Jump to content

Kan sjøvann komme inn på dieseltank via tanklufting?


Rubben

Recommended Posts

Luftingen har kun to funksjoner,

 

1. Slippe luft ut av tanken ved fylling

2. Sørge for at det ikke oppstår vakuum med tømming / motorgang

 

Da holder det at inntaket monteres så høyt som mulig over vannlinja. Har du seilbåt som vanligvis krenker bør en ha litt bue på slangen dersom det kan komme sjøvann opp på dekk. Cabinbåter o.l. bør unngå hekken.

The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you.

Link to post
Share on other sites

At lufting til dieseltank kan trekke vann under gitte og spesielle omstendigheter, er ganske sikkert, det fikk jeg ettertrykkelig erfare sist sommer. I ettertid har jeg grublet mye over hvorfor skrogjennomføringen er lagt så langt ned mot vannlinjen. Er det vel overveid? Eller er det kun bekvemmelighetshensyn? Jo lengre ned luftinntaket er plassert, desto kortere distanse vil det renne diesel langs skutesida ved overfylling? I mitt daglige virke over flere tiår har jeg vært om bord i utallige fiskefartøyer, fra 9-10 meter og oppover til 60-70 meter, og ikke en av disse har hatt lufting for dieseltanken som har munnet ut nærmest i vannlinjen. Som oftest finner man disse oppe på dekk under relingen på mindre båter, og dels oppe på shelterdekk på større båter, og alle med skikkelige svanehalser og/eller lufteanordninger som slipper luft inn og ut, men som effektivt stenger for vann inn. Det er kanskje på tide at ”bodies” som sertifiserer forskjellige båttyper tar en runde på plassering/utforming av lufteanordninger også på fritidsbåter?

Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...

Jeg vet ikke om det er noen standard som dekker lystbåter, nasjonalt eller internasjonalt. Men det er en Nordisk_B_t_Standard_1990 som dekker fiskefartøyer. For Hulda er dette en standard som er umulig å etterkomme. Men under tankinstallasjon § 3.2 står det: "Hver faste tank skal ha separate påfyllings- og lufteledninger. Lufteledningens åpning skal ha flammedemper og være montert slik at vann normalt ikke kan trenge inn i tanken. Påfyllingsledningen skal ha en innvendig diameter på minst 38 mm og lufteledningen minst 12 mm". Og så er det mye om bruk av forskjellige materialer og begrensning i bruk av slanger. Gardenaslangen som jeg bruker på luftingen er 'fy' og smekk over fingrene. Ikke har jeg godkjent flammedemper på luftingen heller.

 

Dog under motorinsallasjon § 8.3 står det: "Drivstoffpåfylling og tankavlufting skal være ordnet og montert slik at eventuelt spill ved overfylling eller gass fra luftingen ikke trenger inn i båten".

 

Og her er et av Huldas avvik. Jeg vurderer vann i dieselen som en større fare enn at det kommer litt dieseldamp i motorrommet. Jeg har montert avluftingen helt oppunder dekket på dekksalongen. Rett ved ventilasjonen til motoren. Dessuten skal det være stengekran for diesel som skal kunne opereres fra dekket utvendig, det har jeg heller ikke. Jeg må stikke hånden ned i en luke i salonggulvet.

 

Det er mange krav her jeg ikke oppfyller. Men vann i dieselen får jeg ikke, om den ikke blir levert sammen med dieselen.

Link to post
Share on other sites

Forstår det er Viknes 880 det er snakk om. Har selv undret meg på at viknes har plassert lufting av Diesel tank 15 cm fra vannlinjen. Med litt last og fart, vil dette komme under vannlinjen og i prinsippet etablere vakuum og suge sjøvann inn på tanken. Svært dårlig konstruksjon.

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Der finnes sikkert mange forskjellige vannutskiller- og filterløsninger som kan være vel verdt å installere for å unngå vann i dieselen som endelig skal inn på dysene. Men når det kommer flere liter vann inn på dieseltanken på kort tid, så skal det jommen være et filter med god kapasitet som skal ta seg av dette. Om man har dobbelfilter, så er det neppe så enkelt som bare å svitsje over fra det ene filteret til det andre - plutselig sitter man der med to filtre fullt av sjøvann - det var det jeg ville ha erfart. I hver av de tre happeningene jeg opplevde, var det sikkert mellom to og tre liter sjøvann som var trukket inn på dieseltanken før forfilter og finfilter var smekkfult av sjøvann! I slike tilfeller er det kun en tappepung under dieseltanken som kan avverge den store katastrofen.

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Ja der var SB tanklufting flyttet opp til rett under fenderlista. Opprinnelig tanklufting; gjenomføring nr 2 forfra. Dersom det kommer sjøvann inn den nye luftingen, ja da er det bare å iføre seg overlevingsdrakt og hoppe . . . . . Lurer på hva Sjøfartsdirektoratet og/eller Veritas synes om ny skroggjennomføring mht CE-sertifiseringen.

 

bilde

Link to post
Share on other sites

Årsaken til at de har gjort det slik det er som originalt kan vel muligens ha med luktproblematikk etc.  Da er det en fordel å ha den nede i nærheten av vannlinja.

 

Det samme gjelder ved overfylling av tanken, da unngår du å grise ut hele skutesida samt evt. nabobåt eller flytekai slik du vil gjøre ved å ha avluftingen høyt. Et annet moment er at ved å ha lav avlufting går dieselen vanligvis også først ut av denne før den kommer opp gjennom tankpåfyllingen slik at du ikke får dieselsprøyten i ansiktet når tanken er full med mindre man har rotet det helt til med avluftingsslangen inne skroget. Men rent praktisk er det nærliggende å kalle det en konstruksjonssvakhet, iallefall om utilsiktet inntak av sjø til dieseltank skjer innenfor området til båtens tillatte lastekapasitet. Det er ikke slik at man si at løsningen er helt bak mål da det er mange gode grunner for at den er valgt slik. Men alt med måte, her kan det tenkes at man har tatt for hardt i. Dog ville jeg heller ikke hatt det slik du har gjort det da du er minimum på samme nivå som tankfyllingen, allerhelst noe over. Og slik skal det ikke være. Hadde nok lagt den midt imellom.

 

Det finnes forøvrig mange eksempler på fiskeriutgaver av Viknes 1030 som har dratt inn vann i tankene som følge av denne løsningen da de vanligvis lastes mer ned enn vanlige utgaver og også gjerne opererer under dårligere værforhold vinterstid enn den jevne fritidsbåtbruker.

Redigert av Chiefengineer (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Er langt på vei enig med deg, Chiefengineer. Jeg kunne godt ha tatt litt mindre i mht flytting. Men svanehalsen ligger slik som den var opprinnelig, helt opp til kryssholtet og godt over nivå for tankpåfylling,  har bare kuttet lufteslangen på tur ned mot opprinnelig skroggjennomføring. Så da blir det vel ikke noe mer sprut opp påfyllingen nå enn det var tidligere-  Og nå i disse forurensningstider, så skal man vel ikke fylle over?  Mht til tanklufting så har Viknes nå flyttet opp tankluftingen for dieseltankene på sine nyere modeller - både på 1030 og  930. Har også etterhvert fått vite at det er flere 1030 som har fått sammen problem som meg - på tur inn fra fiskefelt, godt nedlastet og under sløying på tur til lands, god sjarkefart og med hekken godt nedgravd i sjø, da har man det gående. Hadde dette vært i bilindustrien så hadde samtlige objekter blitt tilbakekalt, og fått rettet opp en slik feil uten noen dikkedarier.

Link to post
Share on other sites

Ja fabrikken flyttet denne opp på senere utgaver og sendte faktisk ut bulletin på forholdet slik at eiere med problemet på 1030KS fikk det ordnet.

 

Man kunne jo enkelt løst dette konstruksjonsmessig med f.eks. et T-stykke med forgreining til et høyt og et lavt luftepunkt og tilbakeslag (liten plast kuletype tilbakeslag uten fjær) mot sjø på det høye punktet. Så ville man ved tankfylling kjørt ut gjennom lavt punkt og ved høy sjø/mye last og overfylt lav avluftingspunkt sugd inn gjennom høyt punkt automatisk og uten særlig mye ekstra mikkmakk.

 

Men alt koster jo.:-)

Link to post
Share on other sites

Bulletin mht 1030KS og problemer med sjøvann i diesel. Vet du når tid det ble sendt ut bulletin. 880 er jo kun en nedskalert versjon av 1030, i alle fall sånn grovt sett. Og da skal det ikke så mye spåkunst til for å forutse at før eller senere så ville en 880 erfare nøyaktig samme problem som 1030 med sjøvann inn tankluftingen. Lurer på om ikke  begge båtstørrelsene har samme sertifisering (B), og dermed samme lastgrense?  En 880 har langt mindre bærevne i hekken enn en 1030?

Link to post
Share on other sites

Tror Viknes hadde ute bulletin på denne i 2007. Den var vel særlig myntet på fiskere som kjøpte KS-utgaven og lastet disse noe mer ned enn de vanlige utgavene etter som man ble kjent med tilfellene. 880 har nok betydelig mindre bæreevne i hekken enn 1030 men den er nok heller ikke sertifisert for samme vekt. Ikke uvanlig å ha 1500 kg vekt på akterdekket på en KS utgave vinterstid. De med minst kunnskaper om lasteevne/kontruksjon benytter også badeplattformen til å sette på et par ekstra containere med 5-600 kg. Kjekt på en enhet som er skrudd fast i skroget med enkle smådimmensjonerte skruer noen få steder.

Link to post
Share on other sites

Både 880 og 1030 vanlig modell og kystsjark 1030KS er klassifisert inn under designkategori B som tilsier at last utenom fulle tanker (vann + diesel) er begrenset oppad til 1025 kg.  Litt rart at produsent har gitt begge båtstørrelsene samme merking. For det er vel liten tvil om at 1030 har en bedre lastevene enn 880'ien?

Link to post
Share on other sites

Det må være misforstått at designkategori B tilsier at alle båter innen denne kategorien kan lastes med samme antall kilo. VIknes 770 er et fartøy som veier 2500 kg opptanket tilstand, standard utrustning. Den er i kategori B. VIknes 1030 KS veier 7 tonn under samme forhold og er også i kategori B. Den har derimot et helt annet deplastement og bæreevne. Båtene har vidt forskjellig faktisk lastekapasitet.

 

Hva sier merkingen av selve båten ang. lasteevnen? Det er vel denne man må se på.

Link to post
Share on other sites

Som over, Viknes 880 har laste grense på 1025 kg. Kanskje noen på forumet har oversikt over lastegrense på 1030'en? Litt misforstått mht designkategori, den går ikke på laste evne, men på hvor man kan / bør ferdes med fartøy med de forskjellige designkategoriene. Og her har 770'en, 880'ien og 1030 samme CE merking. - B, helt riktig Chiefengineer!

Link to post
Share on other sites

  • 5 år senere...

Endelig ser det ut til at også jeg har funnet ut hvorfor jeg stadig vekk får sjøvann på tanken. Jeg har gnålt i det uendelige om dieselkjølere, men så snublet jeg jaggu over denne tråden. 

 

Min Viksund Futura 900 er rimelig tung i hekken, og bølgene i Vestlandsfjorder kommer fra alle kanter. Jeg så i dag til min store glede (hadde ikke flere alternativer) at luftingen til tanken er maks 25 cm over vannlinjen. Ikke rart at det kommer sjøvann inn etter noen bølgeturer.

 

Vurderer dere også at denne luftingen er plassert ALTFOR lavt?

 

  • Dieselretur går ikke i tanken - så kjøleren er frikjent
  • Derfor konkluderer jeg med at luftingen er synderen.

Synspunkter?

Image from iOS (3).jpg

Link to post
Share on other sites

larole skrev 2 minutter siden:

Vurderer dere også at denne luftingen er plassert ALTFOR lavt?

Nei, den er ikke plassert for lavt. Men slangen skal gå opp på innsiden av skroget og ned til tanken. Da skal det være sikret mot at sjøvann kan sprute inn i luftingen og havne i tanken. 

 

Link to post
Share on other sites

larole skrev 23 minutter siden:

Vurderer dere også at denne luftingen er plassert ALTFOR lavt?

Nei. Min står like lavt om ikke lavere, og er en større 1" gjennomføring.

Men svanehalsen på slangen går nesten helt opp til vinduene, så langt opp det går før den går ned til tanken igjen. Helt umulig å få noen sjøvann inn den veien. Det er også ett pluss at svanehalsen går høyere enn dekksforskruvningen for påfylling.

 

 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...