Jump to content

Bukh DV36 startproblemer


MK Blåmann

Recommended Posts

Hei, har fådd et problem med min bukh DV36, i desember fikk jeg ikke start på motoren. starten slo inn men klarte nesten ikke å drege svinghjulet rundt. bynte å komme litt røyk av startmotorn. så fikk min onkel som er båtmekaniker til å komme å se, han sa at innslaget på startmotoren var gåen. så jeg kjøpte en ny startmotor å gla og førnøyd monterte jeg startmotoren idag. men samme problemet var der. testet at startmotoren funket før jeg monterte den å den fungerte utmerket. men når jeg hadde montert ble det bare tikking å nøkking på startmotoren å røyk. har noen vært bort i dette før? har en mistanke at kansje motorn er sjært, men syntes det va rart når motorn har fådd ny olje å filter i september. motoren har gådd feilfritt frem til i desember. motorn gikk fint dagen før havariet sjedde. gikk med båten i over 7 timer . trenger hjelp :(

Link to post
Share on other sites

Er du kommet noe lenger?

Jeg har en kopi av en tysk bruksanvisning. Der omtales dekompresjonshendel som skal kunne benyttes i forbindelse med handstart, men det kan se ut til at det er ekstra utstyr. Selv om du ikke kan dekomprimere, bør du kunne bevege svinghjulet noen cm fram og tilbake - så sant motoren ikke har skåret seg eller fått vann/olje i en eller flere sylindre.

Link to post
Share on other sites

Ja, du må sjekke om motoren er løs først og fremst. Er den løs, så hva med batteriet? Prøv med et annet hvis du er i tvil om batteriet er for dårlig.

Litt usikker på hva du mener med direktekobling, men begge kabler må sjekkes, både + og minus. Ingen dårlige kontakter, og heller ikke at de er nesten avbrent et sted. Hovedbryter kan også være dårlig.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...