Jump to content

Skifte skroggjennomføringer i Osloområdet, hvem tar slike jobber?


Dykker

Recommended Posts

Enig, og det ligger såpass gode beskrivelser av det her på forumet, at man gjør dette lett. - men jeg skjønner at man kan kvie seg litt til det om man ikke har gjort deg før. Jeg hadde ikke gjort det før, ingen som sto og pekte og forklarte, men det gikk veldig greit. Viktigste er å ha med seg hode og planlegge hvordan det skal gjøres.

Link to post
Share on other sites

Sjekk først om gjennomføringene er støpt fast i skroget eller gelcoaten. Da er jobben mer tungvint. Fikk selv hjelp av en proff i et slikt tilfelle og det ble ganske strevsomt selv for ham.

 

Tror den ikke er støpt fast. Båten det er snakk om er en Scand Baltic 29 HT 2004 modell.

 

Vedr. bildet over; Er det bare å sette vinkelsliperen vinkelrett inn i hullåpningen på gjennomføringen utenfra inntil flensen slipper fra røret?

Fikk forøvrig tips om at det lønner seg og ta pauser ofte slik at gjennomføringen ikke blir for varm og skader gelcoaten rundt hullet i skroget.

 

Når det gjelder kompositt, f. eks True Design, så har de vel samme standard dimensjoner som vanlige gjennomføringer?

 

 

 

Link to post
Share on other sites

Greia er at du skal slipe bort flensen på utsiden. Mine gjennomføringer var flush med skroget, og da er det mere metall som skal slipes bort... Kappskiven min var litt stor.

Er de utenpåliggende er det litt lettere.

 

Husk da å kjøpe samme type, flush/ ikke flush, som du har fra før.

 

Der er ikke uvanlig å gå opp i dimensjon på gjennomføring da innvendig i ventilen er trangere enn metallventil.

Link to post
Share on other sites

Til Dykker innlegg #7:

 

1. ) Du har samme båt som meg, så det er garantert brukt fugemasse.

 

2.) Du setter som du sier vinkelsliperen ca vinkelrett på hullet, men følg med på begge sider av hullet. Jeg kom litt for dypt på ene siden, og fikk en liten skade som jeg sparklet etterpå. Vri vinkelsliperen hele tiden, slik at du sliper noenlunde jevnt. Faktisk en fordel om slipeskiva er litt slitt (mindre i diameter). Du vil se en sprekk etter hvert som du kommer igjennom. Når du har en sprekk rundt, kan du prøve å løsne gjennomføringen fra innsiden.

 

3.) Jeg har ikke brukt True Design, men Marelon fra Maritim. Gjennomføringen til 1 1/2 " av disse har større diameter enn tilsvarende i metall, så jeg måtte utvide hullet litt med en rondell. Også den til til 1" slangen er større enn metallversjonen, men der hadde jeg en hullsag som passet, så jeg laget bare en plugg i hullet slik et jeg hadde noe å sentrere etter. Men som sagt, for alt jeg vet er har True Design samme standardmål som metallventil.

 

P.S. Jeg har lagt ut noen bilder og beskrivelser i en annen tråd om emnet : https://baatplassen.no/i/topic/115670-bytte-septikslanger-arbeidsmetode/

Link to post
Share on other sites

Jeg var også noe uforsiktig med vinkelsliperen da jeg skiftet gjennomføringer på den forrige båten min, slik at jeg fikk noen hakk i glassfiberen - men det gjør jo ingenting - her skal det jo dekkes til med rikelige mengder fugemasse, og det kommer innerst på flensen. Jeg innbiller meg at litt hakk og riper her hjelper til med å holde fugemassen på plass mens man strammer.

 

Jeg har prøvd å oppsummere prossessen på Båtwiki - skroggjennomføringer, og jeg er enig i at dette er noe man lett kan greie selv - jeg har jo selv omtrent tolv tommeltotter. Jeg brukte billig biltemautstyr, men har man ikke lyst til å kjøpe vinkelsliper og verneutstyr for en engangsjobb, kan man sikkert få lånt det fra noen andre i samme båthavn.

Link to post
Share on other sites

Det som slår meg når noen spør etter anbefalinger av håndverkere er at 99% av tilbakemeldingene går på at vedkommende bør gjøre jobben selv i stedet for å sette den bort :giggle:

 

Men hvis trådstarter allikevel skulle velge å gjøre jobben selv har jeg et par alternativer jeg ville brukt før vinkelsliper:

 

  1. Skru av krana, skru av mutteren på gjennomføringen, ta ut gjennomføringen. Hvis den sitter hjelper det å lunke godt med propan eller varmluftpistol slik at fugemassen blir myk. Tre en stang/bolt i gjennomføringen for å "lee" den litt, evt et flattstål med skiftnøkkel som du dreier rundt slik at fugemassen rives løs.
  2. Skru av kran og mutter, kapp den jevnt med skroget med en fein-sag, dor den ut fra innsiden.
  3. Slå inn treplugg fra utsiden (helst med et styrehull i senter), sett en hullsag i drillen med diameter ca lik utvendig gjengedimensjon på gjennomføringen og bor den ut fra utsiden.

Med disse metodene er det mindre sjanser for at du får utilsiktede merker i skroget.

Link to post
Share on other sites

Det som slår meg når noen spør etter anbefalinger av håndverkere er at 99% av tilbakemeldingene går på at vedkommende bør gjøre jobben selv i stedet for å sette den bort :giggle:

 

Men hvis trådstarter allikevel skulle velge å gjøre jobben selv har jeg et par alternativer jeg ville brukt før vinkelsliper:

 

  • Skru av krana, skru av mutteren på gjennomføringen, ta ut gjennomføringen. Hvis den sitter hjelper det å lunke godt med propan eller varmluftpistol slik at fugemassen blir myk. Tre en stang/bolt i gjennomføringen for å "lee" den litt, evt et flattstål med skiftnøkkel som du dreier rundt slik at fugemassen rives løs.
  • Skru av kran og mutter, kapp den jevnt med skroget med en fein-sag, dor den ut fra innsiden.
  • Slå inn treplugg fra utsiden (helst med et styrehull i senter), sett en hullsag i drillen med diameter ca lik utvendig gjengedimensjon på gjennomføringen og bor den ut fra utsiden.
Med disse metodene er det mindre sjanser for at du får utilsiktede merker i skroget.
enig! :-) det kan jo være så enkelt :-)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...