Jump to content

Plassering av dynamo og lader i 24v system


Lars Ole

Recommended Posts

Jeg har bare kikket raskt over tegningen din. Og jeg legger merke til at du sannsynligvis må kjøre med begge bankene paralellkoblet, og huske å vri over til en bank når du ikke tør tappe mer på begge etter du har stoppet. Hvis du velger å kjøre kun med en bank får du jo bare ladet denne.

 

Grunnen til at jeg nevner dette er at ikke alle motorer evt. utstyr liker at du vrir på denne bryteren under kjøring.

Jeg ville sterk vurdert et skillerelle i tillegg. Da vil alle batterier få lading, og du trenger ikke tenke på bryteren i løpet av helga. Du vil også enkelt kunne utvide forbruksbanken.

Nå vet egentlig ikke jeg om dette er 4 like batterier da. Men hvis det er det vil jeg mene du har en veldig stor startbank, og en moderat forbruksbank.

 

Ah telleren ville jeg og hatt bare på forbruksiden. Det er jo den banken som er mest interresant.

Link to post
Share on other sites

Ja da ser jeg du HAR 4 like batt. Hvis du har plass kunne du kjøpt to små batt. til start, og flyttet 2 store over til forbruksiden.

Da kan du slippe å installere skillerelee. Men bare kjøre og bruke den store banken hele tia, og ha de små i reserve. Da får du mer strøm på lager.

Link to post
Share on other sites

De er ikke like.

Like store men unlike alder og type.

I følge Perko sin manual for batterivelgeren kan jeg bytte bank mens motoren går: Make-Before-Break feature allows switching between 1-all-2 positions with running engines.

I praksis så vil jeg starte motoren på batt. bank 1, kjøre motor til de er toppladet igjen og så switche til batt. bank 2(forbruk).

Og ja, startbatteriene er store, men motoren (Sabb Iveco, 6syl, 170hk) krever min. 600cca, 24v, 180Ah startbatteri.

Link to post
Share on other sites

Et par ting jeg merker meg.. Det første er at hovedsikringen må være på for at 230v laderen skal virke. Det er jo greit nok på tur, men om du lader batteriene i hjemmehavna så må du altså forlate båten fullt spenningssatt. Da har du jo også større fare for feil, som igjen kan gi feks tæring. Og så kan man jo alltids glemme et eller annet på. Ved strømbrudd da vil batteriene i stedet tappes.

 

En annen ting er amp meteret. Dette ligger egentlig i serie med batteriet, og det vil ligge litt spenning over det. Dette er ladespenning du mister på batteriene. Nå et jeg ikke hvor mye spenning du mister, men iflg folk som har peiling så mener de jo at ladediode er dumt av akkurat samme grunn. Over diode mister du ca 0,7 -0,9 volt, og det er ikke bra. Ingen problem om du har sense ledn på dynamoen som er koblet til batteriene selvfølgelig. Men i din båt viser amp meteret kun lading mens motor går. Den jobben gjør forsåvidt et voltmeter også, uten bakdelene.

 

Det siste er batteribryteren din. En sånn velgebryter er du avhengig av å vite hva som skjer i de forskjellige stillingene, og huske det. Og i tillegg huske å vri over når du trenger det. Greit for mange men sånne som meg med teflonhjerne blir det lett ball... Har selv bygd om min egen til automatisk vender, funker knall!

 

Meeen nå vet jeg at meningene er mange om disse tingene her, her er uansett mine :-)

Link to post
Share on other sites

Takk for nyttige innspill Sjøfare!

Ja, hovedsikringen må være på og batteri velgeren stå i enten 1 eller 2 for at laderen skal lade. Hvor/hvordan burde jeg koble laderene hvis jeg ønsker å lade med batterivelgeren i "off"? (jeg ønsker det!)

Og, ja jeg har volt meter som kun virker når motoren går(likt som amp meteren). Har tenkt å flytte den. Hvor/hvordan burde jeg flytte den?

Ang. type batterivelger må jeg inntill videre stole på teflonhjernen min;-)

Det er nok at ting som skal fikses/ kjøpes når jeg har nylig kjpøt med en 46f stålseilbåt fra 1984;-)

Link to post
Share on other sites

"Fordelen" med denne velgeren er at du, slik ting er koblet hos deg, kan lade begge batteribankene på en gang med 1 lader ved å vri om til 1+2. Bakdelen er jo som nevnt før.
Skal du lade med hovedsikring i "off" må du nesten ha 2 ladere, en til hver bank. Alternativt en lader med 2 utganger. Personlig har jeg mest sansen for 2 ladere i stedet for en med doble utganger.
Grunnen til det er at laderen til startbatteriet ikke trenger å være særlig stor. Dette batteriet bør jo være isolert i havn, ergo har du ikke forbruk.

Forbruksbatteriet derimot har du jo forbruk fra i havn, så denne kan med fordel være litt større.
Tankerekken min er da at med en lader med feks 2x7 amp så har du overkill på startbatteriet, og kanskje litt knapt på forbruksbatteriet. Selv har jeg en Cetec M300 på forbruksbatteri, og en Cetec "litenogbillig" på start :smiley:

(Jeg har 12V anlegg i min båt).

Uansett, disse må da kobles til før h.strømsbryter.

Voltmeteret kan du egentlig plassere der du vil. I motsetning til et direktekoblet amp meter så er voltmeteret mindre kresent på kabellengder. Og du trenger ikke i nærheten av like tykke kabler!

Voltmeter synes jeg er greit å ha ved førerposisjon, vet ikke hvor du har ditt nå?
Greit å følge med litt...
Dette kan like gjerne kobles på tenning, det har du jo ved førerposisjon likevel. Pluss til tenning, minus til minus.

Et slikt voltmeter med nål er i mine øyne helt ok. Det viser ikke nødvendigvis helt rett verdi, men om du måler med evt fluke på batteriene og får 28,2 volt og instrumentet viser 27,5 så vet du hva du skal forholde deg til.

Du vil jo uansett se om voltmeteret dropper eller plutselig står under "vanlig" verdi

Igjen, dette er mine meninger. Ikke dermed sagt at det er det eneste "rette" :smiley:

Og gratulerer med ny båt!! Da er du sikkert ikke mindre sjøsjuk du enn andre her :thumbsup:

Redigert av Sjøfare (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...