Jump to content

Prosjekt, Torqueedo Cruise 4.0T på jolle. DIY Lifepo4 batteripakke


offpist

Recommended Posts

Har alltid vært litt i overkant interessert i elektrisitet, og dette med å ha en elektrisk motor på jolla er noe som tiltaler meg.

Lite eller ikke noe service, ingen behov for å ha bensin ombord. Og ikke minst, lav vekt. Kun 18 kg.

Motoren er bestilt, fra Bakken Motor.

 

Skal man kjøpe 48V Lifepo4 batteri pakke fra Torqueedo, så kommer det på 72 000 kr! Så det er jo ganske så uaktuelt.

Enkelte velger da å kjøre 4 stk AGM batterier, Men da har man plutselig 100 kg ekstra å drasse på.

 

Så, jeg kommer til å lage en DIY batteri pakke ut av 16 stk 115AH, 3,2V batteri celler.

Hver celle veier 3,75 kg, så for å fordele det litt så bygger jeg 2 pakker a 8 celler i hver.

 

Som beskyttelse, men også for å gjøre det enklere å laste inn og ut av jolla vil jeg ha de i vesker,

Etter å ha letet en stund etter vesker som har noenlunde riktig fysiske mål landet jeg på noen Harley Davidson vesker,

Ser ut til å være solide saker, og kan sikkert spray impregneres til en viss grad. Pris på eBay, 550 kr for begge to.

 

Mer info kommer, etterhvert som utstyret kommer på plass.

 

 

 

 

bilde

 

 

bilde

 

 

bilde

Link to post
Share on other sites

Interessant prosjekt - dette er jeg evt interessert i å kopiere, men inntil videre sitter jeg litt på gjerdet, synes prisen er litt hinsides, sammenlignet med tilsvarende kapasitet i bensinutgave :-) (og biltemavarianten, Minn-Kota etc er meningsløst, jeg tror ikke de gir mer fart enn hva jeg selv kan få til med årer!)

 

Jeg har og lyst til å ha en liten hekkpropell på hovedskipet som kan brukes for å komme inn/ut av bås i godt vær. Det er essensielt at den kan vris helt over, slik at jeg kan bruke den til å flytte hekken sidelengs ved behov.

Link to post
Share on other sites

Kan nevne jeg har 44 stk slike celler, så det er mulig å lage flere batteri pakker.

 

Torqeedo hevder 2.0 modellen er mer enn kraftig nok til joller. Den bruker 24V batteri.

 

Vekt og pris er nesten det samme, så valget på 4.0 falt enkelt synes jeg.

 

Ja, prisen på 30k+ er ganske mye..

Man sparer jo drivstoff og service utgifter, selv om det ikke er så mye.

 

Skal sies jeg kjører elbil til daglig også, burde vært fritak på mva på slike motorer ;)

 

Leser at man kan koble opp mobilen mot motoren via blåtann, kult.

 

 

Tenker å ha ladestasjon under ene sittegruppen. Skal ha 4 pins Anderson plugger på hver pakke. Dermed kan jeg koble de om til 12V, og lade de direkte på båtens ladesystemer.

 

Tyveri sikring blir et viktig moment her... Liten lett og dyr motor.

Link to post
Share on other sites

Bilde av hvordan batteriene kan kobles om mellom 48V, og 12V under.

 

Jeg har 2 stk 500A contactorer med en vippebryter. Så den lar meg velge om jeg vil lade service banken, eller batteri banken til jolla.

Alt forbruk vil alltid være fra service banken, så ingen blink i lys når man switcher over.

 

bilde

Link to post
Share on other sites

Hver batteripakke får 2 stk Anderson plugger,

Når jeg flytter de ombord i jolla så kobler jeg på en "loop" på ene pluggen og den andre til kablings nettet til motoren.

Når jeg flytter de tilbake for lading kobler jeg bare fra "loop", og til de 4 stk anderson pluggene som ligger klar der.

Veldig enkelt og ganske idiotsikkert, for det må det jo være.

 

Eneste man må passe på å ikke koble 2 loop til en batteri pakke, (Det skal vel godt gjøres, men fruen får til det meste)

Og man må huske på å koble fra loop før man kobler til lading. Da får man 24V på 12V lade kursen. Ingen krise før man vipper bryteren og aktiverer kretsen.. da først kobles laderene og batteriene sammen. Det gjør man først etter alt er koblet.

De to scenariene er de eneste jeg kan tenke meg hvor det kan gå "galt" pga feilkobling.

 

Så klart... det hadde ikke vært vanskelig å bare lade alt i 48V oppsett.

Men da vil jeg være begrenset til bare en lader.. Vil lade både med vind, sol, dynamoer, generator og landstrøm om jeg vil.

 

bilde

Redigert av offpist (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Ja, slike omformere har gjerne 80% effektivitet og kan være vanskelig å regulere som en lader.

Ladesystemene ombord er allerede satt opp for 12V Lifepo4, så det er bare snakk om å koble om kursen.

Har 2 stk 100A Mastervolt ladere, så jeg kan hurtig-lade batteripakken ved bruk av generator på 1-2-3 om jeg vil ;)

 

Dessuten, så har det en viss balansering effekt å koble i parallelt på denne måten under lading.

Link to post
Share on other sites

Kablene/pluggene på batteriene er likt hele tiden.. Forskjellen ligger i hvordan det er koblet på "andre siden", og det setter man bare opp en gang.

Etter det er det bare "plug`n play".

 

Andersson pluggene tåler 175A kontinuerlig og er robuste kontakter.. fås også med beskyttende gummi hetter.

Enkelt å bytte om noen år om de begynner å eire litt.

 

De veskene har beleilig nok en lomme på lang enden, så man lager en liten gjennomføring der også vil batteri ledningene og kontaktene befinnes seg inne i de lommene ved transport.

Ganske elegant spør du meg ;)

 

Fikk et tips på et annet forum om at man IKKE under noen omstendigheter må koble fra strømmen mens motoren går på full guffe.

Da ryker det en del elektronikk inne i motoren.

Hadde jeg ikke tenkt å gjøre uansett, men greit å vite.

Link to post
Share on other sites

Det begynner å "demre" for meg hvordan koblingen skal bli ...

 

Kablene/pluggene på batteriene er likt hele tiden.. Forskjellen ligger i hvordan det er koblet på "andre siden", og det setter man bare opp en gang.

Men disse "loop'ene" blir løse koblingsbiter for å "kortslutte" en slik Anderson-kontakt? Loop'en burde vel heller være fastmontert? Jeg tenker dithen at de to Anderson-kontaktene (som hver har to ledninger) fra hver batteribank fysisk festes sammen, slik at det i realiteten blir én kontakt med fire ledninger. Tilsvarende festes loop'en sammen med kontakten som går til motoren. Dette må selvfølgelig gjøres asymmetrisk, slik at det ikke blir mulig å koble feil.

Link to post
Share on other sites

Disse cellene har ikke BMS innebygget

Driver og tester ut et litt enkelt system..

 

 

Da får du nok batteriene litt lenger levetid.

Sikker bra om du forteller litt mer om BMS løsningen, slik at ingen andre kjøper de samme cellene og kobler dem sammen uten BMS for så å finne ut at dette gikk bra en kort stund før cellene blir ødelagt.

 

Skal bli interessant å høre mer om hvordan dette går.

Link to post
Share on other sites

Ja, "loopene" bør ikke være løsøre, enten bør det være festet på noe vis inne i Harley-Davidson-batterivesken, eller (ref mitt forslag) fysisk festet i pluggene på den andre siden av de to batteribankene.

 

Jeg holder fortsatt en knapp på min løsning - fysisk bundle sammen to og to kontakter på noe vis slik at det i praksis blir én kontakt for hver batteribank som må kobles fra og til ved forflytning fra jolle til lading og vice versa.

 

(Er forslaget mitt forståelig, eller må jeg også prøve å lage noe illustrasjoner?)

Link to post
Share on other sites

Jeg forstår hva du mener Tobixen.

Skal se på mulighetene der.

Må få pluggene, motoren og veskene.. Regner med vi kan teste ut allerede om et par uker.

 

I mens skal jeg legge opp kabel og omkobling rele for "ladestasjon" i båten. Det blir 2 stk 50mm2 eller 70mm2 (ca 5 meter), som så fordeles til 4 stk 35mm2 for minus, og 4 stk 35mm2 for pluss (ca 1 meter).

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...