Treskolars Startet 21.Februar.2015 Del på Facebook Startet 21.Februar.2015 Holder på med en 8-11 Sleipner. Når den starter så har den alt for høyt turtall. Forgasseren og magneten er sjekket, men får den ikke til å gå normalt. Har noen gode råd? Det må være noe jeg har oversett/ ikke prøvt. Det kommer også stikkflammer / gnister ut eksosen. Alle tips mottas med takk Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
valvolainen Svart 21.Februar.2015 Del på Facebook Svart 21.Februar.2015 Hva slags innstilling har du på forgasseren (antall runder på tomgang + fullfartskruen)? Har motoren plutselig begynt slik eller var det etter noe vedlikehold? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Treskolars Svart 21.Februar.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 21.Februar.2015 Forgasseren er rett innstillt, har hatt andre motorer i gang med den. Har fått motoren og ikke hatt den i gang før Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Astor Svart 21.Februar.2015 Del på Facebook Svart 21.Februar.2015 Det må jo være tomgangsskuen som er for høyt stillt. Går motoren jevt og pent er det ikke msnge andre muligheter. Du sier at du har flyttet forgasseren over fra en annen motor? De kan ha ulike innstillinger motorene. Har selv hatt en 7-9 Sleipner som har samme blokk og forgasser, men mer effekt. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Treskolars Svart 21.Februar.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 21.Februar.2015 Den går ikke jevnt, og tomgangsskruen er skrudd helt ut. Har også prøvt å stille på lufteskruen Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Shons Svart 22.Februar.2015 Del på Facebook Svart 22.Februar.2015 Falskluft? Typisk etter det du beskriver.. Prøv med litt startgass rundt innsug/forgasser, uten å sprute inn i selve forgasseren. Du vil merke endring på turtallet dersom den suger til seg litt. Og du vil merke ca. hvor feilen ligger. Dersom det er falskluft selvfølgelig. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Scand7100 Svart 22.Februar.2015 Del på Facebook Svart 22.Februar.2015 Tennings tidspunkt . Vri på fordeleren/magneten Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
valvolainen Svart 22.Februar.2015 Del på Facebook Svart 22.Februar.2015 (redigert) Skal tomgangsskruen være skrudd helt ut? På min gamle zenith på min siste fm, så var grunninstilling å skru begge dyser helt inn, deretter halvannen runde ut igjen. Så er det å fyre opp og stille tomgangsskruen til det punktet der motoren går med flest omdreininger, deretter stille ned sperren på gasshendelen slik at tomgangen får riktig antall omdreininger. Så gjøres samme øvelse på fullfartskruen, med belastning og litt turtall. Men først og fremst må tomgangen være riktig. Finn frem manualen og sjekk hvordan akkurat din motor / forgasser skal ha tomgangen stilt. Redigert 22.Februar.2015 av valvolainen (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Treskolars Svart 22.Februar.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 22.Februar.2015 Shons: har tenkt på falskluft, men finner ikke ut hvor det kan være. Scand: akkurat det har jeg ikke tenkt på, men jeg vet jo at der kan være noe. Valvolainen: tror du og jeg blander kortene litt, jeg mener den som stopper spjeldets tilbakegang. Og så er det lufteskruen og bensin skruen. Grunninnstillingen på de to siste er 1,5 omdr ut. Dette er en Solex 26 VN. Manualer til motoren har jeg ikke. Den starter aldri uten dram og når den starter så er det bånn gass uansett hvor spjeldet står. Problemet var likt med Dellorto forgasser, men den starter kjappere med Solexen. Denne motor skal aldri i båt, så det blir en morsom hobby bare. Veldig takknemlig for alle innspill Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Shons Svart 23.Februar.2015 Del på Facebook Svart 23.Februar.2015 Derfor du kan søke med startgass. Når du treffer omerådet med lekasje med startgass vil motoren enten ruse seg enda mer opp, eller dø ut. Gjerne kombinert i den rekkefølgen. Den får en peak i turtallet, og går deretter ned. Slutter du å sprute, går den tilbake til normal oppførsel, altså slik den er idag. Husk at dette er meget brannfarlig, jeg bruker å gjøre det utendørs ved forgassermotorer, da det kan slå tilbake og spytte flammer ut gassern. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Treskolars Svart 23.Februar.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 23.Februar.2015 Takk til dere som kommer med tips. Holder på med noe tapetsering så motoren har fått fred et par dager. Prøver nå å spore opp han som brukte motoren sist, kanskje han ken fortelle meg noe. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Honduras Svart 24.Februar.2015 Del på Facebook Svart 24.Februar.2015 (redigert) Det kan være en kombinasjon av falsk luft og en flotør som har hengt seg eller ikke tetter skikkelig slik at motoren får både luft og bensin selv om spjeldet står igjen. Siden den ruser selv om spjeldet er helt lukket. For det skal da vitterlige ikke kunne gå med en forgasser som fungerer korrekt. Er du sikker på at spjeldet lukkes HELT? På en motor som sviver uten belastning av noe slag er det nok med en ørliten åpning for at motoren skal ruse seg opp. Redigert 24.Februar.2015 av Honduras (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Treskolars Svart 24.Februar.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 24.Februar.2015 Takk for interressen Honduras. Ja jeg er sikker på at spjeldet lukkes helt, sjelden sånne problemer på Solex. Tror problemet er falsk luft og/eller feil tenning. Men skal selvfølgelig sjekke spjeldet enda en gang Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Treskolars Svart 27.Februar.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 27.Februar.2015 Da har jeg funnet ut av det. På innsiden av forgasseren er det to stillskruer, en for tomgang og en for full fart(Solex forgasser). Sistnevnte tok oppi manifoilen ved montering av forgasser og gav gass! Lurer bare på hvordan forrige eier har løst dette Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.