Jump to content

Bytte fra aq145 til aq170


morten_

Recommended Posts

Hei

Tenkte å bytte til en motor med tildels mer guff i og lurer på hva som passer om en annen.

 

Båten er en nidelv 18.

 

Har en aq145 fra før og drevet er 290SP.

 

 

Hva må byttes for å få aq170 på dette drevet?

Passer bellhouse, svinghjulskåpene om en annen på disse to?

 

Kan jeg bruke transom coveret fra aq145 motoren?

 

 

Takker og bukker for hjelp og innspill! :smiley:

Link to post
Share on other sites

AQ 170 er vel den gamle B30. Du får vel litt mer guff men i tillegg et veldig mye høyere forbruk og disse motorene er vel så å si utdatert nå. Om jeg var deg, ville jeg heller gått for en v6 eller v8.

 

Evt. skremme opp en 145 litt, det er vel den enkleste løsningen :-)

Redigert av Maruma (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Problemet er at da koster plutselig motoren mer enn båten. Og det er ikke helt ideelt synes jeg.

 

Hva kan gjøres for å få litt mer futt i 145 motoren da?

 

Stusser litt på b30n jeg og ettersom alle sier det samme, gammel teknologi og høyt forbruk. Men det må da være mulig å få overhalt/justert forgasserene litt og få forbruket ned på ett skapelig nivå.

Link to post
Share on other sites

AQ171 (4 syl, doble kammer,16 ventiler) er dessverre ikke så lett å få tak i. Men styr unna AQ171 motoren. Det er ingen god konstruksjon. Bakerste sylinder blir for varm + noe annet drit.

På Blocket.se finner du en kar som driver med lett trimming av de vanlige AQ-motorene som 140, 145, 151. Rundt 175hk hvis jeg ikke husker feil. Mener han har annonse på finn.no også. Er bolt-on i din båt. Reservedeler er også veldig enkelt å få tak i.

Link to post
Share on other sites

Hmm. Ja tror en aq171 blir fort for dyrt.

 

AQ145 motoren jeg har handlet jeg forige sommer, og den er nyoverhalt. Så om det er en enkel måte å få litt mer ut av den er det definitivt det enkleste.

 

Den b30 motoren jeg får tak i koster 10, og det dekker jeg fint ved å selge den gamle.

Tenkte da å bare gå over b30n og sørge for at den er tipp topp igjen. Lurte på å bytte til noen andre gassere i samme slengen. Men de originale er vell ok uansett.

 

Har ett weber kit med innsug til aq145 motoren som er helt nytt og ikke testet. 32/36dgev, noen som vet om den gir noe ekstra?

Link to post
Share on other sites

Problemet er at da koster plutselig motoren mer enn båten. Og det er ikke helt ideelt synes jeg.

Ser den, men på en annen side så vil verdien på båten øke med "rett" motor om båten i seg selv er bra. Jeg er redd verdien vil synke om du setter inn den B-30'n, og om mulig... umulig å selge i etterkant.

 

Vet veldig godt at fart og kraft er ønskelig blandt mange, meg og! Kunne godt ønsket meg 10knop til og en høyere crusefart. Men de 10knopene koster en del penger både i innkjøp og bruk i etterkant. Kanskje det enkleste bare er å innfinne seg med situasjonen og finne andre måter å nyte båtlivet på :smiley: Du har jo en fin klassiker, hvordan er den i stand ellers?

Link to post
Share on other sites

Tenkte da å bare gå over b30n og sørge for at den er tipp topp igjen. Lurte på å bytte til noen andre gassere i samme slengen. Men de originale er vell ok uansett.

 

 

Det er ikke forgasserne som er problemet med AQ170. Heller kjøling, kamaksling og opplagring av veiv. Ikke så dårlig grunnkonstruksjon, men tåler dårlig hardkjør som den får "hele tiden" i en båt. I bil holdt disse lenge ved forsiktig kjøring, men frisk ungdomskjøring tok knekken på den fort som fy. Jeg ville heller ha beholdt 145'en, alternativt funnet en V8 pakke om du har plass til dette.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

145 er en bra motor. Har skrudd en del på den. Regreima røyk bla da den var helt råtten. Jeg ville beholdt 145, sjekket om du kan bruke disse gasserne (noe jeg tror du kan), evt sjekket med gutta i sverige vedr en annen kam/topp.

 

http://www.blocket.se/stockholm/175Hk_Volvo_Penta_AQ_145_2461cc_54283169.htm?ca=2&w=3

http://www.blocket.se/sodermanland/Volvo_AQ_130_AQ_131_AQ_145_Motor_58307060.htm?ca=2&w=3

 

Vi vurderer også å sette på en slik: http://www.blocket.se/vastmanland/Brytarlost_Tandsystem_Volvo_Penta_motorer_58193693.htm?ca=2&w=3&last=1

Link to post
Share on other sites

Er det ikke tull så blir det tull. På 80-tallet ønsket jeg meg så inderlig Volvo 164 når jeg fikk lappen. Til og med den gangen sa folk "styr unna". De 4 sylindrede bare gikk og gikk med herjekjøring. B30 mener jeg også er en motor basert på Renault hvis jeg ikke tar feil. Er en grunn til at ikke Volvo-folket trykker denne motoren til sitt bryst.

 

Har du elektronisk tenning som funker så er jo det bare fint. Med vanlig tenningsanlegg er det vanlig at man ofte må opp på litt høy fortenning. Tror 6 grader er etter boka, men man må gjerne en del høyere for at den skal gå maksimalt. Mener vi er opp mot 15-20 grader.

Link to post
Share on other sites

B30 er knapt nok en god bilmotor. B20 med to sylindre mer, og for trange oljeganger for det økte volumet. Spiser kamaksler, bruker mye drivstoff. på båtmotor er det 3 forgassere som skal synkroniseres, nesten håpløst. For 20 år siden renoverte jeg en B30 motor i båt. Gjorde alt selv, kostet den gangen allerede en formue i pris. I dag er det vel nesten umulig å få tak i deler til den. B20 og B21/23 er fantastiske motorer med tanke på slitasje. B30 er tilsvarende tragisk. Som adeneo sier, kanskje brukandes som moring :)

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...