Jump to content

Princess P40, hva bør man se etter på en 98 modell?


Scand Baltic

Recommended Posts

Har selv kjøpt et eksemplar av P 40 i høst og har blitt rimelig kjent i kroker og kriker i vinter.

Ta en skikkelig runde med lommelykt og speil, det er ganske trangt en del plasser.

Sjekk dieseltanker for lekkasje, div vannlekkasjer, spesielt bak i båt, gjennomføringer, ror-hylser etc,

Sjekk motorer for oljelekkasjer, er det P63 motorer fra Volvo svetter de mest sannsynlig noe..

Jeg har prøvekjørt 3 stk før jeg kjøpte båt, alle de 3 jeg prøvde hadde en synging babord gir/propell. Se tidligere tråd om dette her på båtplassen.

Er det defroster som ikke har blitt ombygd til frostvæske er disse ofte frosset i stykker.

Senere modeller har dryppfrie pakkbokser, her kan det være mye irr og tæring.

 

Jeg kjenner ikke til noen spesielle fallgruver på disse, bare sjekk for gjennom båten, at alt virker osv. Det er mange rom og dørk plater som bør løftes på.

 

Er det noen spesiell båt du har i sikte ?

Link to post
Share on other sites

Ja, men ingen som ligger på nettet.

Har fått med meg tråden om "syngingen" som var for en tid tilbake.

Hvis det skulle være det, hvor stort er egentlig problemet?

Ellers har jeg hørt at det stort sett er vann i engelske båter.

Bør de i utgangspunktet være tette, hvor "mye" vannlekkasje er akseptabelt?

Fulgte med på hentetråden din, du hadde en del "dritt" i vannutskilleren.

Har du tatt jobben med å rense tankene?

Ser for meg at dette er en jobb som uansett må gjøres.

Må nok rense varmevekslere også.

Må si jeg har veldig sansen for disse båtene, men de begynner jo å dra på åra, så en må jo regne med noe utgifter etter hvert.

63P motorer er vel ikke det farligste å kjøpe hvis de er normalt servet...

 

Er det noen som har en original brosjyre?

Det kunne vært gøy å sett...

Redigert av Scand Baltic (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Dette med ulingen er kanskje ikke så farlig om det ikke er drevskade som Ebonita hadde da.. Men det kan være ganske irriterende denne lyden.

Vann i båt som ikke skal være der liker ikke jeg ihvertfall, men dette er noe som kan noe med og som ikke koster så mye..

Som du har lest så hadde jeg mye forurensning i dieselen, på disse er det ikke enkelt å komme til mannlokk på tankene. Det er heldigvis laget en sump under tankene som kan tappes, der har jeg lagt opp slange med kuleventil bak ved girene så det skal være enkelt å tappe tankene. Jeg prøver dette en sesong så jeg håper at dette holder.

Om varmevekslerne bør renses er ikke sikkert, jeg har ikke problemer med varmegang..

63P motoren er nok ikke noe problem, men mer utstyret som henger rundt.

 

Jeg syntes båten er kjempefin og god i sjøen, jeg fikk testet dette rundt Jæren, fikk utrolig rotete og kapp sjø der.

Vi gleder oss veldig til båtsesongen i år, har oppdatert båten endel og har trua på at dette skal bli veldig bra :yesnod::yesnod:

 

 

 

 

Jeg har original

Link to post
Share on other sites

Har hatt Princess i ca 10 år... Den siste var en P 40. 2002 mod. Kjempepåt vil eg sei. Men når det er sagt så er det en god del ting å se etter der og. De fleste tingene er nevnt foran , men så er det dette med skroggjennomføringer , toaletter , ( bør bygges om til ferskvann pga. kan vere generende lukt). Manøverkabler oppe og nede, vrient å jobbe med, Er generelt tunge å føre fram og tilbake, spesielt ved gearskifte.Husk smøring på sleidene. Men husk at en slik båt veier gjerne rundt 13 tonn...?? med litt tilbehør, så det er mye "hel ved" her. Solide saker.. Lykke til.

Link to post
Share on other sites

Ikkje min båt, der var det kabler. I så fall trur eg det er ettermontert, Alle Princess fram til 2002-2003 som eg har sett er det kabler , ikkje elektronisk som det er nevnt her . Har sett dei fleste her til lands ???? Ivertfall de som har vert til salgs og noen til..Men det er ikkje poenget. Det er viktig å holde kablene godt smurt (sleidene)...

Link to post
Share on other sites

Tror det har mest med motoren i andre enden.

 

De aller fleste med 63P går med mekaniske spaker. Ethvert var det mulig å velge elektroniske spaker mot et betydelig tillegg. Noen ganske få (f.eks P40 og Ph38) har dette. Det har også vært litt tull med elektronikkhjernen som er satt inn på de med elektroniske spaker, og delen har utgått fra VP's sortiment.

Lars O fikk spolert deler av ferien sin i år, men lykkes etterhvert å finne en del som lå hos en VP forhandler i UK.

 

På 70 serien derimot, så var vel elektroniske spaker standard fra TAMD 73 og oppover mener jeg....

Link to post
Share on other sites

Dette stemmer SAP_2000. De aller fleste P 40 er levert med mekaniske spaker og 63P motorer, og jeg har inntrykk av at dette fungerer greit når det holdes vedlike. Vi har elektroniske spaker i vår P 40, og dette er original montert i 2002 når båten var ny. Veldig kjekt å ha, men det blir mye kabler, koblinger og elektronikkbokser av denne ettermonteringen. Når det er sagt er elektroniske spaker suverent til manøvrering, spesielt for meg som har hatt dette på alle andre båter vi har hatt. :yesnod:

 

Vi har hatt vår P 40 en sesong og erfaringene så langt er bare positive. Båten føles trygg og solid i sjøen, godt skrudd sammen og veldig funksjonell, lite støy i fart, lite slag i sjø.

 

Noen ting å være oppmerksom på slik jeg ser det er, som nevnt, gjennomføringer, som bør ettersees og kanskje byttes, slangene til lensepumper, inntak til toaletter og annet som er Princess sine gode gamle og blir veldig sprø etter en del år.

 

Septik-slangene slipper igjennom lukt etter hvert og bør byttes til nye gasstette slanger. Det samme gjelder slangene fra toalettene som Princess har tredd bak skott og skap, og som jeg gruer meg til å tre om.

 

Tok motorservice på mine 63P i høst selv, og lærte at bytte av olje- og bypass filter på styrbord motor er en utfordring da det er ekstremt trangt her. Tipset er å kjøpe en enkel oljefiltertang på Bilextra til kr. 39,- som består av en ring og en skrue, slik at man får litt å skru på. Det er bare ca. 10-15 centimeter mellom filtere og dieseltank, så det krever litt tålmodighet. Samme utfordring når det gjelder impeller på denne motoren da denne sitter ekstremt trang til. Ellers er dieselfiltre, forfilter, åndefilter og luftfiltre lett tilgjengelig, og enkle å skifte. Begge gear kasser er enkle å tømme/ fylle olje på og sitter greit til i motorrommet.

 

Vannlekkasjer er nevnt men kan ikke si at vi er plaget av dette, annet enn litt fra luken til flybridge, og noe i trapper bak da det renner over litt fra dollbordene i kraftig regn. Originalkalesjen på disse båten har hull i bakkant til å tre flaggstangen igjennom, og dette er ikke en optimal løsning. Vi har byttet kalesje og montert flaggstang bak på en av rekkestøttene til flybridgen i stedet.

 

Sjekk tankene for diesellekkasjer. Disse båtene har aluminiums tanker, dette er et svakt punkt på disse båtene har jeg hørt, og forrige eier måtte bytte babord tank om bord hos oss.

 

Lykke til

Link to post
Share on other sites

Tror dette er tilgjengelig ennå, men er usikker fra hvor. Dessuten må det være ganske mye jobb å montere dette da det er ekstremt trangt. Ebonita har dette montert, så jeg tenkte jeg skulle ta en prat med ham om hvor/ hvordan dette monteres.

 

Har satt dette litt på vent all den tid det er 2 sesonger til neste gang :smiley:

Redigert av Ludde (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Du vil raskt ønske deg nye dryppfrie pakkbokser. De originale pakkboksene med talg eller teflonringer lekker og griser til kjølsvinet ditt. Jeg byttet for et par år siden og har etter dette ikke hatt vann i kjølsvinet. Tides pakkbokser koster en 8-10 båtpenger til din båt og er rimelig enkelt å bytte. Du må ta av rorene ja, og trekke ut akslingene.

Redigert av REM (see edit history)
Link to post
Share on other sites

 

"Sjekk tankene for diesellekkasjer. Disse båtene har aluminiums tanker, dette er et svakt punkt på disse båtene har jeg hørt, og forrige eier måtte bytte babord tank om bord hos oss."

 

Blander meg litt inn her, men har noen planer om bytte av båt jeg også.. Er litt forbauset at en Princess som jeg trodde var et "premium" merke, har dieseltanker av Aluminium. Gjelder det Fairline båter fra samme tiden også? (slutten av nittitallet) I min Sunseeker er alle tanker i syrefast, hadde regnet med at dette gjaldt for hennes engelske søstre også :rolleyes:

Redigert av Førstefender (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 1 år senere...

Jeg skiftet defroster da min var frosset i sykker, bygde om og tok kjølevæske fra bb motor. Fungerer bra, slipper å frostsikre denne om vinteren..

Hos meg er berederen rett ved siden av, så det går vel an å ta kjølevann Fra samme krets vil jeg tro?

Har du et bilde av hvordan du gjorde det?

Redigert av Tom Rør (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jag såg denna tråden först nu i kväll, men jag har nu haft min P40 i 11 år och kört omkring 15000 sjömil, och jag är på det hela taget mycket nöjd både med båt och motorer.

 

Frånsett problem som uppstått pga av yttre omständigheter så har motorerna gått i stort sett problemfritt. Undantaget är att jag fått byta BB backslag eftersom det sjöng. Detta verkar vara ett seriefel på dessa IRM 220A backslag. Ett nytt backslag kostar 40-50000, men jag hade turen att hitta ett nytt men oanvänt via Ebay i Spanien för hälften.

 

Jag har inte modifierat med framflyttade oljefilter på SB motorn, och jag har fått beskedet att ombyggnadssatsen inte längre är tillgänglig, men ärligt talat med rätt verktyg så är det inte något större jobb att byta filter där dom sitter. Kanske en halvtimma eller så.

 

 

Princess använder toalettslangar av PVC och det är min uppfattning att dom luktar inte. Däremot är det ju extremt många kopplingspunkter eftersom det är valbart att tömma toaletterna direkt eller via toatanken. Jag har tagit bort direkt-tömningen och låter allt toa-avfall gå till den rymliga 200 liters toalett-tanken. Dessutom har jag ersatt den befintliga maccerator pumpen med diafragma pump som är tystare och lukt-tät. Toaletterna var med impellerpumpar som skrek som grisar när man spolade. Det väckte hela båten om man behövde använda toa på natten. Nya tystspolande Jabsco-toaletter löste det problemet. Nu har jag en båt med ett mycket enklare slang-system och som trots de vita PVC-slangarna inte luktar toalett någonstans!

 

Båten är i övrigt av hög kvalitet. Knappast några läckage som jag kan komma på, varken uppifrån eller underifrån. Rejält och påkostat bygge. Fantastiska tapetseriarbeten. Rostfria fönsterramar med limmade rutor som håller tätt. Ko-ögonen i fören läckte i början men det var ganska enkelt att fixa. Fenderlisten runt den rostfria prydnadsrelingen tåler inte att man låter båten glida mot kajen vid tilläggning, utan är att betrakta som ren prydnad. Elsystemt är inte dåligt, men i min båt hade tidigare ägare kompletterat med ett virrvarr av extrakablar som jag har redat ut och snyggat till. Droppfria Strong Seal packboxar och jag har inte haft något läckage från tankarna, varken bränsle, vatten eller toalett.

 

Original-kapellet var av lite tråkig kvalitet så det har jag bytt och modifierat så att man kan stiga ombord från fördäck och sedan stiga ner på akterdäck även med lite normal weekend-packning i händerna.

 

Mina reglage är Mathers Micro-commander och dom har fungerat utmärkt. Jag skulle försöka hitta en båt med denna typ av manövrering.

 

Jag hoppas att jag lyckat få med det mesta. Om jag har glömt något problem som jag kanske rent av har haft uppe här på BP så är det bara att fråga så skall jag försöka kommentera så gott jag kan.

 

:thumbsup: :thumbsup: :thumbsup:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...