Jump to content

Montering av autopilotpumpe med usikkerhet om returslange


M/B Cathy

Recommended Posts

Hei!

 

Monterer nå en raymarine autopilot på min båt, med ror og hydralisk styring. Men på styresystemet jeg har nå, hydraflex LD35 så går det ingen retur bakover eller det er bare 2 innganger/utganger på styresnekka. Og det skal visstnok monteres retur inn på pumpa fra styresnekka.

 

Men det finnes en mulighet til å koble inn en ekstra styreposisjon, der for er det en skrue på toppen og i bunnen av styresnekka. Kan noen av disse brukes som retur til pumpa(autopiloten) ? Eller må jeg rett og slett bytte rattpumpa til en med retur?

 

Håper noen skjønte problemstillinga :pray:

Link to post
Share on other sites

ja det skjønner jeg, men jeg har både hørt og lest i intruksjonsboka at når man skal koble til en autopilot, altså pumpa her så må man ha en retur fra styringa til autopilotpumpa. Dette har ikke jeg, har bare de 2 som da svinger hver sin vei. Men har 2 skruer til, oppe og nede på styrepumpa som er for å koble til ett ratt til. Og da lurer jeg på, om jeg kan bruke en av disse som retur til autopiloten/pumpa

Link to post
Share on other sites

Vanligvis når du har en styrepossisjoner er det kun slanger fra tur/retur på den fremste pumpa til styresylinder, du har derfor ikke behov for overflow.

Vist du kobler inn flere styrpumper gjøres dette ved å sette på en T på hver av tur/retur slange og slanger videre opp til den ekstra pumpen. For da å utjevne volumet av olje i styrepumpene monteres det på en overflow slange.

I ditt tilfeller blir det som å koble på en ny styrepumpe (autopilot pumpen) sett på T kobling ved den manuelle styrepumpen, videre kobler du autopiloten til T koblungen og overflow slange kobler inn på det øverste punktet på den manuelle styrepumpen.

Link to post
Share on other sites

Så hvis jeg forstår dette riktig kan du altså koble på et T- stykke hvor du vil på denne kretsen, og jeg vil tro du ønsker å ha det bak ved rorkulten. Deretter må du lede den ene overflow slangen helt frem til styresnekka og dumpe oljen på høyeste punkt på klokka.

Så da må du finne ut om du har et ledig tilkoblingspunkt øverst på styrenekka di.

Link to post
Share on other sites

Helt riktig du kan montere T kobling hvor du på tur/retur slangen. Du må jo legge noe pratiske hensyn til grunne hvor du plasserer den da med tanke på overflow slangen og frem til styrepumpa. Tror jeg ville motert den i nærheten av den manuelle styrepumpen for å slippe å trekke så mye slange. En annen ting som kan være greit å tenke er å plassere autopilot pumpe et sted du ikke hører den, de vil generer litt støy.

Link to post
Share on other sites

Skal bytte ut alle slangene til styring så er ikke så veldig bekymret :) ellers så har vannrørene vært der i 15 år uten noen problemer så det har nok ikke vært noen krise, disse rørene er forøvrig fra flybridge og ned, slangene ut fra nedre styrepumpe og ut til autopilotpumpe er ordentlige hydraulikk slanger,

Eier av 1978 Furuholmen 32 Fly.

Ternen sin Blogg: http://ternen.rashani.no/#home

Link to post
Share on other sites

Hei,

 

Litt lite info her. Har selv montert raymarine pumpe på både saga 315 og Viksund 340. Raymarine pumpen er helt avhengig av retur fra rattpumpen. Du kan ikke ha noen egen ekspansjonstank på Raymarine pumpen. Du må også sjekke at rattpumpen har returventiler. Om ikke vil bare ratte dreie rundt når Raymarine pumpen går. Har du to styreposisjoner fra før, så finnes det også allerede returventiler

Link to post
Share on other sites

Tror en må sette seg litt inn i hydraulikk før en hiver seg på å forklare hvordan ting skal være. For det første er det ikke snakk om noen separat retur fra disse pumpene de har to løp som skal til styresylinder et for vær retning olja går fra det ene til det andre alt etter hvilken vei pumpa går. I tillegg er det et lekoljeløp fra selve pumpehuset som skal kobles inn mot rattpumpen eller en eventuell ekspansjonstank. Som oftest er det bare reservoaret i den rattpumpen som er montert øverst som fungerer som ekspansjonstank.

Link to post
Share on other sites

Takk for flere tilbakemeldinger!

 

Har vært i kontakt med mange som selger og driver med dette, og fått svar fra seatronic at jeg kan koble lekoljeløpet/retur på den nederste inngangen på rattpumpa. Så får vi se om dette funker eller ikke. Ser noen her mener at ¨returen¨ skal inn på den øverste, men jeg fikk beskjed at den skulle inn på den nederste av seatronic. hmmm

Link to post
Share on other sites

Eg tenker slik:

Rattpumpehuset inneholder både pumpen og eit oljereservoar, som tar seg av endringene i oljevolum ved skiftande temperatur. Dette må ogso bli reservoar for styremaskina, derfor må der leggast ein utjevning frå toppen av styremaskina til bunnen av rattpumpa. Samtidig, for å få dette til å virka godt, styremaskina skal monterast lavare enn rattpumpa, og utjevningsforbindelsen slal liggja med fall heile veien, slik at den ikkje fanger ei luftboble som er på vei opp. Og ja, rattet må ha dette ventilsettet som gjer at rattet ikkje berre snurrer rattet rundt når styremaskina går. Du bør vel ogso ha inn ein kran, som er kjapp å opna som bypass for olja om du treng ein rorkult rett på som nødstyring.

Redigert av Dinamo (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...