M/B Cathy Startet 27.Februar.2015 Del på Facebook Startet 27.Februar.2015 Hei! Monterer nå en raymarine autopilot på min båt, med ror og hydralisk styring. Men på styresystemet jeg har nå, hydraflex LD35 så går det ingen retur bakover eller det er bare 2 innganger/utganger på styresnekka. Og det skal visstnok monteres retur inn på pumpa fra styresnekka. Men det finnes en mulighet til å koble inn en ekstra styreposisjon, der for er det en skrue på toppen og i bunnen av styresnekka. Kan noen av disse brukes som retur til pumpa(autopiloten) ? Eller må jeg rett og slett bytte rattpumpa til en med retur? Håper noen skjønte problemstillinga Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Lady B Svart 27.Februar.2015 Del på Facebook Svart 27.Februar.2015 På styresnekka er de to uttakene vekselvis tur/retur alt etter hvilken vei du svinger. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
M/B Cathy Svart 27.Februar.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 27.Februar.2015 ja det skjønner jeg, men jeg har både hørt og lest i intruksjonsboka at når man skal koble til en autopilot, altså pumpa her så må man ha en retur fra styringa til autopilotpumpa. Dette har ikke jeg, har bare de 2 som da svinger hver sin vei. Men har 2 skruer til, oppe og nede på styrepumpa som er for å koble til ett ratt til. Og da lurer jeg på, om jeg kan bruke en av disse som retur til autopiloten/pumpa Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Stella Ulefoss Svart 27.Februar.2015 Del på Facebook Svart 27.Februar.2015 Hei Vi har en retur som stopper der som, nede og oppe styringen er koblet samen. Det gikk en stund før vi fant ut av det . Litt hjelp fra Viksund og resten her på B P Det order seg nok. Jan Martin Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Sjøkaptein Svart 27.Februar.2015 Del på Facebook Svart 27.Februar.2015 Vanligvis når du har en styrepossisjoner er det kun slanger fra tur/retur på den fremste pumpa til styresylinder, du har derfor ikke behov for overflow. Vist du kobler inn flere styrpumper gjøres dette ved å sette på en T på hver av tur/retur slange og slanger videre opp til den ekstra pumpen. For da å utjevne volumet av olje i styrepumpene monteres det på en overflow slange. I ditt tilfeller blir det som å koble på en ny styrepumpe (autopilot pumpen) sett på T kobling ved den manuelle styrepumpen, videre kobler du autopiloten til T koblungen og overflow slange kobler inn på det øverste punktet på den manuelle styrepumpen. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
taunus Svart 27.Februar.2015 Del på Facebook Svart 27.Februar.2015 Så hvis jeg forstår dette riktig kan du altså koble på et T- stykke hvor du vil på denne kretsen, og jeg vil tro du ønsker å ha det bak ved rorkulten. Deretter må du lede den ene overflow slangen helt frem til styresnekka og dumpe oljen på høyeste punkt på klokka. Så da må du finne ut om du har et ledig tilkoblingspunkt øverst på styrenekka di. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Sjøkaptein Svart 28.Februar.2015 Del på Facebook Svart 28.Februar.2015 Helt riktig du kan montere T kobling hvor du på tur/retur slangen. Du må jo legge noe pratiske hensyn til grunne hvor du plasserer den da med tanke på overflow slangen og frem til styrepumpa. Tror jeg ville motert den i nærheten av den manuelle styrepumpen for å slippe å trekke så mye slange. En annen ting som kan være greit å tenke er å plassere autopilot pumpe et sted du ikke hører den, de vil generer litt støy. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Ternen32 Svart 4.Mars.2015 Del på Facebook Svart 4.Mars.2015 Litt gammel. Men tok bilder av min så du ser hvordan den er koblet. Sitér dette innlegget Eier av 1978 Furuholmen 32 Fly. Ternen sin Blogg: http://ternen.rashani.no/#home Link to post Share on other sites More sharing options...
Bårdp Svart 5.Mars.2015 Del på Facebook Svart 5.Mars.2015 Får håpe di ikke får skipskontrollen om bord. Cutilex vannledningsrør i et system som skal tåle 60 bar er vel ikke helt etter boka. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Ternen32 Svart 5.Mars.2015 Del på Facebook Svart 5.Mars.2015 Skal bytte ut alle slangene til styring så er ikke så veldig bekymret :) ellers så har vannrørene vært der i 15 år uten noen problemer så det har nok ikke vært noen krise, disse rørene er forøvrig fra flybridge og ned, slangene ut fra nedre styrepumpe og ut til autopilotpumpe er ordentlige hydraulikk slanger, Sitér dette innlegget Eier av 1978 Furuholmen 32 Fly. Ternen sin Blogg: http://ternen.rashani.no/#home Link to post Share on other sites More sharing options...
Anton Hardarson Svart 5.Mars.2015 Del på Facebook Svart 5.Mars.2015 Hei Pondus Den du kaller retur fra raymarin pume ( den i mitten) er avlufting og skal koples til "oljetank" ta ut skruen på toppen på styresnekka og bruk den, ikke kople den til tur eller retur så blir pumpa ødelagt Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Bårdp Svart 5.Mars.2015 Del på Facebook Svart 5.Mars.2015 Stort sett alle rattpumper har en blindet port på baksiden til lekkolje koble til der det er bunnen av reservoaret i pumpa. Den på toppen av pumpa er nå grei å ha til påfylling av olje Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
JRK Svart 6.Mars.2015 Del på Facebook Svart 6.Mars.2015 Hei, Litt lite info her. Har selv montert raymarine pumpe på både saga 315 og Viksund 340. Raymarine pumpen er helt avhengig av retur fra rattpumpen. Du kan ikke ha noen egen ekspansjonstank på Raymarine pumpen. Du må også sjekke at rattpumpen har returventiler. Om ikke vil bare ratte dreie rundt når Raymarine pumpen går. Har du to styreposisjoner fra før, så finnes det også allerede returventiler Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Bårdp Svart 6.Mars.2015 Del på Facebook Svart 6.Mars.2015 Tror en må sette seg litt inn i hydraulikk før en hiver seg på å forklare hvordan ting skal være. For det første er det ikke snakk om noen separat retur fra disse pumpene de har to løp som skal til styresylinder et for vær retning olja går fra det ene til det andre alt etter hvilken vei pumpa går. I tillegg er det et lekoljeløp fra selve pumpehuset som skal kobles inn mot rattpumpen eller en eventuell ekspansjonstank. Som oftest er det bare reservoaret i den rattpumpen som er montert øverst som fungerer som ekspansjonstank. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
M/B Cathy Svart 6.Mars.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 6.Mars.2015 Takk for flere tilbakemeldinger! Har vært i kontakt med mange som selger og driver med dette, og fått svar fra seatronic at jeg kan koble lekoljeløpet/retur på den nederste inngangen på rattpumpa. Så får vi se om dette funker eller ikke. Ser noen her mener at ¨returen¨ skal inn på den øverste, men jeg fikk beskjed at den skulle inn på den nederste av seatronic. hmmm Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Bårdp Svart 6.Mars.2015 Del på Facebook Svart 6.Mars.2015 Tror nokk du kan stole på Seatronic der. Her på forumet må man nokk ta høyde for at folk gir råd om både det de kan noe om og de de ikke har peiling på. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Dinamo Svart 6.Mars.2015 Del på Facebook Svart 6.Mars.2015 (redigert) Eg tenker slik: Rattpumpehuset inneholder både pumpen og eit oljereservoar, som tar seg av endringene i oljevolum ved skiftande temperatur. Dette må ogso bli reservoar for styremaskina, derfor må der leggast ein utjevning frå toppen av styremaskina til bunnen av rattpumpa. Samtidig, for å få dette til å virka godt, styremaskina skal monterast lavare enn rattpumpa, og utjevningsforbindelsen slal liggja med fall heile veien, slik at den ikkje fanger ei luftboble som er på vei opp. Og ja, rattet må ha dette ventilsettet som gjer at rattet ikkje berre snurrer rattet rundt når styremaskina går. Du bør vel ogso ha inn ein kran, som er kjapp å opna som bypass for olja om du treng ein rorkult rett på som nødstyring. Redigert 6.Mars.2015 av Dinamo (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.