Jump to content

Enkel varme i åpen kalesje båt.


Momentum

Recommended Posts

Hei alle.

Jeg lure på en enkel måte å skaffe varme på i en åpen båt, sannsynligvis Buster XL med kalesje som jeg ønsker å ha ute hele året. (Har ikke kjøpt båten ennå)

Kom på dette da jeg så et bilde i en annonse på Finn. Det så ut som en Wallas montert på venstre styrekonsoll.

Kommer dette til å fungere, eller blir det bare problemer med Wallasen siden den ikke blir brukt så mye eller noe annet. Hjelper det kanskje å montere den inne i konsollen isteden? Har noen en grei løsning på dette?

HeatPal og gassvarmere i drift under kjøring funker dårlig vil jeg tro. Jeg har Eber i alle bilene mine, og det er jo veldig bra, men relativt kostbart ift bruk.. Eneste erfaring fra båt-varme en oljeovn/pottebrenner jeg hadde i en liten tresjark på tur langs hele Norskekysten. Fyra den i Harstad og slukket den når jeg kom til Moss. Den var suveren!

 

Greieste løsning ville være en portabel varmekilde man tar fram etter behov, må kunne settes fast og ikke brenne seg på om man ikke har med det faste mannskapet. Det er mulig dette ikke er mulig...

 

På forhånd takk.

"Du kan ikke kjøpe deg lykke, men du kan kjøpe en båt og det er ganske nære"

Link to post
Share on other sites

Hvor mye lader en påhenger ? Om den kan klare å drive en inverter tilkoblet batteripakken så er det både enkleste og tryggeste valg å stroppe fast en vifteovn.

Ellers ville eg gått for en eber D2 med dagtank. Men det er dyrere og det er ikkje sikkert det er hulrom og montere den i ombord. Det finnes foresten luftvarmere som er bensindrevne trur eg.

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Link to post
Share on other sites

En av grunnene til at jeg byttet ut min båt med påhengsmotor med en som har innenbords dieselmotor var muligheten for å hente varme fra motorens kjølevann. I tillegg koster det jo bare en brøkdel å kjøre med.

En av grunnene til at jeg velger Buster med påhenger, er smidigheten i skjærgården. Kan kommer helt inn på stranda og den er lett og ta opp og sette ut.

"Du kan ikke kjøpe deg lykke, men du kan kjøpe en båt og det er ganske nære"

Link to post
Share on other sites

Hvor mye lader en påhenger ? Om den kan klare å drive en inverter tilkoblet batteripakken så er det både enkleste og tryggeste valg å stroppe fast en vifteovn.

Ellers ville eg gått for en eber D2 med dagtank. Men det er dyrere og det er ikkje sikkert det er hulrom og montere den i ombord. Det finnes foresten luftvarmere som er bensindrevne trur eg.

Det vet jeg ikke, Men det går kanskje å finne ut. Det er snakk om splitter ny Yamaha F115.

Eber få jeg fint plass til.

"Du kan ikke kjøpe deg lykke, men du kan kjøpe en båt og det er ganske nære"

Link to post
Share on other sites

Har hatt Buster xxl med Yamaha F115. Å ta strøm fra motoren for å bruke til varme kan du bare glemme. Ikke rare greiene de påhengerne leverer batterispenningen begynte å dette bare med at jeg koblet på 3 stk 150W flomlys. Skulle du få noen varme som i det hele tatt ville merkes måtte du jo ha minst 100A og det er nokk det mangedoble av hva motoren kan levere.

Link to post
Share on other sites

Har hatt Buster xxl med Yamaha F115. Å ta strøm fra motoren for å bruke til varme kan du bare glemme. Ikke rare greiene de påhengerne leverer batterispenningen begynte å dette bare med at jeg koblet på 3 stk 150W flomlys. Skulle du få noen varme som i det hele tatt ville merkes måtte du jo ha minst 100A og det er nokk det mangedoble av hva motoren kan levere.

 

Takk for den opplysningen. Da legger jeg den muligheten bort.

"Du kan ikke kjøpe deg lykke, men du kan kjøpe en båt og det er ganske nære"

Link to post
Share on other sites

Hva med en liten propan ovn. Koster ikke mange kroner på maritim

 

Mener du denne?

 

https://www.maritim.no/varmeovn-gass

 

Tja, hvorfor ikke. Men det blir kanskje dårlig sirkulasjon? Nå er jeg ikke ute etter romstemperatur, men bare litt lunk.

"Du kan ikke kjøpe deg lykke, men du kan kjøpe en båt og det er ganske nære"

Link to post
Share on other sites

Vil ikke anbefale gassvarmeren. Du kan ikke bruke den mens båten brukes (under gange), gass + bensin = en dårlig kombinasjon (eksplosjonsfare). Gassvarmeen skal dessuten kun brukes i godt ventilerte rom, og når den ikke er i bruk skal gassflasken oppbevares i eget gasstett rom med avløp gjennom skutesiden.

 

Du har selv nevnt Heat-Pal som neppe er brukendes under fart, ikke noe bedre med gassvarmeren.

 

Det så ut som en Wallas montert på venstre styrekonsoll.

Kommer dette til å fungere, eller blir det bare problemer med Wallasen siden den ikke blir brukt så mye eller noe annet. Hjelper det kanskje å montere den inne i konsollen isteden? Har noen en grei løsning på dette?

 

 

Hva mener du med at den ikke vil bli mye brukt? Om en Wallas 1800t eller 2400t blir stående over lang tid, så kan veken bli tørr og hard med medfølgende oppstartsproblemer. Wallas 22Dt tåler dette siden det ikke er veke i brenneren, selv om nettet i bunnen også kan tørke ut vil ikke dette føre til noe nevneverdig problem. Wallas 22Dt er konstruert for diesel, men den brenner utmerket (og kanskje bedre) på Fritidsparafin.

 

Og montering i konsollen vil være den beste løsningen, med parafindunken som tank stående rett under.

Wallas Service v/Rune Akerø. run-ak@online.no, tlf 900 18 209

"Jeg var et skolelys, men så gikk strømmen"

Link to post
Share on other sites

Vil ikke anbefale gassvarmeren. Du kan ikke bruke den mens båten brukes (under gange), gass + bensin = en dårlig kombinasjon (eksplosjonsfare). Gassvarmeen skal dessuten kun brukes i godt ventilerte rom, og når den ikke er i bruk skal gassflasken oppbevares i eget gasstett rom med avløp gjennom skutesiden.

 

Du har selv nevnt Heat-Pal som neppe er brukendes under fart, ikke noe bedre med gassvarmeren.

 

 

Hva mener du med at den ikke vil bli mye brukt? Om en Wallas 1800t eller 2400t blir stående over lang tid, så kan veken bli tørr og hard med medfølgende oppstartsproblemer. Wallas 22Dt tåler dette siden det ikke er veke i brenneren, selv om nettet i bunnen også kan tørke ut vil ikke dette føre til noe nevneverdig problem. Wallas 22Dt er konstruert for diesel, men den brenner utmerket (og kanskje bedre) på Fritidsparafin.

 

Og montering i konsollen vil være den beste løsningen, med parafindunken som tank stående rett under.

 

 

Enig i det med brannfaren, men nå er jo Buster XL en pip åpen båt med kalesje, bensintanken i hekken og motor sitter på utsiden. Men for all del...

Wallasen har vel og en slags "åpen flamme"?

 

Jo, varmeren blir ikke brukt i sommerhalvåret, og resten av året blir ikke båten brukt like mye. Foreløpig ser det ut til at en Wallas 1300 inne i konsollen kan være løsningen. Den jeg så på bildet på Finn var montert utvendig på konsollen foran passasjersetet. http://www.finn.no/finn/boat/used/viewimage?finnkode=55856225

"Du kan ikke kjøpe deg lykke, men du kan kjøpe en båt og det er ganske nære"

Link to post
Share on other sites

Alle Wallas har lukket brenner, ingen åpen flamme. Tar luft til forbrenning gjennom den dobble avgass-slangen. Avgass i indre rør, friskluft (som også sørger for nedkjøling av avgass) i ytre rør.

 

Walles 1300 tror jeg blir for liten i en kalesjebåt, dessuten har den bare 1 effekttrinn uten termostatstyring. De andre Wallas'ene har trinnløs regulering med valgfri termostatstyring. Den i finn-annonsen er forøvrig en Wallas 3200. Gått ut av produksjon. Har en liggende som jeg tenkte å reparere for salg. Husker bare ikke hva som var galt med den. Kan snakke om den via IM om det kan være aktuelt. Har 2-trinns innstilling.

 

En varmer med åpen flamme (Heat-Pal, gassvarmer o.l.) mister fort sin hensikt når du må ha kalesjen åpen for å lufte ut avgasser.

Wallas Service v/Rune Akerø. run-ak@online.no, tlf 900 18 209

"Jeg var et skolelys, men så gikk strømmen"

Link to post
Share on other sites

Walles 1300 tror jeg blir for liten i en kalesjebåt, dessuten har den bare 1 effekttrinn uten termostatstyring. D

 

har wallas 1300 i min lukkede Yamarin, og i en kalesjebåt så ville jeg også gått opp et hakk. Ikke noe problem å drive strømmessig, har også Yamaha F115

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Med tanke på strømforbruk og tilgjengelig batteribank/lading, vil nok Wallas 1800t komme best ut. Tåler ned mot 10,7v spenning til oppstart, bruker ca 5A i 2,5 min ved gløding (8A sikring), 0,35-0,55 A i drift.

Wallas Service v/Rune Akerø. run-ak@online.no, tlf 900 18 209

"Jeg var et skolelys, men så gikk strømmen"

Link to post
Share on other sites

Brukte en slik gassovn fra Maritim i en rundt 20-fots Yamarin bowrider helt til uti desember i fjor. Båten er selvlensende og er rimelig luftig (god glipe under døra i vindskjermen og rundt luka akter + kalesjen er ikke verdens tetteste sak). Ovnen slukket rimelig kjapt i for rask og ristende gange, men til bruk da vi bare putret rundt på tomgang og litt til fungerte ovnen utmerket! Temperaturen var ned mot null ute, men vi holdt mer en 20+ ombord og kunne sitte uten jakke og lue. Fikk mange fine turer mellom byøyene i Stavanger :thumbsup: Hadde vært langt sikrere (også i mer fart) å hatt en dieselbrenner, men for oss var alternativet å ikke ha varme ombord da prisen på en dieselbrenner tross alt fører til merkbart tynnere lommebok. Gassovnen var såpass billig, både i innkjøp og bruk, at den for vår del ble et av årets beste kjøp :smiley:

 

Hadde selvfølgelig aldri brukt den ombord i en lukket båt som f.eks. seilbåten med sin mangelfulle lufting og drenering. Men ombord i en luftig og drenert båt i sakte fart virket ovnen rimelig sikker. Den har veltesikring (prøvde ut funksjonen, den fungerte) og oksygensensor som slukker brenneren om oksygennivået blir for lavt.

 

Eier av båten syntes dette med den gode gassdrevne varmen ombord i fjor høst var så digg at han nå vurderer å spare seg opp til en skikkelig dieselvarmer :smiley: Noe han ikke så den helt store vitsen med tidligere.

Link to post
Share on other sites

Brukte en slik gassovn fra Maritim i en rundt 20-fots Yamarin bowrider helt til uti desember i fjor. Båten er selvlensende og er rimelig luftig (god glipe under døra i vindskjermen og rundt luka akter + kalesjen er ikke verdens tetteste sak). Ovnen slukket rimelig kjapt i for rask og ristende gange, men til bruk da vi bare putret rundt på tomgang og litt til fungerte ovnen utmerket! Temperaturen var ned mot null ute, men vi holdt mer en 20+ ombord og kunne sitte uten jakke og lue. Fikk mange fine turer mellom byøyene i Stavanger :thumbsup: Hadde vært langt sikrere (også i mer fart) å hatt en dieselbrenner, men for oss var alternativet å ikke ha varme ombord da prisen på en dieselbrenner tross alt fører til merkbart tynnere lommebok. Gassovnen var såpass billig, både i innkjøp og bruk, at den for vår del ble et av årets beste kjøp :smiley:

 

Hadde selvfølgelig aldri brukt den ombord i en lukket båt som f.eks. seilbåten med sin mangelfulle lufting og drenering. Men ombord i en luftig og drenert båt i sakte fart virket ovnen rimelig sikker. Den har veltesikring (prøvde ut funksjonen, den fungerte) og oksygensensor som slukker brenneren om oksygennivået blir for lavt.

 

Eier av båten syntes dette med den gode gassdrevne varmen ombord i fjor høst var så digg at han nå vurderer å spare seg opp til en skikkelig dieselvarmer :smiley: Noe han ikke så den helt store vitsen med tidligere.

 

Dette er helt i tråd med hvordan jeg tenker. Og om det blir en Buster XL jeg kjøper, så er jo det og en bowrider på 6 m.

Men om det funket så bra, hvorfor spare seg opp til en dieselvarmer? Jo, for han vil ha ennå mer varmer og komfort når han først har fått smaken av det, tenker jeg...

"Du kan ikke kjøpe deg lykke, men du kan kjøpe en båt og det er ganske nære"

Link to post
Share on other sites

Jeg har fått en Sånn gassovn til jul og er spent. En kompis har en på sin daycruiser og det blir en god lunk under kalesjen på kalde dager.

 

Brukte origo rødspritbrenner et par ganger i fjor da vi tok noen pils på sensommeren, og selv den varmet litt;)

Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Hvor mye lader en påhenger ? Om den kan klare å drive en inverter tilkoblet batteripakken så er det både enkleste og tryggeste valg å stroppe fast en vifteovn.

Ellers ville eg gått for en eber D2 med dagtank. Men det er dyrere og det er ikkje sikkert det er hulrom og montere den i ombord. Det finnes foresten luftvarmere som er bensindrevne trur eg.

 

Svar fra båthandleren: Den har en generator på 12V-35A. Vi sätter i 70ah-110ah beroende på platsen i båten.

Dette gjelder altså en ny Yamaha 115 HK.

"Du kan ikke kjøpe deg lykke, men du kan kjøpe en båt og det er ganske nære"

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...