Jump to content

Volvo Penta tamdb 41, erfaringer


svendmb

Recommended Posts

Hei! Et spørsmål til alle som fremdeles har VP tamd 41; hvor mye har motoren deres gått, og hva slags reparasjoner (om noen) har dere gjort? Min har nå gått 1950 timer, og ut i fra dokumentasjon som fulgte med når jeg fikk båten, ser det ut til at det er skiftet simring foran, og dyser for 6 år siden. Tenkte jeg skulle ta en stor service i år. Noen tanker om hva jeg kan forvente av levetid på motoren? Den er normalt vedlikeholdt og godt tatt vare på

Link to post
Share on other sites

Sjekk dyser, blandebend/eksosbend, ventilklaringer og rens kjølere på både fv og sv siden. Noe mere skulle ikke være nødvendig. Turbo kan sjekkes deretter at den gir ok trykk. Alt dette gjør du enkelt selv, men dysene må sjekkes på egnet verksted/bosh verksted.

2000 timer er ikke mye.

Normalt sett skal man ikke behøve og åpne en motor før den har gått minst 8000 timer forutsatt den har hatt ok driftsforhold.

I fritidsbåt er det tæring, stillstand og tidens tann som knekker motorene, ikke driftstid.

Link to post
Share on other sites

Hvitt pulver rundt endelokket kan vel tyde på lekkasje, men jeg mener også at det er salt.

Hadde selv en TAMD41A (88 modell) i min Scand Baltic. Fikk havari på den i sommer etter å ha kjørt rundt på tomgang hele dagen før jeg dro den opp i marsj fart. Etter 30 sekunder mistet den all trekkraft og banket veldig. Har ikke åpnet motoren ennå - kjøpte meg en nyoverhalt 41P-A i stedet. Motoren som havarerts hadde da gått 2230 timer, og alt tyder på at det er en underspylingsdyse som har gått tett og at en sylinder har varmskjært seg. Motoren hadde dårlig oljetrykk på (1,7-2,5 bar) før dette skjedde, og jeg har i ettertid lest at det er en ventil som stenger underspylingen ved lavt oljetrykk (uten at jeg vet om dette er tilfellet).

Tok sjansen på en nyoverhalt 41 motor jeg ihvertfall.... :)

Hans Petter

Link to post
Share on other sites

Hvis du åpner må du også samtidig bytte pakning (O-ring). Det sitter også en sinkplugg i endelokket. Denne pluggen detter ofte av festet, blir liggende igjen på innsiden lokket og kan være med på å tette sirkulasjon. Alltid lurt å sjekke sirkulasjon. Jeg laget en tråd i sommer på å flushe systemet (sjøvannsiden) med systemrens. Det ble veldig bra. Vil anbefale deg å se litt på den. Bytte O-ringen, samtidig staker du opp kjøler, etter det fjerne sinkplugg, montere alt sammen , flushe systemet med systemrens, sette inn sinkplugg igjen etter flushing. Du vil uansett med tiden få problemer med sirkulasjon på kjølesiden, så like greit å være litt førevar er min erfaring.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...