opp litt kunnskap opp gjennom årene og konstatert at syrefast ikke alltid er best...

 

Hva sier Hulda?

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Jeg er forbauset over at absolutt INGEN trekker inn det estetiske aspektet mhp. materialvalg. Noe av det første jeg gjorde etter å ha kjøpt tresnekka Tora var å bytte ut to skroggjennomføringer av PLAST over vannlinjen. Det så rett og slett for jævlig ut på en ellers fin gammel dame!

 

Ellers et det min absolutte og ugjenkallelige mening at stilige båter skal ha syrefast over vannlinjen og bronse under vannlinjen. Alle plastebeslag er forbudt, også på plastbåter. Mitt eneste unntak kunne være septik utløp under vanlinjen i kompositt. Som sagt, dette gjelde for den som legger vekt på litt tradisjonell stil og ikke bare ser på praktisk nytte. Men det er nok som med jomfruer: det ser ikke ut til å være så mange av dem nå for tiden.

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

Jeg er forbauset over at absolutt INGEN trekker inn det estetiske aspektet mhp. materialvalg.

Jeg har nevnt det på Båtwiki'en i allefall :-)

 

Ellers et det min absolutte og ugjenkallelige mening at stilige båter skal ha syrefast over vannlinjen og bronse under vannlinjen. Alle plastebeslag er forbudt, også på plastbåter.

Jeg ser ikke helt hva som er galt med plastgjennomføringer under vannlinja på en plastbåt - særlig mtp at man uansett "maler" hele undersiden med bunnstoff. Det blir rett og slett ikke synlig. Å legge vekt på estetiske hensyn her blir IMHO like logisk som å legge vekt på estetiske kvaliteter når man velger rør til skjulte installasjoner. Menja, jeg ville nok ikke byttet skroggjennomføringer over vannflata til kompositt på trebåten min.

Link to post
Share on other sites

Jeg er generelt skeptisk til syrefaste gjennomføringer, etter å ha lest om hvordan syrefast tæres der oksygen ikke kommer til. Jeg ville ha gått for bronse om tilgjengelig, om dette ikke er å få tak i ville jeg faktisk heller ha brukt messing enn syrefast.

 

Er mann opptatt av tæring, ville ikke det naturlige da være å velge gjennomføringer hvor tæring ikke kan finne sted, nemlig i OEM komposittkomponenter. Det er greit at mann heller ikke skal få tæring i bronse og visse messingdetaljer, men vet man egentlig hva man holder i handa når man står i butikken og skal handle? Hvordan skiller man en høykvalitet sjøvannsbestandig messingventil fra en jalla kinaventil? Samme med bronse? Skal man selge båten om et år eller to spiller det forsåvidt ingen rolle. Da velger mange det billigste. Også messing har vel en levetid på noen år. I en annen tråd har jeg skrevet om mine messingventiler som begynte å lekke etter 8 år, og jeg ville ikke finne på å montere messing en gang til.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Tja? Vet hva man selger? Etter støpemerket å bedømme er det den samme leverandøren som leverer til de fleste større båtbutikker i Norge. Forøvrig den samme leverandøren som jeg fant i min Fairline. Disse messingdetaljene begynte som sakt å lekke etter 8 år. Vel å merke når detaljene ikke var sikret med anode. De detaljene som hang i anodesløyfa hadde ingen tæringsskader etter det jeg kunne se. Hva om du får brudd eller dårlig forbindelse i anodesløyfa. Ikke så lett å se det i farta. Ikke så lett å detektere ved måling heller vil jeg tru?

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

Skal man selge båten om et år eller to spiller det forsåvidt ingen rolle. Da velger mange det billigste. Også messing har vel en levetid på noen år.

 

Øi, må ikke skrive sånt vet du. Dessuten tror jeg ikke på deg ;-) Men at andre tar et sånt valg kan jeg tro, eller? En litt orientert kjøper vil jo inspisere gjennomføringene og kanskje stille seg noen spørsmål om kvaliteten på de. På den andre siden er det ikke verdens største jobb å bytte men hvis selger har samme forhold til kvalitet hele veien så kan det vel være med på å velte et salg.

 

Om jeg var kjøper og så at det var byttet til komposittgjennomføringer så ville jeg tenke at det var en selger med litt innsikt og kunnskap om båt, en god ting.

 

Nye gjennomføringer i bronse er stas men kanskje både sjeldent og litt sært på en måte? Å bruke så mye penger på gjennomføringer, da må det være en spesiell båt som ikke kan ha noe annet tenker jeg... et smykke, antagelig en trebåt eller en eier som har nok penger til å ikke bry seg.

Link to post
Share on other sites

Nye gjennomføringer i bronse er stas men kanskje både sjeldent og litt sært på en måte? Å bruke så mye penger på gjennomføringer, da må det være en spesiell båt som ikke kan ha noe annet tenker jeg... et smykke, antagelig en trebåt eller en eier som har nok penger til å ikke bry seg.

Slutt og tull. Det er ikke så dyrt. Det koster litt mer med ordentlige komponenter, men med noen få gjennomføringer som byttes EN gang, så er det peanuts.

Link to post
Share on other sites

To metoder om er kjappe:

  1. Spikk deg en konisk treplugg (eller drei deg en hvis du har dreiebenk, da borer du også ett hull i senter)
  2. Slå pluggen i hullet
  3. Velg en passe hullsag og bor hull i riktig diameter med drillen

Metode 2:

Bruk en rettsliper med slipehylse og beveg den med jevne sirkulære bevegelser i hullet. Hullet kommer til å bli så rundt at det ser brotsjet ut :thumbsup:

Link to post
Share on other sites

Ja, for å få samme indre diameter med kompositt er det antageligvis nødvendig å utvide ytre diameter på hullet. Jeg kjøpte skroggjennomføringer i kompositt for Smørøyet (gamlebåten) for et par opplagssesonger siden - det var 4 hull totalt. Jeg kan bare huske at jeg utvidet det største hullet, kloakken, de øvrige tror jeg at jeg fikk presset inn gjennomføringer i. Kanskje jeg utvidet litt med en hullfil, husker ikke helt. For inntak til toaletten var det i allefall svært enkelt - her hadde Seatronic prestert å selge meg en dimensjon for lite. Pga tidspress for å få båten klar til utsett og problemer med å komme meg tilbake til Seatronic innenfor butikkens åpningstider har jeg i dag en ganske stygg løsning med overgang der.

 

Den store skulle jeg lage nytt hull med hullborr - ja - det var jo lettere sagt enn gjort, hullborret var noe slikt som dette: http://biltema.no/no/Verktoy/Skjareverktoy/Hullsag/Hullsagsett-20178/ - for å få den til å virke, trenger man å drille et guide-hull i midten - men i midten av det gamle hullet var det jo bare hull! Jeg prøvde å rigge til en planke over hullet, men det ble en ganske komplisert affære.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...