Jump to content

Forsikring Atlantica legges ned


Lars Landbø

Recommended Posts

Jeg fikk også brev - gamlebåten min er forsikret i Atlantica.

 

Det virker jo noe uprofesjonelt å ikke komme med et nytt forsikringstilbud i samme brev - men, kan jo tenkes at andre kunder har fått et tilbud. Etter hva jeg leste i en annen tråd spekuleres det i at de benytter sjansen til å sile ut kunder de ikke vil ha. Også synd at brevet ikke informerer om hvilken dato forsikringen opphører på.

 

Selv betalte jeg under tusenlappen i forsikringspremie, og jeg fikk utbetaling på forsikring for en del år siden da første båten min ble tatt av stormen, så det er jo ikke helt usannsynlig at jeg har havnet i kategorien "ulønnsom kunde" ved en eventuell siling.

Link to post
Share on other sites

Snakket med en hos Atlantica i går; han sier at alle som har hovedforfall før 1.mai, vil få fornyet sin polise. De som har forfall etter 1. mai, vil få et tilbud fra Tryg.

Det er ikke snakk om konkurs, men en styrt avvikling av Atlantica.

De som har forfall nå, og betaler, vil være dekket av Atlantica/Tryg, på vanlig måte, fram til neste forfall, og man vil da få et nytt tilbud fra Tryg.

Min polise gikk opp kun 5% fra i fjor til i år, og det er vel bare å akseptere.(5800 for en Scand Atlantic/2007)

Link to post
Share on other sites

Norske sjø skal være konekransedyktige.

Og til alle som har Jolle sjekk hva forsikringen dekker.

 

Og de som er medlem i KNBF eller er kollektiv medlem gjennom båtforeningen.

Har GRATIS Jolle forsikring i " Norske Sjø" "Fender" med ansvar hvis jolla eller motor skulle skade noen.

Det er bare å melde inn jolle og motor.

Link to post
Share on other sites

 

Vi har byttet forsikringsselskap fra Norwegian Broker etter at vi fant en langt bedre dekning hos det danske selskapet Pantaenius - og bare 15% dyrere premie. De koster litt mer enn Norwegian Broker, men tror ingen slår Pantaenius på vilkårene. Jeg trodde vi hadde bra vilkår der vi var, men hos Pantaenius får vi ytterligere fordeler:

 

 

- Avtalt forsikringssum uten noen form for diskusjon

- De erstatter gammelt med nytt uten avskrivninger (her trekker NB inntil 1/3 på kalesjer, personlige effekter, jolle, øvrige gjenstander(?))

- Ingen egenandel på:

- Totalskade

- Brann

- Lynnedslag

- Tap av personlig løsøre

- Inspeksjon etter grunnstøtning uansett om man finner skade eller ei

- Transportskade

- Innbrudd

- Dersom ditt fortøyde eller oppankrede fartøy påseiles av 3. Part som har skyld

- Sjøassistanse / slep (dekker inntil 37.000)

Link to post
Share on other sites

  • 4 uker senere...

Jeg har også Atlantica og er berørt av at de slutter som eget selskap i Norge.

I den forbindelse har jeg kontaktet andre, deriblant Pantaenius.

 

De kommer med et tilbud som ikke er blant de rimeligste, men det innbefatter både kasko, ansvar og ulykke.

Slik jeg ser det kan det da ikke være noe stort behov for annet enn kasko forsikringen ?

Her forklares de ulike forsikringene: http://www.pantaenius.dk/no/insurance/solution-for/yacht-owner.html

 

Er det noen av dere som også har tegnet Ansvar og/eventuelt ulykke i Pantaenius og hva er eventuelt tanken/begrunnelsen rundt det ?

Link to post
Share on other sites

Alle 3 forsikringstyper er priset separat og man "huker av" for hvilke forsikringer man ønsker.

Når det gjelder ansvarsforsikringen, må man derimot opplyse i hvilket selskap man har båten ansvarsforsikret om man ikke ønsker Pantaenius sin ansvarsforsikring.

Denne ansvarsforsikringen dekker person- og tingskader for opp til 50.000.000,- DKK(de benytter Danske kroner som valuta, men dette skal endres i løpet av året).

Jeg lurer derfor på om det er noen som kjenner til at denne typen forsikring er pålagt i Norge(selv har jeg aldri hatt annet enn kasko på båt).

Link to post
Share on other sites

Ansvarsforsikringen dekker vel ikke annet enn skade på 3.part og kommer skjelden til anvendelse. Koster derfor også svært lite. Greit å ha med allikevel. Er ofte standard når du tegner kasko. Ulykke har man ofte gjennom fagforening eller som ledd i hus/hjem/bilforsikring. Sjekk det slik at du ikke betaler to ganger for det samme.

Link to post
Share on other sites

Hvis jeg forstår deg rett REM så vil det så følgende i en gitt situasjon;

Gearwiren hopper av og jeg braser inn i en båt som ligger stille ved brygge.

  • Min kaskoforsikring dekker min båt
  • Kaskoforsikringen til han som ligger ved brygga dekker hans båt
  • Ansvarsforsikringen dekker f.eks. bryggen som også ble skadet(3.part)

Var de riktig forstått ?

 

Når det gjelder ulykke så har jeg det gjennom jobb(både i jobb og fritid) så da blir vel det dobbelt opp i så fall.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...