Jump to content

Båtboere "uten fast bosted" og "forskrift om folkeregistrering"


tobixen

Recommended Posts

Det er en "opplest og vedtatt sannhet" at det eneste lovlige man kan gjøre dersom man bor fast i båt er å registrere seg som "uten fast bosted". Folkeregisteret vil nemlig ikke godta at folk bor på båthavnaddressen. MEN - er dette lovhjemlet? Er det noen som har forsøkt å klage?

 

Jeg fant ut at jeg skulle myse litt på "forskrift om folkeregistrering" og "lov om folkeregistrering".

 

Når ikke annet følger av bestemmelsene i § 5-2 til § 5-11, regnes personer som bosatt der de regelmessig tar sin døgnhvile.

Bestemmelsene § 5-2 til § 5-11 sier ingenting om hva som er "godt nok" til å regnes som et fast bosted (men gir nok av smutthull til at folk som ikke ønsker å være UFB bør kunne stå registrert på en alternativ adresse). "§ 5-11. Særlige bostedstilfelle" høres mest relevant ut, men den sier heller ikke noe mer enn ...

 

Personer som er uten fast bosted i kommunen (u.f.b.), regnes likevel som bosatt der når de på grunn av oppholdets varighet og omstendighetene ellers må antas å ha større bostedsmessig tilknytning til denne kommunen enn til andre kommuner.

Samt klausuler om personer som har forsvunnet eller ikke holder til i noen bestemt kommune.

 

Som "hobbyjurist" ser jeg ikke annet enn at folkeregisteret må akseptere at folk har fast bostedsadresse i en marina.

 

Skjønt, det er kanskje ikke noen god idé å presse for mye - det jeg kan se her er at en marina, som er en næringsaktør, muligens kan få foretaksstraff dersom den tillater at folk bosetter seg på næringslivsadressen.

Link to post
Share on other sites

I og med at havnen er et samvirkeforetak, og ikke en bedrift - så er det egne regler for beskatning og mulighetene for inntekt som sådan. Da vil jeg tro at det er

spesifike regler/lover som regulerer om man kan ha bosted der og kanskje. Men ikke vet jeg, men altså marinaen du ligger i er ikke å regne som en

næringsaktør, men et samvirkeforetak.

Link to post
Share on other sites

Dette var ment som en generell betraktning, jeg bor ikke i båten, og gitt familiesituasjonen er det ikke realistisk å flytte dit permanent (å sove over i havna ifbm vedlikeholdsturer eller før/etter helgeturer etc er en helt annen sak). Jeg er allikevel interessert i problemstillingen :-)

 

En av de tingene jeg har hørt er at båthavner er å betrakte som "næringsadresse" og at det dermed ikke er anledning til å ha folkeregistrert adresse der. Enhver småbåthavn er vel å betrakte som en juridisk enhet som må forholde seg til de samme lover og regler, enten det er en kommersiell marina, en båtforening eller et samvirkeforetak.

 

Om det finnes lover og regler som kan tolkes dithen at en småbåthavn ikke har anledning til å tillate beboelse i båter i havna aner jeg ikke - det er kanskje best å ikke grave i akkurat dét. Eller som de sier det på nynorsk: "don't rock the boat" :-)

Link to post
Share on other sites

Jeg jobber i Brasil.

Leier hus på Filippinene.

Bor i båten når jeg er i Norge.

Har permanent adresse hos min sønn. Har aldri overnattet der. Noe jeg heller ikke gjorde på mine 2 foregående adresser i Norge.

Skal ikke være helt enkelt å ikke leve ett vanlig A4 liv.

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Link to post
Share on other sites

 

 

"§ 5-11. Særlige bostedstilfelle" høres mest relevant ut, men den sier heller ikke noe mer enn ...Sitat
Personer som er uten fast bosted i kommunen (u.f.b.), regnes likevel som bosatt der når de på grunn av oppholdets varighet og omstendighetene ellers må antas å ha større bostedsmessig tilknytning til denne kommunen enn til andre kommuner.

 

De maa jo selvsagt ha et grunnlag for aa kreve inn kommuneskatten....

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...