Jump to content

heve kjøp av ny Askeladden C62 etter tre år med lekkasje


Lunde14

Recommended Posts

Hei

Vi kjøpte ny båt av forhandler vinteren 2011 med betaling og levering våren 2012. dette er en Askeladden C62 cruiser utstillingsbåt.

 

Allerede sammen sommeren etter at vi hadde brukt båten i 3-4 uker merket vi at det var lekkasje i cabinen. Dette ble gitt beskjed om og båten ble levert til forhandler for rep. ca midten av Mai 2012. Båten blir hentet i midten av Juni 2012 og vi bruker båten utover sommeren/høsten.

På høsten når regnet setter inn merker vi at det fortsatt er lekkasje i kabinen og båten blir påny levert for rep. Vi henter båten i slutten av januar 2013 da er den ferdig innpakket i krympeplast.

 

På våren pakker vi ut båten og blir stående med kalesjen på i ca. en måne før vi skal sette den ut, men da ser vi at det har begynt og lekke i kabinen igjen, hele trekke inni er bløtt, vi ser også at det drypper rundt takluka. Vi leverer in båten igjen for rep i midten av juni 2013. de bytter takluka. Og vi henter båten i midten av juli 2013.

På høsten oppdager vi på ny at det lekker og det er vann i kabinen. Båten blir levert til rep i midten av september 2013. Denne gangen får vi beskjed om at de har hatt løs vindskjermene og fenderlista for og tette alle skruehull. De bytter også tak trekket inne i kabinen etter at vi har klaget på at det begynte og henge, antagelig etter fukt skade. Denne gangen leverer forhandleren båten hjemme hos oss. Han ligger ca. 10 mil unna vår adresse.

Etter en fantastisk sommer 2014 :-) kommer høsten med regn og når vi skal ta opp båten merker vi at det igjen er vann i kabinen, båten blir på ny levert til forhandler for rep i november.

Denne gangen når vi leverer båten så gir vi beskjed om at vi ønsker og bytte båten, nok er nok.

Vi gir beskjed at vårt primer ønske er og bytte båten inn i en større(C75) mot et mellomlegg og ber forhandleren om og komme med et tilbud. Som vi sier til han så kan jeg jo ikke selge båten selv uten og opplyse om disse problemene vi har hatt og da vil jo prisen bli deretter :-( vi hadde jo håpet at dette var de greieste for alle parter.

 

Vi betalte 369000.- for båten, i tillegg kjøpte vi havnepressening, kart plotter, stereo, snap of ratt til en samlet verdi av 19500.- så total pris for oss ble 388500.-

Vi har fått et tilbud på 290000 tusen for denne båten i innbytte på ny båt. Ny båt har de satt til full pris 807000.- og gitt oss et tilbud på 779000.- altså et avslag på 28000.-

Det jeg lurer på her er ikke 290000.- lite for den gamle båten med hensyn til alle problemene vi har hatt, kan jeg forlange full kompensasjon for den gamle båten?

 

Har i ettertid av dette tilbudet igjen vært i kontakt med forhandler for og avklare lit rundt dette.

Luftet først for han hva som ville skje dersom vi så vekk i fra bytte til ny båt og bare ville ha pengene igjen.

Han sier at det har det vert flere forskjellige lekkasjer i kabinen så det er ikke samme lekkasje de har reparert hver gang så han var redd at båtleverandøren ville spille på dette da har vi ikke krav på heving av kjøpet før de har prøvd og rette alle feilene minst to ganger .jeg har jo ikke vert med og sett hva som er feilen hver gang så det er det jo vanskelig for meg og si at de nå har brukt opp disse mulighetene. Men som han sa vist det blir utfallet så må vi engasjere advokat, det har jeg jo ikke så veldig lyst til enda, hadde håpet og løse dette i minnelighet.

Også vist dette ble løsningen så ville utbetalingen bli redusert per år vi hadde hatt båten så han trodde vi nok kom ut på samme prisen som han vil gi får båten vår (290000.-)

 

Er jo redd for at vist dette blir en konflikt mellom meg og forhandler/Båt leverandør så blir jeg uten båt i sommer :-(

 

Er det noen som har et gått råd til en frustrert båt eier.

Link to post
Share on other sites

Hadde du hatt krefter og energi, og godt med penger, så skulle du kjørt advokat og forsøkt å fått båten omlevert. Dvs ny tilsvarende eller fullt oppgjør for kjøpskvittering. Det har du krav på etter tre utbedringer.

Det skumle som du kan tape på er at kyniske forhandlere kan lovlig skjule seg bak slike regler at de har krav på å forsøke å utbedre 3 ganger. Men eg har tru på at advokatmølja ikkje hadde krevd centimeterdokumentasjon for lekkasjepunkt. Men det er dine penger. Eg hadde ikkje hatt råd å tape, så eg hadde latt de vinne uten kamp.

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Link to post
Share on other sites

Selvfølgelig vil de hevde det er forskjellige lekkasjer for å unngå 3 forsøksregelen. Jeg hadde krevd grundig dokumentasjon på hvilke lekkasjer de har reparert hver gang. Jeg ville bestemt hevdet at de ikke har klart å fikse vannlekkasjen til å begynne med da dere har fått tilbake en båt som fortsatt lekker. Kanskje de har reparert båten på land, stående på tralle eller bukker, dermed har båten stått annerledes enn når den ligger på sjøen. Og dermed virker den kanskje tett ved en kjapp kontrollspyling, men lekker videre når den er på sjøen...

Dere har vært uten båt flere ganger i den tiden båten brukes, så jeg ville stått på kravet om bedre kompensasjon...

Redigert av Kjetil1 (see edit history)

Citroen DS. If I have to explain, you wouldn't understand...

Link to post
Share on other sites

Først: Føler med deg og familien, ikke noe kjekt å løpe frem & tilbake til forhandler med det som skulle være båtdrømmen!

 

Kan du ha rett på gratis juridisk bistand enten via ditt forsikringselskap, medlemskap i båtforening, fagforbund etc. som kan hjelpe deg ift spørsmålene? Gode råd trenger ikke alltid være dyre :smiley:

 

Lykke til - håper det løser seg!

Link to post
Share on other sites

Veldig kjedelig situasjon du har kommet opp i .

 

Vær oppmersom på at det kan være en risiko om du leverer inn båten til forhandler og denne ikke er solvent, dvs på konkursens rand. Da vil denne båten inngå i boet ved konkurs, og du vil stå som en av (mange) kredotorer i dette boet og du risikerer å tape båten.

 

At leverandøreren peker på ulike lekasjepunkter er uvesentlig. du har påpekt at båten legger inn vann. Det er din klagegrunn.

 

Dette er helt klart en sak for en advokat.

 

Lykke til i prosessen!

Link to post
Share on other sites

Hei

 

Trist å høyra om alle problema med båten.

 

Til samanlikning, så er vasslekkasjar i nye bilar hevingsgrunn.

 

Diverre har du ikkje krav på å bytta i ein større båt, sjølv om du betalar mellomlegg.

Heving er kjøpesum att, men med fråtrekk for verdien av bruken din.

 

388 500 - 290 000 er 98 500. Dvs. ca. 25 % av kjøpesummen. Det er kanskje litt mykje for tre års bruk?

 

Mitt råd er å freista å få ut pengar. Med pengar på konto kan du alltids forhandla på kjøpesum.

 

Hugs at fallet av norske kroner, mot dollar og euro, snart vil måtte føra til at båtar blir dyrare. Det talar for ei rask løysing.

 

Dine rettar er i høve til forhandlaren du kjøpte båten av. Om forhandlaren får dekka tapet eller ikkje, av importør/produsent, skal ikkje ha betydning for deg.

 

Lykke til!

 

Ask

(Advokat)

Link to post
Share on other sites

 

Vær oppmersom på at det kan være en risiko om du leverer inn båten til forhandler og denne ikke er solvent, dvs på konkursens rand. Da vil denne båten inngå i boet ved konkurs, og du vil stå som en av (mange) kredotorer i dette boet og du risikerer å tape båten.

 

Hei

 

Å "leverer inn båten til forhandler" kan vera så mangt.

Så lenge båten er i di eige, og det kan provast, går båten sjølvsagt ikkje inn i andre sitt konkursbu.

Så lenge båten ikkje sriftar eigar før du får motytinga (pengar eller ein annan båt) er du trygg mot tap som følje av eventuell konkurs hjå forhandlar.

 

Igjen lykke til.

 

 

Ask

Link to post
Share on other sites

hei Takker for tilbakemeldingene jeg får her :smiley:

jeg venter på tilbakemelding fra forhandler (kontaktet han på ny i går) men slik jeg leser det i svar fra Ask så kan jeg forlange kjøpesummen tilbake minus fratrekk for min bruk i tre sesonger. da blir vel ikke den summen på 290000.- så veldig feil.

det er også dette som Ask nevner at prisene vil stige pga svak krone mot dollar, Askeladden har allerede varslet at de vil sette opp prisene pga dette. så det haster lit vist jeg skal få meg ny og større båt før det blir for dyrt :smiley:

Har sent melding til Skipper Worse så håper jeg at han kan gi meg et gått råd med dette.

Har helst lyst til og unngå at dette må igjenom rettsystemet, vist ikke 290000.- er så veldig langt ifra hva jeg har krav på så er jeg redd at en tur igjennom rettsystemet ikke er værd bryet/Prisen :sad:

Link to post
Share on other sites

Send en IM til Skipper Worse, meld deg inn KNBF og få en time gratis konsultasjon. Og så blir dere enige om videre fremdrift.

 

Kan man virkelig melde seg inn i KNBF og få en gratis konsultasjon med advokat på en sak som allerede er tre år gammel?

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

nei saken er ikke foreldet. vi kjøpte båten ny og betalte den på våren 2012, leverte den inn for rep/bytte nå i november 2014.

Ask:

ja jeg hadde håpet at Skipper worse hadde hat anledning til i allefall og gi meg et råd hvordan jeg burde gå frem videre.

skal holde dere oppdatert, jeg er opptemist og håper at det ordner seg med forhandleren uten noe veldig styr :smiley:

Link to post
Share on other sites

Nå har ikke jeg hevdet at saken er foreldet, men stiller meg litt undrende til at man kan "forsikre seg" med tilbakevirkende kraft! Hvorfor skal KNBF ta en sak, en times konsutasjon hos advokat, på sin regning til et medlem som melder seg inn for å få hjelp til en sak som har pågått i tre år allerede?

 

Det kan også være fornuftig å ta kontakt med Forbrukerrådet i en slik sak.

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Er vel ikke bare KNBF som tar slike saker. Mange advokater har 1 times gratis konsultasjon. Uansett skader det vel ikke å prøve. Forbrukerrådet kan sikkert også være en tanke uten at jeg tror det hjelper stort i denne saken. Båtadvokaten /Worse er vel riktig instans her, bare å sende en IM.

Sport og fritid M.W.Lem. Kano, kajakk, Sommer og vintersport

Link to post
Share on other sites

 

Kan man virkelig melde seg inn i KNBF og få en gratis konsultasjon med advokat på en sak som allerede er tre år gammel?

 

Nei, så enkelt er det nok ikke. Men medlemmer av baatplassen har jo noen ganger egne fordeler.

 

Saken her er enkel og grei -- selv tre år etter levring er det fortsatt lekkasjer. Det spiller mindre rolle om det er "samme" lekkasje.Poenget er at båten åpenbart er sekunda vare. Vilkåret for å heve kjøpet er at mangelen "ikke er uvesentlig". Lekkasjer slik som dette kan vanskelig noen gang være "uvesentlige". Så min mening er at hevningsrett foreligger. Det er kjøpesum tilbake pluss renter fra første reklamasjon, minus godtgjersle for vesentlig nytte. Det burde ikke bli så meget, hensyn tatt til plunder og heft og brukshinder.

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post
Share on other sites

Takker igjen for de svarene som har kommet her.

Utifa hva Skipper Worse svarer så ser det ut til at jeg må engasjere kyndig hjelp for og ta dette videre. Det er jo et ganske gått sprik i kroner og øre på det vi har blit tilbutt til nå og det Skipper Worse mener vi har krav på.

Link to post
Share on other sites

For meg høres det nesten utrolig ut at ikke forhandler klarer å tette slike lekkasjer i cabinen, som er nevnt her. Det er jo tross alt begrensede mengder skroggjennomføringer etc.(pull-pits, - pullere) som det kan oppstå lekkasje i. Men ikke minst bak fenderlista, i skrogsammenføyningen. Dette er jo et kjent lekkasje punkt på mange båter. Hadde selv en ny Askeladden 605 explorer (2007mod) som vel hadde 4-5 plasser bak fenderlista som der lakk vann inn i, også i cabinen. Forhandler tok båten inn, av med fenderlist, slipte/renset ut gammel tetningsmasse, før ny masse ble påført, og på med fenderlist. Helt tett etterpå, og tørt som en ørken i båten. Dette burde være en kurant jobb for et seriøst båtverksted.

Link to post
Share on other sites

Takker igjen for de svarene som har kommet her.

Utifa hva Skipper Worse svarer så ser det ut til at jeg må engasjere kyndig hjelp for og ta dette videre. Det er jo et ganske gått sprik i kroner og øre på det vi har blit tilbutt til nå og det Skipper Worse mener vi har krav på.

 

Jeg ville også da vurdert om du ikke også bør kreve dekket dine utgifter til advokat samt dine egne kostnader forbundet med saken!

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Etter mange år på BP har jeg lært to ting:

1. Hvis jeg kjøper båt og opplever problemer, kommer jeg til å kontakte Skipper Worse

2. Hvis jeg selger båt og kjøper klager i ettertid, kommer jeg til å kontakte Skipper Worse

 

I enkelte situasjoner tror jeg det er best å være på samme lag som ham... :cool:

Redigert av Honduras (see edit history)
Link to post
Share on other sites

 

Nei, så enkelt er det nok ikke. Men medlemmer av baatplassen har jo noen ganger egne fordeler.

 

Saken her er enkel og grei -- selv tre år etter levring er det fortsatt lekkasjer. Det spiller mindre rolle om det er "samme" lekkasje.Poenget er at båten åpenbart er sekunda vare. Vilkåret for å heve kjøpet er at mangelen "ikke er uvesentlig". Lekkasjer slik som dette kan vanskelig noen gang være "uvesentlige". Så min mening er at hevningsrett foreligger. Det er kjøpesum tilbake pluss renter fra første reklamasjon, minus godtgjersle for vesentlig nytte. Det burde ikke bli så meget, hensyn tatt til plunder og heft og brukshinder.

 

 

Har fått nytt tilbud fra forhandler. 352100.- for den gamle båten så nå begynner jeg og bli usikker på om jeg bare skal akseptere det. Som Skipper Worse skriver "kjøpesum tilbake pluss renter fra første reklamasjon, minus godtgjersle for vesentlig nytte. Det burde ikke bli så meget, hensyn tatt til plunder og heft og brukshinder"

 

Da kommer det jo inn dette som er usikkert, hvor mye vil jeg bli trukket for godtgjørelse for vesentlig nytte. plus at dette kan fort dra ut en del i tid vist det skal igjenom advokater.

kan jo fort ende opp med at dette tar både vinter og vår og så ender jeg opp på et beløp som er lavere en det jeg har på bordet nå.

huff dette skal ikke være lett. :worry:

Link to post
Share on other sites

 

 

Har fått nytt tilbud fra forhandler. 352100.- for den gamle båten så nå begynner jeg og bli usikker på om jeg bare skal akseptere det. Som Skipper Worse skriver "kjøpesum tilbake pluss renter fra første reklamasjon, minus godtgjersle for vesentlig nytte. Det burde ikke bli så meget, hensyn tatt til plunder og heft og brukshinder"

 

Da kommer det jo inn dette som er usikkert, hvor mye vil jeg bli trukket for godtgjørelse for vesentlig nytte. plus at dette kan fort dra ut en del i tid vist det skal igjenom advokater.

kan jo fort ende opp med at dette tar både vinter og vår og så ender jeg opp på et beløp som er lavere en det jeg har på bordet nå.

huff dette skal ikke være lett. :worry:

 

Hei, først og fremst vil jeg si at det er veldig kjedelig å havne i en slik situasjon etter å ha kjøpt ny båt.

 

Jeg har ikke noe greie på det juridiske her, men mener det siste tilbudet du har fått fra forhandleren virker ganske greit. Personlig ville jeg nok vurdert å takke ja til dette. Som du er inne på er det noen usikre momenter her, og dersom saken blir advokatmat kan det nok både trekke ut i tid og koste en del tusenlapper i juridisk bistand dersom du ikke får dette dekket. Du er jo tross alt ikke såå langt unna den opprinnelige kjøpesummen.

 

Dessuten er du jo uansett innstilt på å bytte til større båt, og du hadde nok neppe fått så mye mer igjen for båten dersom du skulle solgt den på det åpne markedet, selv uten å ha hatt disse lekkasjene i forkant. Dessuten slipper du jo arbeidet med å selge båten selv. Har du noen formening om ca markedspris på båten hvis man ser bort fra lekkasjeproblemene?

 

Er det en del av avtalen at du skal kjøpe ny båt fra denne forhandleren?

Uansett hva du velger å gjøre vil jeg ønske deg lykke til, og håper du blir storfornøyd med din neste båt :smiley:.

Redigert av Olepo (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Tror jeg hadde gått for det tilbudet. Synes ikke det var så ille. Jeg fikk forøvrig omlevering på en Nordkapp 650 Noblesse etter flere omganger med rep av støpefeil og det dukket hele tiden opp mer. Leverte båten på høsten 09, (08 mod) og fikk igjen ny båt med ny design på interiør, 2010 modell, med motor og utstyr overflyttet. Sekser i terningkast til Nordkapp Boats for service der...

Citroen DS. If I have to explain, you wouldn't understand...

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...