Jump to content

Glassfiberarbeide utendørs, er det gjennomførbart?


index

Recommended Posts

Jeg funderer på å bygge om en snekke som beskrevet i en tidligere tråd, men har ikke mulighet til å stå innendørs med prosjektet. Så det blir en del glassfiberarbeide som må utføres utendørs. Dekket legger jeg før overbygget kappes av, så det burde være greit med tanke på at jeg kan kjøre på varme etc. . Men etter å ha fjernet overbygget må ny kant plastres rundt båten, og da er jeg "helt ute". Er dette prsktisk gjennomførbart, eller må jeg i hus for å få skikkelig herding på polyesteren?

 

Jeg har aldri prøvd meg på glassfiberarbeider før, så dette kan jeg relativt lite om....

Link to post
Share on other sites

Skal det måles luftfuktighet anbefales hygrometer.

 

I løpet av 70- og 80-tallet ble et relativt stort antall fiskebåter i tre belagt med glassfiber på svenske vestkysten. De jeg vet om ble belagt på Fiskertången rett ved der hvor bp Svensk bor. Han vet sikkert en hel del om dette. Reketråleren 'Dagny' (som har kaiplass rett overfor Hulda i Kebalviken) og en rekke andre trålere i Strömstad har gjennomgått denne behandlingen. Båtene har fått minst ett liv nr. 2. Felles for disse båtene er at de er så store at det ikke er lokale nede på Fiskertången til å huse dem. Jobben foregikk nok utendørs, under presenning. Men som sagt, hør med svensk.

Link to post
Share on other sites

Hei

Var på foredrag om glassfiberarbeid i Florø i helga og hørte på ei trivelig dame.

Familien hennes driver båtverksted og gjør plastreparasjoner på en holme utfor Florø hele året.

På konkret spørsmål om støping i kulde svarte hun at de bare satte på etpar soler (1000w halogen) en meter ifra arbeidsområdet, så ble det varmt nok til at det herdet skikkelig. De støpte i flere minusgrader.

Ved å bruke strålevarme slik slipper man å varme opp all lufta, men den massen som skal herde blir varm nok.

 

Var også på omvisning på Florø radio. Trivelig!

Link to post
Share on other sites

På konkret spørsmål om støping i kulde svarte hun at de bare satte på etpar soler (1000w halogen) en meter ifra arbeidsområdet, så ble det varmt nok til at det herdet skikkelig. De støpte i flere minusgrader.

Ved å bruke strålevarme slik slipper man å varme opp all lufta, men den massen som skal herde blir varm nok.

Høres ut som om foredragets tema var hvordan det ikke skal gjøres.

Det må komme en kontrollordning med offentlig godkjenning slik at sånne lurendreiere kan lukes ut.

Link to post
Share on other sites

Hei Mulligan

Jeg vil ikke lage en lang diskusjon, men forstår ikke problemet.

Man blander massen i romtemperatur og støper på underlag som er oppvarmet til for eksempel 25 grader med strålevarme for deretter å la strålevarmen stå på til det er gjennomherdet.

Massen vil kanskje en kort periode akkurat når du løfter opp duken for å rulle den på ha temperatur under 10 grader. Underlaget og den påførte massen vil - med riktig bruk av varmen - aldri være under 20 grader.

Hvis det er bevegelse i lufta setter man selvfølgelig opp en presenning slik at det blir helt vindstille.

Den første tiendedels millimeteren av stillestående luft utenfor en slik oppvarmet flate vil vel i praksis ha samme temperatur som flaten?

 

Hvis det ikke skulle herde skikkelig pga kulde - Slik jeg har forstått det er herdingen en kjemisk reaksjon som starter og skjer fortere hvis det er varmt - Er det noe i den kjemiske reaksjonen som tilsier at evt "restherding" ikke vil skje når det engang blir varmt nok?

 

Hvor er den logiske bristen eller feilen som endrer slikt arbeid fra godt håndtverk til lurendreieri?

 

Kontrollordningen kalles skipskontrollen og de besøker folk som reparerer store skader på passasjerbåter.

 

Hilsen Mons som gjerne vil lære mer.

Link to post
Share on other sites

Under lenkingen, eller herdingen, krymper polyesteren.

Dersom ikke alt holder samme temperatur, vil det herde først der det er varmest, og det vil oppstå spenninger. Det herder skjevt.

Og verre blir det når det bestråles med UV-lys. Der vil det tverrherde, mens herdingen ikke er kommet igang inni materialet.

De proffe på dette her logger temperatur og fuktighet i byggehallen og legger loggen ved papirene ved levering.

Link to post
Share on other sites

Takker. Godt svar.

 

Betyr antakelig at tynne lag er mindre problematisk enn tykke støper ( hvis en ser bort fra at disse blir varme inni pga herdingen).

Etter hvert vil det vel herde og krympe inni også slik at noen av spenningene utjevnes, men man står kanskje igjen med mikrosprekker som vil ha betydning på svært belastede konstruksjoner, men neppe på rekka på en liten fritidsbåt.

 

Mons

Link to post
Share on other sites

Høres ikke så ille ut dette. Dekket kan jeg støpe med overbygget på, så da kan jeg kjøre på et par vifteovner eller noe. Og i verste fall, om jeg ike får til å støpe rekke, får jeg heller lage den i tre. Funker sikkert det også. Men jeg kan jo få det til, det høres ikke umulig ut...

Link to post
Share on other sites

Etter hva jeg har skjønt er dette ett hobbyprosjekt og ikke noe du skal ce godkjenne. Du kan gjøre hva fela du vil. Men støpen blir ikke optimal, og det er heller sikkert ikke nødvendig.......Det jeg har lært om garasjestøpte båter fra 80 tallet er at de er langt dårligere nå etter 30 år, i forhold til dem som gjorde dette etter beste evne.

Så hvis du følger så mange regler som mulig kan dette gå helt fint.

Link to post
Share on other sites

Det skulle være mulig å få til ja. Nå spørs det jo selvsagt hvilke kvalitetskrav du har til det ferdige produktet.

 

En liten sammenligning:

For tre år siden (tror jeg det var) skulle jeg reparere en skade i kjølen fra et litt uheldig sammenstøt med moder jord. Skaden gikk et stykke inn i laminatet og måtte støpes opp.

Jeg hadde noe gammel polyester stående i garasjen som jeg egentlig regnet med at hadde gått ut på dato for flere år siden, men en nabo som hadde syslet en del med dette mente på at den kunne brukes så sant den ikke hadde begynt å klumpe seg.

Den var ikke klumpete, men jeg bestemte meg uansett for å gjøre et prøvestøp før jeg gikk i gang med reparasjonen. Prøvestøpet ble utført i garasjen på en plexiglassplate. Utetemperaturen var ca 5 grader, og i lufta var det regn. Tempetaturen i garasjen var tilsvarende, og det var nok luftfuktigheten også. Jeg støpte fem lag duk på plata, og dagen etter var dette gjennomherdet og så helt perfekt ut. Jeg regnet med at jeg skulle bryte støpen av plata, men det klarte jeg ikke. Prøvde så godt jeg kunne å mishandle dette produktet, men det viste ingen tegn til å gi seg uansett hvor mye juling jeg ga det med hammer og slegge!

Med dette resultatet satt jeg i gang å reparere skaden på båten. Regnvær og 5 grader. Jeg støpte først et lag en dag, dagen etter mattet jeg ned, vasket med aceton, og la på flere lag.

Jeg kunne sikkert ha oppnådd et bedre resultat under mer optimale forhold, men jeg hadde i hvert fall ingen problemer med utherding, og etter alt jeg kunne dømme ble resultatet bra.

Reparasjonsområdet ble for øvrig malt med flere lag 2-komponent epoxyprimer rett på støpen, men ingen gelcoat.

Link to post
Share on other sites

Hei!

Sitter utenfor "BANGALÅÅEN" i Thayland å hygger meg med båtplassen på nettbrett, Dette må jo bli den tråden som alle har rett :-) I et støperi som det støpes nye Ce merkede båter blir temp og luftf. Logget to ganger om dagen. Da er det akkurat som muligan skriver.

Min måte å tilfredstille de fleste krav er å bygge et lite hus av presenning i to lag for isolasjon. Forvarme der jeg skal støpe med industri vifteovner i noen timer. Såsørge for at både poliester og glass har over min. 20 grader.

Utføre arbeidet å holde det varmt i minst fem timer. Da får men samme parameter som i et støperi.

Se min byggetråd der jeg har bygget et lite hus under hekken på båten. Der er det støpt en masse på kjøl og det er produsert et rorblad i fra minus fem tilpluss fem grader ute.

Jeg ser store fordeler med å bruke vifteovner med stor luftgjennomstrømning da det gir en god beveglse av luften og derfor en god styren avdampning. I et støperi brukes det store vifter for å flytte styrendamp bort fra støpen eller opp fraen stor form.

Lykke til i vinterkulda,.

Ps. Her jeg sitter er problemene helt motsatt. Det må støpes i tempererte hus da dagtemp er ca 33

Det må også kjøres luft tørkere for åmikke få kondens på flatene. Dette er landet for epoxy

Link to post
Share on other sites

Hei!

Sitter utenfor "BANGALÅÅEN" i Thayland å hygger meg med båtplassen på nettbrett, Dette må jo bli den tråden som alle har rett :-)

 

Knude; du er en diplomat :flag_bp: håper du har det fint i Thayland!

 

For ordens skyld, jeg forfekter ikke støping under ugunstige forhold (som det kanskje virker som i mitt innlegg over), det var bare et eksempel på at det også gikk, og at støpen tilsynelatende herdet normalt :smiley:

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Vist delene du jobber med ikke er for store kan et telt være til hjelp. Jeg kjøpte et billig "Roskilde" telt på biltema (150kr), støper delene deretter plasseres delen i teltet sammen med en varmeovn. Du får da både en tørr atmosfære og temperatur etter ønske.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...