Jump to content

Varmeolje eller Fritidsparafin på Wallas ?


Ballard

Recommended Posts

Dette emnet har nok vert oppe her før. Men jeg er litt usikker, fordi jeg fikk anbefalt varmeolje i en forretning i sommer, som hadde både varmeolje og fritidsparafin. Så jeg brukte varmeolje i hele fjor sommer. Og synes at effekten på kokeplata ikke var helt på topp. Vi hadde jo en fin sommer, så varmeapp var lite brukt...... Mener å ha lest her om noen som har sammenligna effekten av desse to brennstofftypene. Jeg tror varmeoljen var dyrest også. Synspunkter ?

Link to post
Share on other sites

De aller fleste båtutstyrsnutikkene har fritidsparafin, eller har mulighet til å skaffe det.

 

Forhandlerliste Vest-Agder , grossist for hele landet = Flak i Kristiansand. Pris kan variere mellom 129,- til 169,-

 

Og du skal få kjøpt fritidsparafin i de aller fleste FK-butikkene. Fast pris kr 139,- for 4 liter over hele landet.

 

Lykke til :thumbsup:

Link to post
Share on other sites

  • 2 år senere...
  • 3 år senere...

Jepp, I år ble det fritidsparafin fra FL til min Wallas 2400.

Var en kar i havna her nede i Kristiansand som mente man kunne bygge om wallas en til å gå på diesel, vhj av et ombyggingskit. 

Har prøvd å Google uten hell, men hvis noen vet hvor og hvordan, så ikke la det forbli en hemmelighet 👍

Link to post
Share on other sites

På et nettforum for turfolk som må bære utstyret sitt, var det en guru som svarte på alle ting kokeapparatrelatert. Han hevdet at av alle parafinproduktene er tennveske det reneste. Det virker logisk, den brukes til matlaging,  og det er ikke alle som har tid til å vente til den har brent helt ut. Den er også billigst av de som finnes i vanlige butikkhyller, gjerne rundt kr. 22-24/l.

 

Jeg har brukt tennveske på eldre Wallas 2400 i flere år. Jeg har ikke målt effekt og kan ikke si noe om det, men har ikke hatt noen tennings- eller driftsproblemer.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...