Jump to content

Volvo Penta 41A oljekjøler innmat kjøpes


Pledd 74

Recommended Posts

Hei,

 

Jeg har gamletypen oljekjøler som kan åpnes kun i ene enden, uten sinkplugg.

Denne "svetter" / drypper salt i framkant av kjøleren (altså den siden som ikke er skruer på) Betyr ikke dette at selve innmaten i kjøleren som er i ferd med å tæres opp?

Støpegodset på samme side av kjøleren er også litt tæring på.

Så langt er det ingen oljelekasje eller i motorrom eller forbindelse mellom olje og vannkjøling.

 

Tips mottas med takk.

 

Link to post
Share on other sites

Innmaten er nok like hel, det som vanligvis skjer med disse er at huset tæres opp rundt o- ringen . Da er det selvfølgelig sånn at du ikke får kjøpt nytt hus denne kjøleren, men innmat derimot det selges nytt. demonter kjøleren og sjekk tilstanden på huset før du gjør noe mer. Hvis det ikke er for ille så går det an å støpe på enden av kjøleren med kjemisk metall, deretter så setter du den i dreiebenken. den får nok ikke evig liv av et sånt inngrep, men det funker. Har gjort det på 2 stk.

Link to post
Share on other sites

By type oljekjøler bør du kunne klare å få brukt til 3-4000,-. De går rett på oljefilterhuset. Må bytte en del o-ringer samtidig der. (4 stykk) Akkurat gjort den jobben selv. Ny koster en oljekjøler fort rundt 10.000,-.

 

Har du ikke gjort jobben før, er det letteste å skru av oljefilter, fjerne 3 skruer på oljefilterhuset, ta av de to slangene inn og ut av oljekjøler, så tar du ut hele enheten. Da kan varmeveksler sitte igjen, slipper du dele der.

Link to post
Share on other sites

Skal dele kjøleren å se.

Men jeg skjønner ikke at innmaten ikke er tært opp ettersom det lekker saltvann ut der. NB: Det er ikke i akterenden av kjøleren hvor man tar ut innmaten.

Huset er også litt tært men ingen olje lekkasje så langt.

 

Varmeveksler er allerede demontert. Benytter anledningen til å gå over kjølekretsene også.

Link to post
Share on other sites

To bilder av oljekjøler utgaver til 41 motorene, hentet fra MarinePartsEurope.com

 

Denne:

 

bilde

Og denne:

bilde

 

Om du har lekkasje i innsatsens "tette" ende, så er jeg enig i at du enten har lekkasje i selve innsatsen, eller i dens rørtilkobling på innsatsens "tette" side.

 

En slik lekkasje vil fort tære på alluminiumshuset slik at o-ringen kan sprette ut og du vil kunne få en skikkelig smøreoljelekkasje. Lekkasjevannet vil fungere som elektrolytt mellom alluminiumshuset og innsatsen.

 

Svært viktig å få fiksa snarest. Er du heldig så redder du selve allumiumshuset før tæringene blir for store. Vil tro det er mange der ute som sitter på en OK innsats med ødelagt alluminiumshus. (Min far er en av dem)

 

Lokaliser lekkasjen ved å trykkprøve selve kjøler med trykkluft og såpevann.

 

Lykke til !

 

:smiley:

Bjørn

Link to post
Share on other sites

Men jeg tviler på at det er samme kjøler til KAD motorene da de har forskjellige delenummer.

 

ref. siden jeg linker til:

 

Oljekjøler til KAD motorene - delenr- 861600

Oljekjøler til bl.a. 30/31 motorene - delenr- 876550 (og mye dyrere!!)

Oljekjøler til bl.a. 40/41 motorene - delenr- 876549

 

Men alle bildene viser samme kjøler !

 

:smiley:

Bjørn

Redigert av mateco (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg tipper det er feil bilde på 30 og 31. Det er den 4-sylindrede motoren. Er ellers sikker på at denne kjøleren erstatter hele spekteret på 41 til Kad300. Sier jo også teksten under bildet på marinedeler. Er litt feil hos marinedeler slikt sett. Ikke lenge siden jeg tipset han om at han fortsatt hadde bilde og pris av de gamle termostatene, men han solgte de jo ikke (lol). Der er det akkurat det samme nå, en type termostater på alle motorer fra 41 til Kad300. Sikkert noe slikt her også da. Det sagt så er nok marinedeler den rimeligste å handle VP deler av, selv om det er dyrt nok der også ;S

Link to post
Share on other sites

  • 3 år senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...