Jump to content

Jeanneau Prestige 46, erfaringer? Alt. Azimut 46 eller Princess


ole-m

Recommended Posts

Ole-m

Jeg har sendt deg en IM, så det er bare å ta kontakt!

 

Kvalitet på båt er alltid et interessant tema.

 

Hvordan den er støpt og skrudd sammen er kvalitet. Og utførelse og valg av type utstyr gjenspeiler kvalitet.

Og hvordan utstyret er montert, kabler og rør er forlagt og fornuftig plassert. Og hvor mye tre med antall lag med lakk, glass, stål og skinn i innredninger. Og at det fungerer i praksis!

 

Men pris i bruktmarkedet i Norge gjenspeiler etter min mening ikke kvalitet. Nypris gjør muligens det selv om de fleste er enige om at kvaliteten på dyre engelske biler tradisjonelt har vært lavere enn kjedelige og billigere japanske....

 

Utstyret og motor på de båtene du vurderer er antagelig ganske likt og av samme fabrikater.

 

Du må finne en båt som er godt holdt og som har utstyr som du ønsker. mMen om båten nærmer seg 10 år er hverken elektronikk, utvendige puter eller kalesjer av særlig verdi, så kanskje det er bedre å prute litt for så å bruke pengene på å kjøpe helt ny kalesje enn å vektlegge at den tilsynelatende er bedre enn på en annen hvor den likevel rakner neste år...

 

Og pass på å legge inn i regnestykket ditt alt det utstyret som du ønsker på din båt.

 

Lykke til!

Link to post
Share on other sites

Hei

Zandra:

 

Ser av annonser på YachtWorld at marsjfarten opplyses til 21 noen plasser og 25 noen plasser, hva er din erfaring? Ja, og toppfart?

Ser at flere her på baatplassen med større to motors anlegg bruker å gå med bare en motor i ca 6-8 knop, har du prøvd det og eventuelt målt forbruket.

Båten vi har nå går ca 30 knop, men ofte går vi bare med snekkefart og koser oss.

Cummins'ene som du har er jo moderne commonrail motorer, kjenner du til volvo 75 installasjonen i Jeanneau 46P, og fart og økonomi i forhold til Cummins'ene?

 

Hilsen Nils

Redigert av UVÆR-II (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Uvær!

Prestige 46 har omtrent samme dieselforbruk fra 18 - 26 knop.

 

Marsfart er da i hele dette spekteret slik jeg ser det.

 

Vi har ikke forsøkt å gå distanser med èn motor, men det er selvfølgelig ikke noe problem. men forbruket på tomgang i ca 6 knop er ca 1ltr/nm slik at besparelsen per nautisk mil kan bare være beskjeden.

 

jeg har ikke kjørt båten med Volvo 75 motorer, men det ser ut til på annonser at toppfarten oppgis til 28 - 30 knop med Volvo mens vi måler 31 med Cummins. Forbruket er antagelig veldig likt, men jeg har ikke data på dette.

Link to post
Share on other sites

 

Prestige 46 har omtrent samme dieselforbruk fra 18 - 26 knop.

 

Vi har ikke forsøkt å gå distanser med èn motor, men det er selvfølgelig ikke noe problem. men forbruket på tomgang i ca 6 knop er ca 1ltr/nm slik at besparelsen per nautisk mil kan bare være beskjeden.

 

 

Vil tippe at forbruket ditt ikke ligger så langt unna 120l/h i 22 kn. som nevnt over. Dette gir vel et forbruk på 5,5l/nm. Allikevel hevder du at besparelsen er beskjeden? Du reduserer altså forbruket til godt og vel 1/5, og kaller det beskjedent?

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Fra 2007 kom Prestige 46 med cummins istenentfor Volvo Penta, påvirker motorvalget forbruket og båtens egensksper tro ? Eller var motorbyttet kun en årsak til at volvo penta ikke fortsatte å lage tamd75 motoren etter 2007 og ikke hadde noen arvtaker til denne ? For meg ligger jeg å vipper mellom vp og cummins ihht budsjett på nybåt, men er ikke sikker på hva jeg bør velge, vp er jo veldig traus og kurant her på berget, mens cummins er ny common rail motor med lite servicetilgjengelighet/forhandlere i forhold til vp. Tror også kanskje vp er litt enklere å serve selv enn cummins ?

Link to post
Share on other sites

Hva er aktuell prisklasse ang. båtkjøpet?

 

Ser P50 av siste generasjon begynner å komme ned i pris nå og her snakker vi jo en helt annen båt enn noen av de nevnte fartøyene. Men det er jo fortsatt en del kroner:

 

http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=54942141&searchclickthrough=true

 

Så finnes det jo en annen variant fra Fairline, dog av generasjonen eldre enn overnevnte Princess men som også befinner seg i en noe annen klasse enn de som er nevnt:

 

http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=54444500&searchclickthrough=true

 

Og et eksamplar av den mindre Ph46 ligger også for salg:

 

http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=55603621&searchclickthrough=true

Link to post
Share on other sites

Fine båter du foreslår her, men litt over i min prisklasse. Men skal man ha en båt tilsvarende Jeanneau prestige 46 som har 3 kabiner med 3 dobbeltsenger + egen akter lugar, kjøkken på undernivå og egen dinette på høyde med fører på babord side skal du lete lenge. Kvaliteten på Prestige tror jeg ikke ligger etter feks Princess. Skroget på prestige er nok bedre i sjøen en prinsess i samme str.

Link to post
Share on other sites

En Prestige 2004 med tamd75 i god stand ligger på ca 2,8 mill her hjemme ifølge Heitmann marine som selger disse nye. Ny kostet den ca 7 mill. Men den gikk ut av prod for et par år siden. De nye heter 450 og 500.

Tror dette er fine båter Zandre her på forumet har en slik og han virker meget fornøyd.

Var og tittet på en 2010 mod i Drøbak for en tid tilbake,og ble meget overasket over løsninger, plass og kvalitetsnivå. Derfor har jeg siktet inn på en slik etterhvert :-)

Link to post
Share on other sites

Vi prøvekjørte og så på mange Prestige 46 før vi handlet.

Så vidt vi fant ut er eneste forskjell fra 2003- 2004 til 2010 at de byttet fra Volvo til Cummins, og at de første modellene ikke har heldekkende pleksiglass som beskytter teknikken på skottene i teknisk rom.

Men Heitmann har nok ikke solgt noen til den prisen de siste årene...

Link to post
Share on other sites

En Prestige 2004 med tamd75 i god stand ligger på ca 2,8 mill her hjemme ifølge Heitmann marine som selger disse nye. Ny kostet den ca 7 mill. Men den gikk ut av prod for et par år siden. De nye heter 450 og 500.

Tror dette er fine båter Zandre her på forumet har en slik og han virker meget fornøyd.

Var og tittet på en 2010 mod i Drøbak for en tid tilbake,og ble meget overasket over løsninger, plass og kvalitetsnivå. Derfor har jeg siktet inn på en slik etterhvert :-)

 

Til den prisen skal du heller vurdere denne båten: http://www.finn.no/finn/boat/used/viewimage?finnkode=55406248

 

En mer strøken P50 finner man ikke, uansett om man kikker helt fram mot 2009-2010 modeller. Denne er 100% pedant ivaretatt av eieren og det finnes ikke en eneste ting å pirke på i båten.

Link to post
Share on other sites

Meget fin båt dette Chiefengineer, men fortsatt savnes dobbeltseng i alle 3 lugarer + dinette ( ekstra spisegruppe med to sofaer) på baord side i høyde med fører.

Det som jeg ikke liker med de andre konkurrentene til Prestige 46 er at passasjerene må sitte nede i salongen når det seiles, med Prestige 46 så kan 5 personer sitte i kjøreretningen slik at man ser ut av frontvinduet under seiling. Det er denne løsningen som er så unik på Jeanneau Prestige 46.

Link to post
Share on other sites

Princessen har jeg sett og den er strøken til fingerspissene.

 

Ser dette med dinette, det mangler i hovedsak på de fleste båtene i dette tidsrommet. Princess har tatt det inn på siste P50, Fairline har gjort det på siste Squadron 48.

 

Hva gjelder dobbeltseng i tre lugarer så tror jeg det må bli ganske små lugarer med en båtstørrelse på bare 46 fot. Ofte er det to dobbeltkøyer samt to enkeltsenger i høyde som utgjør oppsettet på disse båttypene. Tre par på tur i en 46 foter blir vel ikke noe særlig til løsning i alle tilfelle.

 

Men ønske om tre dobbeltkøyer, egen akterlugar og dinette oppe snakker vi nok snarere om en båt på nærmere 60 fot for å få fornuftige og romslige løsninger uten å føle at man er trengt inn med skoskje.

Link to post
Share on other sites

Tok en kikk på videoen her:

 

Det ser ut som at køyene dekker nesten hele gulvarealet på hver lugar så det er nærmest ikke plass til å kle på seg her?. Ellers så jo dinnetten grei ut forutenom at to av passasjerene må sitte mot fartsretningen. Her blir det en ganske stor forskjell opp mot den vesentlig større Princess 50 av siste generasjon som har en stor sittegruppe oppe i høyden.

 

Ellers så både akterdekk samt oppstigning til flybridge bra ut på denne båten.

 

Løp og kjøp men man må vel muligens tenke import mht. utvalg og det regnestykket er jo litt stygt i dag mht. valutaen.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...