Jump to content

Prosjekt: Touchskjerm til båten


Popeye70

Recommended Posts

[Jeg skiller dette ut som et eget prosjekt, selv om det kanskje burde ligget under Raspberry Pi-prosjektet mitt.]

 

Mens jeg lekte med Raspberryen min og planla GPS, temperatur/hum, SMS osv til det som skulle bli min "elektroniske vaktbikkje"slo det meg at en touchskjerm hadde vært praktisk. Da kan Raspberryen styres eller sjekkes uten å bruke tastatur/mus.

 

På eBay, DealExtreme og desslike finnes mange 7" touchskjermer med elendige spesifikasjoner, så etter å ha søkt til øyet ble stort og rødt falt jeg ned på et 10" display fra Chalk Electronics (http://www.chalk-elec.com). Det var i preproduksjon, så jeg kjøpte i blinde, men jeg visste at det var 10", IPS-panel, multitouch og hadde en oppløsning på 1366x768 (eller deromkring).

 

Da det ble levert viste det seg å være et display beregnet på en tablet:

bilde

bilde

 

Ergo må jeg ha en eller annen form for kasse og innfesting/fot. Her lå prosjektet brakk i et par måneder, men da jeg snublet over noe kantlist i furu denne uken fant jeg ut at det bare var å begynne. Tanken er å bygge noe ala en bilderamme av kantlistene, og få laget en bakplate for å dekke elektronikken. Hittil har jeg bare målt opp og kappet lengder for å foreta en rask test av om konseptet lar seg gjennomføre.

 

Det jeg har så langt er dette - jeg tapet endene for å unngå oppflising:

bilde

 

Første "proof of concept" sett fra baksiden:

bilde

 

Jeg kjøpte litt mahognybeis for å se om det var mulig å få furulistene til å ligne litt på innredningen i båten:

bilde

 

Ett strøk beis er lagt på, og listene er litt mørkere enn originalt:

bilde

 

Jeg skal stryke på ett strøk til og se hva det blir til. I tillegg har jeg kjøpt inn en fancy-schmancy strømbryter som skal monteres på den ene siden av kabinettet:

bilde

 

Selve bakplata/kassa er fremdeles litt i det blå, men veien blir til mens jeg går. Det samme gjelder foten, skjermen må jo stå på noe...

 

Hvis noen har forslag til løsninger så tar jeg imot med takk. Husk bare at jeg er en amatør-snekker og må ha enkle avvisninger. Jeg har ikke bearbeidet treverk siden sløyden på barneskolen for 35 år siden... ;-)

Redigert av Popeye70 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)

Hmm... Ser ut til at mahognybeisen ikke gir så dyp farge som jeg er ute etter. Dette er etter tre strøk:

bilde

 

Det er lett å se opprinnelig farge (lekten under), så tre lag har hjulpet, men ikke mye. Det er mulig jeg legger på et fjerde lag og sier det er godt nok, eller så må jeg se meg om etter en alternativ beis med dypere farge... Den som lever får se...

Redigert av Popeye70 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Kveldens oppdatering. I går sjekket jeg resultatet etter tre strøk mahognybeis og var ikke fornøyd. Litt romstering i malingskapet avslørte en boks terrassebeis, så jeg la på et strøk av denne brisen oppå de tre strøkene med mahognybeis. Fargen ble ganske bra, så jeg tror jeg har løsningen der.

 

Dessverre var jeg litt ivrig i kveld og plukket med meg listene før terrassebeisen hadde tørket skikkelig, men jeg ville se hvordan listene så ut rundt skjermen. Resultatet ble at jeg nok må pusse ned litt og evt beise en gng til fordi jeg lagde merker i beisen...

 

Anyway: En kjapp test av listene på skjermen avslørte to ting:

1. Han som målte opp lengdene er en idiot. Listene er for lange fordi jeg målte etter skjermens ytterkant uten å tenke på at listene skal overlappe inn over skjermens forside.

2. Får jeg tilpasset listene og finner en fornuftig bakplate/kasse kan det bli ganske bra.

 

Resultatet ble slik:

bilde

bilde

 

Det er glipp i hjørnet fordi listene bare ligger løst på, de er ikke festet på noen måte. De må tørke videre til i morgen, så får jeg pusse de litt og kappe til korrekt lengde. Deretter blir det ny prøving og kanskje festing av innvendige lister og jernene som skal i hjørnene.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...