BØstrøm Startet 27.Februar.2015 Del på Facebook Startet 27.Februar.2015 Forrige helg seilte jeg min Motiva 43 fra Esbjerg til Rygge i Oslofjorden. Litt nord for Hanstholm, midt på natten og NN/Ø kurs(ca30grader) blir jeg obs på ett lasteskip på kollisjonskurs med meg. Jeg har både AIS sender og mottaker, og fulgte båten lenge. VHF radioen står litt kinkig plassert nær jeg er alene på vakt, og må gjete kursen, så jeg slo fra meg å rope opp fartøyet. Etter hvert kom båten inn på min styrbord side, temmelig tvers, og jeg syntes den var for nærme. Jeg brukte lys i seilene, og fartøyet åpnet en sol av en lyskaster mot meg. Dette gjorde meg mindre istand til å følge topplanternene, så jeg kunne bedømme kursen, men jeg tolket det først dithen at den hadde sett meg, og beholdt kurs og fart. Etter hvert var den imidlertid så nær at jeg valgte å falle av det jeg kunne(uten å måtte slå, jeg seilte babord halser opp mot vind)Deretter passerte jeg rett bak fartøyet, og hørte jeg ble oppropt på VHF radioen. Der fikk jeg beskjed om at jeg drev med farlig navigasjon. På AIS`n står båten som Pleasurecraft, og dette måtte ifølge ham byttes til Sailingwessel. That will help you a lot, sa han. Jeg forklarte at jeg gikk med seillanterner, hadde lyst i seilene, og veket markant når jeg falt av, slik at han skulle forstå mine manøvrer. Litt senere leser jeg noen oppsummeringer først i loggboka, og der står det ett avsnitt om vikeplikt. Rekkefølgen er slik jeg refererer, men jeg vet ikke om den er tilfeldig. 1. Du skal vike for fartøy inn fra styrbord. 2. Motorfartøy skal vike for seilfartøy. 3. Lystbåter skal vike for nyttetrafikk. Hva betyr dette egentlig? Burde jeg ha veket for lastefartøyet fordi dette er "nyttetrafikk"? Dette var kanskje 20nm nord for Hanstholm, som var nærmeste land, altså i rom sjø. Noen synspunkter? Jeg kan godt forsøke å bytte til Sailingwessel, men straks jeg har motoren igang er jeg jo motorbåt. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
arkmarin Svart 27.Februar.2015 Del på Facebook Svart 27.Februar.2015 Jeg har lagt inn seilfartøy på opplysninger i AIS oppsettet. Når jeg er motorbåt, så vil det framgå av lanterneføring i mørket. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Mulligan Svart 27.Februar.2015 Del på Facebook Svart 27.Februar.2015 Lystbåter skal vike for nyttetrafikk. I det området er det ikke noe som heter lysttrafikk og nyttetrafikk. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Framtia Svart 27.Februar.2015 Del på Facebook Svart 27.Februar.2015 (redigert) noen forslag/kommentarer :-) endre oppsettet slik at du vises som seilfartøy ta kontakt via VHF først som sist når du aner at det begynner å bli trangt, spesielt når den andre er stor og trenger rom, om det er for vanskelig å nå VHFen mens du står til rors, flytt den slik at du lett kan bruke den slik du beskriver situasjonen hadde det andre fartøyet vikeplikt, og du skal opprettholde kurs (inntil du evt ser at det medfører fare for sammenstøt), dvs ingen grunn til å ta selvkritikk for hvordan du håndterte situasjonen på slutten Redigert 27.Februar.2015 av Framtia (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Mulligan Svart 27.Februar.2015 Del på Facebook Svart 27.Februar.2015 Også er det en forbanna uting å bruke islyset på seilbåter. En ser ikke en dritt. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Fru Jacobsen Svart 27.Februar.2015 Del på Facebook Svart 27.Februar.2015 Men hvorfor ikke bare vike når du får en inn fra styrbord? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Mulligan Svart 27.Februar.2015 Del på Facebook Svart 27.Februar.2015 Regel 17. Fartøy som skal beholde kurs og fart (a) (i) Når det ene av to fartøy skal holde av veien, skal det andre fartøyet beholde sin kurs og fart. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
BØstrøm Svart 27.Februar.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 27.Februar.2015 Båten er nyinnkjøpt, og jeg kommer garantert til å få installert VHF ved utvendig styreposisjon/alternativt supplere med håndholdt.Ved nytt tilfelle av "kollisjonskurs" senere, valgte jeg å legge kursen til kjølvannet av møtende fartøy, for å unngå en slik situasjon igjen. Første gangen gjorde jeg ikke det, da jeg ikke har oppfattet at reglene er sånn. Bør man stå på krava for å holde "orden i rekken". Kan jo forstå at det er irriterende for ett kjempestort kommersielt fartøy å legge om kursen for en småbåt på 15meter. Kanskje terskelen for å ta kontakt på VHF må ned. Hører jo mange andre som avtaler green to green, spør om "intension" osv. Det som plager meg er at situasjonen fort kunne blitt farlig, og da hjelper det lite å ha loven på sin side. Jeg forventet hele tiden å se en markant kursendring, som gjorde at fartøyet kunne passere bak meg. Isteden styrte han opp styrbord, samtidig som, eller litt før jeg falt av. Hadde jeg gjort som jeg gjorde, og han valgt å omsider vike til babord slik at han skulle passere bak meg, kunne jakta fort vært igang, med meg som Elgen Albino.Jeg synes i etterpåklokskapens lys at han navigerte klønete, for deretter å bruke seg på meg. Men han hadde vel strengt tatt heller ikke forventet å finne en norsk lystseiler i Vesterhavet medio februar. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
jensemann2 Svart 27.Februar.2015 Del på Facebook Svart 27.Februar.2015 Jeg synes hele regelen om at motorfartøy skal vike for seilfartøy er noe forbanna tull. Den skulle vært slettet for mange tiår siden. Så godt som alle seilfartøy i dag har motor og kan vike for trafikk fra styrbord! Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Mulligan Svart 27.Februar.2015 Del på Facebook Svart 27.Februar.2015 Kan du utdype hvordan du ville gjøre dette? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
FM 8-12 Svart 27.Februar.2015 Del på Facebook Svart 27.Februar.2015 Vri på nøkkel å skyve på en spak? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
jensemann2 Svart 27.Februar.2015 Del på Facebook Svart 27.Februar.2015 Nettopp. Vri på nøkkel, skyv på spak? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Framtia Svart 27.Februar.2015 Del på Facebook Svart 27.Februar.2015 (redigert) man må gjerne endre vikepliktsreglene for min del, men likefullt blir det trøbbel dersom noen ikke følger regelverket man skal forholde seg til. Redigert 27.Februar.2015 av Framtia (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Mulligan Svart 27.Februar.2015 Del på Facebook Svart 27.Februar.2015 Det ser ut for at båtføreropplæringen ikke er god nok. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
BØstrøm Svart 27.Februar.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 27.Februar.2015 Det finnes gode grunner for at motordrevet fartøy skal vike når vi snakker båter av ca samme størrelse, og i trangt farvann. Diskusjonen begynner å bli interessant. Slik situasjonen var for meg, iforhold til lasteskipet, ville jeg klart foretrukket at regelen var at jeg skulle vike, så hadde jeg gjort det lenge før situasjonen oppsto. Likefrem forsøker man å forholde seg til regelverket i det lengste. Men for all del, jeg kunne tent motorlanterna, og tøffet bak det møtende skipet i dette tilfelle. I andre settinger kan det være værre, med seil som eventuelt må berges først, fordi vindretningen ikke tillater en slik manøver. Det hører med til historien at det var meget god sikt, og 8-10 sekundmeter vind. Alikevel får man en situasjon, eller nestenulykke. Er regelverket blitt foreldet? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Fru Jacobsen Svart 27.Februar.2015 Del på Facebook Svart 27.Februar.2015 Regel 17. Fartøy som skal beholde kurs og fart (a) (i) Når det ene av to fartøy skal holde av veien, skal det andre fartøyet beholde sin kurs og fart.Jeg er selvfølgelig klar over det Mulligan, men forutsetningen for at begge skal kunne fortsette en sikker seilas er at føreren av seilbåten forsikrer seg om at skuta fra styrbord virkelig er klar over at det er et fartøy for seil han får inn fra babord. Det er ikke en selvfølge at han vet det. (du vil jo heller ikke ha lyskasteren på deg). Et minste krav fra seilbåten bør da være at han er tilgjengelig på VHF så han får opprettet kontakt med det andre farøyet og gjort det klart at han velger å stå på retten sin Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Guest Avmønstret# Svart 27.Februar.2015 Del på Facebook Svart 27.Februar.2015 I andre settinger kan det være værre, med seil som eventuelt må berges først, fordi vindretningen ikke tillater en slik manøver. Litt skremt over at noen ikke kjenner til akkurat dette mtp seilbåt. For å være konkret, Jensemann2 og FM 8-12. Har selv opplevd situasjon i dårlig vær hvor det ville vært temmelig risikabelt å endre kurs/berge seil osv for å vike. Men han vek straks han så oss så det berget situasjonen. Og det er mange seilfartøy som er langt værre å manøvrere gitt ett eller annet vær eller situasjon enn båten jeg var på, og sikkert også ifht trådstarter sin. ---------- Som Mulligan sier så er det kanskje mangelfull båtføreropplæring hos Jensemann og FM 8-12, eller de er halvgamling som meg og har droppet opplæring fordi de en mener en ikke trenger det..eller noe. Man bør vite at mange seilfartøy har sterkt redusert evne til å manøvrere i en del situasjoner. Man trenger ikke nødvendigvis vite når, men å tro at man i en seilbåt når som helst kan vri en nøkkel og skubbe en spake for å vike for alle motorbåter er jaggu.... ja... en kan endog, fult lovlig, seile i en båt uten motor. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Fru Jacobsen Svart 27.Februar.2015 Del på Facebook Svart 27.Februar.2015 Såvidt jeg har forstått har vel Jensemann det som trengs av navigasjonskunnskaper, det er heller ikke det vi diskuterer. Og at regelen er klar er det heller ingen tvil om. Men å STÅ på retten og "ønske" at regelen ikke var slik, så han kunne ha viket tidligere!? Her er det visst fler som trenger voksenopplæring Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
FM 8-12 Svart 27.Februar.2015 Del på Facebook Svart 27.Februar.2015 Nå er ikke mitt prob hverken opplæring eller navigasjon. MEN å det er et stort men for spm var:Kan du utdype hvordan du ville gjøre dette? Jeg med turbo diesel hadde vridd på nøkkel å skøvet på spaken. Kanskje du burde lese spm samt svar før du mener noe om opplæringen jeg har fått/ikke fått Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
tobixen Svart 27.Februar.2015 Del på Facebook Svart 27.Februar.2015 Båten er nyinnkjøpt, og jeg kommer garantert til å få installert VHF ved utvendig styreposisjon/alternativt supplere med håndholdt. Jeg vil anbefale håndholdt. Den kan du ha på deg i tilfelle du faller overbord. En annen tanke jeg har er at den faktiske rekkevidden på radioen blir ganske mye mindre med antenne nært vannet i stedet for oppe i masta, og at dette til tider er en stor fordel, både ved lytting (slipper unna veldig mye irrelevant støy når man tar inn hele Skagerak over mastetoppen, men får inn nærtrafikken klart og tydelig) og sending (igjen, slipper å støye eteren over større avstander enn nødvendig). Men, det er en avsporing. Om "nyttetrafikk" skal vike for seilbåter eller ikke, det er debattert side opp og side ned her på båtplassen, det finnes ekstremister på begge sider av debatten. Er man liten og båten man møter er stor, så tenker jeg at det er fornuftig å så tidlig som mulig gjøre det man kan for å unngå farlige situasjoner. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Lett match Svart 27.Februar.2015 Del på Facebook Svart 27.Februar.2015 Det som plager meg er at situasjonen fort kunne blitt farlig, og da hjelper det lite å ha loven på sin side. Forstår din fustrasjon, men jeg er redd du ikke har "loven" på din side i alle fall ikke slik jeg oppfatter Forskriften (loven). Når du som i utgangpunktet ikke skal holde av veien, forstår at sammenstøt ikke er til å ungå, skal du ta nødvendige forhåndsregler for å unngå sammenstøt. Søk opp Skarbak og Dorris ulykken, der gikk det ikke så bra. Jeg tror du gjorde det riktige ved å endre kurs for å unngå sammenstøt, selv om du i utgangspunkte skulle beholde kurs og fart, mens lasteskipet skulle holde av veien. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Sone II Svart 27.Februar.2015 Del på Facebook Svart 27.Februar.2015 Jeg synes hele regelen om at motorfartøy skal vike for seilfartøy er noe forbanna tull. Enig! Bort med alle forbanna tulleregler, la alle få gjøre det som passer dem best. Da slipper vi disse evige diskusjonene om hvem som har rett. Hehe... Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Vestkystseiler Svart 27.Februar.2015 Del på Facebook Svart 27.Februar.2015 (redigert) Men å STÅ på retten og "ønske" at regelen ikke var slik, så han kunne ha viket tidligere!? Her er det visst fler som trenger voksenopplæring TS STO ikke paa retten sin, han oppfylte sin plikt ihht. regel 17. Og selv om jensemann2 sikkert har det som trenges av navigasjonskunnskaper, stiller jeg meg tvilende til om han noensinne har vaert ombord i en seilbaat under seil, ut fra hans kommentar om aa "vri paa noekkelen og skyve paa spaken". Redigert 27.Februar.2015 av Vestkystseiler (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Fru Jacobsen Svart 27.Februar.2015 Del på Facebook Svart 27.Februar.2015 (redigert) Nei jeg syns ikke han oppfylte sin plikt tross regel 17. Han burde absolutt gjort det andre fartøyet oppmerksom på at det hadde vikeplikt fordi han førte et seilfartøy. Det er nesten umulig for det andre fartøyet å kunne forutse dette på radar eller AIS om natten. Det andre fartøyet forsøkte også å kalle ham opp på VHF! Hadde han hatt radioen tilgjengelig hadde situasjonen vært avklart lenge før, og som styrmannen sa; hadde han satt status til sailing vessel hadde det hjulpet han godt. Redigert 27.Februar.2015 av Fru Jacobsen (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Mulligan Svart 27.Februar.2015 Del på Facebook Svart 27.Februar.2015 Det er nesten umulig for det andre fartøyet å kunne forutse dette på radar eller AIS om natten. Lanterneføring? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.