Jump to content

Prosjekt Fjordwing 19HT


Fjordnissen

Recommended Posts

Heisann!

 

Etter å ha lest side opp og ned her på forumet om prosjekter i alle slag, har jeg tatt til det valget å kjøpt meg selv et prosjekt. Valget falt på en Fjordwing 19HT (rundt 70-75mod) med en sliten og gammel Volvo Penta Aq140a med 270 drev, som jeg etter et år ga opp å demonterte og solgte. Synes Fjordwingene er flotte klassiske båter, med fine linjer. Mulig jeg banner i kirka her, men planen var å bygge denne om til utenbordsmotor, mest fordi jeg vil ha mer erfaring innen glassfiberarbeid.

 

Disse båtene var orginalt levert med både innenbords og utenbordsmotor, planen var å bygge den om tilnærmet lik utenbordsversjonen, har gjort en masse research på dette, vil ikke at dette skal bli et typisk "jallaprosjekt". Når jeg er ferdig med båten, skal den være så lik utenbordsmodellen som det er mulig, det er iallfall planen. Utenbordsversjonen er vel godkjent for 135hk i sin tid, etter det jeg har funnet ut, men planen var å bygge den sterkere slik at den tåler større motorer. Planen var å hekte på en yamaha 225hk :crazy:.... vi får se... Har hørt rykter om 2x115hk mercury en gang i tiden på Fjordwingen, så i utgangspunktet er den vel solid bygget :yesnod:

 

Fremdriftsplan pr. nu(endres underveis):

1. Tilpasse akterspeilet for utenbordsmotor.

2. Bytte ut evt. råtten finer.

3. Bygge opp akterspeilet for utenbordsmotor.

4. Skifte ut el-anlegget.

5. Skifte pakninger HT/ Vindskjerm.

6. Bygge ny dørk, skifte innredning da denne er sliten.

 

Link to post
Share on other sites

V90: ja har vurdert lenge og vel om jeg skulle bytte til nyere innenbords, i så fall v8. Men valget falt denne gangen på utenbordsmotor. Mye fordi jeg ville prøve meg på glassfiberarbeid, og for å lettere kunne ta service. Og evt lette arbeidet med motorbytte om det skulle bli aktuelt. skulle uansett bytte finern i speile siden denne var begynt å trekke vann.

Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)

bilde

Så var da arbeidet med å vaske ned motorrommet, før jeg begynner å rive akterspeilet. Zalo er tingen, det tok alt :-)

Hvor tykt burde akterspeilet være for å ta feks. en nyere påhengs på rundt 250kg? Jeg tenkte å bygge en sandwitch konstruksjon som havner rundt 3 - 3,5" (7-9cm) til slutt, etter å ha lest litt på diverse forum. Akterspeilet vil videre bli forsterket med 3 stk. kne på ca 22mm som går ca 30 cm opp i akterspeilet fra bunn i båten, og videre forover i båten.

 

Er det ikke mulig å rotere bildene før jeg poster dem?

 

Anngående akterspeilet og oppstøpingen, er det tilstrekkelig med feks. 3x22mm finer støpt/limt med 2x450gr duk mellom hver plate? for så å forsegle det hele med totalt 3x450gr duk med et lag retningsbestemt flettet duk mellom hvert lag med 450gr duk. Totalt skulle det bli rundt 7,5-8cm + akterspeilet (skroget) som er rundt 9mm ren glassfiber skulle bli opp mot 9cm grovt regnet, ville tro dette vil bli en solid konstruksjon etter å ha lest litt rundt på andre forum.

Redigert av Fjordwing19HT (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Nydelig klassiker det der. Kommer til å bli en flott båt.

Har du vurdert nyere V8 innenbords, hærlig lyd og passer veldig bra til en klassiker :yesnod:

Lykke til, blir spennende å følge med på

Har en Fjord klassiker selv med VP D4-260

bilde

Hadde du en prosjekttråd anng det motorbyttet? Syntes jeg kjente igjen den båten der fra en tråd jeg leste for en tid siden. Flott båt forresten ?
Link to post
Share on other sites

Virkelig en flott båt, kjente ikke til Fjordling 19HT fra før.

 

Gleder meg til å følge prosjektet ditt, alltid mye å lære for oss andre som driver i samme "bransjen".

Takk for det, skal prøve og holde dere oppdatert, selv om jeg har "tyvstartet" litt for å ha noe å publisere. Men jeg må få lov til å korrigere deg litt. Fjordling må ikke forveksles med Fjordwing. Fjordlingen var konstruert av Jan H. Linge, mens Fjordwingen, arvtageren til Fjordling var konstruert av Eivind Amble.

Link to post
Share on other sites

Tipper båten er rundt 650kg uten motor/drev som sto på. Propell er vel rundt 23" mener jeg å huske. Tipper den blir å havne rundt 45-50kn. Men planen med denne motoren var å få en akseptabel marsfart i et behagelig turtallsområde

Link to post
Share on other sites

bilde

Så var da arbeidet med å vaske ned motorrommet, før jeg begynner å rive akterspeilet. Zalo er tingen, det tok alt :-)

Hvor tykt burde akterspeilet være for å ta feks. en nyere påhengs på rundt 250kg? Jeg tenkte å bygge en sandwitch konstruksjon som havner rundt 3 - 3,5" (7-9cm) til slutt, etter å ha lest litt på diverse forum. Akterspeilet vil videre bli forsterket med 3 stk. kne på ca 22mm som går ca 30 cm opp i akterspeilet fra bunn i båten, og videre forover i båten.

 

Er det ikke mulig å rotere bildene før jeg poster dem?

 

Anngående akterspeilet og oppstøpingen, er det tilstrekkelig med feks. 3x22mm finer støpt/limt med 2x450gr duk mellom hver plate? for så å forsegle det hele med totalt 3x450gr duk med et lag retningsbestemt flettet duk mellom hvert lag med 450gr duk. Totalt skulle det bli rundt 7,5-8cm + akterspeilet (skroget) som er rundt 9mm ren glassfiber skulle bli opp mot 9cm grovt regnet, ville tro dette vil bli en solid konstruksjon etter å ha lest litt rundt på andre forum.

Jag har en 40mm Divinycell 300kg/m3 foam sandwich skiva på akterspegeln istället för plywood. Denna Divinycell används också på proffessionella RIB båtar, var man hänger på 3 x 300hk, så den torde hålla min 80hk ny mercury 4-takt. Laminat på båda sidor ca. 10mm (ungefär 6 lager 600gr glasfiber Biaxial och två lager 300gr twill. Eftersom jag har laminerat motorbrunn fast i "huvudskottet" med sandwich skivor håller nog akterspegeln säkert + 200hk...

 

Lycka till med projektet :smiley:

 

P.S som man ser på bilderna mina, böt jag alla bottenbalkar, dom var helt ruttna.

Link to post
Share on other sites

bilde

Skjært ut glassfiberlaget på innsiden, her var fineren noe vasstrukken, som forventet, etter alle skruehullene på utsiden....

 

bilde

Skruene til trimflaps og trimsylindre knakk da jeg skulle skru de ut, de var gjennomrustet... Transomen gikk overraskende greit å demontere, hadde forventet meg en helsikes jobb med den. Strekene jeg har tegnet opp er sånn ca. der jeg vil kutte akterspeilet, den vannrette linja er målt til ca 51cm loddrett ned til kjølen, som skulle tilsvare langstammet motor.

 

bilde

For å "forenkle" jobben med å rive ut gammel finer, saget jeg likeså ut hekken.

 

bilde

Her er stb side nesten ferdig. En skikkelig drittjobb!

Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)

bilde

Så, bb side... denne sia var nesten helt tørr, og her satt fineren som et helv...! :headbang: Tror jeg har funnet årsaken til at båten var noe stb hall...

 

bilde

X-antall timer senere er det klart for rensliping :cheers_wine: Da jeg kuttet i "stringerne" oppdaget jeg at det var noe gruslignende masse i bunn mellom finer og dørk, så det er nok på høy tid at de blir skiftet :smiley:

 

Det var det for denne gang, kommer tilbake etterhvert :smiley:

Redigert av Fjordwing19HT (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Fin båt dette. Men 650kg uten motor. Er ikke det litt optimistisk? Eller tar jeg feil?

Mulig det[emoji1] , den er jo veldig solid bygget. Men syns jeg leste i en gammel reklamebroskyre for fjordwing at båten veide rundt 800kg med b20 motor og drev da den var ny. Har ikke veid den så det blir jo bare et anslag[emoji1]
Link to post
Share on other sites

Anngående akterspeilet og oppstøpingen, er det tilstrekkelig med feks. 3x22mm finer støpt/limt med 2x450gr duk mellom hver plate? for så å forsegle det hele med totalt 3x450gr duk med et lag retningsbestemt flettet duk mellom hvert lag med 450gr duk. Totalt skulle det bli rundt 7,5-8cm + akterspeilet (skroget) som er rundt 9mm ren glassfiber skulle bli opp mot 9cm grovt regnet, ville tro dette vil bli en solid konstruksjon etter å ha lest litt rundt på andre forum.

 

ikke ekspert på dette men tror heller jeg ville limt disse platene sammen med epoxy - og ikke noe imellom, og så heller ha de glassfiberlagene på til slutt...

 

Ang vekt, kan sikkert legge på litt ja - Fjord var vel ikke kjent for å være gjerrig på laminattykkelsene på det de bygde. Og gamle vektangivelser kan man nok ta med en klype salt

Redigert av ivar (see edit history)
Link to post
Share on other sites

 

ikke ekspert på dette men tror heller jeg ville limt disse platene sammen med epoxy - og ikke noe imellom, og så heller ha de glassfiberlagene på til slutt...

 

Ang vekt, kan sikkert legge på litt - Fjord var vel ikke kjent for å være gjerrig på laminattykkelsene på det de bygde

Litt kronglete forklart av meg... Men ja jeg hadde tenkt å bruke epoxy til liming av platene som skal på hekken.

 

Tok vel litt hardt på vekta. Men var vel bare gjetning egentlig. Ser under rivingen at de ikke akkurat har spart på glassfiberen. [emoji1] skroget er rimelig tykt i bunnen.

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...