quantumduck Startet 26.Januar.2015 Del på Facebook Startet 26.Januar.2015 (redigert) Aramid-seilet fra Elvstørm gikk fløyten i fjor og jeg har siden da seilt med reserven, men det er jo ikke ønskelig i all evighet. Bruksområdet for nytt (rulle)seil vil være både tur og regatta, men selv om det absolutt er flest timer på tur ønsker jeg ikke å prioritere slitestyrke over formstabilitet og seilegenskaper i like stor grad. Har heller ikke planer om å utvide garderoben og kjøre med ulik duk i ulike forhold, dette skal være et "kompromiss" som duger i både lett og mye vind. Noen som har fornyet eller utvidet seilgarderoben de siste par årene og har tips / erfaringer å dele? Edit: Her har 1-fot-syken slått til, ser det ut som, det er seff. en Bavaria 38 Match, ikke 39 som det nå står i overskriften - hvis moderator leser dette og kan rette opp er det supert! Redigert 26.Januar.2015 av quantumduck (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Framtia Svart 26.Januar.2015 Del på Facebook Svart 26.Januar.2015 Erfaring min er at om du vil ha et seil som skal dekke alle vindforhold så må dette nødvendigvis gå ut over lettvindsegenskapene. Så de fleste seilmakerne vil vel anbefale et laminatseil, og jeg vet ikke om det går an å si at den ene produsenten er mye bedre enn en annen (prisen tatt i betraktning). Jeg har seil i bestilling nå, og sjekket da priser hos en 4-5 leverandører. Oppfølgingen du får derfra har jo veldig mye å si, så det bør telle i prosessen. Sitér dette innlegget Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post Share on other sites More sharing options...
Sun Flyer Svart 26.Januar.2015 Del på Facebook Svart 26.Januar.2015 Kjøp et støpt seil med kevlar eller karbonkjerne. Så ber du om å få dobbel taffetta. (Begge sider). Du dropper uv-duk hvis du har strømpe, mens reveskum må du nesten ha. Sitér dette innlegget Motorbåt er harry - A. Rosèn Link to post Share on other sites More sharing options...
ravddo Svart 26.Januar.2015 Del på Facebook Svart 26.Januar.2015 Støtter Framtida i sin analyse. Vekt i seilet er jo viktig for lettvindsegenskapene men et heavy seil har ikke samme power som et lett seil. Noe kan jo gjøres ved justering av riggspenning men det er det jo ikke mange som gjør. Det er da lensetakler er fint! Hvis du går for medium/heavy design og tar seilet uten tafetta får du kanskje mest allround seil. Men så bor jo du også i oslofjorden og seiler generelt lavere i vindstyrke en vi gjør her sør. Dette gjør at seilet kankje er mere medium?. Kombinasjon av karbon og kevlar har jeg hatt i et seil fra 2007. Jeg bruker det fortsatt i klubbsammenheng da det har gitt noe av formen men holbarheten på denne løsningen har vært utrolig bra.Rever du mye din genoa 3? Skum i forliket er jo da ikke så viktig og gjør seilet dårligere i lettvind da det er tyngre å blåse ut i profil. UV trenger man jo ikke hvis man er flik til å trekke over trekket, så er jo spørsmålet er man det? Gjør jo også seilet tungt. Sitér dette innlegget www.teamzephyr.blogspot.com Link to post Share on other sites More sharing options...
Sun Flyer Svart 26.Januar.2015 Del på Facebook Svart 26.Januar.2015 Så ikke at det var en treer det var snakk om. Det blir jo uansett ikke et lett seil. Jeg ville da droppet reveskummet, men kanskje hatt stående spiler. Du kan også vurdere om du vil ha vanlige liggende spileposer i tillegg for å gjøre seilet bedre i regatta. Sitér dette innlegget Motorbåt er harry - A. Rosèn Link to post Share on other sites More sharing options...
quantumduck Svart 26.Januar.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 26.Januar.2015 (redigert) Takker for alle svar. Glemte å nevne at jeg har en Code0 å spe på med i lett vind, III'er blir lite i lett vind uansett. Har strømpe og kan forsåvidt da klare meg uten UV, ikke rever jeg veldig ofte heller, så skum kan også droppes. Dette blir uansett "finkonfigurering" til slutt, når vi ser hvor mye penger det blir igjen i kassa. Viktigere å konstantere at dette ikke blir et ideelt lettvindsseil iom at det rett og slett ikke er så stort. Har hatt et aramid-seil fra Elvstrøm med stående spiler, taffetta på begge sider, og reveskum, men ikke UV. Det røk i Færdern i fjor, mest pga. min egen dumskap - det blåste ganske mye på kryss innover, og uten at jeg merket det hadde skjøtevogna sneket seg helt fram. Dermed ble skjøte strammet for hardt, da jeg ikke fikk forventet fasong. Dessuten var det svekket i akterliket fra før pga uv, så dermed spjæra det. Har vært fornøyd med det seglet, men ble ikke imponert over Elvstørms første forsøk på å forsterke akterliket med pippi-plaster. Egentlig heller jeg litt mot North som jeg har god erfaring med, evt. Hovdan/UK som "outsider", de er jo ikke aktive i regattamiljøet på samme måte som North, men har bortsett fra det også god erfaring derfra. Quantum kunne også være aktuelt iom at de har tilhold i Oslo og vel er ganske anerkjente. Noen som har erfaring med dem? Redigert 26.Januar.2015 av quantumduck (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
ravddo Svart 26.Januar.2015 Del på Facebook Svart 26.Januar.2015 (redigert) Jeg kjører Quantum på min båt og har veldig god erfaring med dem. Ring og snakk med Henrik Smith og si at du er tipset av Oddvar. Redigert 26.Januar.2015 av ravddo (see edit history) Sitér dette innlegget www.teamzephyr.blogspot.com Link to post Share on other sites More sharing options...
Framtia Svart 26.Januar.2015 Del på Facebook Svart 26.Januar.2015 Det er Quantum/Henrik som leverer seil til meg også. Sitér dette innlegget Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post Share on other sites More sharing options...
Kallethekid Svart 26.Januar.2015 Del på Facebook Svart 26.Januar.2015 Hei, Jeg kan anbefalle å snakke med Seilmaker Are Eklund i Fredrikstad. Han har en båt som er helt lik din og seiler en del regatta selv, så han burde vite. Når jeg kjøpte seil var prisene heller ikke helt gærne. Telefon til Are er: 913 79 783. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
quantumduck Svart 26.Januar.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 26.Januar.2015 (redigert) Hei, Jeg kan anbefalle å snakke med Seilmaker Are Eklund i Fredrikstad. Han har en båt som er helt lik din og seiler en del regatta selv, Hm... det var kanskje et godt tips. Ser balja hans (tipper jeg) på nettsidene med I'er ... da jeg snakket med North hørtes det ut som de syntes det var litt ukurant å seile med annet enn III'er på 38 Match pga genoaskinna ift vantene (?), så det er absolutt interessant å snakke med noen som praktiserer noe annet... Redigert 26.Januar.2015 av quantumduck (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Kallethekid Svart 26.Januar.2015 Del på Facebook Svart 26.Januar.2015 Jeg kan ikke så mye om disse type seil, men det er verdt en samtale tror jeg. Han er en hyggelig kar. Hvis du vil Google etter bilder på hans båt heter den "Saktkråkan". Vet at han i vert fall har vunnet Watski Two star seilasen, så helt udugelig kan vel ikke løsningen med I'er være når det funker shorthanded. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
ravddo Svart 27.Januar.2015 Del på Facebook Svart 27.Januar.2015 Kan ikke skjønne at båten ikke skal kunne seiles effektivt i rette vindforhold med en genoa 1? Båten er jo bygd for dette. Jeg har seilt regatta 1 gang med Bavaria 38 match der det var genoa 1. Desverre var mannskapet mest opptatt av å drikke men det er er annen sak! Sitér dette innlegget www.teamzephyr.blogspot.com Link to post Share on other sites More sharing options...
Framtia Svart 27.Januar.2015 Del på Facebook Svart 27.Januar.2015 Enig i det. Men da har du en utfordring mhp om du skal satse på kun et seil. Selv ville jeg valgt en heavy III'er og heller supplert med en lett I'er for regattabruk (en heavy I'er er et pyton allroundseil). Eklund slo meg med 1,5 time i den TwoStaren forresten. Husker ikke hans seiloppsett men at han seilte med dekksluka foran i luftestilling, noe som medførte noen hundre liter vann i fremre lugar :-) Sitér dette innlegget Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post Share on other sites More sharing options...
quantumduck Svart 27.Januar.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 27.Januar.2015 Hm, har litt mer å tygge på nå, spesielt siden det bare er budsjett til ett seil ... det er vel kanskje slik at III'er egener seg best om man bare skal ha ett. Og jeg har code0 som hjelper en god del i lite vind. Hvordan er det med handicap? Slipper jeg "straff" dersom jeg velger I'er når jeg har en code0 fra før av? Den regnes ikke som gennaker/spinnaker pga. mindre areal i det øverste trianglet mener jeg å huske. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Framtia Svart 27.Januar.2015 Del på Facebook Svart 27.Januar.2015 godt mulig du kan få tak i en billig brukt lett ener etterhvert, og med Code0 dekker du jo behovet ved turseilas i lettvind. For regattabruk/pølsebane vil en lett I'er lønne seg, men med den nye ratingen skal det være av mindre betydning enn før jfr rating. Code0 gir lite eller ikke noe tillegg om båten forøvrig er innmålt med spinnaker, om den ikke er det får du vel tillegg? Oppsettet på min båt nå vil være III'er, A4 og A0. Orker ikke tanken på genoa, så får det heller være noen regattaer da jeg taper pga for lite forseil. Sitér dette innlegget Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post Share on other sites More sharing options...
quantumduck Svart 27.Januar.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 27.Januar.2015 Code0 gir lite eller ikke noe tillegg om båten forøvrig er innmålt med spinnaker, om den ikke er det får du vel tillegg? Jeg leste i en annen tråd her at det er slik at Code0 gir tillegg (i tillegg til spinnaker), mens Code1 pr def ikke gjør det (medmindre den er større enn spinnakeren man har fra før av, antar jeg, men det er den vel sjelden.) Mener jeg hadde fått hodet sånn nogenlunde rundt disse reglene da jeg kjøpte Code0'en, men akk, nu er det borte ... anyways, hvis det er slik som jeg går og innbiller meg vil jeg ikke få tillegg med ny I'er i og med at jeg alt har en Code0 (som handicapmessig ansees som en diger genoa og ikke asymetrisk spinnaker). Men nå er prioriteten båtfart, og ikke så mye båtfart vs. handicap, i og med at jeg seiler mest tur og vil ha rekkevidde. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Zhik Svart 27.Januar.2015 Del på Facebook Svart 27.Januar.2015 Code seil måles inn enten som vanlig forseil eller som spinnaker. Hvis halvbredden er mindre en 75% av underliket er det et forseil. Hvis ikke, er det en spinnaker. Det er største innmålte seil av hhv forseil og spinnaker som gir ratingen. Sitér dette innlegget www.SailTuv.no Link to post Share on other sites More sharing options...
ravddo Svart 27.Januar.2015 Del på Facebook Svart 27.Januar.2015 Når jeg tenker regatta seil så er det hva som gir mest båtfart gitt budsjett og antall seil. Det er vel her diskusjonen startet. Rating er noe man får på bakgrunn av hva båten presterer teoretisk. Når det gjelder code 0 regnes det som forseil når det gjelder antall seil av hver kattegori. Ratingen blir satt på bakgrunn av polardiagrammet på den båtfarten og vindvinkel i gitt vindstyrke. Hvilke vindvinkler og vindstyrker som blir brukt og prosentvis fordeling blir bestemt av NorRating komiteen. Dette er bakdelen med et-tall system. Genoa 3 som er 104-105% er et godt kompromissseil. Men det er for mange en misforståelse at det er kun størrelsen på forseilet som teller. På min fars Omega 30 fikk vi laget en 105% genoa med vertikale spiler. Den er sydd i medium-lett design men i duktykkelse heavy. Det har vært et fantastisk turseil som har passet for min far og mor som seiler kryss ofte når det blåser lite til ca 6-7 m/s. Etterhvert har han beveget seg ut i turklassen igjen (Før var han mest mannskap hos meg) Vi ser da at seilet er litt tungt å bære når det blåser litt opp. Hvis vi hadde valgt seilet som kombiseil (tur-regatta) i dag hadde det nok vært medium-heavy. Men det er et kompromiss da de ønsker et seil ombord. Kombinasjonen med dette forseilet og storseil med maksimal kappe går overaskende godt i lettvind. En god dialog med seilmakeren om hva som er ønsker (og muligheter) gjør at man får noe som passer seg selv. Jo flere seil man også har jo vanskeligere er det jo også å velge før start! Sitér dette innlegget www.teamzephyr.blogspot.com Link to post Share on other sites More sharing options...
quantumduck Svart 27.Januar.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 27.Januar.2015 det er tungt i mye vind pga lett-fasongen mener du? og ja, det er visse fordeler med å holde størrelsen på garderoben litt i sjakk, ikke minst pga økonomien. jo flere seil man har jo langsommere blir de slitt, forsåvidt, men det er fortsatt dyrt. så jeg heller vel fortsatt mot III'er i kombinasjon med code0'en jeg alt har, ikke budsjett til mer, nok av annet som koster også :-/ Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Framtia Svart 27.Januar.2015 Del på Facebook Svart 27.Januar.2015 Ja, tipper seilet er sydd med mye bus for å gi kraft i lite vind. Jeg hadde også en slik lettvindsfokk (lett) på gamlebåten, og det var et supert allroundseil opp mot ca 15 knops vind. Sitér dette innlegget Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post Share on other sites More sharing options...
baatsman Svart 27.Januar.2015 Del på Facebook Svart 27.Januar.2015 Du kan også høre med Elvstrøm som har mye seil Bav på Lager. Ellers er Saltkråkan er til salgs, og det er mulig han har seil til salgs. Han har startet med et større seilbåt prosjekt. Sitér dette innlegget Vi sees! Link to post Share on other sites More sharing options...
quantumduck Svart 28.Januar.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 28.Januar.2015 Skal høre med "Saltkråkan", erfaringer fra folk med identisk båt er gull. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
ravddo Svart 28.Januar.2015 Del på Facebook Svart 28.Januar.2015 Jeg er på jobb med dårlig sattelittlinje så litt sen svar. et lettværseil ar typisk litt dypere fasong og ikke så flat utgang som et hardvindseil. Er litt tyngre å bære men gir mere kraft. På Express, melges 24 etc som bare har en fokk normalt løses mye av dette ved å justere riggspenningen. Da sagger forstaget mere å får mere kraft i seilet. Ofrer litt høyde. Du trenger vel en god fokk i allround (AP) design i god formstabil duk. Båten din bærer jo seil forholdsvis godt. Gøy med nye seil og spesielt formstabile membranseil! Det ER seilglede. Bare synd at den norske krona er svak for tiden. Alltid godt med info fra andre som har like båter! Ha en fortreffelig regattasesong/båtsesong! Sitér dette innlegget www.teamzephyr.blogspot.com Link to post Share on other sites More sharing options...
quantumduck Svart 29.Januar.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 29.Januar.2015 ... og der kom UK/Hovdans vinterkampanje inn i boksen, noen som har noe glupt å si om disse materialene: Hybrid Dynema Tapedrive carbon ? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Framtia Svart 29.Januar.2015 Del på Facebook Svart 29.Januar.2015 TapeDrive carbon har vært standardoppsett på Arcona levert i Sverige. Tror det er et bra seil, og vurderte det ved sist kjøp selv. Hovdan er etter mitt syn helt i teten mhp kundeoppfølging, og det betyr mye. Sitér dette innlegget Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.