Jump to content

Syrefast kontra forzinket


bjornas

Recommended Posts

Har du tenkt å bruke gjennomgående skruer slik at hodet blir på utsiden av skroget?

 

 

Syrefast!! Alt annet irrer/ruster -selv på "tørre" steder :-)

Vel. Jeg har mange skruer i båten min i svartstål som ikke er rustne, f.eks. på motoren. Har til gode å se en motor kun levert med syrefaste komponenter.

Link to post
Share on other sites

Enig med Komodo.

 

Har haft många svartjärnsbitar inombords och dom klarar sig riktigt bra även obehandlade på 'torra' ställen.

Och som Komodo skriver: motorn är ju inte rostfri....

 

Sen är det givetvis inget som säger att det är fel med rostfritt, och prisskillnaden för ett enkelt beslag med lite arbete inkluderat blir inte stor mellan rostfritt och svart.

Skall Du låta göra något i rostfritt så är det lika bra att satsa på syrafast (typ 2343 om det gäller t ex plattjärn). Inget större påslag på kostnaden för småbitar.

 

För utomhus montage är det syrafast som gäller.

 

För skruvar (utom på motor och backslag) så använder jag A4. Det finns i skapligt urval till rimligt pris på t ex Biltema.

Enda nackdelen med rostfria skruvar är att dom är mer benägna att skära i gängorna.

 

:fishing:

Redigert av ebonita (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hvis det er inne i båten duger alle rustfrie kvaliteter. Mener jeg har kjøpt rustfrie vingemuttre på BT også, eller husker jeg feil? Men uansett, hvorfor vingemutter på braketten til dieselvarmeren??

 

Om boltene ikke er gjennomgående så er vel kanskje det beste å bruke samme materiale som braketten er laget av?

:yesnod:

Link to post
Share on other sites

Elementer i varmgalvanisert svartstål holder seg bra i sjøvannsmiljø. Jeg tilhører bryggegjengen i båtforeninga, som vedlikeholder bryggeanlegget i havna. Sjakler oa. i galvanisert holder seg forbausende godt sjøl om det ligger i delvis nedsenket i tidevannsbeltet. En ting vi unngår er å erstatte galvanisert med syrefast hvis vi feks roter bort en mutter el. Det galvaniske sjiktet på tilstøtende bolter eller braketter vel da etter kort tid brytes ned med tilhørende rust og tæring som resultat.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...