Jump to content

Linefiske


face1

Recommended Posts

Jeg er nybegynner innen linefiske, og trenger noen tips.

 

Jeg har en åpen skjærgårdjeep på 17fot.

  • 20L stamp som lina skal ligge i.
  • Lina er 4mm og 180m med 40 kroker,
  • Lodd på ca 4kg i hver ende.
  • Langs lina har jeg 3 "fle" for å få lina litt opp fra bunn.
  • For å trekke dette opp skal jeg bruke 7-8mm synkeline.
  • 6" teineblåse i hver ende. Begge skal ha navn, adresse og mobilnr påført.

 

 

Jeg har blitt fortalt at det kan være 4 knop strøm i området jeg skal sette ut dette. Dybden er ca 60m +/- .

 

 

Vil dette bli for tungt å trekke opp for hand, eller går det greit?

 

 

 

Link to post
Share on other sites

Hvor skal du sette denne lina?

Normalt vil en jo ha minst et 20 Kg lodd i endene slik at ikke strømmen i sjøen tar med seg ilene og fører det hele på avveie. Men det kommer jo selvsagt an på hvor du skal sette dette ut og hvor dypt det er der. Der jeg setter line på 100-150m dybde må en i alle fall ha skikkeloge ilsteiner og skikkelige blåser.

Link to post
Share on other sites

Går greit å trekke opp for hånd.

 

Ville ikke brukt fle som, du skriver.

 

Enten setter du bunnline eller fløytline, dette blir en mellomting som kan hekte seg fast i stein osv, på bunnen - siden linen vil bevege seg grunnet strømforholdene.

Lodd er også nok - skal noe krefter til for å dra av gårde med 180m line inkludert 40 stk angler som fungerer som katteklør :smiley:

Hadde linen vært ren fløytline oppe i de frie vannmasser ville det vært noe annet.

 

Sild er det beste agnet, makrell sitter best, men er vond å få fjernet på angler der ingen fisk er.

Ile i hver ende er ett must, i tilfelle ei blåse ryker i den ene enden.

Landtau - tau festet i land der det er mulig er også ett alternativ.

Redigert av Auskar (see edit history)
Link to post
Share on other sites