Jump to content

Prosjekt MY Saowanee, 31.5 ft motorbåt. Oppgraderinger


NilsPils

Recommended Posts

Kort om båten: Saowanee ble laget ved Andaman Boatyard (http://www.andamanboatyard.com) i Thailand og kom med båtfrakt til Norge i 2009. Hun er "one off", bestilt og laget etter spesifikasjoner fra undertegnete. Skroget er tegnet av italiensk skrogdesigner mens overbygg og all detaljer ellers er ved båtbyggeren, Luigi Innamorati. Han er gal når det gjelder klassiske detaljer og har fått lov til å ta det helt ut her.

 

Litt om meg selv: Da jeg ble pensjonist virkeliggjorde jeg to drømmer: båt og snekkerverksted. Slik kan jeg drive båtrelatert virksomhet hele året da vinteren går med til vedlikehold og ikke minst lage båtrelaterte ting. For ikke å få fritidsproblemer har jeg anskaffet tresnekka Tora i tilegg. Her er en gammel tråd om henne: https://baatplassen.no/i/topic/28704-vaarpuss-av-grimstadsnekka-tora-trenger-litt-raad/. Skal se om jeg får tid til litt oppdatering der også, men det var Saowanee denne gang.

 

Snekkervekstedet: Her har jeg ca 35 m2 med 6m stikkebenk, to klassiske høvelbenker, plan- og tykkelselshøvel, båndsag, pusseskive, polermaskin, borsøyle, kløvsag og ellers det meste av håndverktøy. Kjempefint sted å begynne dagen før familien er oppe og vente på å bli ropt inn til kaffe og frokost. Det går mye i detaljer av teak, da jeg har mye gammel teak liggende i Thailand og alltid har med en pakke teak når jeg kommer fra ferie der.

 

 

Båten:

bilde

 

 

Verkstedet:

bilde

 

 

Og her er et lite eksempel på noen av teakproduktene mine. Mer om disse følger senere.

bilde

 

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

Takk for alle kommentarer. Kommer med mer detaljer snart.

 

Kjekt verksted og fine arbeider :thumbsup: Må være greit å kunne plukke ut sin egen teak der nede, da kan du sørge for at alt du tar inn er av god kvalitet!

Du kan kjøpe teak hos trelasthandleren i Thailand, men det er som regel ikke førsteklasses båtteak. De store gamle teaktrærne ble nok tatt ut for rundt 50 år siden. Siden har så og si all førsteklasses båtteak kommet fra Burma. Jeg har imidletid masse gammel teak liggende etter at vi har flyttet og bygd opp igjen gamle teakhus i Chiangmai. Da har det blitt en del til overs, både teak og redwood. Ellers bruker jeg mye nyere teak til interørdetaljer. Til ting som skal lakkeres og brukes innendørs er det mer struktur og farge som gjelder. Da kan også også teak fra Biltema være OK.

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

Hei

Dette blir gøy å følge. Fint snekker verksted!

Håper du har litt bilder fra båtkjøpet i Thailand og litt om prosessen. Jeg har besøkt noen båtbyggerier men ikke der du har kjøpt.

Akkurat nå sitter jeg i Hat Pakmeng 3 mil fra Trang ( syd Thailand) ferierer på tredje uka. Det blir en del båt kikking denne gangen også.

Bygger 47 fot Trawler Yacht tegnet av Bruce Roberts Goodson

Bygge 47 fot Trawler Yacht fra cd til ferdig båt

Link to post
Share on other sites

Det er ikke bare teak det går i. Til sitt bruk synes jeg for eksempel norsk furu er et veldig fint materiale. Her er noen bilder av skuffene jeg lagde for å holde styr på fiskesakene. De er montert i et skap på akterdekket og sitter godt beskyttet.

 

På det siste bildet ser en at lakken flasser av på akterdøra inn til kabinen. Den var lakkert med to-komponent PU-lakk fra verftet. Lakken sprekker opp fordi den ikke greier å følge bevegelsene i treverket. I ettertid har jeg pusset ned og brukt D1 + D2, så døra er nå i topp stand igjen.

 

bilde

 

bilde

 

bilde

Redigert av NilsPils (see edit history)

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

sinkade hjørnen....profft :thumbsup:

 

freser du eller hugger ?

Freser.

Jeg bruker håndoverfres og en jigg fra CO som jeg kjøpte for en del år siden. Kan ikke se at de selger den lenger(?). Med dette verktøyet har jeg også laget en del ikke-båtrelaterte innredningsdetaljer. Jeg skal se å få tatt noen bilder av oppsettet neste gang jeg bruker det.

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

Da Saowanee kom til Norge var hun utstyrt med en 100 liters vanntank i rustfritt stål. Den var plassert midt under den store luka på akterdekket. Den tok opp mye plass og hindret tilkomsten til resten av lasterommet. Jeg må ha vært litt fraværende da det ble bestemt slik. Ellers var jeg stort sett involvert i de fleste avgjørelser under byggingen.

 

Noe av det første jeg gjorde var derfor å kaste ut vanntanken og erstatte den med to stk plasttanker på 70 liter hver. De plasserte jeg helt på babord side i lasterommet. På den måten fikk jeg frigjort masse plass og fikk et stort og lett tilgjengelig rom undet luka. Jeg løste samtidig et lite problem med at båten var litt overtung mot styrbord. Disse tankene er 100% korrosjonssikre, kan lett taes ut hvis behov og de har hvert sitt lett tilgjengelige håndlokk. Det hele kostet meg bare noen hundrelapper og jeg fikk også større tankkapasitet. Saowanee er ingen båt for jordomseiling, så 140 liter ferskvann holder for vår båtbruk.

 

Jeg lagde også dørkeplater i lasterommet. De ble laget i 12mm furu kryssfiner og kantet med furulister.

 

Her er vanntankene i mykplast og underlagsplaten i kryssfiner. Tankene ble kjøpt på båtbutikken for en rimelig penge.

bilde

 

Og her er tankene på plass.

bilde

 

Tanken er sikret med vanlige lastestropper.

bilde

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

Slik ser det ut med ferdig installerte dørkeplater i kryssfiner, før jeg har fylt opp med fiskesaker, verktøy og diverse ....

Platene er satt inn med D1 + D2. Furulistene er i trykkimpregnert (som har tørket lenge før bruken).

 

Dørkeplater er kanskje et litt trivielt tema? Kommer tilbake med flere teaksnekkerier snart.

 

bilde

 

bilde

 

bilde

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

Her er litt mer om gullet ombord i MY Saowanee.

 

Saowanee er litt fortung så jeg har lagt inn en del bly som ballast akter. Jeg kjøpte blybarrer hos skraphandleren, men disse så så grå og kjedelige ut at junior insisterte på at de måtte lakkeres. Og da ble det selvfølgelig gull, hva ellers. Barrene har jeg festet med fugemasse (Casco Teknik og Maritim). Det har holdt veldig bra hittil. Nå venter vi bare spent på første besøk fra tollvesenet.

 

bilde

 

bilde

 

bilde

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

Hei Nils!

Sjarmerende verksted du har fått deg! Ser for meg at du kommer til å få deg mange fine kosestunder med kaffekoppen og snekkermaskinene der :yesnod:

 

Når først temaet om hjørnesink kommer opp:

Freser.

Jeg bruker håndoverfres og en jigg fra CO som jeg kjøpte for en del år siden.

Håper at du tilgir at jeg legger inn et par "skrytebilder" av ting kona har laget, bare så du skal ha noe å strekke deg etter :wink: Alt er håndlaget med japsesag og stemjern. Og tro meg, jeg har bakgrunn som maskinarbeider, men klarer ikke å måle en tiendels avvik på de sinkene...

 

Den første er et nøkkelskap som henger i gangen. Materialet er furu.

bilde

 

 

Så en skrivebordsskuff. Her er materialet bjørk.

bilde

 

 

Denne er sinkig for dekk, også kalt skjult sink. Dvs. at tappene ikke er synlige fra fronten.

bilde

 

Sett fra innsiden:

bilde

I bunn er det lagt inn en list av teak.

 

Og til slutt: Ligger ikke du på Vikane? Det er ikke langt fra der jeg er fra. Hadde vært hyggelig å stikke en tur innom en gang du er der, har veldig sans for linjene på den båten! (og så glemmer vi jo ikke den gangen du hadde tatt plassen vår på Tisler da :wink: )

Redigert av Komodo (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Veldig fint arbeid det der! Hils kona di og gi masse skryt fra meg. Er det ikke bra når begge i familien er interessert i håndverk?

Men sånt tar tid, vet du. Vi med båt(er) har som regel mange jern i ilden, så da fortsetter jeg med sinkejiggen min. Har selv snekret kjøkkenet hjemme i furu med masse skuffer og detaljer.

 

Akkurat nå er Saowanee på land på Skjæløy, men hun har sommerhavn på Vikane i Hankø Marina. Det er lite som er mer hyggelig enn å få besøk i marinaen, så du er hjertlig velkommen innom. Jeg skal gi næremere beskjeder om når jeg er der. Ellers regner jeg med å komme til Østfoldtreffet i Sand Marina. Holder ikke du til i nærheten der? Håper å komme på vannet før Påske, men først skal jeg en liten tur til Chiangmai for å sykle og padle litt kano sammen med eldstesønnen. Og så blir det å ta med en pakke teak på hjemveien.

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

Her er litt gammelt nytt fra snekkerfronten.

Kikkert og lommelykt på plass. Glass og kopper har fått også fått hylleplass. Det blir orden i sakene etter hvert, men det er fremdeles mye å ordne opp i da Saowanee har lite skapplass.

 

bilde

 

bilde

 

bilde

 

bilde

 

bilde

 

bilde

 

 

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

Ellers regner jeg med å komme til Østfoldtreffet i Sand Marina. Holder ikke du til i nærheten der?

Jo, det stemmer. Skal se etter båten din der. Ellers skal jeg hilse kona og gi henne en klapp på skulderen, da blir hun glad :smiley:

Morsomt å følge tråden din og se alle de fine tingene du har laget!

Redigert av Komodo (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Takker for hyggelige kommentarer og tar opp tråden igjen etter en litt strabasiøs sykkeltur i Nord-Thailand. Jeg passer også på å få meg meg litt teak herfra før vi reiser hjem til båtpuss og ny båtsesong.

 

Jeg har installert PC i båten og har kartplotter og ekkolodd på en dataskjerm i panel over frontvindu. I den forbindelse ble panelene over vinduene tatt med hjem til hobbyloftet og klargjort med dataskjerm, VHF, høytalere og rorindikator. Detter er alt sammen utstyr som ikke fulgte med båten. Jeg måtte også trekke en del nye kabler slik at all kabling er skjult.

 

 

Slik så det ut mens panelen var hjemme og kablingen pågjikk ombord

 

bilde

 

 

Panelene som før var glatte ble forberedt med rammer for nytt utstyr.

 

bilde

 

 

Her er panelene med og uten montert utstyr

 

bilde

 

bilde

 

 

Her er det endelige resultatet. Det fremgår av dette bildet at dataskjermen har fått en vinkling i forhold til tideligere bilder. Panelet måtte tilbake til hobbyloftet og justeres med en kileform slik at en ser skjermen bedre fra styrposisjonen.

 

bilde

 

 

Og så får vi håpe at stymannen ikke kjører skuta på grunn mens han legger kabal . . . . . .

 

bilde

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

Her er noen små detaljer igjen.

 

Til dere som måtte lese denne tråden: jeg tar gjerne mot kommentarer og spørsmål. Det er liksom derfor at vi tar oss bryet.

Ellers er jeg også interessert i å høre litt fra andre som måtte drive med lignende arbeider.

 

 

Først to bilder fra avtrekkshetta over kokeplata. Den hadde en skarp stålkant i akurat "riktig" høyde som fruen beskyttet med skumplast etter at kapteinen nær ble skalpert ved et par anledninger. Nå har den fått en teakkant og er blitt ufarliggjort.

 

bilde

 

bilde

 

 

 

Her er to kroker for å henge opp varmedressene. De er laget i krysslimt teak.

 

bilde

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...