Jump to content

Oppussing av elektrisk anlegg, Biam 800


Kenneth 81

Recommended Posts

Nå er det på tide å begynne på ett prosjekt jeg har gruet meg til i hele vinter: å pusse opp el-annlegget i min 26 år gamle Biam 800. Prosjekt etter prosjekt har blitt planlagt i vinter (kalesje, dieselvarmer, defroster..) men jeg har innsett at jeg bør begynne i rett ende og ta det som det er størst behov for å ta først.

 

El-annlegget bærer preg både av 26 år med utskiftninger, reparasjoner og klattvise oppgraderinger og av at den opprinnelige båtelektrikeren muligens ikke var det største geniet i bransjen. Rot, kråkerei, dårlig kontakt og null oversikt preger annlegget og slik vil jeg rett og slett ikke ha det i båten min lengre.

 

I går var jeg i båten for å få en bedre oversikt over utfordringen, og kan bare konkludere med at den er betydelig.

Så og si alt det elektriske er på styrbord side i båten. Batteriene er plassert under dekk bak skuffe/skapseksjonen som kjøleskapet står i og førerstolen står på. Herifra går det en myriade av ledninger tilsynelatende i alle retninger. Mesteparten går opp bak kjøleskapet og fremover til styrekonsollet der alt av knapper er plassert før det sprer seg til de forskjellige forbrukerene. Men det går også en hel del i tilsynelatende helt tilfeldige retninger, så det er mer enn nok å få orden på.

 

Litt bilder av utfordringen:

Mobilkameraet fant lysforholdene under burkaen litt utfordrende, så jeg beklager den varierende bildekvaliteten.

 

Her er kjøleskapet med batteriene gjemt under dekk bak.

bilde

 

Her er det ene forbruksbatteriet. Startbatteriet kan skimtes fremfor inn under dekk.

Legg merke til fordelingsskinnene elegant montert på karmen til dekksluken... Jeg vet ikke helt hva som er tenkt her, men bra er det ikke... Her står også noe jeg antar er en skillediode samt hovedstrømbryteren til forbruksbanken. Det er ikke hovedstrømbryter til start.

bilde

 

Bildet ligger på siden.. Venstre kant er opp. Slik ser det ut i hullet til kjøleskapet. Ett salig kaos for å si det mildt.

bilde

 

Ennå ett bilde av kjøleskaphullet

bilde

 

Kjøleskaphullet sett ovenfra. Den lille sorte boksen er tilsynelatende regulatoren til solcellepanelet.

bilde

 

Ett litt dårlig bilde under styrekonsollen. Ikke særlig lekkert her heller.

bilde

 

Undersiden av instrument og bryterpanelet

bilde

 

 

Som dere ser så er det ett salig kaos fra ende til annen.

Planen så langt er å rive mest mulig som ikke har med motoren å gjøre og å sette inn nytt.

Nytt laderelé og hovedstrømbrytere skal på plass, samt nye knapper og sikringer til alt.

Der kom madammen med frokosten, så jeg får fortsette senere. :smiley:

Skibsplast 675 HT med Suzuki DF 250, Biam 800 HT med Yanmar 4JH2-HTE 75Hk

Mazda 929Toyota Celica, Volvo 940GL, Jeep Commander Overland, Volvo 740GL, Mercedes C200 Kompressor, Opel Astra, Mazda CX-5

 

Link to post
Share on other sites

Jeg ville lage en skisse med alle forbrukere, batteribank og laderinrettninger inntegnet. Så lager du en plan for hvordan negativ side (-) får kortest vei fra batteri til forbruker. Deretter lager du tegning for plussiden, med sikringer og brytere. Bruk kalkulatorer her på båtplassen til å beregne ledningstversnitt. Så gjenstår inkjøp av nådvendige koplinger, ledninger M.M. Og trekking av kabler. Lykke til, der er vært innsatsen

Redigert av aileenll (see edit history)

Aileen ll

Link to post
Share on other sites

Der beskrev du sånn ca planen min :smiley:

En god plan og gode tegninger er alfa og omega når man skal legge nytt 12V-anlegg!

Den foreløpige planen er å trekkke ett par gode, tykke kabler fra forbruksbanken og til styrekonsollen og så fordele alt videre derifra. Det vil nok i enkelte tilfeller gi ett noe lengre kabelstrekk, men jeg vil ha mest mulig på en og samme plass. Dessuten så har jeg en sterk aversjon mot å direktekoble ting på batteriene. (Unntak for lensepumpe med nivåbryter og muligens VHF'en)

Skibsplast 675 HT med Suzuki DF 250, Biam 800 HT med Yanmar 4JH2-HTE 75Hk

Mazda 929Toyota Celica, Volvo 940GL, Jeep Commander Overland, Volvo 740GL, Mercedes C200 Kompressor, Opel Astra, Mazda CX-5

 

Link to post
Share on other sites

Takk for tipsed Arvid_A! Har lagt inn programmet og sitter og knoter litt med det nå. Det er bortimot ti år siden sist jeg tegnet koblingsskjema så det blir litt rot, men satser på at gamle kunster våkner opp etterhvert.

 

Inn i mellom knotingen så har jeg fått satt opp en sånn ca foreløpig liste over elektriske forbrukere i båten.

Slik ser listen ut så langt:

 

Brytere på instrumentpanel:

  • Ankerlanterne
  • Nav-lanterner
  • Horn
  • SB-vindusvisker
  • BB-vindusvisker
  • Vannpumpe
  • Kjøleskap

Ikke bryter på instrumentpanel / egen bryter:

  • Lys targa
  • Lys bad
  • Lys kabin
  • 12V-uttak kabin x2
  • 12V-uttak førerplass x2
  • 12V-uttak navigatør x2
  • GPS

Direktekoblet til batteri:

  • VHF
  • Lensepumpe med nivåvakt

Egen hovedstrømbryter:

  • Ankervinsj

Skibsplast 675 HT med Suzuki DF 250, Biam 800 HT med Yanmar 4JH2-HTE 75Hk

Mazda 929Toyota Celica, Volvo 940GL, Jeep Commander Overland, Volvo 740GL, Mercedes C200 Kompressor, Opel Astra, Mazda CX-5

 

Link to post
Share on other sites

Da har jeg prøvd meg litt på å lage ett koblingsskjema. Dette er nok ikke den endelige utgaven, så alt av kommentarer er hjertelig velkomne. :thumbsup:

 

bilde

Skibsplast 675 HT med Suzuki DF 250, Biam 800 HT med Yanmar 4JH2-HTE 75Hk

Mazda 929Toyota Celica, Volvo 940GL, Jeep Commander Overland, Volvo 740GL, Mercedes C200 Kompressor, Opel Astra, Mazda CX-5

 

Link to post
Share on other sites

Veldig bra tegnet :thumbsup: . Har bare sett litt fort på tegningen. Ser en feil: VSR koblet mot start og forbruk OK, men mangler minus. Skal til -12v i stedet for +12v. Hvis du sender meg din epostadresse, kan jeg sende deg et oppdatert symbolbibliotek. Men ikke noe problem å endre el. lage symboler sjøl, men det har du kanskje funnet ut allerede. Ville ikke ha hatt alle lanterner på en og samme sikring.

 

Tilføyet: Ser nå at du har ankerlant på egen sikring, bra.

Redigert av Zach (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Takker og bukker. :smiley: Dette er første gang jeg tegner ett koblingsskjema siden studiene for snart ti år siden :crazy:

Sender deg en IM med epostadressen. :smiley:

Skibsplast 675 HT med Suzuki DF 250, Biam 800 HT med Yanmar 4JH2-HTE 75Hk

Mazda 929Toyota Celica, Volvo 940GL, Jeep Commander Overland, Volvo 740GL, Mercedes C200 Kompressor, Opel Astra, Mazda CX-5

 

Link to post
Share on other sites

Bra skjema, men vurder følgende:

 

Legg alle kjøre lanternene under en bryter. Skal ikke alle lanternene være på samtidig? Virker litt plyndrete å klikke en og en på!

 

Ankerlyset kan du ha på egen sikring.

 

Slå sammen flere forbrukere under en sikring, eks. taklamper og 12V uttak. Det gjelder å forenkle, prøv å få plass til alt på bryter brettet ditt!

 

Monter inn en bryter i serie med batteriet for forbrukerne. Jeg bruker en innfelt lysbryter 16A.

 

Skru av denne bryteren når du går, så er du sikker ingenting tapper batteriene dine når du er borte.

 

Er vel best å kanskje rive ned alt det gamle og koble opp igjen, noen små strips fikser biffen.

 

Jeg ser også at du har glemt å tegne inn stereoanlegg, det er jo det viktigste på hele båten.

 

Du bør ha to høyttalere inne, og kanskje to ute. En bilstereo har utgang til fremre og bakre høyttalere.

Redigert av tekniker3 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Takk for tilbakemeldingene tekniker3. :smiley:

 

Hvis du ser litt nøyere på tegningen så ser du at alle navigasjonslanternene styres av bryter SW3.

 

Jeg har ikke 100% bestemt meg for løsning, men i utgangspunktet så foretrekker jeg skille 12V-uttak og lyskrets samt ute og inne.

 

Alle forbrukere (unntatt VHF, og lensepumpe) går via forbrukbankens hovedstrømbryter som alltid skrues av når båten ikke er i bruk.

 

Rubb og stubb av det gamle skrotet skal rives ut. Her blir det fresh start og nytt elannlegg for den gamle skuta. :smiley:

 

Stereoen som står i båten er bare skrot og åker på dynga. Økonomien tilsier at jeg må klare meg uten ei stund, men vurderer å legge kabler klar. :smiley:

 

Fastmontert VHF er med på tegningen. Den står nede til høre koblet til batteriet med egen sikring utenom hovedstrømbryteren.

 

Satser på at dette blir ett anlegg som vil holde noen år fremover. [emoji106]

Skibsplast 675 HT med Suzuki DF 250, Biam 800 HT med Yanmar 4JH2-HTE 75Hk

Mazda 929Toyota Celica, Volvo 940GL, Jeep Commander Overland, Volvo 740GL, Mercedes C200 Kompressor, Opel Astra, Mazda CX-5

 

Link to post
Share on other sites

Stereoanlegg er viktig, for da har du musikk og radio til selvskap når du reparerer båten!

Mitt stereoanlegg er kr 399 fra Jula, og Pioneer Høyttalere (de største innfelte) fra Chlas Olson. Så du kan få et bra anlegg til under 1000kr.

En gammel bilstereo og høyttalere kan du også finne hos en bilopphugger for 100kr.

 

Ja, du hadde kobla alle lanternene til en bryter...

Link to post
Share on other sites

Jeg er steike kresen på lyd, så da utsetter jeg heller stereo-kjøp til jeg har råd til noe jeg blir fornøyd med. :smiley:

Og så er det jo litt godt med stillhet i ny og ne og. :smiley:

Skibsplast 675 HT med Suzuki DF 250, Biam 800 HT med Yanmar 4JH2-HTE 75Hk

Mazda 929Toyota Celica, Volvo 940GL, Jeep Commander Overland, Volvo 740GL, Mercedes C200 Kompressor, Opel Astra, Mazda CX-5

 

Link to post
Share on other sites

Hyggelig at du følger med Fortego. :smiley:

Forhåpentligvis så får jeg til noe som er såpass fornuftig at deler av det kan gjenbrukes. :thumbsup:

Skibsplast 675 HT med Suzuki DF 250, Biam 800 HT med Yanmar 4JH2-HTE 75Hk

Mazda 929Toyota Celica, Volvo 940GL, Jeep Commander Overland, Volvo 740GL, Mercedes C200 Kompressor, Opel Astra, Mazda CX-5

 

Link to post
Share on other sites

Dette så jo rett så bra ut!

 

Et par ting kan jeg jo nevne siden du etterlyser innspill; Selve motorstyringen/instrumentering finnes vel som ferdig tegnet en plass, men greit å få med på din tegning hvor tilførselen til denne kommer fra. Mulig det er den du har tegnet inn som +12V ut fra VSR?

VSR'en har kun 2 poler og en tynn minusledning, Zach er inne på det samme. Og om du skal splitte opp i internkoblingen på motoren for å få koblet VSR "riktig" så blir jo dette en forandring som ikke er med på et originalt motorskjema. Den biten er da greit å få med på ditt nye skjema.

 

Det andre (og det er godt mulig du har planer om dette allerede), er å bruke forskjellig farge på de forskjellige lederne ut til forbrukere. Dette for å lette evt feilsøking senere.

 

Ellers så synes jeg at du gjør et klokt valg i å restaurere el anlegget ombord. Veldig greit å kjenne anlegget i båten sin den dagen noe streiker!

Og så langt jeg kan se så bare må dette bli bra! :thumbsup:

Link to post
Share on other sites

Takk for tilbakemeldingen Sjøfare. Det setter jeg pris på. :smiley:

 

Tegningen er fremdeles litt work-in-progress og inneholder sikkert noen småfeil fremdeles. Jeg har aldri brukt ett VSR før så jeg er nesten helt ikker på at jeg kan ha tegnet den inn feil. :blush: Ferdig løsning er ikke spikret ennå så det kommer nok ett par-tre oppdateringer før jeg sier meg fornøyd. :smiley:

 

Ellers så håper jeg på å slippe å røre ledningene til motor og instrumenter så alt for mye, men det som trenger strøm der må jo selvsagt tegnes inn etterhvert. Jeg er rimelig stødig på 12V generelt, men jeg er ingen motorelektriker så jeg venter med å tegne det inn til jeg har litt mer kontroll på hva jeg gjør. :crazy:

 

Jeg planlegger å kjøpe ett par diiiigre ruller med ledning for å spare noen kroner, så det blir nok bare sorte og røde ledninger ombord. Til gjengjeld så skal alt merkes så grundig som jeg klarer. Er det en ting det definitivt skal bli slutt på ombord, så er det å måtte gjette hvilken ledning som går hvor. (Jeg har en kronisk allergi mot uoversiktelige elektriske anlegg).

 

Jeg vurderer sterkt å sette inn denne BEP hovedstrømtavlen med skillerelé og hovedstrømbrytere i ett og samme ferdigpanel for å gjøre oppkoblingen av den biten enklere. Den har også en ekstra bryter for å "nødstarte" motoren fra forbruksbanken. Ikke minst så tror jeg den er mer kompakt enn det jeg klarer å snekre sammen fra enkeltkomponenter, og det er ikke akkurat en bakdel når ting skal plasseres. Må bare finne ut hvordan jeg kobler den inn i systemet mitt. :smiley:

 

Hvor bra sluttresultatet blir gjenstår å se, men det som er helt sikkert er at det kan ikke bli værre enn det det allerede er.. :giggle:

Men en god plan er halve arbeidet, så satser på at dette blir solide saker! :thumbsup:

Redigert av Kenneth (KAH81) (see edit history)

Skibsplast 675 HT med Suzuki DF 250, Biam 800 HT med Yanmar 4JH2-HTE 75Hk

Mazda 929Toyota Celica, Volvo 940GL, Jeep Commander Overland, Volvo 740GL, Mercedes C200 Kompressor, Opel Astra, Mazda CX-5

 

Link to post
Share on other sites

Slik allergi er i mine øyne av det gode :smiley: Det er fullt mulig å få det bra med god merking også!

En slik BEP tavle er slett ikke dumt, selv om den er dyr. Og den nødbryteren er også i mine øyne veldig kjekk å ha. Har brukt min ved flere anledninger allerede.

Jeg bygde min egen sak med samme funksjon, men brukte brytere fra Biltema i stedet (like mye for en test av disse). De har samme fysiske mål som BEP, men usikker på innmaten.

De har uansett fungert problemfritt i 2-3 (?) år nå.

 

Innkobling av disse BEP bryterne i ditt system finner du ut av, ingen problem. Finnes flere tråder om disse allerede, og jeg tror du ser det når du har dem i hånden :thumbsup:

 

Plana er utmerket den! Så jeg holder en knapp på at resultatet også blir det!

Link to post
Share on other sites

Da har jeg studert litt mer. Det første vi kan konkludere med er at jeg har tegnet VSR´en inn feil. Dynamo og startmotor er koblet ilag på motoren på Yanmaren min, så da trodde jeg at ledningen fra dynamo/starter skulle inn på ett punkt på VSR´en, og så ut til hver batteribank. Dette er jo helt feil... :crazy:

Tilbake til tegnebordet! Rettelse, ny feil følger! :giggle:

Skibsplast 675 HT med Suzuki DF 250, Biam 800 HT med Yanmar 4JH2-HTE 75Hk

Mazda 929Toyota Celica, Volvo 940GL, Jeep Commander Overland, Volvo 740GL, Mercedes C200 Kompressor, Opel Astra, Mazda CX-5

 

Link to post
Share on other sites

Etter litt internettforsking så fant jeg servicemanualen til motoren. Hvis jeg leser tegningen på side 313 rett (9-3) så får instrumentpanelet strøm igjennom kabelstokken fra motoren. Da virker det som om jeg kan gjøre alt jeg har planlagt å gjøre uten å røre el-anlegget til motoren. Da det ser ut til å virke som det skal så sparer jeg en del arbeid der. :thumbup:

Skibsplast 675 HT med Suzuki DF 250, Biam 800 HT med Yanmar 4JH2-HTE 75Hk

Mazda 929Toyota Celica, Volvo 940GL, Jeep Commander Overland, Volvo 740GL, Mercedes C200 Kompressor, Opel Astra, Mazda CX-5

 

Link to post
Share on other sites

Da har jeg oppdatert tegningen litt. VSR´en er forhåpentligvis litt rettere koblet inn, nødstartbryter er på plass, ekkolodd og plotter er koblet via bryter og en og annen ekstra rekkeklemme er på plass og det samme er starter og dynamo (unntatt styrestrøm til starter).

Som sagt, hvis jeg har forstått koblingsskjemaet til motoren rett, så fungerer strøm og signalgang til instrumenter helt uavhengig av forbrukerene. Da tror jeg at jeg klarer meg de originale tegningene, så jeg velger å ikke tenke dette inn rett og slett for å holde tegningen så enkel og oversiktlig som mulig. (Av samme grunn så tegnes heller ikke antennekabler eller lignende inn).

 

bilde

Skibsplast 675 HT med Suzuki DF 250, Biam 800 HT med Yanmar 4JH2-HTE 75Hk

Mazda 929Toyota Celica, Volvo 940GL, Jeep Commander Overland, Volvo 740GL, Mercedes C200 Kompressor, Opel Astra, Mazda CX-5

 

Link to post
Share on other sites

Nei, men det er definitivt noe som kommer på plass i neste versjon av tegningen.

Spørsmålet er hva som er mest hensiktsmessig å bruke: vanlig av/på-bryter' eller en bryter man må holde inne?

Skibsplast 675 HT med Suzuki DF 250, Biam 800 HT med Yanmar 4JH2-HTE 75Hk

Mazda 929Toyota Celica, Volvo 940GL, Jeep Commander Overland, Volvo 740GL, Mercedes C200 Kompressor, Opel Astra, Mazda CX-5

 

Link to post
Share on other sites

Jeg ville montert vanlig av/på-bryter.

Hvis det først blir behov for å pumpe, kan det godt være at det også blir behov for å ta i bruk andre "lensemidler", som bøtte eller manuell pumpe i tillegg. Da er det "greit" at den elektriske pumpa kan holde det gående selv, uten at noen må holde knappen nede!

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...