Jump to content

tips til å forsterke hekken på fjordling 17ht


Niklas Sandquist

Recommended Posts

Har fått tak i en fjordling 17ht som var et påbegynt prosjekt menmå forsterke heken på den da forige eier har tat vekk mesteparten så det er kunn igjen den tynne bakerste glasfiber plata igjen hvilken måte er best og forsterke den på igjen da eventuelt om det er noen i vestfold som kunne hjulpet meg da jeg er ny innen dette?

 

Mvh niklas

Link to post
Share on other sites

Hvis det kun er igjen ytterlaminatet, så ville vel jeg sjekket tykkelsen på dette. Hvis det er noe særlig tynnere enn 10 millimeter, så ville jeg vurdert å legge på noen lag med glassfiber. Når dette har herdet ville jeg tatt en kryssfinerplate av god kvalitet, og gitt denne et lag med polyester eller epoxy (gjør du ikke dette først, så risikerer du at polyesteren blir sugd inn i treverket slik at det blir for tørt i forbindelsen mellom laminat og treverk, med delaminering som resultat. Så ville jeg smurt på et tokomponent epoxy eller polyesterbasert lim. Selv har jeg brukt blå divilette (lim for liming av ruteskåren divinycell mot flater) med stort hell. Bruk grov tannsparkel for påføring og sett på press. Avslutt med noen lag til med glassfiber og polyester. Voila! Godt som nytt. Vet jeg har noen bilder av denne prosessen et sted. Skal se om jeg finner dem og legge dem ut her.

Link to post
Share on other sites

Greide dessverre ikke å finne bilder av akkurat det jeg beskriver, men fant noen skisser jeg brukte til byggespesifikasjonen jeg lagde for båten jeg utviklet, som forøvrig ble seende slik ut: :smiley:

 

bilde

 

Skisser nedenfor beskriver:

  1. Først støping av akterspeil, totalt 7 lag
  2. Så liming av plate, 24mm vannfast bjerkefiner. Denne hadde mange tynne lag, og var mye bedre enn hva mange andre bruker.
  3. Så støping av 4 nye lag.
  4. Bilde som viser plate som blir trykket fast med tvinger og lekter i spenn. En metode som funket bra for å få trykk også helt nede på platen.

 

bilde

 

bilde

bilde

 

bilde

Link to post
Share on other sites

Tøff båt dette. Du må komme med noen bilder!

Min båt du mener?

 

I så fall... Legge opp en masse bilder av båten min på denne tråden blir vel en avsporing av hva tråden skal handle om... :smiley:

 

Men du finner en del bilder her:

http://www.boatdesign.net/gallery/showphoto.php/photo/12615/ppuser/6823/sl/a

Og her:

http://www.batliv.com/wip4/detail.epl?id=270682

 

Dessverre var 2008 et særdeles dårlig år å lansere båt, så interessen har forblitt på hobbystadiet... :worry:

 

Og mente du fjordlingen, så er jeg helt enig der også :smiley:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...