Jump to content

Linefiske


face1

Recommended Posts

Jeg er nybegynner innen linefiske, og trenger noen tips.

 

Jeg har en åpen skjærgårdjeep på 17fot.

  • 20L stamp som lina skal ligge i.
  • Lina er 4mm og 180m med 40 kroker,
  • Lodd på ca 4kg i hver ende.
  • Langs lina har jeg 3 "fle" for å få lina litt opp fra bunn.
  • For å trekke dette opp skal jeg bruke 7-8mm synkeline.
  • 6" teineblåse i hver ende. Begge skal ha navn, adresse og mobilnr påført.

 

 

Jeg har blitt fortalt at det kan være 4 knop strøm i området jeg skal sette ut dette. Dybden er ca 60m +/- .

 

 

Vil dette bli for tungt å trekke opp for hand, eller går det greit?

 

 

 

Link to post
Share on other sites

Hvor skal du sette denne lina?

Normalt vil en jo ha minst et 20 Kg lodd i endene slik at ikke strømmen i sjøen tar med seg ilene og fører det hele på avveie. Men det kommer jo selvsagt an på hvor du skal sette dette ut og hvor dypt det er der. Der jeg setter line på 100-150m dybde må en i alle fall ha skikkeloge ilsteiner og skikkelige blåser.

Link to post
Share on other sites

Går greit å trekke opp for hånd.

 

Ville ikke brukt fle som, du skriver.

 

Enten setter du bunnline eller fløytline, dette blir en mellomting som kan hekte seg fast i stein osv, på bunnen - siden linen vil bevege seg grunnet strømforholdene.

Lodd er også nok - skal noe krefter til for å dra av gårde med 180m line inkludert 40 stk angler som fungerer som katteklør :smiley:

Hadde linen vært ren fløytline oppe i de frie vannmasser ville det vært noe annet.

 

Sild er det beste agnet, makrell sitter best, men er vond å få fjernet på angler der ingen fisk er.

Ile i hver ende er ett must, i tilfelle ei blåse ryker i den ene enden.

Landtau - tau festet i land der det er mulig er også ett alternativ.

Redigert av Auskar (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Lina skal settes på forskjellige steder mellom Risør og Stavern. Finne stedet som passer best. Har tenkt å sette lina på kvelden, og så stikke ut å hente den igjen tidlig på formiddagen. La den ligge ute ca 12 timer.

Loddet jeg skal bruke er en gammel støvel som er fyllt med sement. Vekten er på ca 4-5kg.

Dybden der jeg skal sette er på 50-70m.

Som agn har jeg planer om å bruke makrell

Har det noen effekt å bruke fiskelys for å lokke til seg fisken? http://www.jamas.no/butikk/fiskelys-2/fiskelys-led-rodt/

Jeg har et håp om å få brosme, kanskje en og annen kveite også. hva annet kan jeg håpe på?

Redigert av face1 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Spennende med linefiske!!

 

Husk å sette deg inn i minstemål og fredningsbestemmelsene.

 

http://www.fiskeridir.no/fritidsfiske/fredning

 

 

Ellers var vi ikke få som fulgte spent med på Kyrre Brun da han dro line.. Bare å finne frem kaffen :smiley:

 

http://tv.nrk.no/program/DKNO30000114/skreifiske-torsk-for-torsk

Redigert av Gudrun (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Om du nå skulle få en 50 Kg kveite hvor tror du du vil finne tilbake lina med kun 4 hg ilsteiner?

 

Var vel to lodd på 4kg hver, er vel noe annet enn 4hg totalt, som jeg mener er hekto, og 400 gram?

 

Å dra 180m linesnøre på rett mark kan gå greit, noe annet å dra 180m linesnøre med forsyner og angler + eventuell fisk og lodd i hver ende.

Dette "biter" seg fort fast i bunnen i steiner, tarestilker og koraller.

 

Å sette om ettermiddag / kveld og dra neste morgen er vanlig.

Dybde du nevner er også greit.

 

Selve lina kalles grunnslo, tau fra grunnslo til angler kalles for forsyn.

Makrell er greit, holder seg på anglene.

 

Alt etter bunnforhold og sted kan du få det meste - torsk, hyse, lyr, brosme, lange, steinbit, kveite, flyndre av ymse slag, piggskate - vær forsiktig så du ikke blir stukket, en og annen sei, breiflabb.

 

Hyseline med noe mindre angler enn standard er det fint å bruke fjæremark til egning, er vel det man kaller for børstemark på fagspråk.

Var vanlig å grave detter disse tidligere her på fjære sjø og så egne hyseline, skjell ble også mye brukt til agn.

Tidligere ble skjell - innmaten tatt ut her, og saltet lett i tretønner for bruk til agn senere.

 

Skjell tror jeg ikke jeg har brukt, er da ymse skjell som brukes, bla. blåskjell, hestskjell, ja de fleste skjelltyper av noe størrelse, også reker, men da helst råe reker som en bør bestille fra rekefisker så han holder disse unna kokekar.

Fjæremark har jeg gravd etter, med 5 gaflet møkkagreip, skulle være bedre i følge "gammelkara" enn spade og 3 gaflet høygaffel.

Men er vel noen år siden, må nok tilbake til 70-tallet en gang tror jeg................

 

Dette var også en kunst en måtte lære seg tidligere, de som vokste opp her i området.

Man fant tuer etter fjæremark der de hadde etterlatt sitt fornødne, ett hull i tua, med snirkler av sand oppå.

Her nede var marken, ikke rett ned, men rett på siden av denne tuen.

Hvilken side var ikke godt å si, men tua måtte være "fersk" og ikke gammel, for da hadde fjæremarken forflyttet seg.

Ble oppbevart i trepauter med litt sand og i mørke og kjølig til de skulle brukes.

Hadde kort lagringstid slik de ble oppbevart tidligere.

Skjell kunne en bare lagre i kasser, nett og avsperrede steder nede i fjæra, eller synket ned på bunn i beholdere av treverk.

 

Og skitt fiske :smiley:

Redigert av Auskar (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 7 måneder senere...
  • 3 uker senere...

hvordan gjør dere det når man trekker lina?    

 

jeg har en slik bakkeline med 100kroker.  denne kommer på en slik tre gaffel. et rent mareritt når man skal agne.  

det jeg har gjort nå er og skaffet meg en rund murerbøtte. denne har en bred leppe/kant.  i denne har jeg borret mange hull rundt hele bøtten.  så setter jeg spissen av kroken nedi disse hullene. mens tauet blir kveilet nedi bøtten. 

da har jeg hvertfall et greit utgangspunkt til og agne krokene.   min plan var og agne en og en krok og sette de nedi hullene. men dette har jeg sett bort fra. Det beste er og kveile linen i en annen bøtte med avispapir Rundt hver krok . disse ramler nok av mens jeg setter ut linen. 

 

trekker man linen og kveiler den i en pøs eller prøver man og gjøre noe systematisk med krokene slik at de ikke setter ser i lineryggen og du ender opp men en stor knute. 

Link to post
Share on other sites

Det som eg syns funker best er og starte me det første søkket, og tauet til blåsa i bunn av bøtta. Tauet til blåsa henger over kanten og samles i egen kveil. Så egner eg krokene og legger den i en helsides avispapir, (brettes på midten over kroken), og legger denne forsiktig i bøtta. legger fint oppi grunnslo til neste krok, agn og ny avisside.... fortsetter til eg kommer til siste søkke og legger dette på toppen.

 

da kan går lina fint ut av bøtta sjøl.... hjelper bare litt til med å løfte mens den renner fint over rekka.... når søkket med "blåse tauet" går over rekka, strammer eg godt opp og setter den fra meg...

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...