Jump to content

Guttedrømmen - Sandvik 945. Prosjekttråd åpen for innspill!


"LISE"

Recommended Posts

Hei!

Da har guttedrømmen gått i oppfyllelse! I min barndom ble hver helg og ferie i sommerhalvåret tilbrakt i en Sandvik 945. Min far kjøpte båten som halvfabrikat i 1986. Med hjemmehavn i Kristiansund dro "LISE" på tur til Brønnøysund i Nord, Shetland i vest og Koster (Sverige) i sør. Båten har tatt toget fra Åndalsnes til Moss, og seilt kysten hjem igjen. I 2003, kun noen uker fra min 16års dag og med fersk Båtførerprøve i lomma, byttet far ut båten med hytte. Etter mange år og flotte turer, ble båten solgt og Trondheim ble dens nye hjemmehavn. Drømmen om å legge fra kai og stå til rors alene ble knust.

På vandring langs "kanalen" i Trondheim i studietiden (2007) oppdaget jeg LISE i dens nye hjemmehavn. En voksen dame, men fortsatt like vakker! Plutselig en dag var "LISE" borte, og det skulle bli høst 2014 før jeg fikk se henne igjen, denne gangen på finn.no og i Fredrikstad. Flybillett ble booket, kontrakt signert og båtfrakt bestilt.

I September 2014 var "LISE" hjemme!

Båten er etter min mening meget flott og i god stand til tross for at den snart er 30år gammel. Noen oppgraderinger er likevel nødvendig. Her tenker jeg å komme med en liten prosjektblogg, samtidig som jeg gjerne tar imot innspill og gode løsninger på det jeg driver med. Endel tekniske spørsmål dukker jo opp, som jeg er sikker på det er mange her inne som kan svare på!

Har lagt en liten plan for hva som må gjøres før sesongstart i Mai.

Vedlikehold av motor Ford 2726T, 155hk Turbo, Rød:
-Bytte slanger/ventiler/pakninger og rengjøre dieselsystem
-Bytte slanger/ventiler/pakninger/impreller på kjølevannsystem
-Skifte av ventilhuspakning
-Oljeskift
-Måling av turbotrykk evt. justering av dieselpumpe (mangler de siste 200 rpm) (erfaringer?)
-Rengjøring av motorrom, og ny isolasjon

Oppgradering av elektrisk anlegg:
-Ny forbruksbank, 2 stk 140Ah, Sønnak Equipent GEL
-Victron BMV 702 batterimonitor
-Relè istedenfor hovedbryter på baugpropell og ankervinsj
-C-Tek M300 lader forbruksbank

-Jordingsplate for framtidig permanent landsstømsanlegg. (noe forskjell her, noen mer egnet til 230V jord enn andre?)

Senere blir det permanent landsstømsanlegg, inverter med automatisk vender.

Ny septiktank:
-Ny septiktank laget på mål, ca 100L
-Wema giver/måler
Ny tank får ny plassering, framme ved toalettet på styrbord side.

Diverse:
-Installere radio/stereo
-Fjerne gammel varmtvannstank
-Bytte to 1" skrogjennomføring

Ellers blir det jo det vanlig vedlikeholdet som bunnsmøring, polering osv.

Skal komme med noen bilder underveis. Blir sikkert også endel spørsmål! Mye å sette seg inn når man skal legge opp nytt hjerte i det elektriske anlegget.
Hva tenker dere her inne om mitt prosjekt? Noen råd å komme med?

SteinI

Link to post
Share on other sites

God Morn..

Det der var vel ikke en liten plan før mai.

Men en fin plan var det.

 

Du skriver rele istedet for hovedbryter til baugprop.

Da tenker jeg du mener elektrisk styrt hovedbryter?

For den må tåle mye. La oss si 90 A bak, og 450 A foran.

 

Det er jo mindre jobb å installere en skikkelig sterk hovedbryter. Som ikke går i filler på grunn av rele styring.

(har fått høre stygge ting om blue sea sine).

Link to post
Share on other sites

Fantastisk historie om båten som "kommer hjem" igjen etter noen år i andres eie. Gratulerer med "ny gammel" båt! Sandvik 945 er en båt jeg kunne tenke meg å ha selv, om det en gang i tiden vil skje at det blir en kortslutning mellom øra og jeg bytter fra seil til motorbåt.

Jordingsplate har jeg i grunn aldri hatt noen forhold til, selv om jeg har både landstrøm og det meste i båten. Kunne vært interessant å fått noen kommentarer til spørsmålet ditt angående dette.

Lykke til med oppgraderingene du skal gjøre, det kommer helt sikkert til å bli kjempebra.

Link to post
Share on other sites

Gratuler med skikkelig båt! Har gjort noe av de samme jobben som du planlegger nå i vinter. Min Sandvik er fra 1997 og vart levert som halvfabrikat. Mye godt arbeid fra forrige eier men også endel som måtte tas igjen.

 

Det var spesielt strøm, støy isolasjon, drivstoff system og opprydning i lasterom som måtte tas.

Fikk en del mer arbeid når drivstoff tankene ble kontrollert, oppdaget da at slangekoblingene på begge tanken var løse. Dermed måtte drivstoff tanker ut, montertet i samme slengen nye manlok i bakkant av tanken slik letter rengjøring i fremtiden.

 

I min sandvik er det montert en V6 maskin som har forholdvis stor dimensjon. Hadde oprinnelig tenkt å lage en tett kasse rundt motor men gikk bort fra dette siden det ble trangt å komme til ved velikehold. Har derfor åpnet helt opp mellom maskin og lasterom. Har derfor lagt Isoboat tungplater på skott mot lugaren og oppunder dekk i hele maskin og lasterom. Veldig spent på hvordan dette blir.

 

Hos meg var VV berder motert i benken på bb side i rorhuset. Den er nå flyttet til lasterom for enklere å kunne drenere samt tryggere vist en laksje skulle oppstå.

 

Har forsatt litt arbeid igjen med det lektriske samt gi motor og lasterom et par strøk maling.

Link to post
Share on other sites

Hvordan er det med dusj på toalett i ein eldre Sandvik 945? Er det dusj på toalett på nyere utgaver?

Min har ikke dusj muligheter på toalettet, vet ikke helt når dette ble standard på nyere modeller.

Tror ikke det ville vært noe problem å få laget til på eldre modeller heller.

Ser for meg å måtte laget en form/oppsamlingtrau i dørken med drenering mulighet via en pumpe. For å hindre for mye spredning av vann kunne et vanlig dusjforheng med skinne i taket fungert.

Laminat platene på toalettet skal nok tåle en del fukt men ville gått over alle skjøter og lagt silikon. Det bør og monteres en avtrekk vifte så man får luftet ut damp.

Vi har dusj på akterdekk som er ok å bruke i nøden. Har i tilegg en stamp til minstemann.

Link to post
Share on other sites

Så flott å hente båten tilbake til familien!

Er jo ellers en alle tiders båt, var i markedet for en Sandvik i fjor og endte opp med en Sun 960 som er bygd på lesten til Sandvik 920, som igjen er en Sandvik 945 med tverr hekk.

Rolf

som trives best med Sommer, Sol og Sørland

"Seier venter den, som har alt i orden - held kalder man det. Nederlag er en absolutt følge for den, som har forsømt at ta de nødvendige forholdsregler i tide - uheld kaldes det" 

Roald Amundsen

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Da er det på tide å komme med en oppdatering. Har planlagt å starte med vårens prosjekter først i April, men en liten tyvstart har det blitt.

Gammel septiktank og gamle slanger har blitt fjernet. Tok dessverre ingen bilder før jeg startet, men har noen bilder her fra prosessen.


bilde

Link to post
Share on other sites

Hei

 

Til lykke med ny båt.

 

Kva sa faderen når han fekk sjå båten att?

 

Ask

 

Faderen virker meget fornøyd med at båten er kommet tilbake på familiens hender!

 

 

Så flott å hente båten tilbake til familien!

Er jo ellers en alle tiders båt, var i markedet for en Sandvik i fjor og endte opp med en Sun 960 som er bygd på lesten til Sandvik 920, som igjen er en Sandvik 945 med tverr hekk.

 

Morsomt å se Sun 960, meget lik Sandvik! Hvordan er skroget her i sjøen, konta Sandvik?

Link to post
Share on other sites

Heisann. Ville bare nevne at hvis du synes defrosteren kunne vært varmere, så har du litt å gå på.

Så på bilde nr 3 i post 21.

Der er vannslange både bøyd og lang, og ikke isolert. Det samme gjelder luftslangen. En sving som det der tilsvarer dobbel lenge i rett linje.

 

Her har du potensialet til å ha mindre varme inne i rommet, og mer der du vil ha varmen.. :smiley:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...