Jump to content

Forbedring av skjøtesystem storseil


magnuje

Recommended Posts

Har et skjøtesystem som vist på bildet her. Skjøtet går i et triangel der løygangen vanligvis er før det går bak til vinsjen.

 

bilde

 

Ønsker å forbedre dette da jeg ikke får bommen opp i senter under kryss. Det er også vanskelig å slippe opp seilet i mye vind samtidig som liket holdes stramt. Det er også tungvint å hå helt frem til vinsjen for å ta unna for vindbyger. Jeg tenker følgende alternativer:

 

1: installere løygang. Koster rundt 4 båtlapper samt en del hodebry da en del må demonteres og hull må borres osv

2: installere to skjøter hvor hver av skjøtene går innom hver sin trinse på hver sin side og bak til rormann langs dekk. Da får man et triangel med to justeringspunkter. Dette som kalles tyskerskjøte?

 

Andre alternativer som er billige og effektive i forhold til å oppnå det jeg ønsker? Jeg seiler ikke regatta men ønsker en trygg og enkel løsning. Om noen har illustrasjoner eller skisser av ulike løsninger hadde det vært supert.

Link to post
Share on other sites

Hej Magnuje,

Denne løsningen har 2 trin.

1. I sin simple form (som på foto) sørger den for at du kan få bommen ind i centrum ved blot at hale ind storskødet. Fixpunktet ligger i centrum og højt så dette er så tæt på en ordinær løsning du kan komme, når man vælger at skøde foran sprayhood. Endvidere stå bommen bedre fast når du ligger i havn, så man slipper for at den svinger 20-30 cm når båden gynger fra side til side.

2. I sin avancerede form, kan du montere en blok i hvert fixpunkt på dækket, og føre linen tilbage til cockpittet i begge sider, så den vil fungere som traditionel løjgang. Afhængig af båd størrelse, sejl størrelse og pres på sejlet, kan det være nødvendigt at montere udveksling i begge sider

 

Eneste ulempe ved denne løsning er på læns, (downwind) da bommen kan have tendens til at "løfte" mere. Det kan svare sig at have en overdimensioneret Selden kicker :-)

 

Håber det kastet lidt lys over løsningen.

 

//Anders

Link to post
Share on other sites

Takk for god forklaring! Tror jeg går for dette og med fast "triangel". Eneste jeg mister da er muligheten for å slippe bommen ned i vindbyger, men da kan jeg uansett stramme kicker slik at seilet holder formen?

 

Er jo bare å prøve løsningen en sesong for å se om det funker. Ingen borring i dekket heller!

Redigert av magnuje (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Takk for god forklaring! Tror jeg går for dette og med fast "triangel". Eneste jeg mister da er muligheten for å slippe bommen ned i vindbyger, men da kan jeg uansett stramme kicker slik at seilet holder formen?

 

Er jo bare å prøve løsningen en sesong for å se om det funker. Ingen borring i dekket heller!

 

Du kan selvfølgelig slippe ned bommen med løsningen som er vist på bildet av Hanse-båten. Du har en "fast" hanefot ("fast" i anførselstegn fordi den er av tau og ikke helt stiv), og øverst har du ditt vanlige storseilskjøte som du kan slippe ut på eller hale inn som vanlig.

 

Den taubaserte hanefoten sørger for at du kan dra bommen så godt som helt senter i båten, fordi festepunktet til storseilskjøtet flyttes opp til rett under bommen, og hanefoten gjør at du kan klosshale skjøtet helt til hanefoten. Lengden på hanefoten avgjør hvor sentrert bommen kan stå. Som vist på bildet blir den stående så godt som midt i båten.

SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL

Link to post
Share on other sites

En løsning.

Hekter den av og stuer den vekk i havn.

Easymaticskjøte med to trinns utveksling.

 

bilde

 

Comfortina med storseilskjøte på stereoider. ;-)

 

Jeg var veldig glad i hvordan den originale skjøteløperen i Comfortina kunne tas av når man var i havn, og den løsningen du har valgt gir enda bedre justeringsmuligheter enn originalen med samme fordel (vekk i havn). Skulle gjerne gjort noe tilsvarende på min nåværende båt, men der har vi fastmontert bord i cockpit så det er begrensede muligheter for å la skjøteløperen gå gjennom cockpit, dessverre.

SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL

Link to post
Share on other sites

 

Du kan selvfølgelig slippe ned bommen med løsningen som er vist på bildet av Hanse-båten. Du har en "fast" hanefot ("fast" i anførselstegn fordi den er av tau og ikke helt stiv), og øverst har du ditt vanlige storseilskjøte som du kan slippe ut på eller hale inn som vanlig.

Det jeg mente var at jeg ikke vil kunne slippe ned bommen i vindkast uten at bommen får lov til å vandre vertikalt. Med vanlig løygang vil jo dette mulig. Jeg har rulleseil og har en teori om at jeg med løygang vil slippe å reve så tidlig (som ødelegger formen) om jeg kan slippe ned seilet og beholde optimal form. Men dette er ikke mulig her uten å ha "justerbar" hanefot?

Link to post
Share on other sites

Det jeg mente var at jeg ikke vil kunne slippe ned bommen i vindkast uten at bommen får lov til å vandre vertikalt. Med vanlig løygang vil jo dette mulig. Jeg har rulleseil og har en teori om at jeg med løygang vil slippe å reve så tidlig (som ødelegger formen) om jeg kan slippe ned seilet og beholde optimal form. Men dette er ikke mulig her uten å ha "justerbar" hanefot?

 

Du tenker på at når du slipper ut på storseilskjøtet med en slik hanefot, så vil bommen løfte seg opp samtidig som den går mot le? Det kan du i så fall hindre med kicken. Hold kicken passe stram så bommen ligger i den høyden du vil ha den i, og så kan du slakke på storseilskjøtet uten at bommen løfter seg.

SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL

Link to post
Share on other sites

Sånn kjapt skissert, basert på ditt originale bilde (og sånn jeg ser det for meg i hodet)...

 

bilde

 

Forklaring:
1. Knyt opp en ny "hanefot". (markert med rødt)

2. Flytt dagens storseilskjøter opp til løkken på ny "hanefot". (gule piler)

3. Storseilskjøtets nye plass blir da som markert med blått.

Alt annet er uforandret.

 

Tidsbruk: 30 minutter?

Pris: Kostnaden av tauverket til den nye hanefoten. Test med et gammelt fortøyningstau = gratis.

Reversibelt: Ja, ta vekk hanefoten og flytt trinsene på storseilskjøtet ned igjen til original plass.

 

Sånn cirka...

SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL

Link to post
Share on other sites

Genialt, takk for god forklaring popeye! Hva av tauverk burde man bruke til den nye hanefoten? På bildet fra hanse båten ser det ut til at de har brukt en slags wire. Lurer også på hvordan trinsene kan festes best mulig på hanefoten. På hansen har de fått laget en løkke av noe slag

Link to post
Share on other sites

Jeg tenkte litt på dette etter at jeg skrev forrige melding. Hansen har to haneføtter, så man fester én trinse fra storseilfallet i hver hanefot. Jeg tror du bør gjøre det samme for at ikke trinsene dine skal hekte i hverandre og bare forkludre saker og ting.

 

Så lenge du tester ville jeg bare brukt tauverk, og knytt det i begge ender og laget en løkke (f.eks. en førerløkke (http://no.wikipedia.org/wiki/F%C3%B8rerl%C3%B8kke) eller dobbelt pålestikk (http://www.speiderbasen.no/vis/?id=898)) på midten for å feste trinsen til storseilfallet. Hver ende knytes på hhv babord og styrbord bøyle. Hvis du ser at du får til seiltrimmen som du ønsker kan du erstatte det med f.eks. wire eller mer solid tauverk.

Redigert av Popeye70 (see edit history)

SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL

Link to post
Share on other sites

 

 

Eneste ulempe ved denne løsning er på læns, (downwind) da bommen kan have tendens til at "løfte" mere. Det kan svare sig at have en overdimensioneret Selden kicker :-)

 

 

 

Det blir vel uansett ikke "værre" enn om man har løygang i cockpit? På lens vil skjøtet da ha en "nærmest" vannrett angrepsvinkel på bommen, og bidrar dermed lite til å hindre løft. Med skjøte på hyttetaket vil det bidra mer til å hindre løft pga. skjøtets vinkel på bommen. Så jeg ville nok ikke bekymret meg så veldig i forhold til dimensjonering på kick.

Link to post
Share on other sites

 

Pålestikk reduserer bruddstyrken i tauet til omkring halvparten (litt avhengig av hvordan man googler :o), dobbelt pålestikk reduserer bruddstyrken i langt mindre grad. Når man jibber kan belastningen bli ganske stor, så jeg ville valgt knuter med omhu. Kanskje skjelet over til klatreknuter, de er ofte innrettet mot maks bruddstyrke med tanke på fall.

Link to post
Share on other sites

 

Pålestikk reduserer bruddstyrken i tauet til omkring halvparten (litt avhengig av hvordan man googler :o), dobbelt pålestikk reduserer bruddstyrken i langt mindre grad. Når man jibber kan belastningen bli ganske stor, så jeg ville valgt knuter med omhu. Kanskje skjelet over til klatreknuter, de er ofte innrettet mot maks bruddstyrke med tanke på fall.

 

Det var vel omtrent derfor jeg foreslo Førerløkke (som blant annet klatremiljøet bruker) og dobbelt pålestikk (hvor begge ender av tauet kan belastes i en V (det ville jeg ikke gjort med et vanlig pålestikk).

SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL

Link to post
Share on other sites

Men klatreknuter, selv om de sikkert er gode, så er vel brukt på tau som er svært elastiske?

 

Et storseilskjøtet er ofte noe mere strekkfast enn klatretau. Dog, et helt stumt storseilskjøte vil vel påføre bom og innfesting veldig høy belastning ved harde slag.

 

Storseilskjøtet skal være rimelig strekkfast så man ikke mister seiltrimmen, ja, men man kan jo bruke litt mindre strekkfast tau i hanefoten som er skissert lenger opp i tråden, for der er det mye kortere taulengde det er snakk om, så litt elastikk gir ikke like store utslag som i et storseilskjøte.

SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL

Link to post
Share on other sites

Forøvrig vil jeg gjerne presisere at jeg sa man kunne bruke tau i hanefoten mens man tester løsningen ("Så lenge du tester ville jeg bare brukt tauverk"). Under testing er man kanskje ikke ute i det hardeste været og utsetter løsningen for de aller største kreftene - det er mer en "proof of concept" hvor man sjekker om løsningen har noe for seg og fungerer i den aktuelle båten.

 

Hvis man ser at hanefot-løsningen er tingen bør man seriøst vurdere å bytte til wire, som er mye tynnere (mindre blokkering av synsfeltet) og mye mer strekkfast enn tau.

SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL

Link to post
Share on other sites

Jepp er nok lurt å teste med tau først for å finne riktig lengde osv og deretter gå over til wire. Det er kanskje best å få produsert en wire med riktig lenge av en seilmaker e.l eller er dette noe man kan få til selv? Tenker på løkken hvor man fester blokken samt løkker på hver ende for å feste til dekket dekket

Redigert av magnuje (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Men klatreknuter, selv om de sikkert er gode, så er vel brukt på tau som er svært elastiske?

 

 

Ja, men vi vil ikke ha elastisk storseilskjøte, det er to helt ulike bruksområder. Men knuter som minimerer tap av bruddstyrke på klatretau vil nok mest sannsynlig ha den effekten på "døde" tau vi bruker i riggen også.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...