Jump to content

Hvordan sjekke tilstand på Gel batterier


Puffen

Recommended Posts

Har en opplevelse av at batteriene mine er dårlige. Har en kapasitet på 5 x 85. Så vidt jeg vet er batteriene like gamle som båten. Blir 5 år i mai. Normalt skal dette ikke være noen alder. Slik jeg nå opplever de så holder de ikke topp kapasitet mer enn ca. 1 døgn. Da bruker jeg ikke dieselvarmer. Kun kjøleskap, lys og varmvann.

Batteriene er Gel-type og "vedlikeholdsfrie". Tror de har vært tappet ned et par ganger. Har et eller annet som ligger å drar strøm, selv om hovedbryteren er av.

Ser også at landstrømladeren ikke gir mer enn ca. 13 volt under lading. Er det normalt ?

 

Er det mulig å måle kapasiteten på slike batterier ? Og er det mulig å friske de opp på noe vis ?

Link to post
Share on other sites

Det første jeg ville gjordt er å koble dem fra hverandre. Så kan du lade hvert og et alene. Deretter kan du teste dem med feks. en lyskaster som står på i x antall tid.

Gjør helt lik prosedyre på alle batteriene . Da vil du etterhvert se om noen skiller seg ut, og ødelegger for de andre.

Det kan godt være alle er generelt utslitt.

Du får dessverre ikke etterfylt væske på noen av dem.

 

Det kan godt være at 13v vil forandre seg når du splitter opp batteripakka.

Link to post
Share on other sites

Skal ikke prøve og svare, men den som gjør det trenger nok mer info. For hva menes med dårlig kapasitet etter ett døgn med kjøleskap, lys, og ikke minst varmt vann. Om jeg brukte batteri til å varme vann i ett døgn så er det ikke mer strøm på mine batteri heller. :smiley:

 

Dette beror nok på misforståelse regner jeg med, men det må nok mer utfyllende målinger til, i tall før noen kan svare er jeg redd.

Men bare som ett tips så lader jeg alle batteri opp, og etterpå kobler jeg dem fra hverandre. Etter ei ukes tid måler jeg spenning på alle, og ser om noen av dem skiller seg ut med vesentlig lavere spenning enn de andre. Men da står de ubrukte denne uka.

 

Ja, der var jammen taunusen frempå før meg, men det er jo mye det samme. :smiley:

Redigert av hegra (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Taunus : Ja .jeg liker å blande meg inn når jeg tror jeg kan hjelpe med litt.. Håper det er greit.

 

Du var først så det er vel jeg som har blandet meg inn :giggle: i så fall. For øvrig helt enig i at batteriene lades enkeltvis, det er faktisk det jeg gjør. Allerede under lading kan vel ett dårlig batteri røpe seg hvis man har tilsyn.

Link to post
Share on other sites

Ja, eg vil sei det er vits å testa batteria kvar for seg. Og det er rett at ein skifter komplett pakke samtidig, men - hvis du har eit batteri med ei celle som kortslutter eller på andre måter er defekt, kan dette batteriet koblast frå, og du har kanskje nok batteri igjen til å utsetja ny batteribank eit år eller to. So det har absolutt noko for seg.

 

Magne

Link to post
Share on other sites

Puffen : Det heter vel at en alltid skal skifte komplett batteripakke. Eller gjelder det kun for syrebatteri ?

 

Den regelen gjelder for batteri koblet i serie, og nødvendigvis ikke for paralellkoblede. Du har vel neppe 24 volt anlegg, og da har du ikke seriekoblede.

Men prøv og forklare litt mer. Står de med lading på ? Hva er det som gjør at du mener de har dårlig kapasitet? Er det lav spenning, eller er det en måler som forteller deg at de er dårlige? Dette med det varme vannet var også litt vanskelig å forstå hva du mener. Info er helt nødvendig om du skal få en oppklaring på dette.

Link to post
Share on other sites

Vel, da må jeg nok informere om at det er syrebatterier jeg har likevel :rolleyes: De er tydeligvis forseglet med en hel brakett som er kul umulig å fjærne. De er også betegnet som "vedlikeholdsfrie" i flg. Nimbus.

Det jeg nå har gjort er å løse alle batteriene fra hverandre. ¨å har jeg fått lånt en "Batteriprovare" og konstatert at det står heller dårlig til med alle. Men 3 av 5 tar lading så der er det håp. Det jeg nå har gjort er å anskaffe en CTEC lader til 900 kr. som visstnok skal kunne vekke døde batterier. Denne kjører en prosess i 7 trinn, og det skal visstnok også finnes et snev av mulighet for de 2 dårligste. Laderen går ikke i feilmodus umiddelbart, så det kan være en mulighet. Men jeg konsentrerer meg om de 3 som tar lading nå i første omgang. Så får vi se. Jeg skal gi oppdatering.

Link to post
Share on other sites

Av og til så indikerer slike avanserte ladere at batteriet er dødt. Laderen indikerer symbol for feilkobling eller kortslutning feks. Det som da trengs er ein skikkelig gammeldags lader som ikkje bukker under for følsomme elektriske signaler. Av og til frisker eg opp batterier fra maskiner som har stått for lenge, feks med startbooster, kan ta ein kopp kaffi eller to og sitte med fingen på boost-knappen av og på, og innimellom slår eg over på 24volt og pulser litt :-)

Men sett helst batteriet i eit egnet skap.

Link to post
Share on other sites

I forbindelse med jobb foretar jeg ofte utladertester på stasjonærbatterianlegg (48V). Jeg måler spenningen hvert min de førte 10 minuttene og dersom utladekurven ser lik figur 1 er batteriet i orden. Den lille "dippen" i kurven før batteriet starter å stabilisere spenningen er et tegn på at batteriet er brukbart. Er utladekurven lik figur 2 er batteriet i ferd med å ta kvelden. På stasjonær batteri med separate 2V celler er det da tegn på at et av cellen er deffekt og når vi måler hver celle vil en eller flere vise lavere spenning.

 

figur 1

bilde

figur 2

bilde

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

Av og til så indikerer slike avanserte ladere at batteriet er dødt. Laderen indikerer symbol for feilkobling eller kortslutning feks. Det som da trengs er ein skikkelig gammeldags lader som ikkje bukker under for følsomme elektriske signaler. Av og til frisker eg opp batterier fra maskiner som har stått for lenge, feks med startbooster, kan ta ein kopp kaffi eller to og sitte med fingen på boost-knappen av og på, og innimellom slår eg over på 24volt og pulser litt :-)

Men sett helst batteriet i eit egnet skap.

 

Og om en kun har smartlader. Lad opp et fungerende batteri, koble det i sammen med det "syke" batteriet. Koble smartladeren til det syke batteriet og lad i vei. Etter noen timer kobler du fra det friske batteriet og lar smarladeren jobbe seg ferdig med det syke.

Link to post
Share on other sites

Da har jeg fastslått at 2 av batteriene tar lading, men klarer ikke å holde på strømmen. Følgende er da gjort; Tatt ut de 2 batteriene, og med brekkjern og makt fått fjærnet forseglingsbraketten på disse såkalte vedlikeholdsfrie batteriene. Ser da at 2 av cellene har for lite vann. Konklusjon er da at vedlikeholdsfri betyr at du ikke skal vedlikeholde, men kjøpe nye. Sitter nå og venter på levering av destillert vann. Skal gi ny oppdatering etter fylling og ny omgang lading.

Link to post
Share on other sites

Jeg har 3 stk 110A gelbatterier i båten fra 2011.
Ladet de opp i høst, og sjekket hvilespenningen i går. Den ligger på 12,74 for forbruksbanken, og 12,89 for startbatteriet.
Det forteller meg at batteriene holder spenningen godt, og antagelig er klar for en ny problemfri sesong. Er dette et for enkelt resonnement?
bilde

Link to post
Share on other sites

"Men det skader jo ikke å topplade en gang til i løpet av vinteren"

Nei,
nettopp. Slik tenker jeg også. Satt derfor på laderen i går og ladet ett døgn. Spenningen viste i dag 13,42V. Regner med at hvilespenningen stabiliserer seg på 11,8-11,9 V i løpet av et par dager.
(Bare hyggelig å kunne hjelpe med bildet! :-))

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...