Jump to content

Høyt turtall på Sleipner 8-11 motor


Treskolars

Recommended Posts

Holder på med en 8-11 Sleipner. Når den starter så har den alt for høyt turtall. Forgasseren og magneten er sjekket, men får den ikke til å gå normalt.

Har noen gode råd? Det må være noe jeg har oversett/ ikke prøvt. Det kommer også stikkflammer / gnister ut eksosen. Alle tips mottas med takk

Link to post
Share on other sites

Det må jo være tomgangsskuen som er for høyt stillt. Går motoren jevt og pent er det ikke msnge andre muligheter. Du sier at du har flyttet forgasseren over fra en annen motor? De kan ha ulike innstillinger motorene. Har selv hatt en 7-9 Sleipner som har samme blokk og forgasser, men mer effekt.

Link to post
Share on other sites

Skal tomgangsskruen være skrudd helt ut?

På min gamle zenith på min siste fm, så var grunninstilling å skru begge dyser helt inn, deretter halvannen runde ut igjen.

Så er det å fyre opp og stille tomgangsskruen til det punktet der motoren går med flest omdreininger, deretter stille ned sperren på gasshendelen slik at tomgangen får riktig antall omdreininger.

Så gjøres samme øvelse på fullfartskruen, med belastning og litt turtall.

 

Men først og fremst må tomgangen være riktig.

Finn frem manualen og sjekk hvordan akkurat din motor / forgasser skal ha tomgangen stilt.

Redigert av valvolainen (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Shons: har tenkt på falskluft, men finner ikke ut hvor det kan være.

Scand: akkurat det har jeg ikke tenkt på, men jeg vet jo at der kan være noe.

Valvolainen: tror du og jeg blander kortene litt, jeg mener den som stopper spjeldets tilbakegang. Og så er det lufteskruen og bensin skruen. Grunninnstillingen på de to siste er 1,5 omdr ut.

Dette er en Solex 26 VN. Manualer til motoren har jeg ikke. Den starter aldri uten dram og når den starter så er det bånn gass uansett hvor spjeldet står. Problemet var likt med Dellorto forgasser,

men den starter kjappere med Solexen. Denne motor skal aldri i båt, så det blir en morsom hobby bare. Veldig takknemlig for alle innspill

Link to post
Share on other sites

Derfor du kan søke med startgass. Når du treffer omerådet med lekasje med startgass vil motoren enten ruse seg enda mer opp, eller dø ut. Gjerne kombinert i den rekkefølgen. Den får en peak i turtallet, og går deretter ned. Slutter du å sprute, går den tilbake til normal oppførsel, altså slik den er idag.

 

Husk at dette er meget brannfarlig, jeg bruker å gjøre det utendørs ved forgassermotorer, da det kan slå tilbake og spytte flammer ut gassern.

Link to post
Share on other sites

Det kan være en kombinasjon av falsk luft og en flotør som har hengt seg eller ikke tetter skikkelig slik at motoren får både luft og bensin selv om spjeldet står igjen. Siden den ruser selv om spjeldet er helt lukket. For det skal da vitterlige ikke kunne gå med en forgasser som fungerer korrekt.

Er du sikker på at spjeldet lukkes HELT? På en motor som sviver uten belastning av noe slag er det nok med en ørliten åpning for at motoren skal ruse seg opp.

Redigert av Honduras (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...